Pardubický kraj chce nasadit za volant autobusů řidiče z krajské správy silnic
Autobusy SOR společnosti BusLine Pardubicko. Foto: BusLine
Informace o škrtech chybí ve vyhledávači IDOS.
Informace o škrtech chybí ve vyhledávači IDOS.
a kdy že jsou ty volby? aha z 3 měsíce.
a návod pro lidi co mají dělat když čekají na autobus to není. nebo si mužou vzít tágo na učet kraje.
I přestože v kraji jezdí cestáři, tak dnes opět 143 zrušených spojů, co jsem koukal, tak vypadl další oběh v okolí Jablonného nad Orlicí, když vezmu, že pro dopravce jezdí navíc 2 oběhy Audis, pak i Pinkas, dále pak 4x Icom a asi 7 cestářů, tak je ten výsledek stále dost tristní a situace se nezlepšuje, spíše zhoršuje.
A nejméně jeden oběh BD trans, Letohrad.
Mají v první řadě udělat „zaručeně nezrušitelné“ spoje, a radši ať se pár řidičů fláká než jet na nejisté maximum. Výkon se o trochu sníží, ale bude provoz předvídatelnějśí.
Proč ta smlouva nebyla pro neplnění už dávno zrušena? Na co Pardubický kraj stál čeká ?
Takže místo stovky spojů nepojedou všechny? Nebo kdo to místo BusLine odjede, když se jim zruší smlouva?
Někdo skončil na druhém a dalším místě a tak už dávno mají běžet jednání,aby např od 1.7.mohl začít jezdit. Tato situace trvá už od 12.6. Jenom mažou hejtmanovi a dalším med kolem huby. Ne vždy není ten nejlevnější ten nejlepší a o Busline a jejich spolehlivosti se mohou psát romány. Měli Icom v Ústí a jezdilo se včas a teď sem přitáhnou ze severu a takhle to dopadlo.
Tak lehce to jde napsat, ale horší se to udělá. Smlouva na tento kšeft byla podepsána s krajem cca 30.7.2021. Skutečně věříte, že to co se chystalo rok, tak ten druhý v pořadí zvládne za 14 dní? Ten druhý, třetí v pořadí nemá řidiče, dispečerský aparát, nemá ani autobusy, tak kde by se to sehnalo? To je období několika měsíců. Nikdo nemá volné řidiče ani autobusy (věřím, že ICOM je přesunul jinam, či je odprodává = stojící autobus je prodělávající autobus, řidiče propustil = stojící řidič je prodělávající řidič + těžko některý z řidičů bude chtít vracet odstupné, pokud jim… Číst vice »
Ano je to složitě.Ale je tady velkej průšvih a ten je potřeba řešit. Podepíšu smlouvu o smlouvě budoucí a jezdím.A vše ostatní snad počká,když je potřeba vozit lidi. A Icom má stále autobusů hafo a řidičů taky.Akorát nechtějí jezdit u Busline. To by se,ale muselo chtít to řešit. Tady akorát vládne byrokracie.
Jasně. A budou ty lidi nosit na zádech, ne?
Jste si jistý, že ten NĚKDO je v současné době schopen zakázku převzít …
V mezidobí mohl získat jinou zakázku, zredukovat vozidlový park – ojetá vozidla zrušil, řidiči odešli k jinému dopravci, do důchodu, našli si jinou práci …
První se musí nasmlouvat jiní dopravci na určitou dobu, pak se může smlouva zrušit příp. snížit výkony, ale nelze to udělat ze dne na den, předpokládám, že kraj s dopravci komunikuje a snaží se jich, co nejvíce najít…
Vážení, problém s řidiči nevyřeší žádná dopravní společnost, ani lepší nebo horší výběrová řízení. Vlastně ano, výběrka ho vyřeší, ale až po tom, co budou kraje a dopravci ochotni udělat turnusy a mzdy tak, aby člověk dostal nějaké standardní peníze za 8 – 10 hodin v práci. Ti staří pardálové před penzí, co jezdí celý život už to ve stylu, že jdu v létě do práce za svítání a vracím se za soumraku doklepou, ale nikdo si nemůže myslet, že na tuhle práci a v tomhle stylu náláká mladé lidi. Do pár let, se takhle veřejná doprava mimo velká města… Číst vice »
Zrovna odbory Busline su celkom aktivne na facebooku. Mozete si ist urobit obrazok sam, je to tam… zaujimave.
