Parkovací místo za 1,6 milionu. Praha v kritizovaném tendru na P+R Opatov vybrala stejné firmy

Parkovací dům nabídne 495 míst. Podle opozice se v Českých Budějovicích postavil obdobný za zlomek ceny.
Pražští radní v pondělí schválili opakovaný výběr dodavatele veřejné zakázky na výstavbu záchytného parkoviště P+R Opatov. Konsorcium „Společnost P+R Opatov – BAK – MTS DIZ – GG“ uspělo s nabídkovou cenou 803,2 milionu Kč včetně DPH. Práce by měly trvat 18 měsíců.
Stejné sdružení vybral magistrát už v předchozím tendru v roce 2022. Proti tomu však další z účastníků podal několikrát námitky kvůli nepravdivým údajům v kritériu kvalifikace týmu.
Soutěž kritizoval rovněž antimonopolní úřad. Magistrát poté sdělil, že se ve lhůtě pro vypořádání nepodařilo získat od vítěze tendru potřebné doplňující informace, a zakázku zrušil.
Opětovný výběr stejných firem kritizuje magistrátní opozice. Šéf pražského ANO a zastupitel Ondřej Prokop podle ČTK uvedl, že náklady jsou neobhajitelně vysoké. „Například v Českých Budějovicích se srovnatelný projekt podařilo postavit za 175 milionů korun,“ cituje agentura Prokopa.
Naráží pravděpodobně na českobudějovický parkovací dům Stromovka u sportovní haly Na Dlouhé louce, který se otevřel loni. Výstavba trvala 12 měsíců, má kapacitu 495 automobilů a 76 kol a město za něj v režimu Design & Build zaplatilo 145 milionů bez DPH (175 milionů včetně DPH).
Hodina za dvacku, denní maximum stokoruna. Budějovice zveřejnily ceny parkování v novém domě
V Budějovicích tak vychází jedno parkovací místo na 354 tisíc, v Praze je to 1,62 milionu korun za místo.
Zelená střecha a park
Zatímco na jihu Čech však jde o standardní betonovou stavbu, projekt na Opatově je architektonicky atypický. Konstrukčně je navržen jako čtyřpodlažní dvojtrakt s vnitřním polorampovým uspořádáním, znamenající posun úrovně obou traktů o polovinu výšky podlaží. Součástí projektu je i pobytová zelená střecha s navazujícím parkem.
Dům s kapacitou 495 parkovacích míst vznikne při východní straně ulice Chilská v prostoru mezi dálnicí D1 a stanicí metra Opatov.
„Dojíždějícím do města nové P+R parkoviště nabídneme alternativu k popojíždění v kolonách, a to díky navazujícímu rychlému a spolehlivému spojení metrem linky C. Přínosem pro město a jeho obyvatele je méně automobilového provozu v ulicích,“ uvádí náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Podoba domu je podle něj navržena tak, aby co nejméně vynikala a nenarušovala ráz okolí a měla co nejmenší dopady na životní prostředí.
V garážích je navrženo 10 stání pro tělesně postižené, všechna budou společně umístěna u vstupu (vjezdu) do garáží v podlaží P3. V podlaží P3 je dále navrženo 43 stání pro vozy s pohonem na CNG nebo LPG a prostor pro odstavení 32 jízdních kol. V podlaží P5 jsou plánována vyhrazená stání pro elektromobily s dobíjecími stanicemi.
Praha v roce 2021 dokončila na Černém Mostě stavbu P+R parkovacího domu pro 886 aut zhruba za půl miliardy korun a předloni otevřela další u stanice metra B Nové Butovice, který nabízí téměř 400 stání.
P+R parkoviště začala Praze vydělávat, plní se už i to největší. U ostatních se však smysl vytrácí