egoe-plus
Dopravci Lidé Podcast Železnice Železniční průmysl

Podcast: Plánujeme i lokomotivu pro osobní dopravu, říká zakladatel CZ LOKO Josef Bárta

Diesel-elektrická lokomotiva EffiLiner 1600 Autor: Vladimír Hrnciar
Diesel-elektrická lokomotiva EffiLiner 1600 Autor: Vladimír Hrnciar
„Pyšný jsem na to, že nám jezdí lokomotiva i za polární kruh ve Finsku. Pohybuje se v teplotách pod -45 stupňů," tvrdí Bárta.

Pozvání k rozhovoru do podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal tentokrát zakladatel, předseda představenstva a také 51% majitel společnosti CZ LOKO Josef Bárta. Říká, že dnešní firma je v poměru modernizací a výroby nových lokomotiv tak půl na půl. Více se chce CZ LOKO soustředit hlavně na výrobu nových strojů. Na koleje poslala už na 1 400 mašin. Jejími základními pilíři stále zůstávají opravy lokomotiv, jejich modernizace a výroba nových.

Kterou modernizaci CZ LOKO bere zakladatel firmy jako nejlepší? Proč CZ LOKO nedokončí rekonstrukci posledních tří vícesystémových lokomotiv z Belgie a proč je vůbec před několika lety do Česka přivezlo? Mělo CZ LOKO nějaký produktový propadák? S kým se nejčastěji potkává český výrobce v evropských tendrech? A musí být lokomotiva hezká, aby se dobře prodávala? O těchto a dalších tématech jsme mluvili s Josefem Bártou při natáčení nového dílu podcastu, který si zde můžete poslechnout.

Josef Bárta při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz. Foto: Jan Sůra
Josef Bárta při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz. Foto: Jan Sůra

„Zlomová zakázka, kde to bylo buď přežijeme, nebo umřeme, byla zakázka na 40 modernizovaných lokomotiv do Itálie,“ vzpomíná Bárta v rozhovoru. „CZ LOKO je v nejlepší kondici, v jaké v historii bylo. Z pohledu zakázek jsme na několik let dopředu plní. Pyšný jsem na to, že nám jezdí lokomotiva i za polární kruh ve Finsku. Pohybuje se v teplotách pod –45 stupňů, ta lokomotiva se musí vyrábět úplně jinak a musí mít speciální režim, než lokomotivy, které se vyrábí na –25 stupňů,“ dodal.

V aktuálním rozhovoru také hodnotí spojenectví s německým partnerem, kterým je společnost Zeppelin a v CZ LOKO drží 49% podíl, hovoří o svých nejoblíbenějších lokomotivách i o tom, jaké lokomotivy z jejich závodu kupují dopravci nejčastěji. Zamýšlí se nad budoucností evropského železničního trhu, který je pod stále větším tlakem na bezemisní dopravu i významem alternativních pohonů, hybridních a duálních lokomotiv či vhodnosti pohonu na vodík nebo CNG. Došlo i na otázku, jak nahradit legendární osmsedesítky na českých tratích a také na dotazy čtenářů.

Podcast Cesty Zdopravy.cz můžete odebírat také na Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karek

Prosím bez kotoučů, elektrického přímočinného brzdiče a zbytečné elektroniky. Děkuji

PAN

Velmi pěkně připravený rozhovor a otevřené odpovědi majitele firmy. Když má člověk vizi a plány i trocha štěstí, tak jsou vidět i výsledky. A občas se něco nepovede, ale cesta je nastolená i plány do budoucna. Klobouk dolů! Díky za rozhovor.

Marek

Diky za rozhovor. Je příjemné poslouchat někoho, kdo to má v hlavě srovnané, vybudoval úspěšnou firmu a přemýšlí na dlouhé roky kupředu. 👏

navrch huj, vespod fuj...

Tak jen pro pořádek… pane Bárto. Před 3 týdny jsem byl v CZ loko vyzvednout mašinu, kterou jsem pro 44 závad nepřebral. Dnes, více než rok po termínu jsme s ní z České Třebové nedojeli ani do Brandýsa nad Orlicí a byli jsme postupně odtaženi. Samozřejmě dalších x závad a nedodělků. Proč ne, když je to pro státní organizaci. A předchozí stroj dopadl podobně. Za cenu nového RollsRoyce bych si představoval jiné služby… Místo radosti se mi nad výsledky práce některých vašich lidí chtělo brečet.
Takže se s tou sebechválou jděte vycpat a raději si ve fabrice udělejte pořádek!