Odbory spíš řeší problémy existujících zaměstnanců, ne problematiku, proč to nikdo nechce dělat. Správně by to mělo být tak (ale dá se tomu trochu pomoct, když budou vyšší pokuty za nedodržení smlouvy a větší záruky), že pokud je to s řidiči jak říkáte (a myslím, že v zásadě máte pravdu) buď dopravní společnosti zjistí, že tolik řidičů nedají dohromady a do výběrka se nikdo nepřihlásí. Kraj by se zajímal proč, a dozvěděl by se např. co píšete „turnusy a mzdy tak, aby člověk dostal nějaké standardní peníze za 8 – 10 hodin v práci“. Nebo podmínky výběrka umožní vhodně rozdělit… Číst vice »
Jenže v době probíhajícího výběrového řízení nemůže žádný dopravce vědět, jaká bude personální skutečnost v době zahájení zakázky … Nemám tušení jak reálně takové výběrové řízení probíhá, zda je součástí dokumentace podrobně zpracovaný jízdní řád, z něhož si dopravce dokáže zkreslit oběhy vozidel, sestavit personální turnusy, spočítat ujeté kilometry a spočítat turnusovou / personální potřebu, včetně zálohy …. a pak přijít s cenou za vozidlový kilometr. I když to dopravce ví, tak těžko může ovlivnit rozhodnutí zaměstnance dát výpověď a jít jinam. Odhadnout lze akorát počet zaměstnanců majících nárok na odchod do důchodu. Když řidič dostane nabídku jiného dopravce na… Číst vice »
Chcete-li vyšší mzdy, je nezbytné zvýšit výnosy z provozu (jízdného). Další dotace a už vůbec ne odbory, udržitelný stav nepřinesou.
Jenže když zdražíte, spoustu a lidí radši pojede autem, protože to vyjde levněji.
Já bych viděl možnost, kde získat peníze. Ale to mě tady umínusují k smrti 🤣
Zrušil bych všechny IDS a kvůli nim existující firmy jako ropid, poved atd.
To by bylo usetrených milionů, se kterými by se dalo vymyslet, jak to udělat, aby měl řidič slušný plat za 8 hodin denně.
Když zrušíte IDS, ropid a další, kdo za ušetřené miliony vymysli ten lepší system a jednotlivé spoje? Ten ridic za volantem?
Tak dřív to šlo a fungovalo bez nějakých IDS.
Fungovalo to prakticky jen na „dojíždění do práce/školy“ kdy měl skoro každý časovou jízdenku, a jezdit „jen tak z nenadání“ byl porod… fungování IDS především z hlediska tarifního je dobrá věc. Ta idea „zbavíme se úředníků a bude dobře“ je populární, ale zdaleka ne vždycky funguje. Ostatně, dostatek „managementu“ sedí i v těch firmách…
Jmenovalo se to podnik ČSAD n.p. zřízený krajem, s okresními pobočkami a oblastními provozovami ….
Jenže neexistovala jednotná jízdenka, do každého spoje se musela kupovat jízdenka, návaznost mezi spoji byla spíše fikcí, na vlaky podobně …
Výhoda byla pro zaměstnance, všichni řidiči – od Chebu po Humenné – měli stejnou základní mzdu …
Pak nezbude, než zdražit i ta auta (o to, oč jsou dnes nepřímo dotována). Možná by se tím vyřešilo více problémů naráz…
Zas nemůžete zdražit úplně všechno, řada lidí už teď začíná mít problémy.
Neboli ať chípne koza i sousedovi. Bezva.
