Pád ceny o 30 procent. Za zakázkou na příhraniční úsek D3 míří Swietelsky
Stavba D3 Hodějovice - Třebonín (duben 2023). Pramen: ŘSD
ŘSD předpokládá, že dálnice D3 bude na hranicích v roce 2026. Tím bude jihočeská část dálnice hotová.
Super, je videt, jak se u nas jen odira. Doufam, ze mistni zazite firmy budout mit min a min zakazek…
Se zahraničními firmami se to taky zkoušelo. Jistě Vám něco řeknou názvy jako Salini Impregilo, Midas Stroy, Toto Costruzioni Generali…
Swietelsky, OHL(A), Eurovia – Rakousko, Španělsko, Francie
Místní zažité firmy mají většinou zahraniční matku
Snad s výjimkou Metrostavu.
Dokumentace D3 na pruchod Posazavim ve stabilizovane variante byla pripravena uz v roce 2000. Tehdejsi ministr zivotniho prostředí, socdemak Kuzvart podlehl vabeni alternativistu, kterí trvali na zpracovani alternativnich navrhu, o kterých se uz tehdy vedelo, ze jsou bezcenne a dalších 12 let se hledala „alternativa“. V roce 2012 se dospelo k zaveru, ze Stabilizovana je stejne nejlepší (překvápko!). Zacali se do toho ovšem sr*t nimbysti (Alternativa D3, Vaclavice, Tisem apod.). Napadani pripravy D3 pak trva dodnes. Tam si stěžujte, na těchto hrobech placte. Uz se davno mohlo jezdit…
A jak v podcastu hezky řekl ředitel ŘSD, stejně se to postaví. Jen to bude později a bude to mnohem dražší.
Je třeba okamžitě stavět a dostavět Středočeský úsek D3 (od D0 po Tábor), kde dálnice fakt chybí. Stávají 1/3 kapacitně nestačí a devastuje Posázaví u Čerčan, Poříčí nad Sázavou a Konopiště…
Pokud se cena liší o 30 procent, tak jsou jenom dvě možnosti:
– rozpočet byl udělaný špatně
– dodavatel musí něco ošidit
Treti moznost a ta spravna: zakonem dany vypocty budgetu
A za čtvrté: „šikovný“ dodavatel pak ještě leccos vyclaimuje, takže ho to na marži ani tolik nebude bolet.
Šikovný dodavatel si to zařídí tak, aby výkop na jednom místě byl násypem jinde a omezil přesuny zemin na meziskládku. Šikovný dodavatel si vyjedná množstevní slevy. Škovný dodavatel použil jiný způsob ražby tunelu a najednou i na železnici klesla cena.
a za pate: je treba si pripustit, ze ceske firmy proste odrbavaji?!
… a jejich spiknutí odhalí ten, kdo v životě neviděl rozpočet stavby, ani netuší kdo ho dělá a podle čeho dosazuje ceny.
pravděpodobnější verze
rozpočet nebyl udělaný špatně, jen byl prostě spočítaný před x roky kdy byly jednotkový ceny jiné než v současnosti
D3 bude na hranicích, ale nějak chybí ten zásadní úsek prvních cca 60 km od Prahy. 🙂
Taky jenom zírám. Článek vyznívá skoro tak vítězně, jako by za dva/tři roky měla být D3 hotová celá.
K tomu je bohužel ještě hoooodně daleko.
Budete si moct vybrat, kudy z Prahy do Budějovic po dálnici. Okolo Vídně nebo okolo Řezna? Cestou se zastavíte v Linci… 😀
Tak aspoň, že z Prahy do Brna je dálnice, z Poszony do Kassy se musí přes Budapest.
To je alespoň rychlejší než jízda pod Tatrami nebo spodem přes Lučenec.
Super teď ještě ten středočeský!
Nechci být nevděčný. Je fajn ze se staci na ne moc náročném terénu ale daleko vice by byla potreba D3 z druhe strany u Prahy kde moc pokrok nevidím.
Ale jedině s Vesteckou spojkou, jinak vznikne u Jesenice ještě horší stav než dnes.
To, že žádný pokrok nevidíte nemusí znamenat, že tam žádný není. V téhle fázi je pokrok vidět stejně nejvíce na papíře.
U středočeské D3 se to trochu hýbalo, bohužel tam zas někdo přišel s námitkou kvůli systémové podjatosti a pokud vím, tak se zatím nerozhodlo.
