lot
Dopravci Železnice

Parní provoz na Kolešovce přebírá CityRail, bude jezdit bez krajských dotací

Lokomotiva 423.094 (Velký Bejček). Foto: KHKD
Lokomotiva 423.094 (Velký Bejček). Foto: KHKD

Sezónní provoz parních vlaků na trati mezi Lužnou u Rakovníka a Kolešovicemi letos poprvé zajistí společnosti CityRail. Pro tuzemského dopravce jde o první pravidelný provoz s parními vlaky v jeho existenci. Vlaky budou jezdit bez jakýchkoliv dotací, provoz začíná tuto sobotu.

Parní provoz Kolešovka až do loňského roku provozovaly České dráhy s podporou a dotací Středočeského kraje. Vozidla dodával a dodává jejich vlastník spolek KHKD, který zajišťuje i obsluhu (prodej jízdenek, provoz bufetového vozu a zpřístupnění areálu vlečky v Kněževsi). Dopravcem se stala společnost CityRail.

„Celá akce je financována z výhradně soukromých zdrojů KHKD a CityRail za přispění sponzorů z okolí bez jakýchkoli dotací,“ řekl člen představenstva CityRail Jan Hruška.

Vlaky vyjíždějí a končí přímo na vlečce v Kněževsi a jezdí po trase Lužná u Rakovníka – Krupá – Kněževes – Kolešovice. I když zajíždějí do stanice, kde je ČD Muzeum s historickými lokomotivami, historické vlaky s ním nebudou mít nic společného.

Jednosměrné jízdné stojí 200 Kč, zpáteční 300 Kč. Děti, senioři a ZTP platí polovinu, rodinná jízdenka vyjde na 750 korun. Vstupné na vlečku v Kněževsi je 90 korun pro dospělé, pro děti, ZTP a seniory 60 Kč, rodinná vstupenka je za 250 korun. V Kněževsi je hodinová přestávka pro návštěvu muzea.

Na Kolešovce se vystřídají dvě lokomotivy: od 11. 7. do 1. 8. bude jezdit lokomotiva 423.094 (velký bejček), od 8. do 29. 8. 354.7152 (sedma). Lokomotiva potáhne historické vozy KHKD řad Ci/Ce a služební vůz řady Dd, bufetový vůz bude zařazen uprostřed soupravy.

Kompletní jízdní řády jsou na stránkách KHKD.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Klobouk dolů ! Tak je to ale podle mě správně ! Když si chce někdo provozovat historické vlaky, tak be z dotací! Ať si na to sežene sponzory ! Přeji mnoho úspěchů a vlaky plné lidí !

libcha

Vykřičník!

Iveta

Jo to je dobré ,jen kdo zatím stojí CityRail a pan Hruška co jinak dělá ředitele u Augusty z KŽC ,toho co byl na dobré pozici na GŘ ČD a rejžuje na výletních a zbytečných vlacích např Čelákovice-Mochov na krajích a ROPIDu ,tak jezdí bez dotací za 300kč na osobu za 17 km?(on ne KHKD jako nikdo jiný z toho nic nemá) A jako bistro tam asi šoupnul tu svojí bixovnu ,když jinde nejezdí.Když to už jinde začínají chápat ,jako město Jičín a dnes asi i Liberec ,že nepotřebují předražené motoráčky ,tak uděláme holport a zkusíme Kolešovku kde nás ještě… Číst vice »

Štěpán

To není možné, kde máme „DPP odborníka“, který nám tu bude opět kázat něco o tom, jak je Kolešovka na zrušení a jak strašně čerpá státní peníze?

kosmik

A jaká byla teda ta dotace od Středočeského kraje pro ČD? Nějak to na stránkách a v registru smluv nedokážu dohledat.

Matěj Klimeš

Minimální a to ještě jen v začátku provozu. Dotaci navíc nedostávaly ČD ale KHKD, který ČD využíval jako dopravce a za služby platil.

MiK

Tak já nevím… ale „…za přispění sponzorů z okolí bez jakýchkoli dotací.“ … To je jak veganské vepřové nebo nealkoholická vodka 😀

Kubrt

Dotace je z veřejných zdrojů.

MiK

Jo, moje chyba, to je pravda…

Měl jsem však na mysli, že se to tváří, jako kdyby na to nic nedostávali, jen vybrané jízdné, a přitom to není pravda, pořád na to někdo přispívá (tedy jiné slovo než dotace, fakticky se však jedná o totéž).(Provozovat takovou akci bez financování odjinud je samozřejmě nesmysl, o tom žádná.)

ene bene

Myslím, že to tak každý čtenář zde chápe a že bych text článku v tomto ohledu uznal jako celkem v pohodě, ale domnívám se, že dotace a priori nemusí být z veřejného. Námitka MiK se mi jeví tedy jako trochu přecitlivělá, ale jinak věcně správná.

Kubrt

„dotace a priori nemusí být z veřejného“
Slovo dotace zřejmě není nikde takhle legislativně vymezené, ale exisuje cosi jako jazykový úzus, který je dobře sledovatelný v korpusu https://www.korpus.cz/ a který jasně rozlišuje mezi slovy dotace a dar, sponzorský příspěvek apod. – a rozdíl je právě v té „veřejnosti“ zdroje 😉

ene bene

Což je v zásadě v souladu s tím, co píšu já.

KarelF

Trochu nechápu co nechápete. Dotace je obvykle když mne přidá někdo něco z veřejných rozpočtů tedy bude přímo vypsán dotační titul – výzva nebo eventuelně peníze přidá kraj, ministerstvo dopravy. Sponzorem je obvykle soukromý subjekt právnická, fyzická podnikající / nepodnikající osoba která se dobrovolně o své vůli na tento počin přidat nějakou tu Kč.

Dalibor

dotace je mylšen příspěvek z veřejného rozpočtu, sponzorský dar většinou je myšlen dar soukromým suběktem.

David Hanousek

Krásná fotka, lepší už nebyla?

Vašek

Mně se líbí. Vypadá, jako když mašinka čeká na další výkon v době pravidelného provozu. Žádný Disney land.