Tak vzdycky je snazsi okradat a sikanovat uzivatele IAD nez provozovat konkurenceschopnou VHD. A pro socialni inzenyry to je vzdycky velke pokuseni
Ale jděte…
A co odbory vyřeší? Krom osobního prospěchu pro členy? O obyčejné zaměstnance jim už dávno nejde (čest výjimkám – například p. Lipner z OSD Kroměříž). Navíc ve většině případů jsou odboráři u zaměstnavatele šikanování. Dnes na to už není doba.
S tím šikanováním mám úplně jinou zkušenost. Odboráři velmi často ruku v ruce s vedením firem šikanují zaměstnance.
Nyní naštěstí pracuji v mnohem lepší velké firmě. Pokus o založení odborů nevyšel, nikdo o odbory zájem neměl. Proč by také měl mít?
Odbory – odborová, byť sebelépe pracující organizace problém zaměstnavatele s nedostatkem řidičů nevyřeší. Objednavatele zajímá nejnižší cena, pokud splní ostatní technická kritéria – nizkopodlažní vozidla, WIFI, klimatizace … Platy zaměstnanců, turnusy nejsou pro objednatele zajímavé … Odbory nemohou eliminovat přerušenou směnu, když řidič stojí a čeká 2-3 hodiny na spoj, protože objednavatel v té době mezispoje neobjednal … zaměstnavateli to umožňuje zákoník práce. Tohle je věc vrcholových odborářů (Středula a spol.), aby podobná přerušení práce neumožňoval zákoník práce. Vše od nástupu do ukončení směny bude „tvrdý“ pracovní výkon. Jenže výsledkem bude zvýšení turnusové potřeby řidičů …na železnici strojvedoucích / průvodčích… Číst vice »
Do informačního systému IDOS se „aktuální“ informace nemohou dostat. Informace o redukovaných / zrušených spojích musí být zaslány společnosti CHAPS s.r.o. do Brna, tam jsou aktualizovaná data ručně zpracována a teprve potom se soubory generují do celostátního systému …. Prakticky to znamená, že aktualizovaná data by musela být společnosti CHAPS předávána s předstihem nějakých 48 – 72 hod. před zahájením jejich platnosti. Sobota, neděle, svátky se nepracuje, tudíž data na pondělí dodat již ve čtvrtek aby mohla být zpracována a v pátek odpoledne vygenerována … Představa, že ta změna probíhá v IDOSu ON-LINE je mylná. Ve vlastním infosystému lze opravy… Číst vice »
Idos je spojen s MPVnetem, odkud čerpá data o aktuálním zpoždění spojů. V MPVnetu lze označit spoj jako nejedoucí a propsat tuto poznámku do idosu místo aktuálního zpoždění by nemuselo být tak těžké.
Nehledě na to, že by se to ve větší míře uplatnilo i v PIDu, kde jsou personální výpadky už opět běžné a dle všeho jich bude více a více.
Těžké nikoli, ale je to změna SW, NĚKDO to musí OBJEDNAT a ZAPLATIT.
Základní požadavek firmy CHAPS s.r.o. – kdo to zaplatí …
Data jízdních řádů se mění denně.
Což je ovšem hodně smutné…
To je realita. Strojově čitelná pdf, ruční prace, ale hlavně že Bureš s ČD přijdou na své.
Jaký Bureš a ČD ? Bureš je KDO.
Ve firmě CHAPS s.r.o. nefiguruje, v „matce“ ČD-Informační systémy taky ne …
Celostátní informační systém je idea MD.
IDOS funguje třetí desetiletí, původně DOSovská verze, s nástupem WINDOWS 95 „woknová werze“.
Zvrácenost „výběrových řízení“ ve VHD v praxi. Vždy jde jen o peníze, takže zde zjevně vyhrává ten, kdo platí řidičům nejméně.
Soutěžit cenu není chyba, chyba jsou špatně nastavené pokuty.
Proč je pro busline nedostat zaplaceno za spoj a ještě zaplatit pokutu výhodnější, než sjedbat si subdodavatele (i kdyby dodávku nějaké taxi firmy).
Subdodavatel nestojí ve frontě s nataženou dlaní, jak si představujete objednávku TAXI ? Víte, kolik lidí se sejde na zastávce ….