Osobně si myslím, že je nutná úprava příslušných zákonů, zejména oddělení výkonu samosprávy a veřejné správy. Protože jinak bude příprava VRT úplná noční můra.
Ohledně systémové podjatosti je to tak, že Liberec dostal na starost územní řízení na úsek Praha – Václavice a úsek Václavice – Nová Hospoda řeší Pražský magistrát.
Jak to vlastně je s těmi odhady? Ty odhady slouží k tomu aby věděli kolik čeho v rámci rozpočtu postaví a rozpočet je v té sume? Takže pokud třeba u části staveb je výsledná cena zakázky nižší, tak ty peníze zbydou v rozpočtu? To by mohlo vyřešit nějake ty odložené projekty na které nemají rozpočtové finance?
Ty peníze se vrací SFDI a to je vrátí MF a snížíte schodek rozpočtu.
No to tedy určitě ne. Žádné odhady nejsou, je tam normálně položkový rozpočet oceněný dle aktuálně platných ceníků, který následně jako slepý oceňují zhotovitelé ve veřejné zakázce. Čerpání u těchto staveb je rozloženo na několik let, takže pokud je cena nižší než předpoklad, tak je možné zahájit nějakou jinou stavbu nebo naopak ompenzovat stavbu dražší, než byl předpoklad. Rozpočet MD, potažmo ŘSD a SFDI je daný zákonem o státním rozpočtu. V těchto letech určitě nehrozí tak jako dřív, že by se daná alokace penez nevyčerpala, takže se to jen přelije jinam.
> oceněný dle aktuálně platných ceníků
… oceněný dle ceníků platných v době zpracování projektové dokumentace…
Železniční doprava v České republice se více a více dostává na druhou, nevýznamnou kolej…
Bravo ŘSD k tempu! Jen tak dále!
#svobodaven!
A proto jde už x-let po sobě ze SFDI víc na železnici než na silnici.
A výsledky?
Bezvýznamné, žádné. Konservace 19. století.
Protože v 19 stoleí byly Ejpovické tunely a jezdilo se tam 160 km/h. Hrboun v roce 1890, 20let před vyrobením, jezdil po bezstykové koleji zabezepečené autobklokem Praha-Ostrava za 3:30 a Kodl už tehdy nadával, že se pálí uhlí pod dráty.
to není pravda
2023 – Silnice a dálnice 61,9 miliard, železnice 54,1 miliard
A v tom ještě není D4, která se staví za soukromé peníze.
Na hranice za tri roky, to je fajne. Horsi to bude za hranici. Okreska, pak jen rychlostka s MPR 100 a prutah Lincem s MPR 80 ☹
Ale zas 100 i v tunelu. 😉
No to je vyhra, 100 km/h od hranic az k Unterwogernu (az to dostaveji…)
Ale naprosto plynule. Stejně prijde doba, kdy „stovka“ na dlanicich bude standard.
Jakože elektromobily víc nedají?
Dají, ale baterka to nedá, zkuste jet s ev 130 tak to za chvili vytahne celou baterku. Někde do mesta, nebo na silnice 3 a nizsich trid dobrý, nebo i na dvojky, ale kde se jezdí vic jak 90 tak to ta baterka nedá, největší spotrebu ma ev nad 90. Problem je tedy v baterce.
Já Vás snad někdy vezmu na výlet…
To říkal kdo ?
Tak zrovna Rakušáci o zavedení plošné 100 na dálnici uvažují… Ostatně oni tam té 100 už mají fakt dost, např. skoro celé Tyrolsko od Kufsteinu až kus za Innsbruck. Kolem Linze, Salzburgu, Grazu jsou dlouhé úseky s pravidelnou 100km/h IG-L
Jo, ale zrovna na tom IG-L můžou elektromobily frčet 130 😀
A to tam přitom na Westautobahnu testovali 140… 🙁
Vítězství ideologie. Doufejme, že dočasné.
Na tom je hlavně půvabný to, že oni mají 100 km/h i mimo obec. Takže člověk jede stejně rychle po „jedničce“ jako po „dálnici“. A to se vyplatí.
Koukám že ŘSD si stále neumí nacenit své stavby, splést se o 30% je vážně neschopnost.
a co je na tom spatne? muze snad rsd za to, ze nejaka firma si sahme hluboko do marze, jen aby zakazku ziskala?
Firma si rozhodně do marže nesáhla, proč by to dělala. Zakázek na silnicích je kvantum, takže není důvod chodit tak hluboko pod cenu. Jen to ŘSD neumí nacenit.
