Pardubice – Praha za 30 minut. Kraj chce vyřešit novou tratí i napojení Chrudimi
Motorový vůz 810 ve stanici Pardubice hl. n. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Plány jsou zatím ve fázi studie proveditelnosti.
Plány jsou zatím ve fázi studie proveditelnosti.
Absolutní nepochopení VRT, vesnice typu Pardubice, Jihlava, Brno se o VRT nemusí zajímat, dojedou si do Milovic u Prahy nebo Vídně.
Takové VRT které bude mít v ČR dvě (tři) zastávky ovšem nemá smysl budovat.
Říkám to furt že pro zemi naší velikosti a hustoty osídlení je VRT nesmysl.
Na VRT mezi Prahou a Brnem jsou naplánované 2 zastávky Nehvizdy a Jihlava, 3. Pučery se prý stále prověřují. Jestli Brno Vídeňská bude papírově na VRT netuším, ale stejně se tam víc jak 200 km/h jezdit nebude, možná dokonce ani víc jak 100. Hodila by se zastávky i někde u Velmezu, ale tam nejsou příznivé směrové poměry. Na Větvi do Ústí je plánovaný zastávka Roudnice VRT a prověřovaná Praha-sever. Na VET směr Hradec/Pardubice bude zastávky jen v Nehvizdech, asi by se hodily někde další u Poděbrad/Kolína a někde u Chlumce. Na úseku VRT Přerov – Ostrava zastávky nejsou, stejně tak… Číst vice »
Žádám ještě odbočky do Pičína, Kozomína a Řitky!
Jak k tomu ale přijdou Kozolupy, Vlachovo Březí a Dejvice?!
V 5 v Dejvicích, v Brně před 6. Vždyť to v té písničce někdy v 60. 70. letech předpověděli.
K obsahu článku mám pochybnosti o představách a realizací řešení mnohých kompetentních také.Němci ve studii VRT EU je napřímení Pha-Pce-Olm-Ova,v Pcích odb.na HK a PL,žádné přípojky Pce-HK.Mezi Pce-HK uzlový VRT na sever a východ,za Pce pak na jih,rozdíl v km VRT přes Jihlavu,nebo Pce min.Uvrat´Rosice je jen kostlivec/vykřičník dopravy,“objev“ spoje Chrudim-Pha-úsměv s otazníkem.
Němci si můžou studovat co chtějí, bez našich realit (rezervy, toky cestujících a jiné potřeby) jim budou vycházet blbosti.
Myslím že VRT expres Chrudim-PC-Praha ve 30 minutovém taktu by pokryl potřebu čerstvého vzduchu v Praze.
To by záleželo na tom, jak hodně budou osekané vlaky co do kapacity, které tam v současnosti jezdí.
A samozřejmě i návazné přípoje na tenhle takt. Ono se totiž hodí, kdyby takovýto takt jezdil, kdyby vlaky nehnily v Pardubicích (překáželi by), ale jely se otočit někam jinam.
„v případě napřímení trati z Hradce Králové přes Pardubice směr Chrudim“ ,a to je co proboha? Kdyby více jednali s obcemi,mohla být už dávno spojka z Perníkovic do Chrudimi hotová… Teď se už jen fantazíruje,ono trať bych chtěl kdekdo,ale ne na svém pozemku…
Jo a na co je trať do Pardubic, když tam jsem autem za hodinu a půl. Investujte raději do jiných projektů, jako je například 100% elektrifikace všech tratí a zrušení lokálek.
Z centra Prahy v Pardubicích autem za hodinu a půl nejsi ani v noci.
Konvenčním vlakem za hodinu ano.
Ani konvenčním vlakem ne. Pražské nádraží je na katastru Vinohrad a to pardubické taky zrovna v centru není.
Když už mluvíte o katastru Vinohrad, tak kde je katastr Prahy?
Z nádraží v centru Pardubic pěšky do 10 – 15 minut, MHD 5 – 8 minut.
Nádraží v Pardubicích není v centru? A kde by jsi si ho představoval, u Zelené Brány?
Axel II. začal úřadovat.
Pobavil mě k tomuto článku přiložený ilustrační snímek s 810. 😂
To je nová verze 810 pro VRT po vydařené rekonstrukci na objednávku pana Netolického a jeho kumpánů, něco jako rekoHoneckery, které jsou podle nich lepší než panťáky.
Omyl!
Správný motorový vůz v image nátěru Pařdubického kraje vypadá takto:
https://1gr.cz/fotky/idnes/19/063/org/ZAZ7c51ec_P201906281170701.jpg
Teda, má zmysel (čítaj: uživia sa?) mať v jednej aglomerácii s 200’000 obyvateľmi dve oddelené VRT trate? Samozrejme akékoľvek spojenie, ktoré by išlo najprv na stanicu Hradubice-Hradec a potom Hradubice-Pardubice (alebo opačne) by bolo nepoužiteľné pre dopravu kamkoľvek ďalej (čítaj: Brno, Ostrava, Wien…). So samostatnými elektrifikovanými dvojkoľajkami na 200 problém nemám, s plnohodnotnou VRT (250+) áno.
To bude jedna VRT (= 2 koleje).
A ta se rozdělí někde za Chlumcem na další dvě dvojkolejky, a ty se zapojí do stávajících tratích (jedna u Dobřenic, druhá u Opočínku), takže to bude právě použitelné pro dopravu dál (Trutnov/Náchod/Rychnov a směry za Pardubice).
Omyl!
Musí to být dvě plnohodnotné VRT, ať to stojí, co to stojí, nebo se Mechováci s Perníkářema zase servou.
