Dopravci Železnice

Pardubický kraj zveřejnil smlouvu s Českými drahami, modernizaci vlaků neřeší

Řídicí vůz Bfhpvee295 v čele osobního vlaku z Pardubic do České Třebové u Bezpráví. Foto: České dráhy
Řídicí vůz Bfhpvee295 v čele osobního vlaku z Pardubic do České Třebové u Bezpráví. Foto: České dráhy

Pardubický kraj zveřejnil podmínky, za jakých budou od prosince letošního roku s novým jízdním řádem jezdit na většině tratí České dráhy po dobu dalších deseti let. Obsahuje i detaily o tom, jaká vozidla budou kde jezdit, nemluví ale příliš o slibovaném zlepšení kvality vozidlového parku.

Kraj smlouvu zveřejnil na profilu zadavatele, vzhledem k neexistenci přímého odkazu je k dispozici ke stažení i zde. Smlouvu získaly České dráhy přímým zadáním. Na rozdíl od smlouvy s Leo Express není uvedena veřejně ani cena, tu deník Zdopravy.cz zjistil až na vyžádání u Pardubického kraje: 122,84 Kč za vlakokilometr.

„U ČD je cena za 1 vlakokilometr ze smlouvy vypuštěna z důvodu podstatně většího rozsahu kilometrů na jednotlivých tratích, rozdílného nasazení typu vozidel a v neposlední řadě i většího přesahu objednávky PK na území sousedních krajů. Průměrná cena za 1 vlkm tedy není v případě ČD plně vypovídající,“ vysvětlil mluvčí kraje Dominik Barták.

Desetiletá smlouva s Českými drahami počítá s celkem 4,75 miliony kilometrů za rok. Ročně tak má Pardubický kraj zaplatit zhruba 583 milionů korun, cena se bude navyšovat podle smluvně stanoveného vzorce zohledňující především inflaci. Leo Express bude jezdit za 125,83 Kč, ale s novějšími vlaky.

Smlouva s Českými drahami a Leo Express se liší mírně v oblasti sankcí za nedodržení kvality. České dráhy mohou ročně dostat v součtu osm milionů korun na pokutách (Leo Express 5 milionů za podstatně menší výkon). Například za zpoždění nad pět minut Leo Express způsobené chybou dopravce dostane sankci 40 Kč za každý tarifní bod a minutu zpoždění nad 5 minut.

České dráhy mají platit 800 Kč platit za každou minutu bez ohledu na počet tarifních bodů. V řadě možných nedostatků se sankce neliší: například pokuta 1000 Kč za nestandardní vystupování zaměstnanců dopravce, kteří jsou pracovním zařazením určeni pro přímý styk s cestující veřejností. V případě Leo Express je ještě specifikováno, co se takovým chováním myslí, například práce pod vlivem omamných látek nebo vulgární mluva. „Rozdíl v sankčním aparátu vznikl při vyjednávání s dopravci,“ vysvětlil Barták.

České dráhy nabídly při uzavírání smluv investice ve výši 40 milionů korun do dovybavení Regionov, RegioSpiderů a motorových vozů elektrickými zásuvkami, wifi připojením nebo informačními systémy. O této akci smlouva ale nemluví, stejně tak konkrétně o žádné další modernizaci. Pokud České dráhy nasadí na některé tratě nové vlaky, bude se sepisovat dodatek.

 

50
Diskuze

avatar
5 Komentáře
45 Reakce na komentáře
20 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
20 Autoři komentářů
OldaAxelželezničář v důchoduUšatáAxel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

Radní Pardubického kraje rozhodli, že jeho obyvatelé mají jiné potřeby než lidé v západní Evropě – jezdit v kvalitních vlacích.
Počkat – co mě to jen připomíná – jo aha, dyť my máme i jiné chutě.
Bohužel zákon proti používání starých vozidel v dopravní obslužnosti nemáme.

