Pardubice čeká od pondělí další velká výluka, půl roku nepojedou vlaky přes Labe
Vizualizace nového železničního mostu přes Labe v Pardubicích. Foto: Skanska
Akce je součástí zdvojkolejnění a zrychlení trati z Pardubic do Hradce Králové.
Proč už se most hned nestaví jako trikolejný? Medlesická spojka je díky buranům z vesnic mrtvá a úvrať do Hlinska by si tudíž samostatnou kolej zasloužila.
Tech pár metrů třetí koleje se v ceně té stavby ztratí, to jsou drobné.
Ona být Medlešicka spojka, tak je vlastně zbytečná celá oprava Rosického nádraží, ta stanice má opodstatnění jen jako křižování na Hlinsko a přestup od Hradce na Hlinsko
Zbytečná není, je to stanice bez rychlostní návěstní soustavy, takže rekonstrukci by si i tak zasloužila, krom té soustavy, ještě nízké perony a Semtín.
Kdyby se tato stavba stavěla dříve než Stéblová – Opatovice, tak by se asi nestavěla nástupiště v původní stanici. Nevím, jaké plány má Královéhradecký kraj, ale je dost možné, že po stavbě nové zastávky původní stanice dopadne jako Sulislav či Milíkov na trati Plzeň – Cheb, pokud tam tedy bude vůbec něco stavět.
Souhlas, jen drobné upřesnění: Stéblová leží v Pardubickém kraji, ono je to v této oblasti vůbec paradoxně uspořádané – Pardubický kraj sahá až k hranici města Hradec Králové. Je to hezky vidět třeba na dopravních značkách na konci Opatovic: https://mapy.cz/s/jalevafeja
Místní říkají, že je to kvůli tomu, že vesnice, které kdysi patřily k Pernštejnskému panství, historicky spádují do Pardubic, i když jsou blíže k Hradci, proto to tak zůstalo i při všech územních reformách po skončení feudalismu.
Já si taky myslím, že se tato zastávka (Stéblová) měla postavit u přejezdu P5358 a zastavovat tam jen v koupací a houbařské sezóně.
Jak by se teď hodila nikdy nedokončená vlečka ze Semtína do Stéblové. Kdyby existovala, dala se najednou udělat velká výluka od Pardubic hl. n. až do Stéblové.
To si jako myslíte, že by rychlíky jezdily areálem chemičky ???😀😀😀
Evidentně nechápete, že rychlíky mají v tomhle případě nulovou důležitost.
Zkuste se zamyslet, sice to bolí, ale možná vám dojde, že blbost o tahání rychlíků přes chemičku tady tvrdíte jen vy.
Bohužel ta vlečka neměla nejmenší smysl, vznikla jen na přání socialistických plánovačů, kteří měli naivní představu, že v případě bombardování nepřítel srovná se zemí Pardubice, ale zapomene nasypat řádnou dávku bomb na sousední fabriku, kterou zná celý svět jako výrobce špičkové plastické traviny. Po roce 1989 tudíž nemělo smysl vlečku dostavět a jejím jediným využitím byla deponie historických vozů. Teď by se hodila, ale pokud by tam ještě ležela,byla by ve zcela nepoužitelném stavu po 30 letech bez údržby.
Máte pravdu. Za komárů to byla známá věc, že na Pardubice míří nejedna střela s plochou dráhou letu, a bylo celkem jasné, že krátce po příletu pershingů do Semtína by zbytky Pardubic přistály někde za Chrudimí. Nemluvě o tom, že další střely by letěly na Paramo a letiště.
Za mě byla připomínka vlečky jen povzdech, že kdyby existovala, mohla být výluka najednou v celém úseku a ušetřily by se měsíce cestování v NAD, která bude leckdy očistcem, protože ve špičce jsou kolony zejména na příjezdu k pardubickému nádraží velmi výživné.
Jistě, kdyby vlečka existovala, bylo by to super a Rosice by se mohly zavřít z obou stran.
Anebo se to taky dá říct jinak: kdyby se zdvoukolejnění dělalo už před 20 lety,jak by si to tahle trať zasloužila, tak se ještě dala vlečka oživit. Místo toho se čekalo a čekalo, pak se udělal kus, teď se udělá další kousek,pak další a v budoucnu nás čeká ještě jedna velká výuka,až se bude dělat úsek Opatovice – Hradec.
Zdvoukolejnění se mělo začít dělat před 60 lety, hned po nehodě u Stéblové, která ukázala, jak problematická je jednokolejka na tak hustě obsazené trati … ale když se o tom nesmělo mluvit, tak se o tom prostě nemohlo mluvit.
Přemýšlím, proč se to neudělá jako dřív, že se trať vyloučí třeba na těch půl roku a v té době by se tam vložil most nový. Místo toho se plýtvají peníze na něco, co stejně na konci stavby půjde pryč. Určitě by to šlo udělat, vždyť na spoustě jiných lokálek je to běžná praxe.
No taky nevím jestli tomu dobře rozumím. To stihnou za půl roku postavit novej most, nebo budou toho půl roku jen stavět most provizorní?
Postaví provizorní přeložku a přesunou na ni starý most. Nový most se bude stavět až potom na místě současného mostu.
A bude to návěštěno nebo někdo vjede do řeky? Větší legrace než sypání vápna u Marianek.
V Čelákovicích je pro stavbu nového mostu přes Labe použit stejný technologických postup – odsun původní mostovky mimo osu a použití coby provizoria. Zatím se žádný slon koupat nešel.
Nejsem stavař, ale předpokládám, že toto řešení má výhodu v tom, že po dobu stavby nového mostu a zimní stavební pauzy se může omezeně jezdit. Příprava provizoria a přesun mostovky o několik metrů vedle stavbu nového mostu nijak nezdrží.
