V Pardubicích začne v září stavba nové zastávky u centra, zajedou k ní vlaky z Jaroměře

Z podchodu ve Sladkovského ulici se zřídil nový výstup k budoucí železniční zastávce Pardubice centrum. Pramen: Správa železnicZ podchodu ve Sladkovského ulici se zřídil nový výstup k budoucí železniční zastávce Pardubice centrum. Pramen: Správa železnic

Nová zastávka má začít sloužit cestujícím od června příštího roku.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dolf

Jezdím na nádraží z Rosic více jak 60 let a kolo si tam nechávám i tři měsíce. Podle mne jsou to vyhozené peníze. Je potřeba parkovací dům pro cca 4000 aut, protože se tam sjíždějí lidé z okolí Chrudimi, Hradce Králové a Moravan, přestupují na rychlíky do Prahy, nebo opačný směr. Vynaložení prostředků vzhledem k počtu uživatelů bude nerentabilní.

Dos22

Zrovna Chrudim a HK mají vynikající vlakové spojení s Pardubicemi (co se týče přípojů dál), a Moravany na tom taky nejsou špatně. Tyto cestující je naopak třeba motivovat, aby auto vůbec nevytahovali.

dolf

Asi jsem se nepřesně vyjádřil, např Srch, Bohdaneč Živanice a další šírší okolí spojení nemají. Dále se vžijte trochu do myšlení lidí, když jdou z práce chtěji si nakoupit a jet domů. V Rakousku je téměř ve všech vetších železničních stanicí Intterspar, okolo kterého chodí od vlaku. Dcera byla před cca 12 lety na studiu v Německu a tam mají směrnici, že pro 10% obyvatel musí být parkovací místo u nádraží (např na 40 tis obyvatel min.4 tis. parkovacích míst). U nás jsou dále v HK.

58g

Skutečnost, že zastávka neobslouží i Os od České Třebové/Kolína považuji za hloupost a tak trochu mrhání penězi.

Hans

Tak to souhlasím , z ČT dojíždí spousta lidí za prací

Alibaba

Tam není kde pro směr do Třebové moc místa na nástupiště, muselo by se to tam asi hodně překopat, sice tomu trochu napomohlo zrušení vlečky do Kávovin, ale chtělo by to další pozemek. A pak samozřejmě někde v Pardubičkách spojky do hlavní tratě.
Aby se přejíždělo pravidelně v Pardubičkách do protisměru to není, je tam vlakově husto (a rychlo).

Dos22

Tak by se to dalo udělat jen pro vlaky od Třebové, do Třebové by stavěly, až u Nemocnice.

Alibaba

Nemyslím si, že je mít dobré jednosměrné zastávky. Třeba nechávat si u nich kolo by bylo napytel…

Dos22

To je na jednu stranu pravda, ale v Pce není jak umístit zastávku i na druhou stranu, je tam vlečka, a jižní kolej po které se jezdí na Silo, navíc zrovna v případě Pardubic trochu lichý argument s kolem, protože s kolem raději pojedu na hlavní, a nechám ho za pár korun ve věži.

Alibaba

Dovedl bych si představit nástupiště umístěné ve „vaně“: https://mapy.cz/s/danucumoda
Akorát jsou na to potřeba pozemky Kávovin a vlečky.

Já nejezdím po Pardubicích na kole, které je nutné umísťovat do věže. Což dělá většina lidí na kole po Pardubicích jezdících.

Dos22

Toto řešení nepřichází v úvahu, už jen kvůli obsluze Topku, kdy při prohazování se nechávají vozy právě ve šturcu směrem k podjezdu.

Alibaba

Jestli myslíte TOPKU jako tu stáčírnu paliv ze železničních cisteren, tak to bych jako problém neviděl. Stejně by se používala většinou jen jedna hrana (u hlavní koleje do Černé za Bory). A kdyby to mělo být sichr, tak by se druhá hrana vůbec nestavěla a kolej nezapojovala směrem na Pardubičky (bylo by tam oblíbené zábradlí), jen by bylo náročnější vytvořit bezbariérový přístup na takovýto ostrov.