Vladimir

V podcastu jasne rikal, ze ma problem se zamestananci. Zkusenejsi needodrzuji pracovni postupy a ti mene zkuseni, to pak nemaji po kom spravne udelat. Problem s delniky v provozech vzdy byl a bude. Za me je napriklad lis ve vsech provozech naprosto bezpecny stroj, ale jelikoz obsluha casto nedorzuje co ma, tak jsou na tom to stroji caste urazy..

Jan

Ano, problémy ve výrobě jsou a znám to z vlastního zaměstnání. Ale je přece rozdíl když se nejede úplně podle papíru a nakonec z toho vyleze výrobek splňující specifikace a projde úspěšně výstupní kontrolou, anebo to probíhá ve sovětském stylu že se to nějak udělá v nějakém termínu, s jistou zmetkovitostí a s tím, že se to bude x krát opravovat po reklamacích zákazníka. To bych fakt z české firmy neočekával.

Sig

No, oni tam ten pořádek už udělali, proto to taky vypadá, jak to vypadá.

Jiří P.

To jo.

Bmo

Neděkuji, lokomotivu od CZloko pro osobní dopravu nechci. Ani jako daňový poplatník, ani jako cestující. Ty lokomotivy patří maximálně tak někam dost na východ od nás.

Savik

Vzhledem k tomu, že se tu nic vhodnýho do osobky v ČR dlouhá léta neobjevilo, by bylo více než fajn, kdyby se takovej diesel s 2 MW s topňákem povedlo postavit.

Jiří Kocurek

Copak, raději 50letý motor z ČKD než nový od CATu?

Vladimir

A proto ve velkem vyvazi do Italie…

Tukan

Povedenej rozhovor 🙂

Juraj

Rozhovor fakt pekný, len ma baví, že celý rozhovor p. Bárta opakuje, že sa nehrnú do osobnej dopravy, že to nie je tak zaujímavý trh, že sa tam ťažšie predáva a CZ LOKO má svoje jasné zameranie. A nakoniec sa do titulku dostane, že plánujú mašinu pre osobnú dopravu 😁

Zrzek

A jaký je v ní rozdíl, doplnění topného generátoru a pár dalších úprav. Rozdíl bude asi takový jako je mezi 753.7 a 750.7

SaulGoodman

Právě, na to pan továrník v rozhovoru poukazoval. Proto je vtipné, že se to dostalo až do nadpisu. Přitom z hlediska CZ LOKO je strategie se plně zaměřovat na nákladní, jediný krok do osobky je, že na tenhle jeden typ „neobizona“ udělají i topení.

Karl vB.

To je spíš podnět pro autora textu tohoto článku, jestli by mohl upřesnit, jak to vlastně myslel, když se marginálie z konce rozhovoru dostala do nadpisu….

Jiří P.

To by mě také zajímalo.

Ondra

Dobrej rozhovor 🙂

Vláďa H.

„CZ LOKO je v nejlepší kondici, v jaké v historii bylo“…

Z CZ LOKO odchází jeden člověk za druhým, ti co tam přijdou tam většinou nevydrží déle než pár měsíců, kvalita výroby otřesná, na finských lokomotivách se vyměńuje jeden trakční motor za druhým, slovo termín je jen jakási fráze, reklamace jedna vedle druhé, servis absolutně neschopný… Ale tak asi jo, hlavně že to sype.

pkajetan

a vo to de né?

Kubrt

Vytvářet zisk je smysl podnikání, ač to mnohým zní jako něco sprostého a zavrženíhodného.
A k tomu příspěvku Vládi H: takovéto hlášky se zde objevují opakovaně, člověk se až diví, že ta firma vůbec funguje, když je to údajně všechno zu Grunt špatně.

Vláďa H.

Však já nepíšu, že je něco špatného na zisku. Jen píšu, že majitel je asi spokojen a zisk je to jediné, co řeší, když se mu ve firmě dějí takovéto věci, nastavené současným managementem. Jinak by asi spokojený nebyl.

navrch huj, vespod fuj...

