Pardubické letiště loni prohloubilo ztrátu. Kraj přemýšlí o živém leteckém muzeu

Boeing 737-800 letecké společnosti Ryanair po příletu do Pardubic. Foto: Letiště PardubiceBoeing 737-800 letecké společnosti Ryanair po příletu do Pardubic. Foto: Letiště Pardubice

Letišti opět pomohou město a kraj jako akcionáři peněžitým vkladem přes 20 milionů korun.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

narozdíl od většiny diskutujících si myslím, že Letiště Pardubice má potenciál se uživit respektive mít dostatečně vytížené spoje i s větší frekvencí. Obsluhuje půlmilionovou aglomeraci a dopravní dostupnost dobrá – dobré propojení s D11 a D35, výborné spojení železnicí. Fakticky by to mohlo být takové letiště Praha – Východ :), podobně jako v Londýně máte Stansted, Luton či Gatwick.

Miri

Omlouvám se za příspěvek trochu mimo téma pardubického letiště, ale u tématu letiště zůstanu. Někdo kousek pode mnou nakousl téma dopravy z nádraží na letiště. Nevíte, jak na tohle ve Varšavě (Chopina)? Respektive jak daleko je to ve skutečnosti ze zastávky Okęcie na terminál? Dá se to s kufrem a celkem za tmy ujít pěšky?

adamgolias

dotaz pro mistne znalé: k pardubickemu letisti zajizdi prima linka mhd od nadrazi? dik

Pavel Toušovský

Jo ta trapná 90 jen na spoje Alicante jinak nic . Dnes jsem se z práce zajel k terminálu podívat na parking taky letíme příští týden a to betonové narvané a na travnaté ploše je místa dost má parking ale je to dál . Jinak můžete jet z nádraží linkou 8,15, 23, ještě 14 ta ale nejede z nádraží ale půjdete cca kilometr pěšky ze zastávky u letiště . Přímo k terminálu jen 90 trapný a jen na Ryanair.

Pavel Toušovský

Jo a ještě linka 24 z nádraží směr Starý Máteřov. Ale jen na zastávku „K letišti“ to je cca 800 metrů až kilák k termoši.

adamgolias

děkuji

laska

Za mě by měli být v CŘ dvě mezinárodní letiště. Praha a Morava – to ideálně někde uprostřed, třeba u Přerova, kdyby tam tak byla nějaká možnost…

Ondřej

Ale dyť Morava má dvě, v podmínkách ČR celkem dobře fungující letiště s dobudovanou infrastrukturou na nejvyšší úrovni. Další letiště (natož někde u Přerova) nikdo nikdy v ČR nepostaví. Ono se ukáže, i přes všechny problémy, že obě letiště vykazují jednoznačný potenciál růstu, jak v Brně tak Ostravě, sice pokulhává individuální lowcost segment, ale o to víc vzkvétají chartery a cargo (v Brně dokonce dálková linka do Thajska od prosince). Ostrava snad doufejme dokonce udrží feedovací linku LOTU do varšavského hubu. Já pořád věřím, že ani lowcosty na těchto letištích neřekli poslední slovo – například až skončí válka na Ukrajině… Číst vice »

Petr

ta tvoje linka do Thajska bude stát kraj 10 míčů ale víš a to se přece vyplatí jet na dovču když ti to stát zadotuje

Jarda

Dobry den, mohu poprosit o zdroj informace o poskytnute dotaci krajem? Predem Vam dekuji.

Tomas

no, platit si letiště a jeho ztráty, kvůli jedné lince? úžasný.

OtaZ

tam už se nacpalo tolik zbytečných peněz, že i zavření by bylo přes rozpočet… každopádně fungování pardubického letiště je výsměch… resp letiště v Plané bude to samé… Nejsme natoliv velká republika, abychom museli mít víc než 2 letiště. Brňáci stejně jezdí a vždycky jezdit budou do Vídně, Ostrava a okolí mají KTW a KRK. Praha posbírá zbytek…

Gajda

Ostrava má naštěstí provoz i jinde než jen na přepravě cestujících.

jal

Na co Prahu, když v Drážďanech je také letiště? : – )

Tomas

nejaky pokus o vtip? .)

