Doprava ve městě Infrastruktura Trolejbusy

Pardubický dopravní podnik postaví alternativní trolejbusovou trať z vozovny

Pardubický trolejbus Škoda 32 TR SOR. Pramen: DPMP
Pardubický trolejbus Škoda 32 TR SOR. Pramen: DPMP
Nová trať musí být dokončena do června 2022, jinak se trolejbusy nedostanou z vozovny do centra

Drážní úřad (DÚ) zahájil stavební řízení k chystané trolejbusové trati Dukla, vozovna – Hlavní nádraží v Pardubicích. Trať bude dlouhá 2,5 kilometru a povede ulicí Teplého, po silnici I/37 a Palackého třídou v západní části města. Má zabránit odříznutí vozovny při modernizaci železničního uzlu.

Dopravní podnik města Pardubic (DPMP) chce ještě v prvním kvartálu vypsat výběrové řízení, se zahájením stavby pak počítá na podzim. Předpokládané náklady činí 48,5 milionu korun. „Vlastní výstavba může začít až po ukončení rekonstrukce mimoúrovňové křižovatky Palackého,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Jitka Malinská.

Křižovatku přestavuje Ředitelství silnic a dálnic a jím instalované sloupy osvětlení budou využity i pro trolejbusové trakční vedení. I termín ukončení stavby nové trolejbusové tratě je vázán na akci jiného investora, tentokrát na modernizaci železničního uzlu Pardubice, kterou provádí Správa železnic.

Alternativní trolejbusová trať překoná koridor po silnici I/37. Pramen: dokumentace EIA/mapy.cz
Alternativní trolejbusová trať překoná koridor po silnici I/37. Pramen: dokumentace EIA/mapy.cz

Během modernizace uzlu bude uzavřen podjezd na ulicích 17. listopadu a Jana Palacha. Dopravní podnik tím přijde o dosud jedinou trať z vozovny Dukla do centra města. Proto musí být nová trať jako alternativa podle Malinské dokončena a zprovozněna do června 2022. Přes 80 procent nákladů pokryjí evropské fondy skrze Operační program Doprava.

„Novou trolejbusovou trať využijeme k prodloužení linky číslo 7 a zavedení polookružní linky Nádraží – Skřivánek – Dukla – Nádraží,“ doplnila Malinská.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mikel27

Trolejbusy z vozovny na Hlavní nádraží kolem Parama jezdí i teď,když najíždí na na linku od Hlavního nádraží.😁😁😁 Samozřejmě jen ty parciální.😁😁😁

Martin V.

Jaký podíl parciálních trolejbusů mají dnes v Pardubicích?

Josef Král

Kdo to bude platit: Město nebo Správa železnic?

Alibaba

Jestli si dobře pamatuju, tak trolejové vedení bude platit DPMP (město). Mám pocit, že už město mělo podíl na postavených sloupech trolejového vedení při stavbách na silnici I/37 a I/2.

Railfort

Ta trať už se plánuje léta letoucí bez ohledu na železnici.

Luboš

Hlavně ať už dopravní podnik pošle do hutí Karosy B951 a 14Tr, pak bude Pardubická MHD na skutečné úrovni oproti Praze a Ústí. Jen udělat toto jednoduché rozhodnutí

Alibaba

Víte já bych radši, aby hospodařil hospodárně. A peníze získat je taky jednoduché, ideálně zadlužit ještě vnuky, a vozidla měnit po půlce životnosti.

Luboš

Říkají Vám něco evropské dotace? Očividně ne.

Alibaba

Takže jste pro návrat socializmu a mršení trhu? To je právě to co dělají evropské dotace.

geras

Když ale dotují všichni sousedé kolem, musíte taky, jinak Vás zašlapou, i když máte „správnější“ ideologii.

Alibaba

Jenže to je právě ta zvrácenost tohodle systému. Normálně by dotované firmy neměli mít přístup na trh, protože mají dumpingové ceny. A to se nejedná jen o dopravu, ale více či méně o všechny obory. Takové zemědělství (a zpracování potravin) je tím taky profláklé.

Luboš

Pokud by nebylo zemědělství dotované, tak tu máme dodnes jen brambory, jablka, zelí, mrkev. Ale chápu, Čecháčkům by to stačilo, hlavně že to bude České. Typický argument voličů KSČM a SPD

Alibaba

Trochu divné přirovnání. Takže dotace pomáhají importu? A nebo dotace pomáhají právě domácím (EU) zemědělcům, aby cena domácí výroby byla konkurenceschopná dovozu (ze zemí mimo EU)? O nějaké české výrobky mě nejde.

Luboš

Dotace pomáhají importu. Českého jsme si užili za bolševika až až.