Alibaba
Host
Alibaba

Na druhou stranu, myslíte si, že všechna ta nabídka co je tady popsaná by v nových vozidlech byla za stejnou cenu (a třeba i u soukromníků)?
Předpokládám, že preferujete postupnou výměnu, a s tou se tady jakž takž začalo Panterama, Žralokama a Pavoukama. Teď jde jen o to, za jakou cenu bude výměna (ono to samozřejmě může dopadnout tak, že měnit se bude trvale někde něco) a jakou rychlostí…

DRABADURA
Host
DRABADURA

To máte pravdu, ale v Pk na to rezignovali. Myslím na tu postupnou modernizaci.

Dominik
Host
Dominik

No ono to totiž něco stojí (nová vozidla) a kraje pak nejsou ochotny platit vyšší cenu za vlakokilometr, postupná výměna je tedy nejlepší řešení.
Navíc není jediný důvod zákonem zakazovat použití starších vozidel (navíc záleží co je pro Vás staré vozidlo? 20 let, 30 let?).

Railanalytik
Host
Railanalytik

Kraj dal více politických slibů než byl schopen dosáhnout. Rozdíly v sankčnim systému jsou typické pro “politické” zásahy do smluv.
Výsledek je, že vlk se nažral a odrbaná koza zůstala.

Olda
Host
Olda

Snad to tady dopadne dobře a bude se počítat i se zpožděním přípojů, aby spoje zbytečně neujizdeli. Ve Zlínském kraji se nástupu super nejlepšího soukromého dopravce děsíme.

Jarek
Host
Jarek

Kdo vy? Zaměstnanci ČD?

Olda
Host
Olda

Nejsem zaměstnanec ČD již 13 let. Jsem zaměstnán u soukromého dopravce v nákladní dopravě.

Tronda
Host
Tronda

Tak to se děste, v Pardubicích běžně ujíždějí přípoje pouze dopravce ČD, je to tam na denním pořádku.

Mašinka
Host
Mašinka

Protože je to tak nařízeno. Taksi stěžujte jinde, ne na ČD.

Tronda
Host
Tronda

Takže chcete říct, že ve Zlínském kraji za to mohou dopravci, ale v Pardubickém je to tak nařízeno, protože tam jezdí ČD? Tak to asi ne, že.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Například v Ústeckém kraji jsou dopravci pokutováni za zpoždění větší než „tolerované“, a tak se na zpožděné přípoje často nečeká.

michal
Host
michal

Jací dopravci?

Jiří
Host
Jiří

To já mám jiné zkušenosti – v UL nečeká ani jedinou minutu Os na EC (EC vjíždí do stanice a Os se rozjíždí), zato EC na opožděný Os počká i 7 minut. Os na Os čeká do 10 minut běžně. Všechno ČD. Tak kdo se v tom pak má vyznat?

Axel
Host
Axel

Dobrý den, jako obyvatel Zlínského kraje si rád nechám ujít nabídku ČD cestovat 460-kou a podobné dosavadní „lákadla“, navíc za vyšší dotaci… viz „soubor B“ s nabízenými částkami ČD a Arrivy: zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg. Pokud jde o Arrivu a přípoje ČD a busů, tak zapomínáte na spuštění integrovaného systému s garancí navazování přestupů, bude-li IDS fungovat tak dobře jako v sousedním Jihomoravském kraji, tak nemám obavu. Ale třebas budete mít pravdu a všechno bude špatně.

Tronda
Host
Tronda

No jo, většinu obyvatel kraje zajímá jestli mohou jet na jednu jízdenku s vlakem i autobusem, jeden z dopravců (ČD) jim nepodstrkuje svůj předražený tarif, který pak v tom návazném autobuse neplatí a jestli je to jízdné za rozumné ceny. Takové to kejhání, že nepůjde jet na jednu jízdenku ze Studánky u Aše o Mlýnického Dvora, je jen kabaret okolo.

Axel
Host
Axel

Zčásti rozhodují i jiné věci – jako častý cestovatel vlakem často doporučuji známým cestu vlakem a od řady z nich poté slyším „nářky“ nad interiérem (a jeho čistotou).

Ušatá
Host
Ušatá

Pro Vás!

Olda
Host
Olda

Tak IDS JMK je kapitola sama o sobě. Mě třeba ujíždí bus od vlaku o 10 minut a další jede za hodinu. Ani IDS JMK není výhra.