Pavel

Na co Katovice, když je vedle Krakov

Šejdr

Pardubické letiště bude tímhle způsobem fungovat ještě dlouho, už totiž spolykalo tolik peněz, pod kterými jsou za ta léta podepsáni politici všech stran, že se nikdo neodváží říct: „Konec, už nedáme letišti nic, ať buď přežije samo, nebo ať jde ke dnu.“ To by mohli udělat snad leda piráti nebo okamurovci, protože jsou jediní, kdo nikdy nehlasoval pro desítky a stovky milionů nasypané do letiště a neměl svoje lidi v představenstvu a dozorčí radě, kde se střídali jak svatí na orloji.

Jan

Tipoval bych, že stát/kraj tu údržbu časem přehodí zpátky na armádu, kde se to v těch miliardách z 2% HDP spíše ztratí. Pro kraj/město je to příliš velký luxus…

Apex

Jsem zvědav na VZ, nakolik jsou schopni si vydělat alespoň na provoz samotný, což je u letiště této velikosti klíčový prvek pro posouzení úspěšnosti. Pokud by šlo „jen“ o účetní ztrátu, ovlivněnou např. výší odpisů, pak by se nejednalo o velkou tragédii (přičemž odpisy budou asi v případě civilní části letiště vzhledem k investicím do terminálu a před tím do palivového hospodářství významnou nákladovou položkou…). Problém ale dle VZ z roku 2021, kdy bylo dosaženo přibližně stejného objemu cestujících, je evidentně hlubší, což odráží provozní ztráta přes 34 miliónů. Klíčové je dle mého to, že mají velmi nízké výnosy na… Číst vice »

J.A.RYN

Těch 20 mio ztráty je v podstatě příspěvek cestujícím z regionu. Nemusí složitě cestovat do Prahy, ušetří významnou částku na parkovném. Výše úspory mi vychází odhadem na 1.500 až 2.000 Kč na jeden automobil.

Leštění

Jj cesta z Pardubic do Prahy, je jedna z nejslozitejsich věcí v zemi.

Hans

přesně tak “složitá” je i cesta z centra a východní části Prahy do Pardubic .
Divil by ses , kolik Pražákú lítalo do Alicante z Pardubic v posledních letech .

Tomas

v porovnani s ruzyni ano. uz jen tim, ze je minimalne o
hodinu , hodinu a pul delsi.

vy jste tam stal a pocital je? nebo jen dojmologie?

Hans

synku, lítal jsem tam pravidelně .. Kolega má byt v Alicante kousek od pláže. Myslím, že na lince do Kyjeva a do Alicante jsem určitě nejčastější pasažér..

Tomas

uzasny, tak jste tam lital.

a z toho poznate, kolik bylo pražáků?

Hans

Prakticky pokaždé seděl vedle mě někdo z Prahy a okolí . Linka je velice úspěšná..

Tomas

a ten prazak se teda pozna jak?

adamgolias

tak schválně , kolik? 50?
neustále tu jsou pacienti kteri svuj odpor k fotovoltaice davaji do vztahu k dotacim ze oni preci nebudou na dotacich okradat republiku. tak timto letistem se citim okraden ja. a vsichni kteri odtud letaji a vyuzivaji tedy mestskych krajskych statnich evropskych prispevku na cokoli ve vztahu k tomuto letisti se na okradani tech co letaji z prahy podili

geras

Státních ne.

geras

Do Prahy ne, na Ruzyň jo.

Novotny

Proc musi mit v posledni dobe vetsina kraju mezinarodni letuste?

Mezinarodni provoz pri nejblizsi prilezitosti zrusit a prestat dotovat neco co nema v soucasne dobe potencial.

Letecke muzeum a cinnost amateru asi ok to je prospesne pro letiste tak maleho rozmeru jako Pardubice. Mezinaridni provoz presunout do Brna/ Ostravy/ Prahy.