Na lokálkách to asi jde, ale tohle není lokálka.
Co jsem informován, tak na provizorní přemostění se použije současný most s nějakýma provizorníma pilířema, takže to na konci půjde opravdu pryč.
Škoda jen, že vyšší rychlost částečně, rychlíky na Trutnov by mohli vyšší rychlost využít pokud se vymění lokomotiva v Jaroměři, Regiopantery částečně a Arriva nikoliv.
Rychlíky na Trutnov? Myslíte nějaká nová relace? Z Pardubic? Z Havl. Brodu?
Vyšší rychlost? Jako že by to tento nový R rozpálil na 200km/h na těch 7 km z Pce do Stéblové?
Proč není nový most trojkolejný, aby už nemusela být na jižní straně odbočka?
Tipuji že něco takového by nevyšlo moc ekonomicky, přece jenom most je most a ty sjou drahé, není to jako nasypat kilometr nízkého náspu v rovině. I když myslím že i to by byl dnes nepřekonatelný problém. když nebyli s to při opravě Olomouce vytáhnout třetí kolej někam dál kde by na ni mohli pak dál v budoucnu navázat. (místo tam je minimálně po vlečkové nádraží)
A k čemu by takové nesmyslné vyhazování peněz bylo?
Aby třeba trať od Chrudimi byla až do Rosic oddělená?
Takže znovu: a k čemu by to bylo? Bude tam snad někdy třeba aspoň dvouminutový interval v obou směrech?
A pro jistotu doplním: kolik na takovou zbytečnost přidáte konkrétně vy?
Bordel se zapojením odbočné bude na zhlaví a ne na širé trati. Nota bene na dvoukolejce. Známe z Černého Mostu a není to OK. V každém případě bude potřeba mít koleje mezi hl.n. a Rosicema návěštěné z obou stran, tedy i pro nesprávný směr.
No tak by byla odbočka o 200 metrů dál, na severní straně. A co by to vyřešilo? Vlak Pardubice – Chrudim stejně bude muset křižovat zhlaví v Rosicích.
Pro chrudimskou dráhu se mohl použít stávající most v té „provizorní poloze“, který by tak nějak zůstal. Moc navíc by to nestálo. A vydrželo by to určitě do doby Ostřešanské spojky …
A ona ta bájná Ostřešanská spojka někdy bude? Poslední dění bylo takové, že obce kudy by měla vést poslalo plánovače do háje.
Ostřešanská spojka je mrtvá. Stará medlešická varianta spojky je nerealizovatelná, zvažovaná jesenčanská spojka by byla extrémně drahá a s menší úsporou doby jízdy. Takže se bude dál jezdit úvratí přes Rosice s tím, že to bude rychlejší, protože dvoukolejný most umožní rychlou úvrať v Rosicích.
Tak to je opravdu smutné… A protáhnou se hradecké vlaky alespň do Pardubiček?
Pokud se pořád počítá s Ostřešanskou spojkou, tak by zde 3. kolej byla pouze vlečka na letiště.
Nepočítá
Pak nechápu,proč dělají v PCE ten nový perón,dvě koleje pro nákladku v p….
Nebyl v minulosti tento most přes Labe dvoukolejný?
Ano, kdysi dávno byl.
Děkuji za informaci, nevíte, proč se tedy předělal na pouze jednokolejný?
Tipuji že původní most byl zničen za války, a po válce se shledalo, že jedna kolej vlastně stačí.
Myslím, že kvůli plavebnímu profilu ho museli zvednout, a tím se snížila jeho nosnost.
Protože v době reálného socialismu bylo nutné most opravit a někdo přišel se zlepšovacím návrhem, že vložením jedné výhybky za most se ušetří socialistickému hospodářství miliony korun nutné za stavbu druhého mostu …
I stalo se ….
Ale nápad to byl dobrý, to by se určitě chytlo i dneska (i když projektant placený procenty z odhadované ceny by byl jednoznačně proti).
V době, kdy byl „revoluční“ nápad realizován, byla zcela nepochybně intenzita dopravy menší, tudíž dopravní technologové tuhle zrůdnost „podepsali“.
Našel jsem :
http://www.parpedie.cz/cti-zaznam.php?id=mosty
– 15.4.1857 u Rosic dán do provozu dřevěný železniční most přes Labe na trati Pardubice Liberec, r.1871 nahrazen novým železným dvoukolejným, posunutým o cca 100 m proti proudu. Při splavňování Labe zúžen na jednokolejnou havlíčkobrodskou část, kterou Hutní montáže Ostrava zvedly o 2 m na plavební výšku, dokončeno 22.1.1965, druhá část vysunuta a rozřezána.
Tak hlavně že neblokoval ty stovky nákladních lodí co tam z Hamburku vozí tisíce tun zboží.
Při elektrifikaci se zvětší nutný průjezdní profil, takže když natáhnete dráty, nejedou se dvě koleje do stávající šířky tělesa / mostu/ tunelu
Pokud si to pamatuji správně, dvoukolejný most tam nebyl, ale dva jednokolejné = každý pro jednu trať. Ale už je to strašně dávno, kdy nově postavili jen jeden, takže se mohu mýlit.
Jistě máte pravdu, já jsem tam jel poprvé někdy kolem roku 1972, to už byl most jeden …
Pokud výluka přinese zlepšení, tak je to příjemná zpráva, protože v ČR je 90% výluk pouze za účelem renovace.
Nebo jen zanedbatelného zlepšení.
A jak chcete udělat větší údržbu za plného provozu? V noci se s omezeními dá maximálně podbít a brousit, ale takové kácení stromů v blízkosti tratě neprojde presz bezpečnost práce. Výměnu kolejí taky za nic nestihnete.