Památkově chráněné Hranické viadukty mají být součástí vysokorychlostní trati, chybí ještě jeden průzkum

Hranické viadukty. Foto: Infocentrum HraniceHranické viadukty. Foto: Infocentrum Hranice

Viadukty by sloužily pro sjezd z vysokorychlostní trati do Hranic.

Památkově chráněné Hranické viadukty se mohou stát součástí vysokorychlostní trati mezi Prahou a Ostravou. Potvrdil to stavebně-technický průzkum stavu mostů. Definitivně by mělo být jasno po stavebně-historickém průzkumu, na který nyní Správa železnic hledá zhotovitele.

„Stavebně-technický průzkum potvrdil možnost využití Hranických viaduktů,“ řekl mluvčí Správy železnic Ondřej Šrámek. Podle něj se proto zpracovaly návrhy variantních řešení možného stavebního zásahu do obou viaduktů tak, aby Hranické viadukty mohly sloužit jako sjezd z VRT do stanice Hranice na Moravě.

„Variantní řešení bylo opakovaně konzultováno se zástupci Národního památkového ústavu (NPÚ) a na základě profesního jednání opravováno tak, aby stavební zásah do nemovité kulturní památky byl pokud možno co nejcitlivější. Zástupci NPÚ akceptovali jednu z variant stavebního zásahu do Hranických viaduktů za určitých podmínek. Mimo jiné jde o vypracování stavebně-historického průzkumu Hranických viaduktů,“ uvedl Šrámek.

Co vše obnáší stavebně-historický průzkum? „Jedná se o vědeckou metodu komplexního poznání stavby. Je to soubor zpracovaných a vyhodnocených materiálů (písemných, obrazových a plánů) vztažený k celé době existence zkoumaného objektu. Jeho výsledky jsou podkladem při určování optimálních podmínek obnovy nemovitých památek. Děje se tak prostřednictvím bližšího porozumění historickým stavbám,“ dodal Šrámek.

Průzkum má posloužit jako východisko při určení postupu prací na sanaci kleneb i stavebního zásahu v oblasti římsy a zábradlí, vyvolaného opětovným položením v současné době snesené koleje.

Stavebně-technický průzkum ukázal, že v horším stavu je starší cihelný viadukt bez koleje. Mladší kamenný most je na tom lépe.

Cihlový most je z roku 1846, v roce 1873 byl postaven druhý kamenný most. V roce 1939 byl dostavěn třetí, betonový most. Po něm nyní vlaky jezdí.

Hranické viadukty. Foto: Infocentrum HraniceHranické viadukty. Foto: Infocentrum HraniceHranické viadukty. Foto: Infocentrum HraniceHranické viadukty. Foto: Infocentrum HraniceTrasa VRT Moravská brána I. Foto: Afry

 

Tagy Hranické viadukty Prosenice - Hranice Správa železnic VRT Moravská Brána
17 komentářů