Axel
Host
Axel

Dobrý den, mluvíte o nenavazujících spojích? Nebo o zpožděních? A konkrétně o jaký jde vlak a zastávku/stanici?

Olda
Host
Olda

Toto měla být debata o Pardubickém kraji. Konkrétně všechny autobusy z Nemotic do Mouchnic nenavazují od vlaků z Uherského Hradiště směr Brno. V Nemoticich je přestup na bus.

Axel
Host
Axel

Dobrý den, ale Nemotice nejsou výchozí bod busu (vyjíždí z Nesovic). Jak byste Vy vyřešil návaznost spojů z průjezdné stanice…. fakt by nenabouralo jinou návaznost, kdyby bus z Nesovic vyjížděl o 15 minut dřív? Co Vám odpověděli z KORDISu? P.S. Jsme úplně offtopic, protože já reagoval na Váš hejt, že výměnou ČD za Arrivu začnou ujíždět přípoje které bude provozovat ČD, bo Arriva a ČD si schválně budou dělat naschvály. Podle mě je to nepravděpodobné – jednak Arriva která chce expandovat by si utrhla ostudu (na ostudu „dojel“ Regiojet, vzhledem k osudu vlakových linek Praha-Zlínský kraj přes Brno a přes… Číst vice »

Olda
Host
Olda

V Pardubickém kraji cestují, jezdím z Kolína přes Pardubice do Jelení, Hradce a do Borohrádku. Co se týká IDSJMK, proč zbytečně jet do Nesovic a vracet se z Nesovic busem přes Nemotice. Kordistů mě při osobním sezení řekl, že jejich zájem je dostat lidi do Brna a z Brna, podle toho tak i spoje jezdí. Než bylo IDS, jezdilo ČSAD Kroměříž a to k vlaku na Brno a čekal v Nemoticich na vlak od Brna. V onom Zlínském kraji to bude ještě otázka času, než se IDS zavede.

Axel
Host
Axel

1) To Vy jste hejtoval výměnu ČD za Arrivu v úplně jiném kraji. 2) Podejte podnět písemně na KORDIS. Pochybuji, že Vám takhle odpoví písemně, spíš se tím bude někdo kvalifikovaně zabývat. neb IDSJMK je zavedený dlouhodobě=KORDIS má čas na vychytávání „much“ a „mušek“ 3) S těmi Nemoticemi (=že nejsou výchozí zastávkou) jsem to myslel tak, že předpokládám, že na výjezd z počáteční zastávky je předpokládám navázaný na další přípoje, ale možná se pletu 4) To že IDS ve Zlínském kraji není a bude až v budoucnu (doufám, že 2020) tak z mého laického pohledu je výtka na bývalou krajsou… Číst vice »

Olda
Host
Olda

Máte pravdu, je to bez integrované dopravy a pro cestujícího kupování jízdního dokladu navíc. Co se týká IREDO, tak veliká část spojů má logiku a návaznost, jinde tomu není. Snad bude v Pardubickém kraji fungovat vše jak má, ne jak tomu bylo v Českých Budějovicích, kde vlaky ČD ujížděli GWTR a trvalo to rok, než došlo k dohodě o vyčkávání na připoje. V Pardubickém kraji nejsem cestujícím každý den, cestují 3x až 4x týdně. P.S.: S KORDISem v písemné komunikaci obdržíte to, že pracují se statistikou a podle toho budou skládat jízdní řády.

Axel
Host
Axel

Ad regionální doprava v PCE kraji – držím palce ať to funguje. Ad Č. Budějice – tak je velká škoda, že rok trvalo to co normální (=předpokládám, že šlo o dotovanou regionální dopravu, takže dopravce má „skákat jak píská ten kdo platí“). Ad KORDIS – Posunul jste Váš konkrétní podnět na volené lidi (=na krajského radního). Do r. 2016 to byl Tesařík (KDU), teďka Horák (ČSSD). Pokud vím, tak Tesařík je z Hodonína takže dojížděl každodenně (předpokládám vlakem), takže určitě měl pochopení, otázka jestli dostal v Radě JMK podporu pro zlepšení práce KORDISu. Hanák pochází od Slavkova (Kobeřice), nicméně netuším… Číst vice »

