Železnice Zprávy

Parní událost roku: Po deseti letech oprav vyjede letos Heligón z roku 1906

Parní lokomotiva zvaná Heligón. Zdroj: Archiv Bohumila Goldy
Parní lokomotiva zvaná Heligón. Zdroj: Archiv Bohumila Goldy

V Evropě jsou už jen tři poslední a Češi budou mít jedinou provozní. Řeč je o parní lokomotivě 414.096, které se kvůli baňatému komínu s lapačem jisker uvnitř dostalo přezdívky Heligón.

„Hlavní událostí letošního roku je dokončení opravy a uvedení do provozu této lokomotivy,“ sdělil k dění v oblasti historických vozidel mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Ačkoliv šlo se 453 vyrobenými kusy o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic, dodnes se zachovaly pouze tři stroje. Z toho pak pouze ten v majetku Českých drah se vrátí znovu na koleje s vlastním pohonem. „Půjde tak o velké lákadlo pro železniční fanoušky prakticky ze všech zemí bývalé monarchie, jejíž zánik si výročím vzniku republiky letos připomeneme,“ doplnil Šťáhlavský. Jinak jsou ale dráhy na informace skoupé, především nechtějí dopředu sdělovat žádné termíny. Poukazují na to, že oprava a zprovoznění je náročný proces, potíže a odklady mohou nastat kdykoliv.

Heligóny se vyráběly v letech 1885 až 1909 v několika továrnách monarchie, projektovány byly jako nákladní lokomotivy pro horské tratě. Ta česká vznikla v roce 1906 ve Vídni v Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, dosloužila v 60. letech v Českých Budějovicích. Následně byla převezena do Českých Velenic, kde trávila čas v areálu železničních dílen jako pomník. V roce 2009 bylo v Českých Velenicích započato s její opravou, v roce 2014 byla převezena k dokončení oprav do muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Další podrobnosti uvádějí České dráhy v brožuře (Heligón je na str. 37), kterou k letošnímu kulatému výročí republiky sestavily. Heligón se zařadí mezi nejstarší provozní parovky v tuzemsku.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • železničář v důchodu:
    Samozřejmě, jenomže dnes pro ni bohužel nejsou podmínky a předpisy asi také zpřísnily. Viděl jsem někde fotku lokomotivy se sítem přidaným do dýmnice aby neodletovaly případně kusy uhlí (jestli to bylo u nás nebo v zahraničí fakt nevím), přesto loni na v JmK vyjela pára do Lednice asi 2x, jinak se to tahalo Bardotkou protože někdo raději vyhlásil zákaz. To a neudržování okolí tratí je ten problém o kterém jsem mluvil, bohužel nikdo nechce dnes udržovat, nijak, oněch 60m kolem tratí (asi by to šlo odstupňovat podle důležitosti) nebo přistoupit na to co popisujete.

    Nemyslete si, také se mi víc líbilo kdyby se okolí udržovalo jako na starých fotkách, ale to je skoro nemožné. Musle by se najít vhodný model na to jak okolí využít, jestli to třeba nechat vypásat, což se dělá v CHKO, nebo to třeba sekat, nebo… opravdu nevím.

    Když už jsem to tu trochu nadhodil, tak by bylo zajímavé třeba v rámci různých revitalizací podobně, nedělat z nádraží zastávky o jedné koleji, ale vrátit je do nějakého bodu jejich vývoje kdy to nebyla zastávka, ale zároveň ani neměly neúměrné množství kolejí, to tedy platí v případech kdy se někdy v průběhu 20. století výrazně rozšířila kolejiště kvůli místnímu průmyslu, který dnes již neexistuje.

    Z pohledu nostalgie pak myslím i bude to jak se za X let začne projevovat zavádění ETCS až začne pronikat i na vedlejší tratě, jak se projeví snahy o ekologizaci a pokroky v bateriích atd. Myslím že tu je velmi pěkná možnost aby se mnoho hezkých tratí vyhnulo některým nevzhledným prvkům, které s sebou modernizace a ekologizace přináší, například trakční vedení nebo světelná návěstidla. Ovšem integrace ETCS do parní lokomotivy by byl oříšek, ale možná některé části půjde využít.

  • Jé, v této lokomotivě jsem si jako malý hrával, když jsem čekal na tátu, než mu skončí v ŽOS šichta. Krásné vzpomínky 🙂

  • Stejně to bude zase jen tlačit diesel. Nevím jestli to dělají stejní lidé, ale ještě před lety byla podle mého názoru nostalgie jiná liga.

    • A není to spíš tím že je v poslední době takové suché že si parní provoz nemůžete skoro dovolit?

    • K.S.:
      I parní trakce „umí“ docela bezpečně jezdit i za sucha – jen je to dražší, protože je m.j. třeba topit kvalitnějším uhlím a hlavně mít v pořádku lokomotivy a vyčištěné okolí trati: když jezdily parní vlaky v pravidelném provozu, vyhořelo obvykle okolí trati v březnu, a pak už bylo třeba dávat pozor vlastně jen v období žní – je to sice trochu zjednodušení, ale podstata taková je.

Newsletter