(_!_) si dělejte z někoho jiného. 🙂
Tak se mi zdá, že na VRT budou jezdit „rychlíky a osobní vlaky aby se to dalo veřejnosti v místních regionech“ prodat“, jinak o tuto trať nebude mít nikdo zájem, protože rozdíl mezi standardní železniční sítí a VRT, žádný nebude. VRT nebude zastavovat v současných ŽST, ale na nově budovaných terminálech, které budou mimo centra měst, proto časová úspora a časté zastavování povede k minimálním časovým úsporám pro místní obyvatele. Stačí jen současný žel. koridor kvalitně udržovat a všichni budou spokojeni.
Ano, pokud ten osobní vlak a rychlík budou moci jet 200 km/h, tak na VRT jet můžou. Rozdíl je v rychlosti. Jen se obávám, že osobáky tam nikdo objednávat nebude.
VRT zastavovat nebude, protože je to trať, zastavovat budou vlaky co budou z VRT do současných ŽST zajíždět a k tomu budou i nějaké nácestné stanice na VRT, kde budou stavět jednotlivé linky (EC, IC, Ex, R) podle potřeby a významu.
V tomto směru mi dává hlavně smysl VRT Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava. Pouze tyto zastávky, žádná Horní Loučná u Litomyšle, ale na druhou stranu tyto ano, ne pouze Praha -Ostrava. Pokud chceme dosáhnout efektivní, levné, rychlé dopravy s co nejmenší zátěží a stopou skleníkových plynů je druh těchto středně rychlých VRTů zhruba co krajské město to zastávka v ČR nejlepší. Zase vlaky svištící 400 km/hod. jsou pro nás zbytečné.
jako idealni pro Cesko vidim spis nemecky model – Vmax 200-250 km/h a zastavky cca po 100 km (srov. trat Frankfurt, Würzburg, Regesburg, Passau….asi tak)
ale zasadni je opravdu prestup mezi VRT a dojezdem do centra Prahy – k cemu je dojet z Pardubic na pole u Prahy za 20 minut, kdyz pak jedete 3/4 hodiny precpanou patrovou sunkou na hlavak…
A on někdo plánuje přestupy na poli u Prahy? Možná tak někteří zdejší diskutéři.
vy jste si nečetl všechny ty studie? u obce nehvizdy ma stat prestupni terminal. 30km od centra prahy. 30km , ktere jiz dnes trva ujet v priznive konstalaci 30min( z uval) . autem i dve hodiny ( jako napr ten den , pondeli to bylo , kdy onen liberecky urednik zrusil dopravu na trati praha kolin ) kdykoli se tu resi vrt , vzdy se udava doba do nehvizd nikoli do prahy. proc by nekdo v pardubicich lezl do vrt – drazsi nepochybne- aby 30 min vrt , 10min cekani na prestupu a 30 min vlak do centra , kdyz… Číst vice »
A co brání tomu vlaku dojet do centra Prahy?
V „plné palbě spojů“ tomu možná bude bránit kapacita pražského hl. n., viz i níže.
Tak se holt budou zakazovat vlaky typu ekvivalent o 3 velkoprostorových vozech, půjde buď od nejvytíženějších, nebo nějakém koeficientu dálka/vytížení. Případně další řešení.
… tak jiné řešení by si šotoušci představovali?
Ale podle zastánců VRT bude i tak vysoký počet vlaků příslušně dlouhých – tak dlouhých, že by nebylo možné ani jejich spojování po cestě.
A jedoucích tak často, že se na VRT mezi Prahou a Brnem už „nevejde“ náležitý počet pomalejších spojů.
Už to je vůbec zajímavé – stavba, která má údajně odlehčit přetíženým koridorům, přitom projektovaná tak, že sama bude přetížená natolik, že se na ni nevejdou všechny spoje, které by mohla umět pobrat. 🙂
Smysl vymístění nádraží z pohodového dosažení centra. Pokud se holedbáme, že budeme v Brně za hodinu, tak k tomu musíme přičíst také čas dopravy na terminál. A o tom se dnes což se dnes příliš nemluví…
A odkud furt na ten terminál chcete jezdit? Z Prahlaváku to potřeba nebude.
Prosím, kde je takováto studie zveřejněna?
Obzvlášť vy tuhle blbost tu vytahujete stále a několikrát jsem vám to i psal.
Přestup bude mezi vlaky na VRT a místní dopravou (auta, VHD, ale klidně i ten kdo tam přijede z nejbližšího okolí na kole). Ten kdo Pojede na Prahlavák (a dál na západ) (odkudkoliv z východu) tu přestupovat nebude.
Kde furt berete tu blbost, že se bude v Nehvizdech při jízdě z/do Prahy přestupovat?
No možná nemusí😁, když se terminál bude jmenovat Praha.
Jak se bude jmenovat je úplně jedno, ten režim přestupu tam nebude.
Co by na tom terminálu vlastně vlaky po vystoupení cestujících dělali? Terminál není navržen (dopravně) na obracení souprav.
Smíšená na 250km/h by se hodila spíše na Praha-Plzeň-Německo. Kvůli tunelu do Berouna, a pak možným chtěním trasováním kolem regionálních sídel v pohraničí, spolu s tou silnou potřebou další elektrifikované dvoukolejky do Německa.
Ono se to tak nějak postaví salámovou metodou, Plz-Stod na 200, pak kus u Domažlic na 200, Pha-Beroun na 200, Ejpovice-Plz už stojí (taky na 200)… A pak někoho napadne ty kousky spojit něčím rychlejším n 230-250 v meziměstských úsecích, kde se nepostaví v dohledné době (v tu dobu to bude „naštěstí“) nic.