Alibaba

Dotace v EU zabraňují importu levnějšího zboží ze zemí mimo EU.
Nikdo vám nebrání na rozdíl od bolševiků si zahraniční věci kupovat.
Já si kupuji to co mě chutná z celého spektra světa (včetně ČR).

Luboš

Návrat do socialismu chcete vy, když chcete fungovat jako před rokem 89,tedy bez evropských dotací a s tím že nové vozy budou, až se na to ušetří

Alibaba

Tak v normální ekonomice se na nové vozy šetří odpisy, ne že se odpisy prožerou.
Za socialismu bylo dotované (jen státem, ne RVHP) kde co, takže například bylo výhodnější kupovat pro domácí zvířata dotované pečivo místo nedotovaného šrotu.

Luboš

kdyby se mělo na nové vozy šetřit odpisy, tak dodnes jezdíme v ŠM11tkách, to chcete ?

Alibaba

V normální ekonomice se výrobní prostředky normálně odepisují, co se vám na tom nelíbí/nezdá? každá věc má předepsanou odpisovou dobu, teda kromě pozemků, jestli se nemýlím.
ŠM začaly mizet ještě před revolucí (byly odepsané), a začaly je nahrazovat hranaté Karosy. Možná, že v některých ohledech plánovaly lépe soudruzi z RVHP než soudruzi z EU. Ale ani s jedením systémem z těch dvou jmenovaných nesouhlasím.
A ty dotace-peníze se berou kde?

Luboš

Ale kolik myslíte, že dopravní podnik odpisama vydělá ?

RVHP lepší než EU, opět bolševický názor

Alibaba

Nevím, kolik vydělá, ale měl by si vydělat po dobu provozu dopravního prostředku minimálně právě cenu toho dopravního prostředku.
RVHP lepší než EU – koukám, že nechápete psaný text, nesprávné logické vyvození z jednoho příkladu na celek vám asi nemá vysvětlovat.
A ty dotace-peníze se berou kde?

Luboš

A navíc tyhle Karosy už jsou určitě dávno účetně odepsané.

Alibaba

To je možné.
Předpokládám, že doma taky vyhazujete věci hned, jakmile se objeví nový model.

Luboš

když se to začne s.át, tak na co do toho budu vrážet prachy?

Alibaba

Je rozdíl, když se něco stále rozbíjí, a je něco účetně odepsané. Tyto dvě kategorie můžou mít průnik.

Šejdr

Čtrnáctka už je provozní jedna jediná a vyjíždí výjimečně, třeba dneska. Fakt je, že pro běžnou cestující veřejnost je to nepohodlné, protože vůz je od první do poslední zastávky obsazený šotouši. 🙂
Devítistovky ještě mají leccos před sebou, kromě jiného jsou v podstatně lepším stavu než zbývající citybusy.

Luboš

14tky i všechny Karosy byly šroty jen co opustili brány výrobních podniků, stejně jako 810,843,854

Luboš

Oprava – opustily

Ryk Mat

Já chápu, že nová vozidla zpravidla přilákají nějakou novou klientelu. Ale vím také, že elektrizace přiláká nové klientely ještě víc. V tuzemských podmínkách se jedná zpravidla o 15% nárůst v případě nových trolejbusových tratí a okolo 20 % na nových tratích tramvajových. Zde bude navíc vytvořen nový přepravní proud. Proto mi připadá dočasná úspora spojená v provozem šrotů jako akceptovatelné krátkodobé zlo.

Luboš

A dochází Vám že ten šrot odradí velkou část klientely ?

Karl vB.

Můžete nám prozradit po kolika letech/ km posíláte do hutí vaše auto a kupujete nové?

Luboš

hned jak se to začne s.át, koupí nového totiž spotřební daní podpořím ekonomiku

Jindra

Všude se modernizují a stavějí nové trolejbusové tratě, pouze Chomutov již před mnoha lety ulehl k nekonečnému zimnímu spánku.

Railfort

Hlavně, že má město novou hokejovou arénu, kde se nehraje extraliga.

Luboš

Stavět trolejbusové tratě v době elektrobusů, vodíku, CNG a hybridů je vyhazování peněz.

Renda

Elektrobus se musí někde dobít , životnost baterek 7 let..

Luboš

Baterie se dá pořídit nová. I naftový autobus potřebuje za svůj život více baterií než jednu

Alibaba

Vy jste teda super ekonom modlící se „ve jménu dotace“. A dotace se vezme kde? Vytvořením položky v evropském rozpočtu…
Každý druh trakce se hodí na něco jiného podle místních podmínek. Kdyby v Pardubicích nebyly trolejbusy vůbec, pak by se dalo uvažovat o těch vašich alternativních návrzích. Tady ta trasa v Pardubicích bude sloužit jako zkrácená návozní trasa k nádraží (ušetří se nějaké prázdné vozokilometry trolejbusů na rozdíl cesty přes centrum), takže proto to trolejové vedení.

robert

Ano, je to škoda. Přitom i chomutovsko-jirkovská síť má potenciál. A to tam kdysi plánovali tramvaj…

Standa

to docela pozdě, když uz modernizace dávno začala

Jiří 3

Vzhledem k tomu, jak dlouho má trvat, to mohou stihnout.