Všimněte si že krajské správy silnic se do té ceny narozdil od ŘSD trefuji.
Čím myslíte, že to je? SÚS tedy jede dle jiné cenové soustavy?
Nejspíše si ty ceny uměle nenavysuji. Ale obecně předpokládaná cena je vždy nějaké rozmezí, kterém se pohybujete a je na zadavateli které si vybere. Buď může jít na horní limit, dolni nebo zůstat někde uprostřed. Můžete hádat kde se pohybuje ŘSD.
Zajimalo by me, kde berete presvedceni, ze si do marze nesahla.
nevim v jake oblasti pracujete a jestli mate tuseni jak to ve vyberkach funguje. ja ano (jen jina oblast, ne stavebnictvi), a kdyz jde o zakazku, kterou chceme (z jakehokoli duvodu), tak se do marze saha celkem bezne.
Moc dobře vím jak to chodí pracuju prakticky u zdroje. Vzhledem k množství zakázek na silnicích opravdu není nutné snižovat marže. Vím z naprosto důvěryhodných zdrojů, že marže u silnic a železnic jsou prakticky stejné, oni tam taky jsou stejné firmy. Není třeba hledat žádné konspirace.
Jinak co je na tom špatně:
Omezujete trh, protože menší firma na např miliardovou zakázku nemá referenci, za to na 600 milionovou stavbu by je měla.
Za další na stavbu máte alokovane dotace, jedno jestli evropské nebo státní, které nevycerpate a musíte je vrátit, místo toho abyste je využil na jinou stavbu.
Atd.
Dotace lze zpravidla převést na jiné stavby. O ty by ČR přišla jen v případě, že by nestavěla stavby, na které je možné dotace čerpat.
Dotace je vždy určena pro konkrétní stavbu.
Ale dotace je většinou na část stavby, takže pokud cena ve VZ klesne, tak se primárně vyčerpá dotace a spolufinancování z národních peněz se převede na jinou stavbu…
Takhle to opravdu nefunguje, napište si klidně na SFDI ať vám to vysvětlí, nevím proč tu mám pořád vysvětlovat jak to funguje .
Tady jsou rozpočty SFDI, který se stanovuje na každý rok a nevyčerpané peníze se vrací MF.
Tady je článek kde se jasně píše že jihomoravský kraj bude vracet poměrnou část dotací EU (samzřejmě tady jsou jiné důvody) stejně to funguje u národních dotací https://zdopravy.cz/jihomoravsky-kraj-usetri-za-nove-vlaky-skoda-slevila-za-pozdni-dodani-355-milionu-korun-167996/
Teda neurazte se, ale Vy asi nemate moc tuseni o tom , jak se stanovi predpokladana hodnora verejne zakazky, co?
Spíš jste Vy neschopný a kritizujete něco, čemu nerozumíte…
Ceny počítá projektant dle ceníků SFDI (nemá na výběr – prostě musí). Chyba je tedy evidentně na straně SFDI.
https://www.sfdi.cz/pravidla-metodiky-a-ceniky/cenove-databaze/
Ten rozpočet je součástí dokumentace, kterou předává projektant. Takový drobný detail.
Kdy už tohle skončí?
ŘSD – staví jako o závod – cena stavby o 30% dolů
SŽ – opravy vydává za novostavby – cena stavby o nejméně 30% nahoru, totéž projekce a další služby (šíleně předražená dodávka a montáž ZZ)
Už nechceme živit papaláše navěšené na SŽ !!!
Nebojte MD chce výrazně snížit peníze pro SŽ, takže nebudou ani ty opravy.
Ani se MD nedivím, k čemu by SŽ ty peníze byly? Kromě oprav nádraží stejně nedokáží nic připravit. A pokud ty peníze přesunou třeba na stavbu „I/20 Pištín – České Vrbné“, která je připravená, ale není finančně krytá, tím lépe. Obyvatelům Dasného i Češnovic, kterým nyní jezdí pod okny denně téměř 20 tisíc vozidel, se výrazně uleví a na českých silnicích bude o další nebezpečný úsek méně.
Tak on hlavně ani není politický zájem aby něco připravili.
Autíčkářská vláda kálí na železnici.
Akorát by to narvali do chřtánu těch různých kamarádských firem, do modrých zábradlí, předražených rekonstrukcí budov, monopolních dodavatelů. Ne, raději tam, kde to dává smysl. A dostavba dálniční sítě dává smysl.
