Pardubický kraj podpoří zprovoznění parní lokomotivy 328.011

Parní lokomotiva 328.011. Foto: Letohradský železniční klubParní lokomotiva 328.011. Foto: Letohradský železniční klub

Klub na opravu lokomotivy vypsal veřejnou sbírku.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

To dá rozum, když je elektřina a nafta dnes tak drahá.

Karel 1

Škoda že se nedaří zachraňovat jiné, pro provoz typické lokomotivy. Třeba ty 354, 422, nebo 310. Tyto lokomotivy určené pro průmyslové vlečky nikdy v běžném provozu nejezdily. Pak nějaká historická jízda s takovouto lokomotivou , navíc kolikrát ve spojení s vagony od motoraku, nepůsobí moc historicky. Spíš to pak připomíná lunapark. Ale i tak díky těm, co se o to zaslouží.

Vtvt

Proč? ETCS = konečná

Gwann

Jo, taková ETCS na trati Hanušovice – Lickov nebo Doudleby – Rokytnice, to bude hned zejtra.

vtvt

Aha, Vy furt žijete představou, že cílem je kus techniky.

Ne. Cílem je, aby kus techniky sloužil. Starý kus techniky slouží ke zhlédnutí obecenstvem. Jinak nemá smysl.

A protože šotohobby je výrazně minoritní, tak kolikpak obecenstva se sejde v zapadlém regionu mimo hlavní komunikace?

I když chápu, že pro některé „pány středního věku“ to může dávat smysl … něco jako „klub egyptologů“
https://www.csfd.cz/film/233621-egyptologove/recenze/

Akorát proč na to dávat spoustu peněz daňových poplatníků, když únik od manželek si můžou pěstovat za své.

MilanSima

Osobně jsem ohledně instalace ETCS úplný laik. Má to být na všech tratích? Třeba i na tratích D3? Nebo i na vlečkových průmyslových tratích?

Jiří Kocurek

Ta druhá mapa je zajímavější: ETCS L1 s omezeným dohledem.

Přičemž fuknce bodového L1 LS Stop je až nápadně podobná INDUSI/PZB a s tím parní mašiny běžně jezdily, ač v ČR nejspíš ne.

Jiří Kocurek

Ono se nějaké řešení najde i na ten koridor. Nejednodušší je zapřáhnout vybaavené vozidlo před páru. Rozhodně to nebude ono, ale mašina se tam i onde dostane a takovou Tovačovku to ETCS dorazí až za velice dlouho, jestli vůbec.

Vtvt

Klidně. Malé loko bývají vystaveny jako pomník viz Prerov = na zkouknuti to bohatě stačí.

Ale jestli za své si chce někdo zprovoznit malou loko, proč ne. Lidi mají různé hobby, ale platí si to že své kapsy viz metalový festival BrutalAssault pro cca 20 tisíclidí, který funguje bez dotaci a státu platí nájem za pronajaté pozemky

Kubrt

A jako provoz na vlečkách není provoz? Vlečkové stroje nejsou součástí historie? Naopak, je super, že někdo si všímá i vlečkových strojů.

hank

Kolbenka je nabízela i dráze, ale na posun se u ČSD zrovna v té době uvolnilo dost starších strojů a na lokálky, kde by se teoreticky mohly uplatnit, byly zas moc těžké… Navíc se pro ten účel pár let předtím vyrobily celé série vysokých 423.0 a 433.0, takže trh byl v té době nasycen a v dohledu už byly první diesely. Je to škoda, protože to byly moderní lokomotivy – přehřívač páry, servo rozvodu a další prvky na úrovni tehdejší doby. Nicméně na trati s muzejními vlaky jí to taky slušelo, možná i proto, že v Letohradě měli – a… Číst vice »

hank

Řekl bych, že 310.0 i 354.x jsou tady zastoupeny relativně slušně.

Ty lunaparky jsou typické pro jiné spolky, jmenovat raději nebudu… Řekl bych, že v LŽK tohle nehrozí. Ale 328.011 nevypadala špatně ani při mikulášských jízdách se třemi ypsilony.

Aleš

Aktuality a fotografie z prací na lokomotivě najdete na facebookovém profilu Zprovoznění parní lokomotivy 328.011, stránky spolku LŽK jsou bohužel kapku zastaralé a v plánu jejich přestavba.

Aleš
Kernteriér

Držím palce, je to krásná prumka.

vtvt

Jo. A tak to má být.Jestli investují do opravy náměstí, křížku za městem nebo staré železniční techniky, ať si rozhodnou místní.