Aby ta stopa tomu ale odpovídala, aby to někdy šlo zrychlit na tohle… Stejně tak tunel Beroun.
Na ose mezi vámi jmenovanými městy ale je téměř výhradně konvenční trať. Žádná novodobá VRT.
Zdá se, že se tím nikdo příliš nezabývá. Přes Nehvizdy prostě „vlak nejede“. Domnívám se, že kdybychom důsledně modernizovali současnou soustavu, snížili počty přejezdů apod. , případně posílili počty kolejí, tak bychom se např. na trati Praha – Ostrava mohli dostat na poměrně zajímavé časy. A ušetřili bychom minimálně obrovské zábory půdy vysoké kvality.
A zrušili si příměstskou i nákladní dopravu – pak leda.
Hlavní problém české železnice v této oblasti je málo traťových kolejí – poptávka převyšuje nabídku. 4 nové koleje přes Nehvizdy umožní odvést rychlíky a expresy z většiny oblasti, kde jezdí příměstská doprava v hustých intervalech.
Až začneme srát zlato, tak si postavíme i paralerní VRT k Praha–Brno-Ostrav vlastně jen kvůli 90 tisícovým Pardubicím velice komplikovaným terénem Choceň-Zábřeh, nejlépe ještě vedle nové tratě Choceň-Ústí, Třebová-Zábřeh.
Sorryjako říkal Praha – Brno za půl hodiny!
Volby se blíží…
Ta společná VRT pro HK a Pardubice dává smysl, včetně toho dělení poblíž Chlumce. Samostatně by ta města včetně návazných tratí nevygenerovala dostatečnou poptávku, společně už je to lepší a kapacita takové VRT by se mohla slušně naplnit. Podmínkou by mělo být nějaké slušné pokračování za HK, ideálně ve formě rychlé elektrifikované dvojkolejky do Polska sloužící i pro nákladní a regionální dopravu. Na VRT se tam dá předpokládat příliš malá poptávka. Navíc z Prahy až do Chlumce se dá stavět kolem dálnice. Větev na HK se pak dá napojit na současnou trať z Chlumce do HK, společný úsek by pak… Číst vice »
takze pu a hk budou mit kazde sve vrt nadrazi s vrt trati? proc? praha bude mit nadrzi 30km od mesta . proc si lide z pu a hk nemohou popojet na spolecne nadrazi vrt opatovice nl? a jednoducha stavba podle dalnice? myslite treba vykacet prirodni rezervaci libicky luh? no proc ne , zabetonujeme to a nebudou komari .
Co to melete ale už. Obě větve budou zapojeny do hlavního nádraží v HK i v Pardubicích. A vy byste místo toho chtěl dělat jediné nádraží někde v Opatovicích? Bože přestaňte se prosím ztrapňovat
Protože stále melete blbosti.
Kde je napsané, že lidi z centra Prahy budou jezdit na terminál Nehvizdy a tam budou přestupovat?
Co by za to jinde dali, aby měli 53 minut do Prahy se čtyřmi až šesti spoji za hodinu! Po dostavbě VRT Běchovice – Poříčany to může být nějakých 45 minut, po dostavbě tunelu tunelu na Zahradní město spíše i 40 minut. Na denní dojíždění úplně cajk. Jestli někdo potřebuje RS5, tak je to spíše Hradec resp. Královehradecký kraj.
A k RS5 do Hradce je už odbočka do Pardubic jen symbolická stavba, a navíc to pomůže celkové ekonomice RS5.
Tak já doufám že to jenom špatně chápu, případně že je zmatečně napsanej ten článek, protože jinak ty lidi mluví jeden o voze a druhej o koze. Proč dávat do souvislosti Medlesickou spojku a VRT Polabí? Smysl má oboje i samostatně ale stavět se v příštích 10 letech nezačne ani jedno.
Především si moc dobře nedovedu představit, jak vytížený by byl vlak který by měl zastávky jen Chrudim, Pardubice a pak až Praha, vzhledem k tomu, že na té VRT zřejmě moc stanic nebude. Předpokládám, že by tam jen zbytečně zabíral místo. Ukončit v Chrudimi nějaký spěšný vlak po koridoru, na který by tam pak po dostavbě VRT mohlo zbýt místo, by už dávalo větší smysl, ale ten už by nebyl tak rychlý.
Asi to je myšleno tak, že až nebude většina vlaků z Moravy jezdit přes Pardubice, tak část nahradí Sp vlaky na Chrudim.
Praha – Pardubice do 30 minut? Žádný problém, obě města mají přece letiště, z toho jedno z nich bohatě dotováno krajem, v čem je tedy problém? :-))) A dokonce se nemusí nic nového stavět. 🙂
Za 30 minut obvykle na letišti ani nenastoupíte do letadla.
No a? jde přece o čas přepravy. Na nádraží nastoupíte do 30 minut do vlaku který má 45 minut sekeru? .-)
Vy jste asi nikdy neletěl jestli říkáte, že na dráze jsou zpoždění horší, než v letecké dopravě 🙂
Vy máte v hlavě místo mozku okurkový nálev? Řeč je o čistém čase dopravy z A do B, řeší tady snad někdo transfer na nádraží nebo na letiště?
Možná mě zmátlo slovo sekyra. Já to pochopil jako zpoždění, ale jestli jste to myslil jinak tak se pochlubte
ani jedno z měst nemá letiště. jedno je v obci ruzyň , od centra lres 30km ,druhe v obci popkovice. z obou cesta do mesta plus odbaveni plus cesta a tři hodiny jsou realny cas
Obě obce jsou částmi těch měst.