Pepa02

Redace – prosím, vždy dejte odkaz na mapu. Moc to pomůže i pro otatní čtenáře mimo příslušnou lokalitu…

Petr

A až zaprší, to bude dole koupaliště. A v zimě pěkná klouzačka. To tady zase vymysleli dokonalost. Jako kdyby jim nestačilo postavit autobusové nádraží bez WC pro cestující. A kvůli tomu autobusáku ubourali půlku domu, do kterého před pár lety nacpali 50 mega na rekonstrukci. Hotový Kocourkov. Levá neví co dělá pravá a je jim to jedno, nejsou to jejich peníze.

Šejdr

Kde dole? V podchodu, který tam je 60 let a za deště s ním nikdy problémy nebyly?

Petr

Když myslíte, vymlouvat vám to nebudu. Jsou tu i podjezdy u Jednoty a Sv.Anny, – ten u Jednoty z r. 1940, taky s nimi nebyly problémy – dokud nedošlo na „opravy “ . V Anenském podjezdu stál metr vody. Uvidíme až zaprší.

geras

Vzhledem k tomu, že autobusák plynule navazuje na hlavák, to WC asi není až taková tragedie. Co se umístění týče, kde byste ho navrhoval Vy, kdybychom se mohli vrátit časem?

Petr

Nejsem projektant, nenavrhuji nádraží. Normální by bylo WC u autobusáku pro cestující autobusem, jako v každé jiné trošku kulturní zemi.

geras

Mluvil jsem toliko o umístění nádraží, stávající jste kritizoval, o detailní projektování nejde.

Petr

Čtěte pozorněji. Já nekritizoval umístění autobusáku, ale fakt, že to je bez WC – to je prostě nekulturnost.

geras

Čtu: „A kvůli tomu autobusáku ubourali půlku domu …umístění tedynebyl problém?

Nádražní Vrabec

Škoda, že se stejně rychle nedaří zastávka Ostrava-Zábřeh…

T679.2

Když se podívám na snímek u článku víte co mě fascinuje? Ta dvojitá nerezová zábradlí. Kdyby se udělal kompromis mezi horním a dolním stačilo by o 50 procent méně materiálu a rovněž by byla úspora práce při vrtání děr do betonu.

Honza

Zkuste se zamyslet nad tím, že spodní zábradlí bude určené pro osoby na invalidním vozíku. Těm kompromis moc nepomůže.

T679.2

Tak to jste mě teda dostal. Ano, tohle mě také napadlo. Ale to by se taková zábradlí nesměla dělat i na schodištích. Ale jestli někdo předpokládá, že po schodišti pojede někdo na inv. vozíku tak to potom jo. To už neříkám nic.

T679.2

Spíše bych předpokládal, že to je kvůli dětem a tam by kompromis nevadil. Malé dítě stejně drží dospělý většinou za ruku a starší dítě se holt chytí o 10 cm výše.

T679.2

A ještě jedna věc. Člověk na invalidním vozíku…..pokud pojede nahoru bude mít obě ruce na kolech. Pokud ne tak pojede pozpátku dolů. Stejně tak pokud pojede dolu jen s tím rozdílem, že to zase musí brzdit. Zkuste se chytít jednou rukou zábradlí a druhou brzdit kolo na opačné straně. Co to asi tak udělá na svahu? No jasně, vozík bude zatáčet a bude z vás dělat opičáka jak Vám bude tahat ruku. A nedovedu si představit člověka na vozíku co ručkuje po zábradlí. Pokud bude mít asistenci zábradlí také nepotřebuje.

Jiří Kocurek

Výšku madla určuje norma. Železnice má svoje vlastní, jak to tak vypadá. Mohu potvrdit dvojité madlo na schodišti.

Tak snad jen že to dolní je pro děti, ale že má SŽ takový zájem o děti?!

T679.2

Mě tato zábradlí přijdou hodně zvláštní. Jak jsem napsal. Příliš zbytečného materiálu, přiliš zbytečné práce s kotvením. Stačilo by jedno a udělat tak akorát vysoko. Kdybych to neviděl naživo asi bych se nad tím nepozastavoval, ale protože jsem to viděl jak na rampě tak na schodišti………Navíc když dáte takové dvojité nerezové zábradlí a zkombinujete ho s černým ocelovým je to jako pěst na oko. K tomu si přidejte, že sklon tohoto zábradlí sice kopíruje sklon schodiště , ale je v rozporu se sklonem opěrné zdi a tedy i s ocelovým zábradlím, které je namontováno na této opěrné zdi. Potom je… Číst vice »

Jan Novák

Další výběrové řízení ze strany SŽ, kde došlo k navýšení. Tentokrát o krásných 22%.