Olda
Host
Olda

Ano, v Budějovicích se jednalo o dotované spoje a musel do toho vstoupit kraj. Co mě se týká, tak přes Brno cestuji jen teď po dobu výluk kamkoliv po republice, kvůli dobrému přestupu v Židenicích. Pokud to jde, volím cestu autem Do Starého Města u UH. Odtud kamkoli, kde mě zaměstnavatel vyšle. Držím palce těm, co budou zodpovědní za dopravu v Pardubickém kraji a musí vše chytnout do pevných otěží hned v prvních dnech. České Budějovice byly velkým ponaučením pro všechny. Ve Zlínském kraji není bohužel integrace dopravy a spousta cestujících se toho děsí.

Olda
Host
Olda

Jinak raději pojedu to zmíněnou řadou 460, když klekne, vyjede náhrada. Už nejedenkrat cestují nedojeli v úseku Staré Město a dále směr Nitra.

Tronda
Host
Tronda

Takže ujíždění přípojů nám nevyšlo, tak zkusíme odříkání. Tak to buďte rád, že nejezdíte s ČD ty jsou totiž schopny odřeknout i několik desítek spojů denně.

Olda
Host
Olda

Výborně, to je trefa do černého. Kolik zelený dopravce za měsíc vypráví vlaků a kolik jich jede jen v PID v úseku Roztoky – Libeň, do Hostivaře bez náhrady a kolik procent bez náhradní dopravy mají třeba ČD?

Tronda
Host
Tronda

Pokud je na trati výluka, tak logicky k odříkání vlaků dochází. Jinak např. dnes slavné ČD odřekli Os 3152/3151 (ať zůstaneme na Moravě) pro poruchu lokomotivy, předpokládám, že toto nevadí prorože se to stalo u toho správného dopravce.

Axel
Host
Axel

Dobrý den, tak kolik? Kolik vlaků jezdících dle smlouvy v PID nevypravila Arriva?

Olda
Host
Olda

Vypravila určitě všechny, ale určitě ne všechny od výchozí do konečné stanice.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

U „tangenty“ je hlavní problém v tom, že dokud ji provozovaly ČD, tak i informace o výlukách v jejím provozu byly zapracovány v informačním systému ČD o výlukách, ale po předání provozu „cizímu“ dopravci to informování v systému ČD skončilo, což včas nepochopil ani ROPID, a protože se všichni tři zúčastnění (SŽDC, ARRIVA vlaky a ROPID) nedohodli na tom, kdo co bude dělat, aby dřívější informování o výlukách bylo kvalifikovaně nahrazeno jiným, nastalo částečné „informační vakuum“, takže to pak občas vypadalo tak, jako kdyby „ARRIVA vlaky“ odříkala „své“ vlaky bez náhrady z důvodu své neschopnosti, ačkoli ve skutečnosti „ML-S49“ jezdí… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Dobrý den, pročetl jste si vítěznou nabídku Arrivy, kterou jsem už postoval výše? viz řádek „B3“ na zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg? Arriva nabídla 22 jednotek a ČD 21. Tak kdo chtěl jezdit s menšími zálohami? Arriva nebo ČD? BTW smluvní pokuty pokud Arriva poruší povinnosti nejsou zanedbatelné http://www.hlidacstatu.cz/Detail/8675863

A pokud jde o vlak Arrivy PHA-OLO-STM-Nitra, tak jezdí bez záloh, neboť jezdí bez dotací.

Mates
Host
Mates

V Pardubickém kraji máme systém IREDO, ale že by na sebe vlaky a autobusy čekali, tak to nefunguje. Za 8 let nedokázali udělat dispečink regionální dopravy, který by tohle zajišťoval. Zlatý systém IDS JMK, tam by se měli jet úředníci z Pardibic podívat, jak to funguje. Autobusy ICOM jsou hlídány přes GPS a běda řidiči, když neodjede včas. A komu mám z vlaku zavolat, ať připoj počká (mezi vlaky systém máme a využíváme) Co se týká nepřipojů v Pardubickém kraji, třeba minutové ujíždění si všech Os vlaků v Ústí nad Orlicí, tak to byl požadavek kraje. Na náš dotaz, proč… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

IREDO není dobrý systém, zónový systém není férový, jinak by nevznikli takové blbosti jako, že cesta vlakem Holice – Pardubice i Holice – Hradec Králové (přes Pardubice) stojí stejně korun. Hlavně pro využití tarifu v plné míře tedy člověk musí mít IREDO kartu, to taky není 2x výhoda.

