Parní lokomotiva Matylda se má rozjet v polovině roku, následovat bude unikátní 365.0

Parní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904. Pramen: ČD NostalgieParní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904. Pramen: ČD Nostalgie

České dráhy se snaží i o záchranu a opětovné zprovoznění Pětasedmy 475.101, u které v květnu 2021 zjistily závadu válce.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David (Komi)

Děda bude rád, jak mu tuhle informaci řeknu… Jezdit s ní a vyhrávat s ní ve Zvoleně, dodnes o tom dokáže povyprávět…

hank

Příznivci vysokých kol budou nejspíš ofrňovat, ale všeobecná situace, od cen utržených ze řetězu až po zavádění ETCS, nahrává splašeným kamnům.

Martin

Nádhera…parní lokomotivy obdivuji a jsem moc rád, že všechny neskončily ve šrotu a že se najdou lidé, kteří se o to starají a uchovávají je do budoucna….. Navíc tyto stroje jsou všechny o cca 30 až 80 let novější a modernější než šukafóny a šukovleky.

Olcit

Smím se Vás zeptat co přesně obdivujete? Technologii parního pohonu? Nebo rozmanitost toho, jak se během víc než sta let vyvíjely stroje s touto technologií?

Protože v prvním případě by Vaše choutky měla plně uspokojit novovýroba parních lokomotiv z větší série včetně toho, že bude existovat servisní podpora od výrobce https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_locomotives_of_the_21st_century

Podobně jako např. když jsou dnes k mání z novovýroby repliky/napodobeniny Bugatti 35 (např. na podvozku a motorem VW Beetle)

Martin

Promiňte Axeli za ta slova, ale Vy jste opravdu mentál …

Olcit

Máte k tomu prosím nějaký argument?

Vždyť když si vezmete např. dieslové loko z ČKD, tak specializovaná firma (CZ Loko) už od jejich modernizací dává ruce pryč a jejich servisní podpora se tedy bude utlumovat. Nejsou běžně dostupné náhradní díly, ubývá certifikovaných odborníků a tím ubývá chuti se věnovat těmto cca 30 až 40 letým starým dieslovým loko.
https://zdopravy.cz/podcast-planujeme-i-lokomotivu-pro-osobni-dopravu-rika-zakladatel-cz-loko-josef-barta-78535/

Provozovat unikátní 100letou lokomotivu, ještě parní k tomu, je sebevražda z firemního pohledu:
– není udržitelný produkt
– není funkční marketing pro akvizice nových zákazníků
– není solventní poptávka
– nelze využít získané know-how pro budoucí rozvoj firmy

Martin

Zavolejte do Dampflokwerk Meiningen a sdělte jim svá moudra. Ihned co prozřou z bludů ředitel jistě spáchá sepuku a dílny budou ihned zavřeny.

Olcit

Diskutujeme k článku, kdy (dle mého subjektivního pocitu) státní akciovka „zpronevěřuje“ peníze na prodělečnou činnost. Vy jste napsal „parní lokomotivy obdivuji“… a já si umím představit, že Vaše choutky jako solventního zákazníka by mohl uspokojit nějaký prozovatel parní lokomotivy zbrusu nově vyrobené (v rámci nějaké větší série viz novovýroba replik Bugatti35 atd.). Ale bohužel jste už podruhé neodpověděl, zda-li Vám (jako solvetnímu zákazníkovi) jde o to vidět nějakou parní loko v akci. Nebo zda pro ukojení svých choutek potřebujete vidět v akci origo staré lokomotivy (třebas 100 let). Na základě toho, že se uživí výrobci replik starých aut, bych tedy… Číst vice »

Huh

? 😄

CDJarda

Zdravíme Tě tam nahoru, chybíš tady, Petře (viz úvodní fotka s Matyldou)…

petr

no ta pětašedesátka ,to bude bomba…už se těším

JirkaJJ

No jo, ale co ETCS, to bude mít?

Vašek

Jasně. Bude ho vozit ve vagóně za sebou a ten se bude připojovat i k jiným, případ od případu.🙈

Jonáš Jiří

Ty nostalgické jízdy je lepší pořádat na lokálních tratích a tam snad ETCS ještě dlouho nebude. Projet na koridoru nemá zážitkový smysl.

král j

Neúčinkovala Matylda ve filmu „Freonový duch“ (s panem Brodským)?

Karl vB.