Je to smutný příběh, pan Vláďa má pravdu. Odešlo jim spousta lidí. Na zakázkách mají oproti dřívější době o 30% víc hodin a kvalita jde přesto dolů.
Jen servis v Letohradu drží ještě firmu nad vodou.
Buď si lže pan Bárta do kapsy, nebo jemu lže management. Myslím, že B je správně.
Ale moc se mi líbí, jaká je tu spousta znalců po přečtení jednoho PR článku…

Jan Sůra

A proč se bojíte podepsat?

navrch huj, vespod fuj...

Protože lidi mají dlouhé prsty a jsou mstiví. I Vás koukám nezajímá, kde je pravda, ale ptáte se na nepodstatné jméno…proč asi. Nehodlám dělat problém sobě, ani kolegům, ani tomu chudákovi, co zakázky předává. Ale stojím si za každým písmenem. Než budete obhajovat cizí tvrzení, zkuste jet někdy do Třebové na přejímku klasického HV nebo SHV a udělejte si svůj obrázek. Opravců je málo (nekteří zlikvidováni), zakázek hodně a proto se kupí. To není ukazatel kvality, ale převis poptávky nad výrobními možnostmi. Navíc podpořený legislativou, která počet dodavatelů ještě víc omezuje. Pak dochází tomu, že se do výběrek téměř nikdo… Číst vice »

Jan Sůra

Jméno mě zajímá pro ověření relevantnosti Vašich tvrzení. Jinak ty výroky mají ve veřejném prostoru zhruba stejně podobnou hodnotu, jako kdyby anonym napsal, že pan XY v CZ LOKO ukradl při přejímce lokomotivy materiál za x set tisíc.

Jan

A k čemu vám to jméno bude? I když vám jméno napíše, stejně řeknete, že dotyčný lže a nikam se nedostaneme. Místo to by bylo lepší, kdyby jste do té Třebové někdy zajel sám, zjistil realitu a napsal zde článek, jak je to ve skutečnosti.

Jan Sůra

Tak ono se stačí prokázat i jinak, třeba tím seznamem závad atd. Jen na vysvětlenou: jsem dlouhodobě alergický na anonymní podněty bez jakéhokoliv reálného důkazu. V 99 % se ukáže, že jde o nesmysl.

Jan

Tak přece sem nebude dávat někdo interní dokument se seznamem závad. To snad nemyslíte vážně. Jen na vysvětlenou: jsem dlouhodobě alergický na vaš pohrdačné poznámky, na nichž se snažíte ukazát, jak všemu rozumíte a myslíte si, že jste nejlepší na světě.

Xaver

OK, tak jistě musí někde v zákoutích internetu (třeba K-report nebo jinde) existovat diskuze se zkušenostmi strojvůdců, údržbářů a pod. s lokomotivami z CZ Loko a jestli jsou to takové zmetky, tak to tam bude jistě velice diskutované a kritikou se to tam bude jen hemžit.

navrch huj, vespod fuj...

Problém je, že ve státním jeden zadává, druhý platí a třetí přebírá. A pohrdavé manažery argumenty provozu nezajímají.
A jak funguje předávání informací mezi obchodem, výrobou, oddělením kvality a managementem v Třebové, to netuším. Ale asi žádná hitparáda. Ekonomicky to ale asi vychází.
Ale jistě se tu najdou zasvěcení, kteří vysvětlí, že vše je ještě lepší, než v článku:)))

SaulGoodman

Ten interní dokument by mohl zaslat na adresu redakce, anonymizovat nejcitlivější údaje a požádat o nezveřejnění dokumentu jako takového. Tak se to zpravidla dělá v případě, že chce nějaký insider na něco upozornit média.

Bez jakéhokoliv důkazu je to bezcenné tvrzení a naprosto chápu, že se tím redakce zabývat nechce. Ostatně komentáře na tento způsob tu už roky čtu o RegioJetu a taky stále fungují, byť podle některých diskutujících jsou permanentně před zhroucením.

navrch huj, vespod fuj...

Nesmysl…
Když napíšu, že nešel nastartovat motor a když se povedlo, kompresor naplnil jímku až za 21 minut…zase se najde někdo, kdo pod to bude chtít kulaté razitko a deset svědků. A tak to bude se vším. Všichni jsou odborníci, jako jsou vsichni trenéři fotbalu 😉
Kolik lidí tady někdy přebíralo HV nebo nějaký vůz…alespoň jednou?
Mimochodem šéf lokpoolu RegioJetu asi ví, o čem mluví;) Není to jen nějaký šotouš v diskusi. Timse nechci dotknout šotoušů, ale samozvaných chytráků.