Vy máte taky v hlavě okurkový nálev viďte, Ruzyně je městkou částí Hlavního města Prahy a také je součástí katastru Hl.m. Prahy. Žádná obec Ruzyně neexistuje, je to městská část.
stejně tak Popkovice i sousední Svítkov jsou městskou částí Pardubic už od Hitlera
za 30min je to tak akorát možná Kolín-Praha a ještě rychlíkem
Prosím Vás, takových pohádek už tu bylo…ano vypadá to krásně, ale teď tu o Sněhurce…
Jasný, takže kraj, který nebyl schopný prosadit spojku z Pardubic na Chrudim mimo Rosice to chce za cizí peníze a na území jiného kraje řešit prodloužením VRT.
O stopě do Chrudimi přes jiný kraj nebyla řeč … mrkněte na mapu. Chrudim je od Pce 10 km na jih, to žádný jiný kraj netrefíte.
Osobně se domnívám, že pardubickou větví se mělo začít. Využilo by ji ihned spousta vlaků a efekt by se projevil záhy. Zároveň by se uvolnila stará trať pro náklady.
I vy naivo. Snad jste spadl z Marsu? To nevíte, že u nás se nestavì nová infrastruktura tam, kde je to potřeba, ale tam kde to vyvolává nejmenší odpor mìstních obyvatel.?
Postavilo by to na hlavu veškerý dosavadní postup, ale smysl to dává. Kromě toho by se dalo zrychlit Pardubice-Choceň na 200, případně přidat 2 koleje. No a pak místo tunelů u Chocně a velmi nákladné reko ČT udělat raději novostavbu jako obchvat okolo Litomyšle s napojením na stávající traťe severně od Svitav. Byla by z toho úspora jízdní doby minimálně půl hodiny na Brno i Ostravu. Rozdíl proti RS1 ve finanční a stavební náročnosti značný. No ale už je to zahrané. Budeme holt čekat 20let na RS1 se zastávkou v polích pod Brnem.
Já zase myslím, že je třeba postavit co nejrychleji trať Praha – Světlá nad Sázavou. Efekt by se také projevil záhy a uvolnila by se stará trať pro náklady.
Bez postavení VRT z Běchovic do Poříčan je pardubická větev k ničemu.
vrt je k ničemu. dukladne rekonstruovat , rovnat , tvorit prelozky . az bude prumerna rychlost 160km h zjisti se ze republika je tak mala ze vrt nic neresi
O vašem zpátečnictví s váma diskutovat nebudu.
Jinak VRT je i pro zvětšení kapacity sítě, na velikosti státu nezáleží.
A do Brna byste už navěky nejraději jezdil o polovinu delší trasou, než by bylo třeba.
Záměr VRT Hradubicko je mi sympatický, považuji ho subjektivně za přínosnější, než VRT přes Vysočinu,
Vzhledem k dosavadní rychlosti aktivit u českých VRT, bohužel za časově dosti vzdálený.
Druhá zmínka pana hejtmana o přímých vlacích Chrudim – Praha mně přiměla k tomu, abych se podíval, jestli se náhodou neblíží zas nějaké volby… Bingo!
2024: – krajské, senátní, evropské volby
2025:- volby do sněmovny
To vidím naopak. Z Hradubicka dělat za ranec příměsto, kde vlak pojede půl hodiny plus doprava na a z nádru v konkureci auta a dálnice Praha za hodinu a chlup kamkoli nedává smysl. PH na OV , Břeclav OV a dvě cesty na německo dává násobně větší smysl
Nenacpalo se do rudé Ostravy už dost peněz?
Já jsem vycházel z toho, že VRT z PH do HK a PA je krátká, leží v rovině, a bude tedy i rychlá na výstavbu.
Tím pádem by se dalo v relativně krátkém čase na stávajících, dost zatížených, tratích PH – HK a PH – PA dosáhnout odlehčovacího efektu a uvolnění kapacity pro nákladní dopravu.
Je hezké uvolnit kapacitu pro nákladní dopravu mezi PA a Prahou. Jak ale dostanete ty náklady z východu do Pardubic nebo Kolína? Dokud nebude nová trať až na Moravu, žádná významná kapacita pro náklady nepřibude. Nanejvýš pro vlaky z Pardubic na západ a severozápad.
Hejtman Netolický není v ČR vyjímkou. Myšlenka je to pěkná, ale finančně nákladná. Takto dokáže uvažovat asi každý z nás, když realizaci nápadu zaplatí někdo jiný. Asi by to chtělo, aby se alespoň částečně na rozvoji lokálních tratí podílely kraje. Nedocházelo by k tomu, že v jednom volebním období kraj něco po Správě železnic požaduje, ta to zrealizuje, a po změně v kraji nové zastupitelstvo neobjedná na trati žádnou dopravu.
VRT přes vysočinu je hlavně pro cesty do Brna a dál. Pro nějakou VRT z Pardubic do Brna/Ostravy nejsou v územních plánech rezervy.
VRT Východní Čechy považuju za stejně důležitou jako ostatní úseky. Rozhodně by na ní měla být příprava intenzivnější.
VRT na vzdálenost cca 100 km by byl nesmysl všude mimo ČR. Do 100 km nebo jedné hodiny od metropole se to považuje za příměsto. To je nanejvýš na rychlou konvenční trať s maximálkou 200 km/h. A pokračování VRT z HK na Wroclaw je ekonomický nesmysl, protože tam nikdy nebude dostatečná poptávka.
Spojka odstraňující úvrať která bude asi jediná projednatelná, tu druhou obce nechtějí. Tohle je jediná schůdná varianta.