A to se ani nedá použít výmluva, že se jedná o práci za provozu, u které se musí hledět i na grafikon a minimální omezení železniční cesty, jelikož se jedná o novostavbu mimo trať, u které dokonce už proběhla příprava v rámci modernizace uzlu Pardubice.

U ŘSD by to bylo vysoutěženo za 31 mil, u SŽ to zvládnou za 54…

veli.k

Tu zmínku s vlaky od Chrudimi moc nechápu. Tak budou tam ty vlaky jezdit, anebo nebudou? A s cestujícími, anebo jen soupravově?

mic

To by byl dobrej hlod, kdyby cestující museli vystoupit na hln a vlak odjel do centra soupravově… To by asi dlouho nevydrželo :o)))

JaŠ

Budou tam čekat na dostavbu spojky na Chrudim.

banán

Ta je u ledu.Jak Nemošice tak Ostřešany se proti spojce na chrudim postavily .Jesenčany zase protestovaly proti zrušení tratě,takže sž s největší pravděpodobností novou chrudimskou spojku realizovat nebudou

XXXD

Jen doplním, že kromě odporu obcí tam byl i problém s návratností, kdy novostavba přinášela pouze malé zrychlení proti rekonstrukci stávající trati a trasování z hlavního nádraží přes Rosice, přičemž náklady byly oproti rekonstrukci výrazně větší.

Alibaba

V návrhu JŘ pro rok 2024 je tabulka 238 (i samozřejmě 031) uvedena od června až do zastávky Centrum., vlaky tam navrženy jsou.

Kakos

U vlaků z Chrudimi je v návrhu, že tam vlaky pojedou, jen když kraj najde peníze. Konečný návrh vyjde brzy, tak uvidíme, co tam nakonec pojede.

bvovka

Jak jako, že tam budou končit vlaky, když je to jenom zastávka a tou Chrudimí mi chcete řict jako co?? To zahrnuje stavbu i Ostřešanské spojky?

Dos22

Ano, bude to jeden perón, 2 nástupní hrany, za peron se budou koleje sbíhat do šturcu.

A že vlaky od Chrudimi přijedou, a aby se nepletli v peronech, tak se budou jezdit (asi na dobu před dalším výkonem) uklízet sem.

XXXD

Nepletly v peronech? A co že je to v Pardubicích na hlaváku za tak velký provoz, že by tam překáželi. Hlavně, že se tam dělalo navíc další ostrovní nástupiště, jsem zvědavej, co tam bude jezdit.

Dos22

Samozřejmě Pardubice jsou pustoprázdné nádraží, kde jedou 2 vlaky za hodinu.
Jenom na Rosice odjíždí vlak ve špičce co 5 – 10 minut a největší prodleva není víc jak 25 minut + ostatní doprava, kdy po koridoru jede vlak co 7 – 10 minut + náklady
Ale nevím, proč by se uklízely až na zastávku, můžou zajet na myčky, jako se zajíždí teď.

To 5. Nástupiště je spíš kvůli výlukám, brát vlaky od Rosic na 5. přes kříž, to je blbost.

XXXD

Asi jsem se vyjádřil trochu špatně, pusté Pardubice určitě nejsou, ale co se týče vlaků na koridoru, tak tam prakticky všechny jen projíždí (ve smyslu, že zde nekončí ani odsud nejsou výchozí), čili koleje u nástupišť 3 a 4 jsou zcela dostačující (maximálně nějaký ten osobák, který tam končí nebo začíná, by se mohl poslat jinam, ale v praxi jsem i před výlukami ani neviděl, že by se to dělalo a všechno se v poho vešlo na ty 4 koleje), čímž pak na ten zbytek od Rosic zbývá 5 kolejí (včetně 2 kusých) blíž k budově, což je jednoznačně dost… Číst vice »

JaŠ

Vy prostě Pardubicím závidíte 6. nástupiště – jen to přiznejte 🙂
Né vážně, kdyby proboha dotlačili tu východní spojku na Chrudim, tak by tu zastavovali vlaky na trase Slatiňany-Chrudim-Pce-HK-Jaroměř a to by nemělo chybu.

XXXD

To není o tom, že bych něco záviděl, třeba proti lávce nic nemám, ale to nástupiště se mi zdá jako zbytečné plýtvání penězi i prostorem.

