Pardubice chystají po 40 letech vyřazení trolejbusů Škoda 14Tr, vypraví i historický vůz
Trolejbus Škoda 14Tr v Pardubicích. Foto: DPMP
Trolejbusy 14 Tr přežily v provozu v českých městech téměř půl století, příští týden je vyřadí v Brně.
Zrovna nedávno jsem za ním jel v Semtíně a říkal si, sakra ono tohle ještě jezdí v Pardubicích??? Nostalgie ano, ale do roku 2023 už tohle opravdu nepatří 🙂
V Pardubiích už několik let jezdí sporadicky jen jeden kus, to zas tak rozsáhlé retro není.
Otázkou je, do jaké míry je udržování poslední čtrnáctky v běžném provozu důsledkem provozních potřeb a do jaké míry jde spíš o šotoaktivitu zaměstnanců, se kterou vedení nemá problém, jelikož to moc nestojí a zaměstnanci mají radost. Osobně bych se přikláněl spíš ke druhé variantě, jelikož DPMP je dlouhodobě na české poměry vysoce nadprůměrně šotouš friendly. 🙂
Druhá věc je, že nemálo lidí … si raději počká na vozidlo bez schodů, protože sportovali a teď mají nohu s sádře. To ovlivnit mohli. Jiní mají ty hole už nadosmrti, přislo stáří.
že tam těch schodů je, skoro jako do nebe, což? Překážka to sice je, ale zase ne tak strašlivá, že by ji běžný cestující s holemi nepřekonal a musel tak čekat kdovíjak dlouho na další spoj. Výjimky asi existují, ale…
A nazpátek k RTO. vždyť je to jen pár schodů…
Na lince 3 jde o vložený kurs se dvěma koly ráno a dvěma odpoledne, a to v době, kdy se jezdí spíš do zaměstnání než se sádrou k doktorovi. Plus ještě v části trasy trojky jede ráno i odpoledne jedno kolo na lince 33, která je v tu dobu doménou studentů. Na spojích linky 3 v základním intervalu 30 minut už jsou výhradně nízkopodlažní vozy.
Tak jejich klouboví kolegové 15Tr jezdí ještě poměrně hojně v Ústí a myslím, že tak 10 let je ještě potkat půjde, byť by se po aktuálních dodávkách měl ten počet snížit.
Aby v tom bylo jasno: První šel do služby v roce 1981, poslední dojezdil 2023. Ale žádný tam nejezdil celých 40 let. Nebo ano?
První čtrnáctka vyjela v Pardubicích v roce 1983, je to uvedeno v článku. 40 let je samozřejmě myšleno jako doba provozu typu 14Tr v DPMP. Papírově nejdéle vydržela v provozu právě 345 – přes 32 let.
A co na to pardubická šotolegenda „Kardan-trakčák“?
Tak konečně ty křápy z Ostrova zmizí v propadlišti dějin.
Souhlas, nechápu všechny ty mínusy. Ještě je k tomu daleko ale pokud budou místo 40 let starých vozů jezdit moderní, klimatizované, nízkopodlažní a udržované vozy tak se MHD třeba i zbaví (zasloužené) přezdívky socka.
Tak určitě, tohle je ten hlavní problém, proto po vozidlech čmárávají, nadávají jim a jezdí auty… Jiný důvod Vás nenapadne?
Aha, takže je lepší nechávat přestárlý vysokopodlažní vozy a i ty poslední cestující z nich vyhnat do aut ?
Já jsem spíš zvědav, které město jako první vyřadí T3 včetně všech jejích derivátů.
Počítáme-li vysokopodalzni vozy jako T3R.P, T3R.PV, tak to bude Plzeň. Pokud počítáme i wany (čili cokoliv co má masku T3) bude to Ostrava a pokud počítáme i Varia ,,vyrobená“ z T3 (nepočítám Varia novostavby) bude to nejspíše opět Plzeň.
a poslední bude Liberec
Nechtěli by je věnovat do Prahy? Tady pořád marně čekáme na objednané SOR TNS 18.
Nevím jak ta pardubická 14Tr, ale brněnské vozy jsou doježděný do stavu šrotu.
Náhradní díl: Karoserie vozu!
Pak ale přijde vtíravá otázka, co na tom stroji vlastně je původní z fabriky. Laminátové tykadlo, levé?
Myslím že 345 je dobré kondice a ještě může 5 let někde sloužit v dopravě
Tak trolejbus bez baterií by nám byl hodně platný.
Dokoupili by si i agregát, který měli v Hradci Králové. 😉
Nebo v nejzatíženějším úseku natáhli dráty a dále by jel vymetací minibus.
To mohou poslat spíš do ukrajinského Rivne nebo jiných provozů, kde jim válka poškodila trolejbusy. Ale Rivne se chlubí tím, že doposud žádný 14Tr nevyřadilo, všechny si opravují a udržují svépomocí v provozních stavu. Co jsem s nimi naposledy jel před dvěma lety, tak to šroty nebyly. Narozdíl od těch prastarých 9Tr, ty už viditelně dojížděly poslední kilometry.
Můžu potvrdit, v Rivne jsem byl autem během Covidu. Starých českých trolejbusů z 80.let je tam hodně, narozdíl od Kyjeva, kde jezdí Bohdan a pak starší z Dnipra a nějaké běloruské. Staré české jsem tam ani neviděl, jiná situace je u tramvají, klasické T3 ve velkých počtech
Zase tak vysokou podlahu nemá, oproti většině dveří inovovaných KT8 a T3. Ostatně i autobusy mívají občas schod – když ne u dveří, tak u sedadel – o to vyšší. 🙂