Je vidět, že parních lokomotiv má státní Národní technické muzeum dost. Neboť loni si NTM od ČD koupilo obrovské množství železniční techniky, ale nikoliv parní lokomotivy
https://zdopravy.cz/podepsano-muzeum-koupilo-od-drah-66-historickych-vozidel-nejstarsi-je-cisterna-83529/

vtvt

A Technické muzeum Brno se u kolejových vagonů zaměřuje zejména na MHD (tramvaje atd.) a ani na ty nemá dost peněz, neboť obrovská sbírka MHD v Depozitáři TMB takřka není přístupná

https://www.tmbrno.cz/media/tiskove-zpravy-2022/dopravni-nostalgie-2022-tz/

Pavel Skládaný

Je přístupná po dohodě s Milošem Tlaskalem. Stačí zvednout telefon. Mně spíše jen mrzí, že Brno se oficiálně chlubí obřím penisem na náměstí Svobody, ale evropsky unikátní sbírka vozidel zůstává téměř bez propagace. Byl jsem tam před časem s ředitelem Wiener Linien a ten byl překvapen, co v Brně máme.

Vtvt

Zkoušel jsem už před lety.

Musel bych sehnat
– 15 lidí, kteří půjdou s mojí rodinou (nestačí koupit 15 lístků, neboť chtějí statistiky)
– objednat se minimálně 2 týdny předem na určitou hodinu = v kombinaci s předchozím bodem takřka neřešitelné
– pouze přes školní rok (květen-červen nebo září-říjen)
– prohlídku skončit nejpozději cca do tří
– úterý až pátek = víkend je vyloučen

Podmínky jsou furt stejné https://www.tmbrno.cz/pamatky/depozitare-historickych-vozidel/

Nebo se něco změnilo?

Granja

Jenže takový úd na náměstí – no považte, které město v Evropě (možná i na světě) ho má?

hank

Tohle se snad dá i zobecnit: Když někdo svou dobrovolnou činností dlouhodobě dokazuje, že mu jde o věc a zároveň že se o tu věc umí i sám v rámci svých možnosti starat, tak pokud nejsou politici a/nebo úředníci „in-charge“ úplní idioti, zkorumpovaní hajzli nebo mafiáni, rukapáně s veřejnými penězi se nakonec otevře… (Ne všude se to samozřejmě podařilo a daří; pak je nutno hledat a publikovat, do které z těch tří kategorií držitelé kohoutků na penězovodech patří.) Nezbývá mi než doufat, že se prvního zatopení lokomotivy po její opravě ještě dožiju. (V mém věku už si moc jistý nejsem…)… Číst vice »

Pája

Oni se starali, něco málo o životě této konkrétní lokotivy mají i na svých stránkách
https://lzkclub.estranky.cz/clanky/vozidla/328_011.html

hank

No vždyť proto to píšu. Oni se starali, ještě když to bylo pod hlavičkou ČVTS v dobách, kdy to jinak nešlo… Ti stejní lidi, kteří se starají dnes (resp. někteří dosud žijící tehdejší mladí kluci a dnešní dědci, přece jen už je to trochu dlouho…) byli i u prozatím jediného souvislého vícedenního Plandampfu u ČSD/ČD/SŽDC/SŽ v březnu 1985 na trati Dolní Lipka – Štíty, kdy se za naprosto katastrofálního počasí (zataženo, mlha, déšť, sníh, plískanice) celý týden jezdilo se dvěma muzejními párami (354.1217 2 páry Mn denně, 422.025 s polovinou plánovaných Os) a jedním M 131.101 (druhá polovina plánovaných MOs)… Číst vice »

Mengo

To bylo super. Byl jsem tam 3 dny s modelarskym krouzkem a bydleli jsme v Dolni Lipce na stanici. Taky 354 byla tocena do nejakeho filmu pri vyjezdu ze Stitu. A protoze jsme sedeli na plosine posledniho vagonu tak se vlak vratil do Stitu a odjizdel znovu. A my jsme museli byt uvnitr. Bylo to super.

hank

Ještě jsem si v této souvislosti vzpomněl na krédo jednoho nejmenovaného výzkumného pracovníka z jedné bývalé brněnské fabriky: „Dělej pořádně to svoje, co umíš, co tě baví a v čem jsi dobrej, a penize dřív nebo pozdějš samy přijdou za tebou.“ Řekl bych, že případ 328.011 jeho platnost potvrzuje.

Vtvt

z webu:
„Zdravíme všechny příznivce naší lokomotivy 328.011. Máme opět jednu dobrou zprávu. V letošním roce opět pokračuje snaha Ministerstva dopravy podpořit opravy historických železničních vozidel. (…) Jedná se tedy o novovýrobu hlavního vzduchojemu lokomotivy“