Pardubice se diví nákladům za novou lávku, zástupce měly přitom ve výběrové komisi
Lávka otevírá zítra, smlouva na úklid je již v registru.
Správa železnic (SŽ) zveřejnila smlouvu na úklid nové lávky přes železniční stanici Pardubice, kterou dnes slavnostně otevírá. Náklady na úklid ve výši 3,2 milionu korun bez DPH se vedení města zdají jako vysoké.
„Nás ta částka provozních nákladů nemile zaskočila, protože se na první pohled může zdát vysoká. Nicméně je potřeba říct, že se jedná o nový provoz a první rok ukáže skutečné náklady. Město pak bude mít možnost si údržbou vysoutěžit samo,“ řekl náměstek primátora Jakub Rychtecký (Žijeme Pardubice/SOCDEM).
Z vyjádření Správy železnic ale vyplývá, že velkým překvapením cena pro vedení Pardubic být nemohla. „Členem komise pro hodnocení této veřejné zakázky přitom byl určený zástupce města a všechny kroky k výběru dodavatele s ním byly konzultovány,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Pardubice mají za údržbu a provoz lávky platit ročně 7,5 milionu korun. Kromě úklidu jde o náklady za údržbu nebo energie. „Do nákladů na provoz lávky se však nepropisuje jen smlouva na úklid, významnou část celkové ceny tvoří energie. Dále jsou součástí celkové předpokládané ceny za údržbu také servisy a revize výtahů a eskalátorů,“ dodal Dušan Gavenda.
Správa železnic postavila Pardubicím lávku přes nádraží, vedení města se podivuje ceně za údržbu
Zakázku na úklid získala společnost Chládek a Tintěra, Pardubice. Smlouva stanovuje přesný rozsah úklidu, základní má probíhat denně. 75 % hodnoty zakázky zajistí podle smlouvy společnost Abaca CZ. Denní náklady na běžný úklid dosahují v průměru 7 587 Kč.
Lávka je součástí modernizace železničního koridoru, která v Pardubicích spěje ke konci. Slavnostní zakončení projektu plánuje Správa železnic koncem května. Lávku původně mělo stavět město, ale nakonec se domluvilo se Správou železnic, že ji postaví. Město na lávku menší částkou přispělo a má se stát jejím vlastníkem a zároveň ji udržovat.
Stavba pro cestující
Lávku si prosadilo město. Pardubice jsou prakticky jediným městem v zemi, kde lávku přes trať postavila hlavně ze svého rozpočtu Správa železnic. V jiných městech si podobné stavby financují města. Například Cheb si na loni otevřenou lávku za čtvrt miliardy korun musel zajistit financování sám.
„Oproti například zmiňovanému Chebu vedou z pardubické lávky přístupy na nástupiště. Vnímáme ji tedy i jako stavbu pro cestující – zvláště za situace, kdy se v ulici K Vápence počítá s parkovacím domem. Obecně se budování lávek či podchodů neřídí nějakým univerzálním receptem, ale vždy je potřeba posuzovat konkrétní lokalitu a předpokládané využití takového objektu,“ odpověděl Gavenda na dotaz, proč v jiných městech lávku přes nádraží musí platit z komunálních rozpočtů.
V minulosti se probírala také varianta výstavby podchodu, který by byl na údržbu méně náročný, protože lávka vede nad trolejemi. Podle Hrabala je lávka lepší v tom smyslu, že jednou na Dukle zaústí do parkovacího domu, který tam město později postaví.
Ředitel městské policie Jan Halda k tomu dodal, že podchody na nádražích bývají lidmi vnímané jako nebezpečná místa. V Pardubicích sice jsou podchody pod železniční tratí, ale jsou krátké, podchod od hlavního nádraží na Duklu by byl dlouhý stovky metrů, upozornil primátor Jan Nadrchal (ANO).
„Byl by to uzavřený prostor, ze kterého není úniku. Určitě toho nelituji, byť jsem u toho rozhodnutí, že to bude lávka, nebyl. Myslím si, že je důležité, že konečně vzniká toto spojení, a jestli je vrchem, nebo spodem, nehraje roli,“ dodal primátor.
S využitím ČTK