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&l=0&rm=9jo3gxXgyvKXWXKVWlMBQEMBP5LZRWLXQmKxRDKQRfKQQSJsQNJLQIIvPNIBOmI1OE4J6h4ENl4ZNCIGMe4sLy4nLfISLUI9LQIoKpIXKLJXK4JsKFJnJDKjJrKlJQKxIrLeIqLoIeL9IAME4ZM84qM541Mq4SMvISNGJDN4JFNSJ6NjIcN5JkNnJk6DJZ6oI16lJX6sJyOvIxP8JHQOJTRNJtR9J.TZK4TXL2TQMB8SMUVeM–OMagbdKwgU0Mv&x=15.7418553&y=50.0344706&z=16
Pro přímé vlaky z Chrudimi přes Pardubice do Prahy tam máte pořád o jednu zbytečnou úvrať navíc.
Což je u jednotky jedno, řídící vozy byly již vynalezeny a odvěsit mašinu na jednom konci a přivěsit jinou na opačném konci není nic neznámého a zvládá se to do 10 minut i s umytím čelního skla lokomotivy.
Jen do Chrudimi to pojede polo*prázdné a za Pardubicemi do Prahy to bude kapacitně nedostatečné.
*) velmi optimistické s tou polovinou, vím.
Přímý vlak z Prahy do Chrudimi bez možnosti dělení v Pardubicích je blbost ( tím chci ošetřit úvahy o přímé trati od Přelouče…).
Otázka pro místní (já vím, teď nastane ta pravá svěžest) –> nebylo by to rozumější z Pardubic do Chrudimi po silnici s expresními elektrobusy?
Bylo, ale jen v sedlech. V špičkách až poté, co budou hotové obchvaty Pardubic, včetně jihozápadního. Aktuálně ve špičkách pracovních dní je trasa Chrudim-Pardubice autem časově výrazně delší než vlakem, protože všechny silniční vjezdy do Pardubic jsou ucpané. Šance na zlepšení není, dokud se část vozidel nepodaří obchvaty odvést jinam, aby se nesetkávala na úzkých špuntech vjezdů do Pardubic.
A z Chrudimi dál na jih by zase pokračovaly vlaky? Nebo… – ? 🙂
Jinak, při vysoké přepravní poptávce a rozličném umístění zdrojů/cílů dojížďky se oba druhy dopravy mezi Chrudimí a Pardubicemi mohou doplňovat, tzn. jde zčásti o falešné dilema.
Taky si myslím,že lepší by bylo jezdit přímou tratí od Přelouče. Ta by možná mohla i částečně využít těleso lokálky HM – Chrudim město. Expresní elektrobusy ze své podstaty patří na krátké trasy s nižšími přepravními proudy tam,kde nevedou nebo nepovedou koleje.Což rozhodně není relace Praha – Chrudim.
teleso lokálky ? v 200km h do oblouku r 150.
Částečně samozřejmě znamená,že jen ty využitelné.Kolik procent by to bylo a zda vůbec,to by se muselo prověřit.
Ty jsi taky elektrobus. V Pardubicích máme jíž mnoho let trolejbusy, nemusíme vymýšlet vymyšlené.
Zrovna Pardubice – Chrudim je trať, kde ty počty cestujících jsou vysoké, spojení vlakem je rychlé, takže by byla blbost nahrazovat vlaky busem.
Jasně. Ale většina jezdí busem za nižší peníz a rychleji. Než se vlak odplazí z Rosic už z busu vidíš Chrudim.
Samozřejmě, proto ty vlaky jezdí natřískané, plus jezdí každou chvíli. Jasně, už vidím Chrudim, Sp to je jezdí za nějakých 15 – 18 minut, Os dle pobytu v Rosicích, ale průměrně to dělá nějakých 20 – 22 minut. Oproti tomu bus, který to až na vyjímky má za nějakých 20 – 25 minut, takže opravdu je bus rychlejší? Nehledě na tragikomickou dopravu v Pardubicích, kdy jsou Pardubice každou chvíli ucpané
A peníze? Odkdy IREDO vlakem stojí víc než busem? Trochu fail.
Ideální je samozřejmě přestup z busáku na nástupiště, kdo vy chtěl taky jet jedním přímým vlakem.
: – )
Mluvilo se i o trolejbusech, momentálně parciální zajíždějí až do Mikulovic.
A Chrudimku tímto přivedete do úplně nejvytíženějšího místa Pardubického nádraží…
Chrudim musí být buď zaústěna do Pardubického nádraží od Kostěnic nebo do něj nemůže vůbec…
Tudy to jde naprosto s přehledem, je zde dostatek místa pro třetí kolej. Která povede až k peronu a hlavnímu koridoru se vyhne. Tohle je jediná projednatelná varianta. Žádné vzdušné zámky o 10 km trati na vysokých náspech kolem obcí, které nic takového nechtějí.
A tu třetí kolej chcete napojit kam, na Přeloučský výtah? Jo velice skvělý nápad, to se pak v nákladu bude super šibovat.
Ta třetí koleje povede severně od koridoru. Podejde silniční most mezi pilíři. A pak se zapojí přes křižovatkové křížení s kolejí která vede od Rosic a napojuje se do koridorové koleje do kolejí vedoucích k prvnímu a druhému nástupišti.
Dejme tomu, že by se tam skutečně vešla, ale nenaplnila by se do kolejí vedoucích k prvnímu a druhému nástupišti, ale jen k druhému nástupišti a ještě k tomu pouze k 8. Koleji, protože by se napojila do Rosické nákladní, z které se určitě nelze dostat na 10. a 12. SK, takže pro Chrudim (bez další manipulace) by zůstala pouze 8. SK. Navíc napojení do Rosické nákladní by bylo docela krkolomné a řekl, bych, že těžko realizovatelné. Navíc celá stavba by byla neskutečně drahá (abyste kolej zvedl tak, aby se mohla napojit k mostu), a do právě rekonstruovaného zhlaví nikdo… Číst vice »
To že tam je místo neznamená, že na tom zhlaví není šrumec. Ale na druhou stranu ty vlaky co tudy jezdí do Rosic by jely rovnou do Chrudimě, takže by vlastně žádný nárůst nebyl.