Hans

synku, dráha je po opravě a patří Armádě. Nový terminál bude pak k čemu ? Dej tomu čas, Ryanair už bude letět celoročně a třeba časem se vrátí i lety na Ukrajinu

Tomas

zadny cas tomu netreba davat. bude to stejna dira na penize , jako budejovice.

novy terminal se tam nikdy nemel stavet. jen hromada vyhozenych penez, ktere se nikdy nezaplati.

Hans

A ty seš odkud, že tě to tak trápí 😂
? 2/3 investovaly Pardubice a 1/3 Pardubický kraj…

Joe

Co to je poslední doba? Poslední dobou se o nich max. tak píše ale Pardubice už takhle fungují od konce 90. let.

J.A.RYN

Krajů je 14, mezinárodních letišť je 5. Kde je ta většina?

adamgolias

nejhustčí železniční síť na rozlohu , nejvice mezinarodnich letist na obyvatele. mala zeme velke ego.

král j

Zde by byla vhodná linka do Karlových Vartů. I toto letiště je, pokud vím , prodělečné.

MaT

Ale jo, živé muzeum ať klidně udělají. Ale fakt si myslí, že tím doženou tu ztrátu 20-30 mega ročně? Kolik by pak asi stály letenky na takové vyhlídkové lety v nějaké replice něčeho historického?

Majkl

Nebýt války na Ukrajině, mohlo se lítat pravidelně do Kyjeva, Lvova, Charkova a Oděsy tak jak plánoval Wizz, tzn. až válka skončí tak očekávám velký rozvoj letiště, Ukrajinců je tu logicky násobně více než před válkou, tzn.letu bude potřeba hodně a myslím, že ve hře budou linky z UA i do OSR a BRQ, situace se tak zlepší všude.
Každopádně v PED by měli zpoplatnit parkování, né nějak moc, ideálně třeba polovinu ceny za které se parkuje v PRG. Zpoplatněna parkoviště jsou důležitým příjmem pro letiště.

Tomas

Mate malinko velke oci. Pred valkou bylo v CR cca 200 000 ukrajincu (2021-2022).

pri vrcholu valecne imigrace z ukrajiny jsme se dostali na pul milionu. na jare uz jich u nas bylo neco malo pres 320 tisic, cili ani ne jeden a pul nasobek puvodnich cisel.

pokud valka neskonci nejakym pruserovym vysledkem, rada ukrajincu se vrati na ukrajinu. u nas jich bude sice vic, ale nepujde o nejake nasobky. uz nyni je skoro jiste, ze nepujde ni dvojnasobek.

na letovem provozu mezi CR a Ukrajinou se to zas tak dramaticky neprojevi.

Mysel

Obsazenost letu celkem jasne ukazovala, ze cestujici se nerekrutuji ani zdaleka jen z ukrajinske komunity v CR. O ty lety byl cim dal vetsi zajem mj. kvuli rostoucimu turistickemu ruchu.

Joe

Ty lety na Ukrajinu nejdříve se SkyUp a později s Wizz byly za tu svoji krátkou dobu celkem dobře obsazované a ten potenciál tam skutečně byl. Mít tyto lety opět aktivní a k tomu stejně silnou sezonu charterů jako letos, tak Pardubice hravě přeskočí limit 100k odbavených cestujících. S tím parkováním souhlas, EBA to sice nabízí jako bonus, ale i pouhá stovka či dvě by něco přinesla. Namátkou jsem hledal parkování v Praze u letiště, v přepočtu nějaké 3 stovky denně, ale samozřejmě parkoviště kryté a hlídané. V Pardubicích není ani kryté ani hlídané, na druhou stranu za teoretických 200,-… Číst vice »

ABCD

Dostavíte D35, Slováci svoje dálnice a potenciál zase o něco klesne.

Hans

ten parking gratis je hlavní tahák, nic zavratného s tím nevydělají

Joe

To jistě, ale v účetnictví to určitě vypadá lépe jak 0, kor když letiště bude kvůli umořování terminálu ještě dlouho v mínusu.

