Pardubice – Praha za 30 minut. Kraj chce vyřešit novou tratí i napojení Chrudimi

Motorový vůz 810 ve stanici Pardubice hl. n. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz 810 ve stanici Pardubice hl. n. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Plány jsou zatím ve fázi studie proveditelnosti.

Železniční spojení mezi Pardubicemi a Prahou by se mělo ze stávajících 53 minut zkrátit v budoucnu o dvacet minut. Po jednání se zástupci Správy železnic to oznámil Pardubický kraj v tiskové zprávě.

Podmínkou je vybudování vysokorychlostní trati (VRT) Východní Čechy, která se rozdělí v Chlumci nad Cidlinou nad dva směry: na Hradec Králové a Pardubice. Kdy se začne reálně stavět, není jasné. Zatím je nové spojení ve stavu studie proveditelnosti.

„Na tuto část je nyní zpracována studie proveditelnosti, a Správa železnic proto v této fázi seznamuje kraje s navrhovaným řešením. Nejedná se však jen o samotnou vysokorychlostní trať, ale celkově o koncepci napojení dalších typů vlaků a řešení zastavování mezinárodních rychlíků tak, aby nebyla zpřetrhána přirozená spádovost a uzlové body,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Trasa VRT Východní Čechy. Foto: Správa železnic

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše je vysokorychlostní trať cestou, jak zvýšit konkurenceschopnost železniční dopravy oproti automobilové. „Což se nepodaří, pokud budou muset cestující složitě přestupovat mezi svým regionálním spojem a tím vysokorychlostním,“ řekl Kortyš. Proto je podle něj důležitá i přestupní vazba na regionální spoje.

Obavy ze zablokování rozvoje území

Hejtman Martin Netolický upozornil na obavy, aby přípravou vysokorychlostních tratí nedošlo k blokaci rozvojového území měst a obcí. „Na příkladu projektu Dunaj-Odra-Labe jsme viděli, že velký ambiciózní projekt, který nakonec nebude ani realizován, zablokoval na dlouhá léta rozvoj měst a obcí, jelikož byla vymezena poměrně široká územní rezerva, do které nebylo možno zasáhnout, a řadě obcí tato rezerva zcela zastavila možnost výstavby a tím i rozvoje,“ dodal hejtman.

Podle něj je nutné, aby Správa železnic a stát komunikoval s obcemi a kraji ohledně staveb tratí. „Je nutné, aby stát komunikoval všechny záměry jak s představiteli krajů, tak obcí, a to ohledně určení přestupových uzlů na regionální tratě. V regionech totiž máme lepší znalosti potřeb občanů. Proto jsme i požádali Správu železnic, aby s námi nadále všechny kroky detailně probírala,“ dodal Kortyš.

Zástupci Pardubického kraje se v souvislosti s plány na vybudování vysokorychlostních tratí shodují na tom, že v případě napřímení trati z Hradce Králové přes Pardubice směr Chrudim, by mohly vybrané vlaky do Prahy být výchozí z Chrudimi. „Stávající řešení úvratí je velmi nešťastné. Neumožňuje prodloužení zvažovaných posilových vlaků Praha – Pardubice do Chrudimi. Cestující by se tak v případě napřímení trati do Chrudimi dostali až do Prahy za 50 minut, což je v rámci stávajícího nastavení nereálné,“ uzavřel téma hejtman Martin Netolický.

Tagy Správa železnic VRT VRT Východní Čechy vysokorychlostní tratě v ČR
185 komentářů