lot
Autobusy

Pardubický kraj znovu hledá autobusové dopravce, podmínky přizpůsobil menším firmám

Autobusové nádraží Hlinsko na Chrudimsku. Pramen: Pardubický kraj
Autobusové nádraží Hlinsko na Chrudimsku. Pramen: Pardubický kraj
Pardubický kraj se znovu snaží udat sedm miliard na autobusovou obslužnost.

Autobusoví dopravci mají možnost se znovu utkat o velkou zakázku na dopravní obslužnost Pardubického kraje. Hejtmanství vypsalo tendr v celkové hodnotě 6,958 miliardy korun. Kraj je rozdělen na osm oblastí, které budou vítězové obsluhovat od prosince 2021 dalších deset let.

„Naším cílem je podpořit účast menších dopravců či jejich sdružení, a proto jsme například v zadávacím řízení snížili o 25 procent požadavky na referenční počet kilometrů,“ uvedl dopravní náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Kraj přitom nežádá nová vozidla. Průměrné stáří vozového parku nesmí být vyšší než devět let, přičemž žádný z autobusů nesmí být starší 12 let. Od třetího roku plnění smlouvy musí být polovina autobusů nízkopodlažních a s klimatizací.

Kraj se pokouší najít dopravce skrze soutěž už podruhé. Jeho první pokus letos na jaře zmařil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), u kterého si na zadávací podmínky stěžovaly firmy Arriva Morava a Toms Transport.

Kraj přitom už vyhlásil vítěze, kterými byly společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí (ze skupiny ICOM Transport) a Arriva Východní Čechy. Právě tyto firmy už dnes ovládají zhruba 90 procent linek v kraji. Stejně jako v prvním tendru rozdělil kraj i nyní soutěž na osm oblastí.

Základní objem dopravního výkonu je necelých 164 milionů kilometrů. Maximální rozsah se zahrnutím možného osmnáctiprocentního navýšení objemu odjetých kilometrů je 193 milionů kilometrů. Vedle ceny za jeden kilometr (váha 90 pct.) se budou hodnotit i takzvaná podpůrná technická kritéria, jako například zvýšený poměr nízkopodlažních vozidel, počet autobusů na alternativní paliva či těch s klimatizací, USB zásuvkami či wifi (váha 10 pct.).

Oblasti Pardubického kraje a vítězové tendru, který ÚOHS zrušil:

Jevíčsko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Litomyšlsko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Lanškrounsko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Ústeckoorlicko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Poličsko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Chrudimsko – Arriva východní Čechy
Holicko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Přeloučsko – Arriva východní Čechy

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít Jůza

Kolikrát asi budou muset takto podmínky tak tak trošičku, aby se neřeklo, změkčit, než jim to projde??

Libor

Pardubický kraj nemá oblast „Pardubicko“?

-TR-

Velkou část linek v okolí Pardubic zajišťuje DPMP jako součást MHD Pardubice. Nejspíš proto to není.

Libor

Aha, děkuji za objasnění, takže v podstatě model, kdy městská firma dopravní podnik obsluhuje i příměsto. Víte cca kilometrický okruh od krajského města jaký dopravní podnik obsluhuje = určitě to bude na nějakých stránkách detailně, ale +-?

Lech Malý

Tak to, co obsluhuje DPMP mimo město, nestojí za řeč, ale Pardubice jsou v těžišti přeloučské, holické a chrudimské oblasti, a bylo by kontraproduktivní těmto oblastem tu pardubickou ukusovat. Bohužel linky DPMP nejsou do těch krajských tarifně integrovány.

Ondřej

Spíš je to tím, že v Pardubicích moc autobusů nezačíná a autobusy sem jezdí z okolních vesnic, zrovna z Holič začíná nejvíce autobusů, tak možná proto, DPMP obsluhuje vesnice max do 10 km, cca první 2 vesnice za Pardubicemi.

Mýval

Nízkopodlažní? No tak to nwm. ICOM TRANSPORT(ČSAD) má snad výhradně vysokopodlažní mercedesy a iveca. Semtam má i několikrát polo-nízkopodlažní setru. A to je tak všechno…
No a Zlatovánka se svýma zájezdovýma autobusama nebudu radši ani řešit… (i když ten má, alespoň několik jetých sorek)

Toncek

Co na to Jaroslav Hnát?

Mýval

Ten má taky všehochuť.. Ale toho znám jen od vidění.
Hlavně jde o tem ICOM, který má teď skoro vše a přitom nemá skoro žádný nízkopodlažní bus.

Libor

Ale od pohledu ty autobusy ICOM jsou nové nebo po velmi krátké době obnovované za nové, navíc se mně líbí ta jednotnost korporátního nátěru a na některých vozech jsem si všiml vtipné inzerce na zadním skle, když hledají nové řidiče, konkrétně ta ceckatá baba „i ty můžeš řídit naši firmu“ . Jako laikovi se mně ten ICOM hodně líbí, do schodů se prozatím vyškrábu bezdopomoci.