Bohužel ale tohle zhlaví je nové a moc nepočítá s dalším zapojením (vložením) výhybky. A jestli počítá, tak nic rychlého, uvažovalo se tudy napojení přístavu.
Ta výhybka by byla cca 250 m od kraje perónu, takže i pro v=50 km/h by to stačilo, protože časová ztráta proti výhybce např. na 80 km/h by byla v jednotkách sekund. A pokud by se tam vešla křižovatková výhybka, tak v přímém směru by to bylo více než 50 km/h. Ale předělat to zhlaví nebo spíše ho v těch obloucích udělat, by bylo nutné a něco by to stálo. V porovnání s medlešickou spojkou by to ale bylo za hubičku.
Ještě tu je varianta “od 5. peronu rovnou na jihozápad”. Doplněna případně nástupištěm “centrum” na výtažné…
Nenaráží to na křížení s halvní silnicí na Chrudim?
Stačilo by tuto konkrétní kolej udělat mírně zahloubenou do terénu a vyřešilo by se to podjezdem pod I/37 a obloukem vyúsťujícím v prostoru dnešní zastávky Pardubice závodiště. Jízdní doba Spěšného vlaku bez úvrati méně než 10 minut, nic víc chrudimáci nechtějí. Nějaká medlešická spojka na obrovských náspech je pouze vlhký sen stavebních firem a správy železnic…
to nelze resit mimo urovnove? jel jsem vlakem po trati pod kterou byla silnice . v indonesii. ale to tu nejde takhle stavet mosty. tady nemame prales ani zemetreseni.
Po zbourání stavebnin by to úrovňově šlo, ale dělat velmi šikmý přejezd na 4- pruhu by byl docela opruz.
Tady to momentálně naráží na stavebniny DEK, které by se musely (a o se silnicí) podtunelovat.
Jste naivní. To je příliš jednoduché, příliš levné a příliš snadno realizovatelné. A hlavně se o něčem takovém nikdy neuvažovalo!
Spojení Pardubic a Prahy. Ten motorák 810 je záměrná provokace, což?
Funkcí obrázku je rozproudit diskuzi, což se v tomto případě zjevně povedlo, jste toho nejlepším důkazem…
Přímé spoje mohla Chrudim dávno mít, kdyby o ní kraj opravdu stál.
Nemyslím si. Viz kapacita koridoru, dále (a to i při byť hotové novostavbě elektrizované tratě z Pardubic do Chrudimi) celková „systémová spornost“ (v Chrudimi ukončení? nebo jet dál? kam až, když dráty by končily už tam či max. ve Slatiňanech? mezi Prahou a Pardubicemi s „rychlíkovým“ počtem zastávek a tím pádem bez rychlého spojení např. Chvaletic, ale i Peček atd. s Prahou?) atd. Nicméně, v jiných aspektech by to naopak bylo realističtější za těch dnešních podmínek – pořád by stačila jednotka typu InterPanter či jiná. Při VRTce by už požadavky na rychlost a další parametry byly větší. A co se… Číst vice »
Zrušení úvratě Pardubice – Pardubice/Rosice – Chrudim zablokovali vesnice po cestě. Nechtějí hlučný vlak a slyšel jsem i, že se báli, že by pak většina jezdila vlakem a ubyli by autobusové spoje.
Ale prd , tak daleko to ani nedošlo, Chrudim a kraj řekli že je to zbytečný a současná trať je dostačující, tím stavba spojky přestala být ekonomicky efektivní.
Dráty do Chrudimi nebo až do Slatiňan nebudou, protože to nepovolí Státní letecká správa kvůli letišti. Trať vede cca 400 m od konce dráhy a letadlo by mohlo podvozkem „zakopnout“ o trolej. (To není vtip, to je realita!)
Uvedené platí pro trať v nynější stopě.
Ne pro Ostřešanskou spojku.
Souhlas, a mohl jezdit pres Hermanak na Prelouc a pak do Prahy
A teď je otázka jestli nepotřebujou do Pardubic i do Prahy. V Pardubicích jsou navíc výrazně lepší přípoje než v nějaké Přelouči…
A to přípoje všemi směry.
Trasování jinudy než přes Pardubice by bylo krajně nelogické.
Řekl bych, že tohle vedení nějaké linky je trochu mimo.
Neblaznete, nekoncepce rozvoje tratí v ČR je schválena hračkou SŽ Vrt Praha, Brno, Ostrava a jinde se mají jít ostatní asi pást…. Taky nezapomeňte jak daleko už je nejdéle připravovaná rychlá trať Brno – Přerov už daleko …. Proč dělat nový koridor podél D11 a následně D35 když místo toho můžou zdvoukolejnovat přes Chlumec, planovat přes Vrt Vysočinu, plánovat Vrt východní Čechy a pak stačí porucha na trakčním vedení na koridoru u Úval a naštěstí přes Celakovice jsou teď obě koleje v provozu, tak se to zvládlo 🙂
VRT východní Čechy rozhodně nemá vést podél D35! Její hlavní větev je vedena přes Hradec Králové do Polska, ale když už další krajské město – Pardubice je blízko, tak je rozumné jej na tu VRT napojit její druhou – odbočnou větví ( https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119294801/2021_01_19+Mapa+8+Pokryt%C3%AD+VRT+v+%C4%8CR.jpg/fdac7020-912c-4ac6-8cd4-683633ca9f56?t=1614160021621 ), čímž na ní lze přesunout dálkové/rychlíkové spoje, a tím uvolnit potřebnou kapacitu na stávajícím koridoru přes Kolín pro posílení regionálních/zastávkových spojů osobní dopravy i zejména nákladní dopravy, která přes den trpí totálním přeplněním hlavních tahů zejména vlaky přepravujícími cestující! Jinak Kolín by neměl trpět nedostatkem dálkových/rychlíkových spojů, protože do něj by měla z hlavní VRT Praha… Číst vice »
Jinde není tolik lidí, aby tam tudy VRT vedla (je to rychlá páteř). Ale do „jinde“* budou prodlouženy/vedeny linky z VRT, takže se jim časy přepravy zkrátí.