S tím tempem bych byl v průměru hodně opatrný, D3 ještě nestojí a začalo se stavět na konci 80. let 🙂
To nikdo neřeší důležité je se hodně pochválit., aby to všichni zaregistrovali.
To, že byla ještě před pár lety výstavba dálnic v ČR tragická, nikdo nerozporuje. Aktuálně se ale výstavba dálnic rozjela, zatímco železnice jsou pořád tragédie.
Chvíli to vypadalo na dráze o něco méně tragicky než u ŘSD (cca kolem 2016). Ale kdeže loňské sněhy jsou…
Jiříček přišel 2018. Snad už v tom baráku aspoň trefí sám na záchod.
U D3 bych s tím rozjetím byl opatrný, teď se možná ŘSD dostane na víc jak 2km ročně, ale stavba ve Středočeském kraji je ve hvězdách. Zrovna na jih SŽ vede, ale chápu 🙂
No tak zrovna když se tu řeší ta D3 … tak pro porovnání se můžeme podívat na IV. TK. Kde teda pravda taky chybí kvůli NIMBYstům podstatný kousek, ale pokud jde o celek, tak já myslím že je za co SŽ(DC) pochválit (byť pochopitelně výhrady se najdou)
První jízdu po tomhle do Rakouska si fakt neskutečně užiju!
jo ale to budete muset počkat minimálně do roku 2030 až bude dálnice i z druhé strany hranice, do té doby se bude sjíždět na MUK Dolní Dvořiště a přes stávající přechod 🙂
Z celeho smeru na juh tych 15km prihranicneho useku v Rakusku kde je nizka premavka je uplna pohodicka oproti kazdodennej zapche v CB a zeleznicnemu priecestiu v Kaplici.
Nebo proti šílenému bchvatu Benešova.
No a co ta tragédie D3 ve středních Čechách?
Věděl by někdo, jakým způsobem bude veden provoz mezi státní hranicí a sjezdem na Dvořiště před dokončením rakouského úseku? Bude se jezdit po staré silnici přes starou celnici anebo se na rakouské straně vybuduje dočasné napojení na B310?
za mě se bude sjíždět na nynější přechod a čtyřproud bude končit v poli. Rakušané na poslední úsek teprve teď myslím jedou EIA a další dokumentace. Kolem roku 2030 to možná propojí. Žadné urychlení jako na hranicích CZ/PL u D11 nečekejme. Bylo by to ale milé překvapení.
Ano, není to tak plánováno, ačkoliv zrovna zde by provizorní napojení nebylo zas tak složité technicky realizovat (styčný hraniční bod je pro silnici i dálnici prakticky totožný). Problém je, že to právě není ani vypapírované.
Minimálně dle ZDS se bude jezdit po staré silnici skrz MÚK. Vzhledem k tomu, že některé stavební objekty byly ze zakázky vyňaty a vzhledem k tomu, že je ukončení hlavního SO 101 poměrně pečlivě řešeno, tak se provizorní napojení spíš očekávat nedá.
https://ctrlv.cz/h9iB
(Fialově je „hraniční úsek“, který se bude realizovat, až se na hranice dostanou i Rakušáci.)
A citace z technické zprávy:
Na začátku úseku stavba navazuje na stavbu „ D3 0312/I Kaplice, nádraží – Nažidla, na konci úseku navazuje
na stavbu silnice S10 Unterweitersdorf – Wullowitz na rakouském území. Vzhledem k tomu, že stavba
silnice S10 bude realizována později než stavba D3 0312/II, byl v této dokumentaci z této stavby vyčleněn
úsek 174,7 – KÚ, jehož realizace by byla bez navazující stavby problematická. Stavební objekty SO 101.1,
113, 142, 154, 219.1, 219.2, 221 tak budou realizovány až v rámci samostatné stavby „hraničního úseku“.
Počítá se s tím, že se bude sjíždět na tom posledním exitu a dál se pojede po staré I/3.
Snad to bude jen rok, maximálně dva roky.
Když to dobře pujde, tak rakušáci dorazí na hranice v 2030. Takže přes hranice po staré I/3 to bude minimálně na 4 roky.
Do doby dokončení dálnice na rakouské straně se bude jezdit přes provizorní sjezd, viz TW Radka Mátla:
„Hraniční most bude stavět rakouský ASFINAG. My v rámci stavby zajistíme provizorní sjezd z dálnice přímo na hranicích, aby se nemusela pro cestu do Rakouska využívat MÚK Dolní Dvořiště. Termín výstavby posledního úseku v Rakousku je totiž zatím neznámý.“