Jan Sůra

Mohu poprosit jen o příklad v této diskuzi, kde se snažím ukázat, jak všemu rozumím?

navrch huj, vespod fuj...

Já mám zase kopřivku z lidské blbosti. Když vás někdo táhne přes půl republiky přebrat stroj, který je evidentně v bordelu, zasloužil by lískovkou. A jelikož to není poprvé, člověku bouchnou nervy, když čte bláboly o bezvadné firmě. Jak jsem psal, doporučuji vlastní zkušenost.
Nehodlám to dál komentovat…nemá to smysl.

navrch huj, vespod fuj...

Zde se pozná rozdíl mezi novinářem a píáristou. Novinář by opatrně zjistil, co se ten den předávalo a zda to mělo nějaké konsekvence. Píárista bude hájit status quo do roztrhání těla, protože jej to živí 😉 a klidně provaří zdroj. Argumentů je dost. Můžete nesouhlasit, ale to na tom faktu, že pro jeden stroj po ročním zpoždění a díky nekvalitně odvedené práci pojedu potřetí, nic nezmění. Minulá zakázka odběr nadvakrát, 3/4 roku zpoždění, týden užívání a odtah do servisu, kde byl měsíc. Kdo nechápe, proč na veřejném webu neuvedu jméno ani zakázku, nikdy v tomto kšeftu nedělal. Tím nechci říct,… Číst vice »

Jan Sůra

Aha, došly argumenty, přišly urážky. Zajímavé, že o nekvalitě například panterů byl k-report plný. Operativní přehled o práci železnice za pátek a čtvrtek budu mít až v pondělí, tam zcela jistě vaše tvrzení půjde dokázat.

navrch huj, vespod fuj...

Já svoje napsal. Je Váš problém, že s tou informací nechcete nebo neumíte pracovat, či jí nevěříte. To ovšem neznamená, že by to neměla být pravda, nebo že má Váš názor větší nebo menší váhu, než názor nebo zjištění ostatních.
Čekal jsem na popis Vašich zkušeností s přejímkou vozidel. Asi to nebude Vás chleba, proto jsem původně napsal.
Žádná urážka v celém vláknu nezazněla. Lehkou aroganci z Vašeho projevu cítím, stejně jako Jan. Člověk má opravdu pocit, že nad Váš nazor není…

Jan Sůra

S informací pracovat umím. Ale jak jsem psal výše, hlášení o provozu v pátek budu mít v pondělí. Jiný způsob, jak si ověřit Vaši informaci, zda jste skutečně musel být stažen, v tuto chvíli není.

Jan Kutálek

Dobrý večer všem, není mým zvykem zapojovat se do takových diskuzí, nicméně jako člen představenstva CZ LOKO zodpovědný za obchod, logistiku a marketing cítím trochu povinnost na příspěvek pana „navrch huj, vespod fuj…“ reagovat. Předpokládám, že píšete o vozidle MVTV 2-047 v majetku SŽ – OŘ Ústí nad Labem, které prošlo v naší společnosti vyvazovací opravou a v minulých dnech mělo být odvezeno zpět k vám. Prohlížím si nyní záznamy z kontrol a přejímek, které máme k dispozici a potvrzuji, že skutečně došlo k problému který popisujete. Naší pracovníci situaci intenzivně řeší, pravděpodobně se dostala nečistota do palivového okruhu a… Číst vice »

Lemmy

Díky, že jste to vysvětlil a pán „navrch huj“, který CZ LOKO kritizoval, opravdu mohl podotknout, že se jednalo o opravu a ne o novostavbu.

navrch huj, vespod fuj...

