Podcast: Plánujeme i lokomotivu pro osobní dopravu, říká zakladatel CZ LOKO Josef Bárta

Diesel-elektrická lokomotiva EffiLiner 1600 Autor: Vladimír HrnciarDiesel-elektrická lokomotiva EffiLiner 1600 Autor: Vladimír Hrnciar

„Pyšný jsem na to, že nám jezdí lokomotiva i za polární kruh ve Finsku. Pohybuje se v teplotách pod -45 stupňů," tvrdí Bárta.

Pozvání k rozhovoru do podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal tentokrát zakladatel, předseda představenstva a také 51% majitel společnosti CZ LOKO Josef Bárta. Říká, že dnešní firma je v poměru modernizací a výroby nových lokomotiv tak půl na půl. Více se chce CZ LOKO soustředit hlavně na výrobu nových strojů. Na koleje poslala už na 1 400 mašin. Jejími základními pilíři stále zůstávají opravy lokomotiv, jejich modernizace a výroba nových.

Kterou modernizaci CZ LOKO bere zakladatel firmy jako nejlepší? Proč CZ LOKO nedokončí rekonstrukci posledních tří vícesystémových lokomotiv z Belgie a proč je vůbec před několika lety do Česka přivezlo? Mělo CZ LOKO nějaký produktový propadák? S kým se nejčastěji potkává český výrobce v evropských tendrech? A musí být lokomotiva hezká, aby se dobře prodávala? O těchto a dalších tématech jsme mluvili s Josefem Bártou při natáčení nového dílu podcastu, který si zde můžete poslechnout.

Josef Bárta při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz. Foto: Jan Sůra

Josef Bárta při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz. Foto: Jan Sůra

„Zlomová zakázka, kde to bylo buď přežijeme, nebo umřeme, byla zakázka na 40 modernizovaných lokomotiv do Itálie,“ vzpomíná Bárta v rozhovoru. „CZ LOKO je v nejlepší kondici, v jaké v historii bylo. Z pohledu zakázek jsme na několik let dopředu plní. Pyšný jsem na to, že nám jezdí lokomotiva i za polární kruh ve Finsku. Pohybuje se v teplotách pod –45 stupňů, ta lokomotiva se musí vyrábět úplně jinak a musí mít speciální režim, než lokomotivy, které se vyrábí na –25 stupňů,“ dodal.

V aktuálním rozhovoru také hodnotí spojenectví s německým partnerem, kterým je společnost Zeppelin a v CZ LOKO drží 49% podíl, hovoří o svých nejoblíbenějších lokomotivách i o tom, jaké lokomotivy z jejich závodu kupují dopravci nejčastěji. Zamýšlí se nad budoucností evropského železničního trhu, který je pod stále větším tlakem na bezemisní dopravu i významem alternativních pohonů, hybridních a duálních lokomotiv či vhodnosti pohonu na vodík nebo CNG. Došlo i na otázku, jak nahradit legendární osmsedesítky na českých tratích a také na dotazy čtenářů.

Podcast Cesty Zdopravy.cz můžete odebírat také na Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts.

Tagy CZ Loko Josef Bárta podcast Cesty Zdopravy.cz Top
59 komentářů