Alibaba

Velmi pravděpodobně tam budou jezdit osobáky Kolín – MuN, protože u 4. nástupiště překáží dálkové dopravě, a v sudé skupině prostě nástupiště chybí v případech mimořádností.

Šejdr

V sudé skupině chybělo 5. nástupiště i při běžném provozu. Není výjimkou, že tam během 10 minut mají přijet 3 dálkové vlaky a po nich má odjet osobní směr MuN, což dříve znamenalo, že na 3. koleji stál ten osobní vlak a dálkové se střídaly na 1. koleji. Snad netřeba popisovat, jak vypadá nástupiště, kam se současně nahrnou cestující 3 dálkových vlaků, o přenášení případného zpoždění z prvního vlaku na ty další ani nemluvě.

banán

Ostřešanská spojka nebude

mic

Pořád nerozumím, proč se nemůže dráha protáhnout společně s JV obchvatem. Od letiště je to už daleko, bylo by to funkční a všichni by si snad přišli na své…

Alibaba

Protože v této stopě žádné velké přínosy, hlavně zkrácení jízdních dob, nemá. Stihne to stejně rychle s úvratí přes Rosice.
Ano, je to škoda že se nelze domluvit na přímější a rychlejší trati do Chrudimě.

mic

Přínosem by byl už průjezd Pardubkama a bezkoliznost s hradeckou tratí.

Alibaba

Ta je v současnosti taky, navíc přibyla kolej na mostě přes Labe, takže bude zase chvíli trvat, než se to ucpe.

banán

Ano je to škoda,překážkou je paramo.Tam by se jinak dala realizovat spojka ,nestálo by to tolik financí a hlavně by se to výrazně zrychlilo.

Alibaba

Myslím, že k 5. nástupišti rovnou od Rosic ani nejde dojet.

Dos22

Máte pravdu nedá, 5. Nástupiště jsou koleje 17 a 21, a nejzazší kolej, kam se dá z Rosické nákladní je 15.

geras

POkud se pamatuju, od 5. mají odjíždět osobáky na Třebovou.

banán

ano na třebovou jezdí,ostřešanskou spojku sž z důvodu protestů lidí zrušili

Hans

chlapče, podívej se na počty vlaků v Pardubice hl.n / 24 hodin a budeš koukat , kolikáté v pořadí je v ČR

Pepa

A není ta zastávka tak trochu zbytečná?

Kwak

Vy jste Pepo asi zdaleka a nikdy jste v Pardubicích nebyl, ne? Z této zastávky jste za pár minut pěšky v centru Pardubic, bez nutnosti použít MHD. Pro dojíždějící od Hradce a od Chrudimi super.

Frantisek

A pro ostatní „tůdle“, no…

Dos22

Z nádraží jste u Afi do cca 12 minut pěšky, od nové zastávky cca 10 minut, takže rozdíl zas tak velký nebude. A vzhledem k tomu, že MHD jede co pár minut, navíc se systémem pípni a jeď, tak ani jízdenky moc řešit nemusíte (jen teda revizoři, kteří mají asi za úkol kasírovat za každou cenu, trošku kazí docela dobrý pohled na Pardubickou MHD), takže zastávka bez napojení na koridor je trošku zbytečná. Kdyby byla spojka do trati, tak by tam mohli stavět Os do Kolína, to by pro lidi byla větší úspora, než od HK jet až sem a… Číst vice »

JaŠ

Z této zastávky v centru to bude rozhodně blíž.

Dos22

Ano blíž to určitě je, to nerozporuji, ale časová úspora minimální, maximálně opravdu jen pro toho, kdo nechce pokračovat MHD.
Jinak větší smysl by měla při napojení na koridor, než jen od HK.

Alibaba

Pokud dojdete z hlavního k Afi za 12 minut (cca 1,1 km), tak od nové zastávky tam dojdete za 5 minut (cca 600m).

Dos22

No já osobně to chodím za cca 8 minut, ale beru, že ne každý chodí tak rychle jako já.
A z map mi vychází že z nové zastávky to bude cca 700 metrů.
A když si připočteme jízdní dobu Hl.n. – Centrum, cca 2 minuty, takže celkový čas je kolem 10 minut vs 12 z nádraží.