Mně by docela zajímala výše pokuty za nevypravené spoje i to, jakým způsobem bude kraji hrazena. Rozvoz dětí do škol dobrovolnými hasiči je sice operativní řešení, ale nafta i jejich čas něco stojí. Výmluvy o Covidu si Vařil může nechat od cesty. Dnes mně čeká 100 km autobusem do jiného kraje a zase zpátky. Naštěstí s jiným dopravcem a tak mívám obavy „jen“ z přicpané dálnice a nepohodlí. Vůbec si neumím představit Vařilovu loterii (přijede – nepřijede) a už vůbec ne denně.
S covidem má nedostatek řidičů společné to, že zaměstnanci v profesi řidič byli z plánovaných operací „odkopnuti“ do budoucího času, až nebude covid.
A „budoucí čas“ se změnil v čas přítomný.
O termínu operace nerozhoduje zaměstnanec / pacient, nýbrž zdravotnické zařízení. Člověk mající zdravotní potíže nebude nabídnutý termín odkládat, proč by to dělal.
Pokuta bude kraji hrazena formou snížení dohodnuté platby – právnicky se to nazývá ZAPOČTENÍ POHLEDÁVKY.
Vy byste kvůli cestujícím dobrovolně odkládal operaci mající odstranit bolesti trápící vás měsíce / roky ???
Asi jsem se neobratně vyjádřil. To není namířeno proti zdraví řidičů, sám ho mám nadranc a tak mám pochopení. A už vůbec v žádném případě to není namířeno proti řidičům jako lidem (no to by mi tatík autobusák dal, kdyby ještě žil!!) ale proti dopravci. Jak a kde si řidiče obstará je jeho boj. Do výběrového řízení se přihlašovat vůbec nemusel. Covid byl v celém světě a já dnes jedu na Moravě už druhým busem. Oba různých dopravců, oba mají řidiče, jsou čisté, běží klimatizace. První přijel s náskokem 3 minuty, druhý zatím nevím. Oproti vlaku je to stísněné a… Číst vice »
Žádný dopravce, v okamžiku podání nabídky do soutěže nebo podpisu smlouvy neví – a pokud nebude zavedeno pracovní otrokářství, jako že nebude – jaký bude mít personální stav řidičů v okamžiku začátku plnění smlouvy.
ČD a.s. řeší nižší personál stav strojvedoucích v Praze tím, že na EJ 471 jsou využívání strojvedoucí z VÝCHODU nebo ZÁPADU místo neplaceného pobytu v Praze.
U silničních dopravců takováto provázanost není.
Například že by dálkový řidič „žlutého dopravce“ v době čekání na spoj zpět naskočil do vozidla bílého dopravce a odjel jedno kolečko ….
Kolik % řidičů busline je právě v nemocnici na „plánované“ operaci?
Věřím že takový asi bude, ale skutečně jich je tolik, co zrušených oběhů?
Může to být větší procento než je obvyklé, jelikož spousta nekritických operací (pro pacienta ovšem i tak důležité) se odkládala „po covidu“…
Ale jinak tu vidím podobnost s personálem letišť, která teď taky dost bojují – „odložit“ zaměstnance jde dost rychle, sehnat zpátky (když se nejedná o jednoho ale o podstané procento) už je horší… evidentně byly jiné obory činnosti/povolání citelně stabilnější i v covidové době, a proto podobnými problémy zdaleka tolik netrpí.
Jednoduché počty :
Jedno vozidlo má během směny obsloužit „jen“ 10 spojů, chybí 10 lidí = 100 spojů …
Vozidlo, rámci zvýšení produktivity „práce“, je nasazováno na trasách vykázaných v různých jízdních řádech s různými čísly , spoje vypadnou v obou jízdních řádech a počet zrušených spojů se tak zvyšuje.
Je zarážející, že kraj ještě stále s BusLine počítá.
Krajským úředníkům by měl asi někdo vysvětlit, že každý dopravce, který potřebuje řidiče, s tím problém nemá. Ono stačí jim zaplatit. Což podle všeho BusLine nechce.