Hans

ale na tom gratis parkingu je postaven marketing , fakt nevím, co by přimělo lidi třeba od Liberce , aby letěli z Pardubic k moři.. Placený parking to nevytrhne..
Srovnej si čísla, kolik Moravskoslezský kraj nacpal do Mošnova + cena železnice.. to jsou neskutečné částky.
Taky nemají šanci vůči Katowicím a žije to z cargo nákladu. Dokud bude dráha Armády, letiště nikdo nezruší, to je naprosto jasné

rastr

Zabalte to. Aglomerace Hradec-Pardubky plus Krkonoše prostě mezinárodní letiště neuživí. Cestující z východních Čech se musí rozdělit mezi Prahu, Wroclaw a Brno. Vždyť to jsou pořád v podstatě směšné vzdálenosti dojet si na letiště třeba 80-100 km.

Hans

no vzhledem k dotacím a ceně za železnici do Mošnova jsou to směšné částky …

Joe

Wroclaw skutečně do té 100 km vzdálenosti spadá …

Hans

Wroclaw je blízko , ale dokud nebude dodelana D11 a polská S5, je to časově daleko.. Parkrat jsem odtam letěl.. Cesra z Pardubic do Wroclawi podobná jak do Vídně … ale do Vídně se dá jet i vlakem nejmíň 10x denně za 3 hodiny + přesun na Schwechat.. Do Wroclawi jedine autem, ceny parkingu jsou tam rozumné, ale cesta je 2,5 hodiny cca..

adamgolias

nejezdi do wroclavi Leo?

Jenda

U pardubického letiště mě docela překvapuje, že se na něm low costy nechytly víc. Z pohledu cestujícího mi z českých regionálních letišť připadá nejperspektivnější. Pro lidi z východu Prahy je to časově +- stejně daleko jako Ruzyně. Na přílet je to úplně bez problému, u odletu si holt při cestě hromadnou dopravou člověk musí nechat trošku větší rezervu než v Praze. A pro turisty je hodinu vzdálené letiště docela normálka (Beauvais, Bergamo, Malpensa, Modlin, Fiumicino a mnohá další).

Dominik

Ony by se chytly, kdyby ve vedení letiště neseděli tak leniví lidi, kterým to snad ani nedojde.

Tomas

vliv vedeni letiste na to, jake spolecnosti k nim letaji, je limitne nulovy.

Y.K.

Jenže ta dopravní obslužnost. Dostat se z východu prahy na letiště je otázka (pří)městské dopravy. Dostat se z/do pardubic je o dálkových vlacích, které jsou v některých dnech/časoch vyprodané, koridor je za hranicí kapacity a stejně vás to nezaveze na letiště, což je pak tak trochu o ničem, ne něco jako sice vzdálené, ale jinak dobře obsloužené letiště.

Pro úplný východ Čech určitě dobrý, ale zjevně negeneruje dostatek poptávky. Dříve to tam táhly linky z Ruska, příchozí doprava, ty teď nejsou.

Miri

Jsem z východu Východních Čech a dostupnější se zdá být i Brno a Ostrava než Pardubice…

Hans

možná tak z Moravské Třebové , ale to je konec světa odevšad..

Tomas

Jsem z vychodu prahy. a rozhidne tedy pardubuce nejsou dostupnejsi.

Tomas

jej, rychly enter. takze dodatek

low costy k letani do pardubic zas tak moc veci netlaci. praha neni nijak prehnane draha (z pohledu poplatku) a vetsinu dne neni ani pretizena, takze pro ne neni problem prijit s novou linkou.

takze nebudou riskovat ztratu klientely presunem do pardubic.

ABCD

Myslím, že se mi to nezdá, že se Letišti v Pardubicích moc ekonomicky nedaří dlouhodobě.
Vždycky mě vrtá hlavou, že slyším plány na rozvoj Letišť například v Hradci Králové nebo v Českých Budějovicích.
https://www.hkcity.cz/novy-letecky-terminal-airport-hradec-kralove-letiste/

ABCD

Brno, Ostrava asi v pohodě, to jsou relativně velké aglomerace, tam bych to chápal.

Jirka

Přesně tak. Hlavně na to létání na dovolené jsou obě letiště pro Moraváky dobře dostupné stejně tak, pokud bych jako Moravák chtěl letět do Anglie byly by Brno a Ostrava první volba. Prostě tyhle lety celá Morava uživí. V Čechách proti Praze je jakékoliv letiště bez šance.