Railfort

Jak je napsáno v článku stavba trati se musí vejít mezi přestavbu křižovatky u Lidku a přestavbu železničního mostu. Pravdou ale je, že se nespalo a při různých silničních stavbách v úseku a s nimi související výměně osvětlení se průběžně budovaly stožáry pro trakční vedení takže nyní víceméně na polovině trati již stojí a další se v rámci přestavby křižovatky vztyčují. Ve vzniklém mezitermínu tedy bude nutné jen natáhnout dráty a sloupy dostavět cca na sedmi stech metrech trati.

Railfort

A to vlastně jen v přímých a dvouproudých úsecích.

Lech Malý

Mmch stožáry připravené pro trakční vedení, ale bez trakčního vedení, najdeme v Pardubicích na Studentské (tam se drátů možná ještě dočkáme), ve Zlíně na Zarámí, v Otrokovicích, v Třebíči…
Ne, vážně: stihnout postavit trať přes most u Parama do uzávěry podjezdu mezi ul. 17. list. a J. Palacha by neměl být problém. Vlastně škoda, že trať už čtyřicet let nestojí.

Alibaba

Na druhou stranu se tady ten úsek (přes most u Parama) během 40 let změnil několikrát a nikdy ne definitivně. Pamatuju si ještě přejezd u Závodiště, zastávku na nadjezdu ve směru od města, neexistenci 4 pruhu na Hradec. Dopravní podnik by tam věčně něco na vedení trolejbusových drátů předělával a ladil. Co si pamatuju, tak za socialismu byla u trojice plánována křižovatka – čtyřlístek.

Šejdr

Zas tolik změn tam nebylo – přeložení komunikace na nadjezd, později rozšíření na čtypřuh a teď rozšíření křižovatky U Trojice. S tím by si DPMP nepochybně poradil, stejně jako si kdysi poradil s likvidací a přesunem křižovatky Poděbradská-Hradecká, s objížďkou po rampách nadjezdu v Doubravicích nebo s provizorní spojkou (model „Hoď panely do bahna a počkej, až to sedne“) přes louku v místech dnešního polabinského Lidlu. Všechno to trolejbusy úspěšně zvládly, v případě potřeby i s provizorními stožáry.

Alibaba

Vámi zmiňované stavby (Doubravice, spojka přes Lidl) byly vždy provizoria a na to byly vždy stavěny. trasa „Paramo most“ je stavěna přískokama, takže nevím, jestli by se DPMP chtělo tímto stylem dlouhodobě provozovat.
Každopádně si myslím, že v současnosti, kdy je už definitivně (na hodně dlouho) dáno vedení silnice, tak se postaví vedení jako trvalá stavba a že se to staví a bude to fungovat a pomůže to provozu a …

Šejdr

Ty přískoky byly na pěkných pár let a kromě přestavby křižovatky u závodiště každá další etapa stavby využila toho, co už bylo postavené. I tahle poslední změna by pro trolejové vedení (pokud by tam už bylo) znamenala jen doplnění sloupů a posun vedení na jednom rozšířeneném mostě. Zbytek by zůstal beze změny – sjezd z nadjezdu dolů k Lidlu se nemění vůbec, v opačném směru bude nový jen ten širší most. Teď už je to stejně jedno, hlavně, že ta trať po půl století planých slibů konečně bude. A že se po 70 letech opět objeví výhybky z vozovny směrem… Číst vice »

Railfort

Jsou také v Bohdanči až na konec města.

Alibaba

Však se tam taky počítalo s prodloužením až na tu točnu za Bohdančem. Na čem to ztroskotalo nevím, mám pocit, že se mluvilo o tom, že tam nebude dostatečné napětí (velké úbytky).

Martin V.

Dost mě štve, že existují i opačné příklady – třeba v Praze ve stoupání k ÚVN Střešovice jsou sloupy s osvětlením a mezi nimi novější čistě pro tramvajové trakční vedení. To vypadá tak otřesně… 🙁 https://mapy.cz/s/rehuzaguho Kdo tohle vymyslel?

Kalanis

Dukla Vozovna… proč se mi chce na koncert?

Anonymas

A s bílou vdovou? 😀

Kalanis

Panáčka.

Dusanh

A Volant do ruky 😀

robert

Neví někdo, jestli jsou někde ke stažení výkresy toho projektu? To řešení trolejového vedení by mě docela zajímalo. Z jednoho setkání si pamatuju, že úskalím byly křižovatky, které ne každý projektant umí.