Kuba
Host
Kuba

Na mě to dělá dojem, že si někdo nechal zpracovat podklady, jak vypadá současný stav, a pak to rovnou překlopil do smlouvy. Nejvíc se mi líbí „zcela nahodilá nabídka spojů“ na západní 261.
Ale jinak jsem rád, že si ještě v roce 2029 budu moci zavzpomínat na zašlou slávu vozů BDtax v pravidelném provozu – asi narozdíl od těch, co tím budou muset denně jezdit.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

A přitom existuje studie jistého železničního spolku, který ji prezentoval v prosinci v Poličce a rozeslal starostům, která říká, že při vedení přímých vlaků Svitavy – Žďárec – Pardubice a opačně (Svitavy – Žďárec jako Os/Žďárec – Pardubice jako Sp) vedenými vhodnými vozidly (841, 844) a s odstraněním toho šíleného množství pomalých jízd přes přejezdy v úseku Polička – Borová je jízdní doba z Poličky do Pardubic srovnatelná s jízdou přes Svitavy a navíc není nutné přestupovat. Ale to by se muselo chtít a nesměly se zavádět výmysly typu „zcela nahodilá nabídka spojů“ :-/

Alibaba
Host
Alibaba

Ten spěšňák by měl bejt alespoň až do Krouny ne-li do Borové. Předhradí, Krounu zast. a Kamenici zast. bych vynechal.
A taky si nemyslím, že „zcela nahodilá nabídka“ někoho přiláká.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Alibaba: v dokumentu je samozřejmě u Předhradí průjezd. Krouna zastávka ne, lidi ji využívají pro cestu jak do Krouny tak Otradova. Stejně tak není vhodný průjezd ani v případě Pustých Kamenic, lidi využívají obě – a to zejména proto, že zde neexistuje a velmi pravděpodobně nikdy ani nebude existovat smysluplné autobusové spojení. Stejně jako v úseku Borová – Polička, kde přes Oldřiš nejede jediný autobus. Když došlo k otevření zastávky Pustá Kamenice (blíže k Čachnovu) byla původní Pustá Kamenice uzavřena. Tento stav vydržel necelý rok – lidi z horního konce obce si stěžovali a ne málo 🙂 České dráhy jsou… Číst vice »

Neuwelt
Host
Neuwelt

Takže věčně poruchový sysel + pomsta z DDR forever! Vážení cestující, upřímnou soustrast.

Tronda
Host
Tronda

Ale no tak, platí v tom režijka, tak je Honneckrova pomsta v naprostém pořádku.

Kamui
Host
Kamui

Pomsta z DDR nejsou v jádru tak špatné vozy (široké dveře, kotouče, 160 km/h), jen by to chtělo v nich vyměnit sedačky při snížení jejich počtu (z 96 na 80). Pár takových upravených vozů už jezdí.

David
Host
David

To by ovšem kraj musel být co k čemu a tuto úpravu požadovat. Takhle to je klídek, pohodička a leháro na dalších 10 let. A tak to mají ČD rády.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Davide, ČD nabízely, kraj nechtěl. Místo toho platí zcela zbytečné soukromé spěšňáky do/z Prahy :-/

Neuwelt
Host
Neuwelt

Akorát ten žebřík dovnitř, katastofální nakládka kočárků a kol, důchodci na ten vstup také pějí ódy, podvozky, co nemají rády ostré oblouky, ale jinak prima vozy.

Jarek
Host
Jarek

Ten vůz je dělaný na to, že vás do něj nakládají na nosítkách. Vození cestujících je jeho sekundární účel, tak se nedivte, že to má „dílčí nedostatky“…

Jarek
Host
Jarek

A ještě vyřešit větrání…

Olda
Host
Olda

Větrání se dá vyřešit jednoduchým univerzálním otvírákem. Vozit sebou kladivo a tím otevřeš každé okno.

Partneři



CSCARGO