Alibaba

Osobně nevím, kolik chodím, protože se po Pardubicích pohybuji na plečce. 🙂
Zastávka má mít vyústění i do podjezdu (cca 600m 9 min, mapy.cz mají mizernou rychlost):
https://mapy.cz/s/kalevojako
Pro podobně umístěný začátek na nádraží to dává 1,1 km a 17 min)

Obecně bude záležet, kam přesně člověk půjde, myslím si, že si zastávka cestující najde. Bydlel jsem dřív na Karlovině a jezdil jsem na Chrudim, zastávku v minulosti bych přivítal. Jinak si myslím, že se bude líbit i obyvatelům částí Višňovka a Skřivánek, odtud jízda na nádraží je vyhlídková okolo Pardubic.

Dos22

Souhlasím, Višňovka, Skřivánek, kolem Sladkovského (Smilovka, Hronovická, apod …), tam to bude přínos, zkrátí to rozhodně cestu, to je bez debaty, ale ten přínos, o kterém se mluví, že to bude blíž, do centra města, tam není zas takový (dobře rozdíl cca 400 metrů…), ale časově ne úspora 8 minut (když se budeme držet map), ale cca 4 minuty (počítám cca 2 minuty JD + cca 2 minuty pobyt na hlavním přeci jen si troufám tvrdit, že většina bude vystupovat na hlavním, a vzhledem k množství cestujících, to nebude půl minutový pobyt). Větší smysl by to pro zkrácení do centra… Číst vice »

Šejdr

Problém je, že 26 jezdila dlouhá léta a po celou tu dobu o ni nebyl větší zájem. Město celkem pochopitelně ustoupilo stížnostem lidí z Dubiny a Drážky, kterým vadilo, že mají problém se dostat do přeplněných spojů linek 8, 11, a 13, a pak přijede skoro prázdná 26, kterou nemohou využít, protože nejede do centra. Aktuálně zrušená okružní linka 20 je stejný případ – párkrát jsem s ní jel, ale i o půl osmé ráno, kdy údajně měly jezdit desítky lidí na polikliniku Vektor, bych cestující v autobuse spočítal na prstech obou rukou. Ono taky – kdo by čekal na… Číst vice »

Dos22

Pravda, 26 jsem jel možná 20x jestli hodně a pravda, když nás tam bylo hodně, tak možná 10 – 15 cestujících. Tak 8 (88) je problém kolikrát i teď, co se týče plnosti spojů. 11 ta jezdí teď pouze párkrát za den, jen aby spojila UMU a Dubinu (lidí do práce). Na druhou stranu už pár let zajíždí na Dubinu i 5, která končila na Židově. Ale s nově vzniklou zastávkou by se frekvence najít mohla, například pro cestující mířící do Nemocnice, z nové zastávky v kombinaci s MHD tam budou do 10 minut, dalším plusem by bylo zrychlení spojení… Číst vice »

Laborec425

S tím hlavákem souhlasím. V českých podmínkách si to představuju tak, že se vlak připlouží na hlavák. Tam zastaví, 70% cestujících bude vystupovat. Ve špičce klidně i dvě minuty. A pak, jak to tak v ČR bývá se na něco čeká. Vždycky se na něco ve větších nádražích čeká.. málokdy se přijde, vymění se cestující a průvodčí pískne. Většinou se čeká…. na něco..

mic

Spíš by bylo vhodné protáhnout koleje a popojet ještě alespoň do Pardubiček…

JaŠ

Přesně tak.

Frantisek

Nebýt poválečného odsunu i osobního nádraží z původní polohy dále od města, nemusely se dnes vymýšlet takovéto polovičatosti – zastávky po pár stech metrech s nutností přestupu z jiných směrů než od Jaroměře. Návazné autobusy by jezdily z místa dnešního parkoviště a možná, že by zbylo i místo na přímou spojku směr Chrudim, kdyby nebyla protažena vlečka ať už od ulice S. K. Neumanna, nebo ta z Pardubiček.

George

To máte samé kdyby

Jiří Kocurek

A když vlak projíždí zástavbou a obsluhuje město skoro stejně častým zastavováním jako autobus, tak je to zase špatně.

Alibaba

Na pořádné nádraží ve staré poloze by jste musel vybourat nějakou zástavbu, aby pláň měla nějakou šířku (pro nástupiště). A na Hradec by se jezdilo stále od šturců.

Ano, na Chrudim by se asi dalo jezdit přímo (mimo Rosice), otázka je, jestli by se tam na druhou stranu to nástupiště vešlo.

geras

Na druhé straně toho podchodu je Vektor, jedna z poliklinik.