* Obecně to neznamená, že „jinde“ by se dopravní poměry na tratích neměly zlepšovat.
Nevím co berou, ale chci to taky.😁
Kdyby radši VRT stavělo na Pražském letišti…
VRT? Vždyť to z Veleslavína nemá šanci žádnou větší rychlost nabrat při tak krátké vzdálenosti
Stejně tak nemá smysl přestupovat
Přímý expres na letiště se plánuje, jenom ne přes trať VRT
Na Havlišti pro VRT chybí územní rezerva, vlaky s VRT tam klidně zajíždět můžou (je tam i jedna linka v návrhu).
Jako oceňuju, že se to má větvit až v Chlumci. Čekal bych, že Hradec a Pardubice budou chtít každej svoji trať…
Na dálkovou dopravu osob rozhodně Hradec a Pardubice nepotřebují samostatnou trať od Prahy, když pro regionální/zastávkové spoje a nákladní dopravu jim zůstanou ty stávající!
Pardubice potřebují rychlejší spojení do Prahy! Pardubice předměstím Prahy a nikdy jinak!
Za Mechov mluvit nebudu. 🙂
Hlavně bych čekal, že zlepšení se bude dožadovat Hradec, a ne Pardubice, kam je spojení luxusní…
No… v minulosti provedeny odsun nádraží to z pohledu dveře-dveře docela sráží.
Hradec má dálnice D11 kterou Za normálních okolností dojedete do Hradce polovičním čase než vlakem a od dvou cestujících výše také levněji…
pardubice taky. ale s polovicnim casem ani nahodou.
Až na to, že koridor z Prahy na Moravu je přetížený.
Takže kolem roku 2045?
Řekl bych, že toto je ještě ambiciózní 😅😂
Ve „výhledových termínech“ mám jeden svůj vzor – a to výrok „Eurem se bude v Česku platit za cca 5 let“, který v nezměněné podobě slýchám okolo sebe už téměř 20 let. 🙂
Jinak ale souhlas.
Na Mars poletíme asi tak za 20 let, už od 60. let…
Už v padesátých letech se hlásalo: „Dnes za peníze, zítra zadarmo!“
Na přelomu 19. a 20. století působilo v Chrudimi recesistické sdružení Chrudimských kosů. Tohle by se jim rozhodně líbilo…
Solidní sci-fi…
Zatím scifi, ale je fajn, že se kraj zajímá a komunikuje se SŽ. Pan Kortyš mi celkově připadá v oblastí dopravy mimo, ale tenhle článek zní rozumně.
Děti s tím obtěžovat nebudu, ale jejich děti by se přímého vlaku Chrudim -Praha třeba dožít mohly…
Aby se to zaplnilo. Fakt není dobrý nápad provozovat 3vozovou soupravu, když je koridor Praha-Pardubice přetížený a dá se to řešit 1 přestupem, přičemž takové spojení může být klidně 4x za hodinu… a když se Pardubice hecnou, tak trolejbusem co 10 minut.
v té době už přes Pardubice žádná dalkovka jezdit nebude, tedy o naplněnost bych se nebál
Jak nebude? (odněkud)-Olomouc-Pardubice-(někam, asi Praha) bude poptávka pořád.
A je tady ještě nákladní doprava, tkerá aní v té době na VRT nebude.
Ale bude (ale ne tolik), podívejte se na linkové vedení k SŽ.
Paradoxně bych tuto stavbu považoval za – v některých ohledech – realističtější než celou VRT Praha – Brno (jejíž přínosy jsou závislé i na modernizaci tratě Brno – Přerov, kam se zase při ryzí dvoukolejce 200 km/h bez souběžné čisté VRTky budou těžko vměstnávat všechny dálkové spoje vs. spoje příměstské): – s ohledem na vedení ryze nížinatým prostorem, možnost tam vést i konvenčnější soupravy typu Railjet a „jen“ rychlostí 230 km/h (srov. se sklonově náročnější VRTkou přes Vysočinu a v (max) 320 km/h, kde pro zajištění vozby všech spojů bude potřeba zajistit až trojciferný počet vysokorychlostních jednotek). – Přínos i… Číst vice »
Dávno se oficiálně počítá, že bude plnohodnotná VRT Brno – Přerov i při modernizaci stávající stratě mezi těmito městy na 200km/h – https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119294801/2021_01_19+Mapa+8+Pokryt%C3%AD+VRT+v+%C4%8CR.jpg/fdac7020-912c-4ac6-8cd4-683633ca9f56?t=1614160021621, což považuji za šílenost, ale nikokiv ve vizi té VRTky, ale ve způsobu přípravy a cíle rekonstrukce stávající tratě!
Na téhle věci je zajímavé, že jde o „přidání tří nových kolejí“ – nad rámec dosavadní jediné koleje.