Ano, máte pravu.
Lokomotiva Matylda v pohádce „Freonový duch“ (1990) skutečně účinkovala, spolu s partou železničářů pod vedením pana Píky, v železniční stanici Malá Morávka,
Je to uvedeno i v závěrečných titulcích filmu.
https://www.filmarena.cz/dvd-freonovy-duch

jal

Účinkovala i párkrát ve Wolsztyně.
Při „závodech“ lokomotiv to většinou vyhrávala, protože než se velké mašiny stačily rozjet, jí stačilo párkrát zabafat, ujela jim a na krátké trati už ji nedohonily.
http://rail.phototrans.eu/14,46691,0,P_M_162_313_432.html

Olcit

Jsem rád, že se ukazuje jak v praxi firma ČD nakládá se svým posláním = vydělávat dividendy nám daňovým poplatníkům a splácet své dluhy. Ve srovnání s tímto ztrátovým utrácením peněz na staletou techniku si dovolím připomenout nestoudnou snahu firmy ČD vnutit státu pozemky také pod těmi vedlejšími tratěmi, jejichž dotování nedává smysl ani pokud jde o opravy těchto tratí, tj. absolutně vůbec nedává smysl investovat v průměru 500 Kč/m2 nepotřebného pozemku a to na dluh nás daňových poplatníků. Naprosto neuvěřitelné je, že firma ČD prý své pozemky pod vedlejšími tratěmi chce, aby byly oceněny jako stavební. Neuvěřitelné!!!! Nedivím se,… Číst vice »

jal

No to víte, státní firma. Dělá to samé, co stát = špatný hospodář, který nesmyslně udržuje staleté baráky, co se jim říká zámky a podobné pro dnešní dobu nepotřebné nesmysly.

: – )

Olcit

Připadá mi dostatečně saturována muzejní potřeba starých vlaků placených ze státních peněz, tj. aktivita ČD je nadbytečný a tedy nežádoucí. Viz miliardy na nově budované železniční a elektrické oddělení NTM (poblíž Praha-Masarykovo nádraží). https://www.ntm.cz/muzeum/sbirkova-oddeleni/zeleznicni-muzeum/projekt-zeleznicniho-muzea-ntm-na-masarykove-nadrazi A vůbec nic nemám proti tomu, pokud z městských daní se tamní obyvatelé rozhodnou, že místo oprav chodníků si v tom konkrétním městě zrenovují kus staré techniky jako např. stoletou lokomotivu = o místních záležitostech jako je tato, ať si rozhodují místní. Ze státních peněz nemá smysl udržovat žádná další muzea, neboť např. Letecké muzeum Kunovice se bez státních peněz obejde, díky spolupráci s leteckými firmami.… Číst vice »

Pája

Axeli, už zase?!!!

Olcit

Dovolím si připomenout realitu = zbývá cca 10 týdnů, aby pasažérská ČD schrastila do kasy 10 miliard (400 milionů EUR).

Deadline je 25.5.2023
http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-26873/

Loni v létě (30.6.2022), kdyby se %CD nepůjčovali na směnky s 1měsíční splatností, tak by neměli patrně ani na výplaty za červen = aspoň takto já jako laik rozumím pololetní zprávě ČD k 30.6.2022 která je zveřejněna na ceskedrahy (tecka) cz

XP3

Ano, máte pravdu, je potřeba ihned začít bourat. A začít třeba hned Karlštejnem 😃

Olcit

Firma ČD existuje, aby podnikala, tedy aby dosáhla zisku (a splácela své obrovské dluhy v desítkách miliard Kč)

Dovolím si připomenout, že pro účely muzejních exponátů dopravní techniky existuje specializovaná instituce = Národní technické muzeum, Technické muzeum Brno,…

A pokud jde o prodej státního majetku, pro který není využití tak viz např., že bývalé armádní bunkry jsou běžně na prodej. Privátních

Podobně např. církve prodávají kostely a zázemí pro věřící=faru, pokud v konkrétním regionu není dost věřících aby utáhli ze svých darů provoz a opravy kostelů/farních budov
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3032708-rada-kostelu-v-cesku-chatra-cirkev-na-jejich-opravu-nema-penize

Jiří Kocurek

Dlužno dodat, že ty zámky a parky u nich nestavěl stát, ale soukromí majitelé z řad šlechty. A byly jim státem odebrány.

Flatt 1

Axeli, Axeli….

Martin

Taky mně to napadlo: Olcit=Vtvt=Axel

Olcit

Přece Olcit = Citroën Axel

Joe

Až na to, že ta automobilka byla Oltcit.

Olcit

Nikdo není dokonalý. Ni já.

Josef

Vyhoděj ho dveřmi, vrací se oknem. Začíná další kolečko.

hank

Nekrmte trolly.

Joe

By si pro příště měl zvolit nick „Bouška z Libně“.

XP3

Ať se udělá, co se udělá, vždycky všechno špatně…

Olcit

ČD je firma za účelem podnikání, tj. za účelem dosažení zisku (a splácení svých dluhů).

Jak k tomuto cíli firmě ČD pomůže, když utrácí desítky (půjčených/za majetek utržených) milionů do přestárlé techniky? Podotýkám přestárlé techniky, která není standartizovaná, nýbrž se počítá v jednotkách kusů… strategií ČD je zredukovat počet provozovaných typů vlakové techniky… tuším na polovic nebo na třetinu

Všimněte si, že když NTM kupovalo od ČD téměř stokusů staré techniky do státní sbírky, tak pro Národní technické muzeum nekoupili ani jednu parní lokomotivu od ČD

Jonáš Jiří

Prosím Vás, České dráhy jsou dopravce. Vlastníkem, kromě několika soukromých tratí, je Správa železniční dopravní cesty. České dráhy, stejně jako ostatní osobní i nákladní dopravci za použití těchto tratí platí.