Hans

Pokud počítáš zásah obyvatelstva do 100 -120 km, tak Pardubice ho mají mnohem větší než Ostrava a Brno.. Poláky do Mošnova těžko dostaneš , to samé lidi z okolí Bratislavy nebo Vídně nedostaneš do Brna…

ABCD

Jediný, kdo potřebuje asi dnes citelně letiště, je armáda.
Docela by mě zajímalo, pokud by se musela dělat velká oprava VPD jestli to někdo v pohodě zaplatí.

ABCD

Vypadla mi tam část – myšleno např. oprava VPD v Líních u Plzně.

Tom Matoo

V Linich zadna oprava drahy neni treba. Kratce po jejim vybudovani byl vojensky provoz ukoncen a mala letadla drahu nijak neposkozuji. Problem je osvetleni a zbytek letiste, ne samotna draha.

Kvalita

No co, když můžeme z našich daní živit úplně zbytečný pijavice z neziskovek atd., tak proč ne jedno prázdný letiště navíc, tam je šance, že aspoň někdy něco odletí a bude to mít nějaký tržby.

geras

U Hradce je to ješitnost.

Erik

At prejmenuji na letiste Praha-Pardubice. Udelaji primy idealne vlakovy spoj (ano, bude asi stat nakou miliardu) nebo bus primo Masarycka/Hlavak. Pripadne jen Cernak. Zvetsi parkoviste, za tyden si reknou nejaky rozumny peniz. Pritahnout nizkonakladovky a ono to nejak pujde 😇 ja vim, sen, ale Pardubicim bych to hodne pral. A popravde, kdyz bych letel na dovcu, tak hodinu MHD na Ruzyn nebo hodinu autem z Prahy do Pardubic. Tak zvitezi asi pohodlnost auta. Bohuzel vsak Pardubice nenabizi moc kam letet. A verim, ze zejmena vychodni Prazaky by mohlo velmi zaujmout.

Vladimír

Spíš ho přejmenovat na Praha- Východ.
Případní zahraniční turisté tu slabou hodinku vlakem do centra Prahy řešit nebudou.

ABCD

Paříž, Londýn, Berlín – nikde nejsou ta malá letiště tak daleko od centra – nebo ano? Je nějaký podobný příklad?

Erik

Ok, mate lepsi nazev, beru 👍 Turiste resit urco nebudou, kor kdyz budou mit primy spoj do Prahy. Neco jako „Luton“. A pevne verim, ze i koupaci s kufry by jiste take ocenili parkovani sveho milacka primo pred letistem.

Tomas

budou to resit . pro urcitou cilovku to proboem je, pro nekterou neni. ted uz jde jen o velikost te ktere cilovky

primo pred terminalem muzete sveho milacka parkovat i na ruzyni.

Y.K.

On na Pardubické letiště jede vlak z/do Prahy? To je trochu problém pro turisty.

A na přidávání vlakových spojů není kapacita. Problém dva.

TU 134

Mohl by tam jezdit 814 nebo RS1 jako přípoj od vlaku z Prahy

Tomas

nekteri ano, nekteri ne.

mests, ve kterych je low cost letiste v polich (treba ta pariz, londyn) jsou natolik velka a pro turisty atraktivni, ze to procento turistu, kteri kvuli usetrene stokorune klidne poleti do bauveais nebo na stansted, je natolik velke, ze ta letadla zaplni.

do prahy leta podstatne mene turistu, a tak bude i podstatne mene cenove extremne citlivych turistu, kteri vymeni ruzyn za lkpd.

Jiří Kocurek

Bude to stát nějakou miliardu … takže při ztrátě 20 mil se to vyrovná za 50 let, pokud by se tím letiště dostalo na černou nulu. Opravdu skvělé hospodaření s veřejnými prostředky.

Tomas

a proc teda nepojede autem na tu ruzyn? z vychodniho okraje prqhy jste na ruzyni za 35-45 minut.

Jiří Kocurek

Na kolik asi tak vyjde Uber, když by se muselo řešit drahé stání na letišti.