Srov s údajnou nemožností učinění téhož ve „stoupacích“ úsecích (srov. se stoupacím pruhem u silnic) novostavby tratě Brno – Š(/R)akvice.
Mmch. těším se na vedení ucelených jednotek typu ICE (apod., prostě takových schopných jet 300+ km/h) do Luhačovic, Zlína atd. 🙂
VRT Haná se bude stavět až opravdu jako poslední úsek VRT, pokud nebude stačit novostavba na 200 Brno – Přerov.
Co to jsou stoupací pruhy u železnice?
Pokud by tyhle jednotky byly cca pětivozové, tak v tom nevidím problém. Z Prahy až do Kojetína do pojede velmi efektivně vzhledem k jednotce a pak se to prostě doplazí…
Vždyť to píšu – třetí traťová kolej ve stoupáních (v daném směru jízdy).
P. S. na 300km/h-ové jednotky se těším i na trase Brno – po VRT Jihlava – dále po pomalé trati ČB, jakož i na trase Praha – po VRT Jihlava – dále po pomalé trati Brno.
Zejména v tom zoufalém 2h taktu, který tam je i pro rok 2050 plánován. 🙂
Při těch rychlostech a délkách stoupání si to představím maximálně pro směr z Brna do Velké Bíteše, ale i tak mi tak krátké koleje při těhlech rychlostech nedávají smysl.
Na rychlících Praha – Jihlava -Třebíč – Brno budou velmi pravděpodobně vlaky (jednotky) jen na 200 km/h.
Co je na tom sci-fi?
Žádný warpový pohon tu nebude, nebude to ani Hyperloop.
Již brzy vlakem na letiště 😀
Taky mi ta Vídeň vyhovuje 🙂
Od roku 2029 bude Franz-Josefs-Bahn propojena s Westbahn, takže bude možné zavést přímý vlak z Gmündu NÖ na letiště Wien-Schwechat s jízdní dobou pod 2:30 hod.
https://noe.orf.at/stories/3082048/
FJB je na Westbahn už dávno napojená po trase Absdorf-Hippersdorf, Tulln Stadt a spojkou mimo Tullnerfeld, takže pokud by se chtělo, tak takové vlaky mohou dávno jezdit, avšak jedná se jen a pouze o sbírání politických vodů ve Waldviertelu.
Mošnov x-krát denně akorát tam není kam přestoupit.
Ano, v Pyrzowicach se maká o 106.
Vždyť jo, už se staví, prolamujete se do otevřených dveří. 🙂
Ten úsek z pražského uzlu až po rozvětvení VRT směr Brno vs. směr Pardubice/HK bude také jen dvoukolejný? Ptám se proto, že pak by po něm – nad rámec těch údajných 6 párů spojů za hodinu směr Brno – jezdil v součtu dvouciferný počet vlaků za hodinu každým směrem, tzn. dost náchylné na stabilitu provozu. (Ty „prověřované“ Pučery mě fascinují – „prověřování“ terminálu tam, kde je to jednak blízko Kolínu, který jinak s VRTkou Praha – Brno ztratí část železničních spojení, jednak je to v regionu, kde četné a rychlé železniční spojení s – nejen – Prahou může přesunout do… Číst vice »
Praha – cca Poříčany (rozdělení Brno/východní Čechy) 4 koleje.
O. K., tak aspoň něco.
Plus pak tedy každopádně nutnost v rámci centra Prahy vymístit veškeré pražské příměsto (či aspoň jeho naprostou většinu) do podzemí, aby se ten dvouciferný počet VRTkových vlaků (a to hovoříme jen o směru Brno/Pardubice/HK!) vešel k úrovňovým nástupišť žst. Praha hl. n. 🙂
On se tam nejspíš stejně nevejde, ale zatím se to nesmí přiznat. 😉
Naopak do podzemí pod zástavbou Prahy logicky správně patří VRT potřebující co nejpřímější tratě pro co nejvyšší rychlost, a proto i co nejméně stanic – jediná podzemní cca příčně pod stávajícím povrchovým kolejištěm hlaváku, protože hlavní směr VRT od Běchovic má být kolem Dubče a podél koridoru Zahraďák – Eden ( https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-vybrala-projektanty-pro-prazskou-vrt-bechovice-vrsovice-178079/ ), a odsud jediný smysl dává tunel pod hlavák, a proti oficiálním plánům jinak vést VRT na Ústí nad Labem – podzemím k tunelu o dalších dvou kolejích souběžnému s tím plánovaným (pro konečně rozestavěnou) klasickou železniční trať Dejvice – Veleslavín (součást modernizace s eletrifikací, přeložkami, zdvoukolejněním a… Číst vice »
Vedení ústecké VRT přes Vysočany je asi i kvůli tomu, že v prvním úseku za Prahou půjde o zárodek rychlé tratě do Liberce (a mmch. v tomto úseku bude dvoukolejka stačit? nebo to taky bude čtyřkolejka? pro všechny ty směry Lbc/Ústí/Most v součtu dohromady?).
Pro to, aby do podzemí byly zahloubeny právě příměstské tratě, hovoří zase jiné argumenty, např. velmi vysoký úhrnný počet spojů, dále krátké pobyty v té které stanici (srov. s VRTkovými spoji), případně i délka nástupišť v ražených tunelech (200 vs. 400 m).
Vedení tudy je taky proto, že už dlouho tímto směrem je územní rezerva, která třeba přes Havliště směr na Ústí n.L. není. A je vidět na VRT Středohoří, že projednat nové umístění VRT mimo rezervu je ještě víc komplikované.
Na druhou stranu spousta vlaků (linek) co pojede po VRT jezdí už dneska (třeba Praha – Vídeň/Blava).
neni to malo?
Ne, proč?