Lemmy, mouchy najdete i na novém HDV a většinou se je daří odstranit. Jsme jen lidi a tak k tomu přistupuji. Ale když přijdete na přejímku vozu, kde nefungují nové nebo zrekonstruované části, ptáte se proč. Nebo vám přijde normální přijít k mašině po rekonstrukci za několik milionů, která nejde nastartovat, kde téměř nefunguje kompresor, je prořezaný nový lak karoserie až na plech, propadlé hasičáky, nezablombovaný kohout VZ, chybějící vybavení, špína a nepořádek…desítky věcí, které někdo odflákl, případně udělal jak zrovna chtěl, nebo nechtěl. A tím znehodnotil předchozí práci těch, co umía dělají dobře. To nemá nic společného se skutečností,… Číst vice »

Zdeněk

Vážený pane Kutálku, chtěl bych vám i čtenářům napsat jako bývalý zaměstnanec pohled z druhé strany. Vy píšete „informacím typu že si pan Bárta lže do kapsy, že navyšujeme pracnost a snižujeme kvalitu, že odchází lidé atd. se neumím nijak věcně vyjádřit a velice to snižuje věrohodnost vašich tvrzení“ – tak si prosím informace ověřte. To že je CZ LOKO v takové kondici jaké je může managenemt, tedy i vy. Vy jste jeho součástí. Bohužel kvalita i další věci jsou v CZ LOKO problém a bylo zde mnoho zaměstnanců, které dávali podněty na zlepšení. Bohužel největší chybou managementu je, že… Číst vice »

navrch huj, vespod fuj...

To je české specifikum zvlášť ve firmách, kde přebujel management. Majitel věří vedení, a to začne věřit jen vlastním argumentům a výstupům. Začne být hluché k argumentům sdola a se zalíbením tvoří a vhodně modifikuje kontingenční tabulky s černými čísly, které se stanou modlou. Proč? Dobrá prezentace těch vhodně poskládaných tabulek je podkladem pro hodnocení práce managementu. Vznikne bariéra mezi vedením, ochodem a provozem a vytvoří se uzavřený kruh těch, kdo mají slovo, jenže neposlouchají. Kdo poukáže na problém, je ostrakizován. Poukázal jsem na problém dokonce z vnějšku (celkem silný signál). Proč? Už ani zákazníka nikdo neposlouchá. A podívejte na… Číst vice »

navrch huj, vespod fuj...

Pane Kutálku, dekuji za obšírnou odpověď. Podobné problémy nevidím poprvé, všude je něco, ale až nyní mi tak říkajíc bouchly saze. Tím ale nechci říct a neřekl jsem, že by problémy byly jen v CZL. Ale nikdo mne nenamíchl tvrzením, že je firma v nejlepší kondici zrovna ve chvíli, kdy jsem konfrontován s nečekaně velkým množstvím výrobních nedostatků. Naopak, jinde jsou smutní z toho, kolik lidí jim odešlo, jak klesá kvalita a s tím se značně protahují termíny. Nevím, kde jste se dočetl, že hodiny navyšujete úmyslně. Důvod byl uveden a nikdy není psáno, že náklady nese zákazník. O to… Číst vice »

navrch huj, vespod fuj...

59684, 59885…jen aby se Vám snáze hledalo

Adam H

Jasně. Vyrábí nekvalitní šunty a díky tomu mají obrat téměř 3 mld korun .. to dává přece smysl, že? Téměř polovinu firmy vlastní nadnárodní koncert a bylo by mu to úplně jedno, ne? Ach jo.

Jak říká Mikýř „Internet je podivuhodné místo …“

Vláďa H.

Tak dává, protože obrat není jen jeden ukazatel, ono jich je potřeba porovnávat více. A firmy se vždy chlubí tím ukazatelem, co je nejhezčí, že.

Willy Brkos

Nejste vy náhodou V.H. z O., kterého před léty za podobné toxické řeči vyhodili z tehdejší MSV? Odborník který tvrdil, že se dá vyvázat podvozek u čmeláka jenom tak, že se uřežou závěsky.

Internet je skutečně pozoruhodné místo.

Vláďa H.

Míříte správně.

Petr

Nejdůležitější ukazatel je vlastní kapital firmy a ten i přes výplatu divident průběžně roste…

Jiří Kocurek

Jeden dotaz: Jak dlouho jste situaci v CZ loko sledoval?

Proč se ptám? Je rozdíl, když něco takového napíše člověk po 10 letech praxe ve firmě než když to napíše někdo, kdo nevydržel zkušební dobu.

Vláďa H.

8 let z pohledu zákazníka.

Xaver

Vy jste si koupil od nich lokomotivu? Tak to pak ano 😉

Marek

Kdyby ta firma byla tak špatná,tak by asi neprodávala,že !! Nebude to u Vás jaksi jedna špatná česká vlastnost,která se zove ZÁVIST ???