Mýval

Jó to on ICOM působí skutečně dobře. Autobusy čisté a jednotně zbarvené. Řidiči s kravatou…
Občas je samozřejmě řidič idiot, ale to se nevyhne žádnému dopravci…
V tomhle si určitě nemůžu na nic stěžovat…

Milion plus

Nízkopodlažních busů má ICOM celkem dost

Mýval

a které? Skutečně mě napadají jen ty Setry a ty nové mercedesy. Obojího je, ale docela málo…

Džamel

Tak na Rychnovsku jsou snad dvě Intura a zbytek Setry,Náchod to samé…

Supidio

Zlatovánek je naprosto legendární dopravce, doufám, že bude aspon pár linek obsluhovat i po této změně…Pardubicko a vlastně i celá ČR by odchodem Zlatovánka přišla o dopravce, který umí přinést skutečný požitek z cestování 😀

Džamel

Tak si holt v létě uděláte výlet do Užhorodu, pokud Vám bude Zlatovánek, Hnát nebo podobní exoti chybět…

švarc

No všeobecně Icom stojí za hovno, to radši v Pce kraji Arrivu, Transdev nebo Zemka. Jízda s 90% řidiči icomu je úděsná, všude jezdí 50 km/h a to i na silnicích 1. třídy jako je třeba silnice 35. Zažil jsem i jízdu, kdy řidiči z Chocně do Litomyšle jel 50% cesty na neutrál. Autobusy mají sice nové, ale MB Intoura většinou s tvrdými nepohodlnými sedadly. Zlatovánek má sice starší vozy, ale o dost se zlepšil za poslední roky, navíc u nich mají autobusy vyšší sedačky a autobusy mají klima a nyní už i Wifi. A pokud si kraj nastavil podmínky,… Číst vice »

Mýval

blbost. Nevím co si zažil, ale řidiči ICOMu jezdí normálně. Stejně jako ostatní…
Denně jezdím z Litomyšle do HK. Ono asi hlavně záleží na JŘ.

Za to Zlatovánek se svýma nesmyslnýma zájezdovýma autobusama je úplně mimo… I v těch několika normálních autobusech co má není vůbec místo pro kočárek a často ani madlo na uchycení stojících…
Hlavně že tam má wifi.. 🙁

Ondřej

Aha, takže když jedu na lince Svitavy Hradec Králové zajezdovym autobusem, tak je to špatně. Těch autobusů, co nemá místo na kočárek zas moc není a prakticky vše mimo linek do Hradce a Pardubic jezdi s místy pro kočárek. Ale tady je asi někdy velký fanoušek Icomu.

Mýval

To vysvětluj mé mamince, kterou musím v případě potřeby vozit. Je už starší a má těžkou artrózu a do toho autobusu se špatně škrábe. Tak tím prostě nejezdí.
Málokdo tím autobusem skutečně jede takovou dálku. Dost lidí jede třeba jen z Býště do HK. Na to je zájezdový autobus vhodný? To jako fakt?!
Nebo to vysvětli těm maminkám s kočárkem pro který tam není místo…
Neviděl jsem jediného Zlatovánka s místem pro kočárky. (Za to jsem, ale viděl hodně maminek co tam nadávalo). I ten jejich Merces Inturo (stejný model co používá ICOM) tam má místo toho sedadla….

Ondřej

A jak to vypadalo před 15 lety, kdy v linkové dopravě nebyl nízkopodlažní stroj? Nebo před 30 lety, kdy místní linky brazdily SD11 na linkách z horní dolní nebo později zajezdovy Karosy na linkách, takže úplně stejný stav, jak nyní. Kočárek se dá složit do kufru. A je to jen o to, co si kraj zaplatí a poruci a viditelně mu to nevadí. Může se to dělat jako v jiných krajích poznámkou, autobus prepravuje kočárky pouze ve složeném kraji. Mimochodem třeba linka Broumov – Hradec Králové – Praha jezdí taky zajezdove busy bez místa pro kočárky, úsek Broumov Hradec je… Číst vice »

Mýval

Tak vysokopodlažní Inturo nebo vysokopodlažní karosa je pořád něco jiného než zájezdový bus, nemyslíš?

680754 třeba jezdí „tutéž“ trasu a s normálními busy.
680036 nenahrazuje dálkové spoje v celé trase. Ale většinou zastávkové spoje. Lidi tím prostě nejezdí ze Svitav do HK. Oni jezdí z Ostřetína do Holic. Z Chvojence do HK. Z Hrušové do VM.

nevím co je na tom tak těžkého pochopit. Zkus se tím projet 😉

Dalibor

holt uspora nafty!!! jezit ja fitipaldi se ridici nevyplati. za dobrou spotrebu nasleduje vic penez…

Džamel

Tak toto je situace tak 5-10 roků zpět… Teď bych řekl, že Icom patří k tomu lepšímu v ZDO…

Ondřej

Co se týče vozového parku, ale tím to končí, proč plno řidičů, co jezdilo u icomu teď jezdi třeba u Zlatovanka.

R2R2

Pokud ICOM na svem webu nelze s udavanym prumernym starim 4,3 roku, tak behem 3 let, kdy ma splnit podminku nizkopodlaznosti, vymeni o neco vice nez 1/3 autobusu. Pokud ma jiz nyni nejake nizkopodlazni (zhruba 15 %) a nejsou prilis stare, tak by mel pozadavek na 50 % behem tri let bez vetsich obtizi splnit.

Svojsin

Icom má nizkopodlahnich Sester docela hodně, nějaký může prevexlovat třeba z Vysočiny, tam mu to projde.

Džamel

Z Rychnova a Náchoda, kde jsou skoro jen Setry a bude jezdit Transdev

Mýval

aha. To jsem nevěděl…
Jo to by ICOMu určitě pomohlo