I když peníze hrají velkou roli, není to jen o nich. Ne každý si chce pošpinit čest tím, že bude pracovat u této pochybné společnosti.
Ale prd. Peníze mají všichni zhruba stejné. Tyto problémy byly už za ICOMu, jen ne v takové míře, protože část ICOMích řidičů byla převelena jinam, kde modro-bílí jezdí a měli problém i tam. Tudíž tito chybějí na Pardubicku.
Podle profesního sdružení ČESMAD chybí v tuzemsku cca 20 000 řidičů …
I kdybyste řidiči platil 500 Kč / hod, tak prostě těch 20 000 lidí nevykouzlíte … i kdyby byl kraj ochoten zaplatit dopravci více …
To tady některým nevysvětlíš. Prostě peníze zmůžou všechno a natisknou se po večerech doma.
To není tak úplně pravda. Znám dva lidi co nedělají řidiče (a mají řidičák na autobus), protože prostě mají víc. Ale, kdyby dopravci zaplatili víc, tak by jezdit šli. Ptal jsem se jich. Plus znám 3 lidi co mají řidičák C a E a taky nejezdí. Tam by stačilo kdyby jim dopravce zaplatil dodělání D a podle mne by šli taky jezdit. Těch jsem se ale neptal.
Tak to máme 2, možná 5, kteří by se ale asi nestěhovali do P. kraje… Tak kde vezmeme těch dalších 19995?
Takových je víc.
Eh, já vím že jde o nadsázku, ale asi nechybí všech 20k v Pardubickém kr.? Dokonce asi někteří cybějí i v místě bydliště osob o kterých mluví Radim? Statisticky je to velmi pravděpodobné, pokud aspoň řádově chybí těch 20k…
ČESMAD by ovšem nejraději převedl na silnice nejlépe všechny dopravní výkony (včetně těch, které ještě ani neexistují), to mu to pak logicky „chybí“. 🙂 Hlavně, že tak tlačil v neprospěch železnic… Výsledek ovšem žel bude.
Zato František s podobně postiženými by nejraději silniční dopravu zlikvidovali. Naštěstí na to nemají páky, jen své vlhké sny.
Výrazné zvýšení platů by mohlo přivést nemálo nových řidičů. Myslím, že je dost lidí, kteří nejsou spokojeni se současnou mzdou a nejsou pevně fixováni na svůj současný obor, čili při dostatečně atraktivní nabídce by byli ochotni změnit obor a jít za volant. Ostatně před lety zkusil DPMP zalovit mezi uchazečkami o zaměstnání na Úřadu práce. Bylo kolem toho plno řečí, jaká je to pitomost, ale opak byl pravdou – DP získal nové řidičky, které byly spokojené, že mají sice náročnou, ale dlouhodobě jistou práci. Ano, bylo to v době, kdy se dalo za volantem autobusu vydělat výrazně víc než na… Číst vice »
Systémově je chyba, že řidičák se smí dělat až na věk 24, tedy nemá smysl do autoškoly nastupovat dřív než ve 23.
Šesnáctiletý vyjde ze základní školy a určitě bude delat neco jiného, než se učit řídit autobus. Pokud získá vzdělání nebo praxi jinde, proč by se následně hrnul do autobusu?
Při vší úctě, s řidičem, který má absolvovanou jen ZŠ, by asi moc lidí jezdit nechtělo…
Pomohlo by kdyby ho získal řekněme v 21? V 17ti je to prostě blbost, to nejde… ani nastoupit do kurzu ne.
Jinak bus jaksi nemá druhého pilota, tam víceméně nejde jezdit pod dozorem zkušenějšího…
Neříkám že současný zákon nemá důvod.
Dřív mělo smysl vyučit se automechanikem, dneska jsou větší rozdíly mezi pozicí řidiče a mechanika. Pomohlo by, kdyby komerčně šlo řídit nákladní auto od 18, stejně jako lze jezdit u hasičů. (Má hasičské auto jiné vlastnosti než pekařské?). Pomohlo by neopakovat profesák tak často.