Parní lokomotiva Matylda se má rozjet v polovině roku, následovat bude unikátní 365.0
České dráhy se snaží i o záchranu a opětovné zprovoznění Pětasedmy 475.101, u které v květnu 2021 zjistily závadu válce.
Parní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904 by se měla po generální opravě rozjet vlastní silou v polovině letošního roku. Oznámily to České dráhy, kterým lokomotiva patří. Opravu provádí dílna ČD Muzea v Lužné u Rakovníka, aktuálně byl na rám vrácen kotel a pracuje se na dýmnici.
Původně se počítalo s tím, že lokomotiva vyjede ještě před koncem roku 2022. „Oprava bohužel nabrala zpoždění, které nám trochu komplikuje další naplánované opravy parních lokomotiv,“ uvedl šéf ČD Muzea Marek Plochý. Matylda by měla po opravě zamířit do depozitáře ČD Muzea v Olomouci.
„Následně vrhneme veškeré kapacity na dokončení opravy parní lokomotivy 365.024, která v letošním roce oslavuje 100 let od vyrobení a představuje první konstrukci lokomotivy v samostatném Československu,“ doplnil Plochý. Příběhu této lokomotivy a její záchraně se deník Zdopravy.cz věnoval v říjnu, když se vrátila z dílen Deutsche Bahn v Meiningenu.
České dráhy se snaží i o záchranu a opětovné zprovoznění Pětasedmy (Šlechtičny) 475.101, u které v květnu 2021 před vyjetím na nostalgické jízdy na jižní Moravě zjistily závadu válce. Zatím byly demontovány staré trubky z kotle, následně se namontují nové.
„Větším oříškem je však oprava, respektive výroba nového parního válce. Před dokončením je zpracování dokumentace pro výrobu nového svařovaného válce,“ uvádějí ČD. Následovat bude výběr zhotovitele. Podle Plochého by se lokomotiva mohla vrátit do provozu na přelomu letošního a příštího roku.