Dopravci Infrastruktura Železnice

Oživení pro nákladní vlaky. V Česku došlo loni k obnovení šesti vleček

Nová vlečka firmy Ryko v Děčíně. Pramen: Ryko
Nová vlečka firmy Ryko v Děčíně. Pramen: Ryko

Dlouhá léta řešil Drážní úřad v oblasti vleček hlavně žádosti jejich majitelů o úřední zrušení. Loni ale došlo k nečekanému obratu. Šest v minulosti zrušených vleček se dočkalo obnovy. Většinou nejen formálně, běžně už na nich začínají jezdit vlaky.

Vyplývá to z dat, které deníku Zdopravy.cz poskytl Drážní úřad. Podle jeho mluvčího Martina Nováka jde většinou o vlečky, které nebyly v provozu přes deset let. Jedinou loni zrušenou vlečkou podle něj byla vlečka Zetor v Havlíčkově Brodě.

Důvodů k zájmu o obnovu vleček může být více. Od velké poptávky po přepravě dřeva kvůli kůrovcové kalamitě až po snahu některých firem vozit více zboží po železnici,“ říká Novák.

Nákladní dopravci na železnici za první tři čtvrtletí loňského roku podle oficiálních statistik zaznamenali růst objemu přepraveného zboží zhruba o procento. Přepravní výkon, tedy počet odvezených tun násobený kilometr, klesl naopak o necelé procento.

Podle výkonného ředitele sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřicha Sládka stojí za zájmem o obnově vleček hlavně kůrovcová kalamita. „Není často volno ve stanicích pro nakládku, a tak dopravci hledají jiné řešení v podobě vleček do areálů, kde místo je,“ naráží Sládek na jeden z důvodů, proč roste zájem o obnovu vleček. Různé modernizace a optimalizace řady železničních stanic za poslední roky totiž přinesly i redukce volných kolejí pro nakládku.

Takový je příklad i letos obnovené vlečky Delta v Jindřichově Hradci. Zprovoznila ji společnosti CityRail, první vlak zde pojede po dvaceti letech příští týden. „Hledali jsme místo pro nakládku v Jindřichově Hradci, na železniční stanici je ale kapacita vyčerpaná a nevejdeme se tam. Proto jsme se rozhodli jít cestou vlečky,“ vysvětlil jednatel firmy Jan Hruška. Vlečka Delta sloužila původně  proč Jihočeské dřevařské závody, areál byl v 90. letech restituován a patří potomkům původních majitelů Čihákovy pily, která na tomto místě byla už v 19. století.

Zřejmě nejznámější vzkříšenou vlečkou v zemi za poslední roky je z Kyselky do Vojkovic nad Ohří, odkud Mattoni vozí minerálky. Nedávno firma oslavila přepravu půlmilionté palety s nápoji.

Obnovené vlečky

Kamenolom Černětice (u Volyně) – úřední povolení vydáno 2018, žadatel ex SŽDC
Vlečka AO – vlečka Písečná – ÚP 2019, žadatel PPS Prastav
Vlečka VRBNO – ÚP 2019, žadatel TrainPro (původně zrušena 2009)
Vlečka BOO Vrbno – ÚP 2019, žadatel TrainPro (původně zrušena 2009)
Vlečka Plzeňské pivovary – ÚP 2019, žadatel STENO (neprovozována 2003 – 2018)
Vlečka ALFA VERUS (Liberec, bývalá vlečka do ŽOS z nádraží) – ÚP 2019, žadatel STENO, čtyři roky mimo provoz
Vlečka DELTA – ÚP (Jindřichův Hradec) 2020, žadatel CityRail (neprovozováno 2000 – 2020)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří 2
Host
Jiří 2

Mimochodem vlečka Plzeňské pivovary stále nemá vydán Přípojový provozní řád (ani není jeho obsah součástí Staničního řádu), čili by se správně ani neměla obsluhovat…

Armin
Host
Armin

Vlečka Plzeňské pivovary nemá PPŘ protože není přímo napojena na síť SŽ ale odbočuje z vlečky Plzeňská teplárenská. To je napsané v článku 3 staničního řádu. Výpravčí projedná posun na teplárnu a jak se dál jede do pivovaru řeší předpis teplárenské vlečky.

pepino
Host
pepino

Já se připojím jen ze vsuvkou a to že v rámci Plzeňských pivovarů se zadařilo obnovit i vlečku do pivovaru Velké Popovice. Byla v provozu pouze malá část vlečky. Jinak je to krásná 5,2 km dlouhá vlečka, která je ukončená nástupištěm. Není, ale bohužel určená k nákladní přepravě , ale jen jako turistická. Takže nám jezdí každé ráno cisterny s Gambrinusem po silnici do Plzně do stáčírny 🙁

lokodepo
Host
lokodepo

A má vedení pivovaru zájem o přesunutí alespoň části přeprav na železnici? Pokud ano, kde je problém?

lokodepo
Host
lokodepo

Snad konečně první krůček k oživení nákladní železniční dopravy…

Pavel
Host
Pavel

Proč se redakce nevěnuje problematice vleček hlouběji, abychom se dozvěděli za jakých svinských cen a nereálných podmínek zařízla vlečkařům SŽ(dc) v uplynulých letech provoz? Kolik stála roční „povolenka“ k provozu na pár metrech kolejí vedoucích k nakládacímu prostoru vlečkaře. Jak rychle se odstraňovaly jazyky výhybek anebo se rychle zalily asfaltem, aby se náhodou provoz na vlečku nemohl vrátit? Zkuste safra jen nepřebírat informace odjinud a pusťe se do investigativy. Chybí mi víc novinářských článků pocházejících z Vaší redakce. Budete zajímavější, inspirativnější… jenže.. politika, já vím.

Václav
Host
Václav

Investigativní žurnalistika je dost náročná záležitost, také by se mi takové články líbily, ale to by asi ve dvou nezvládli. Ale pokusit by se o to mohli. Prosím.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A na koho zakleli, aby mu za vlečku nemuseli platit, protože byla jiné firmy a ne správné firmy. Bylo to v Přerově, jestli se dobře pamatuju.

Ušatá
Host
Ušatá

No, ono toho bylo příliš, včetně likvidace za každou cenu.

Jerry
Host
Jerry

U letiště v Mošnově je taky nová vlečka k halám db?

Archerr
Host
Archerr

Zatím ne, bude do 2 let a jinak db tam zatím nic pronajaté nemá… Ale co není může byt

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Neboli jen nárazová záležitost – kůrovec, která se pouze z technických (kapacitních) důvodů zčásti odehrává na vlečkách => nějaké „oživení nákladní dopravy“ je jen optická záležitost. 🙁

Dushan
Host
Dushan

Až zde bude zpráva o přesunu tranzitní přepravy ze silnice na železnici, pak to budu vnímat jako oživení. Zmiňovaná nákladiště po útlumu kůrovcové kalamity záhy opět zarostou.

Alf
Host
Alf

Tak snad ten kamenolom, pivovar a ex-ŽOSka nebudou souviset s kůrovcem.

Dushan
Host
Dushan

Je doba vrcholící kůrovcové kalamity a přesto přepravní výkon poklesl o procento. Dovedete si představit ten sešup, za rok, dva, až dřevo k přepravě už nebude? Přeprava minerálek možná vypadá marketingově hezky, pro dlouhodobou udržitelnost je těch pár vagónů nic. Zřejmě bude potřeba vyměnit dosavadní management zodpovědný za obchod v ČDC za někoho schopnějšího.

MildaIV
Host
MildaIV

Management ČDC je dosazený politickou reprezentací a proto nikdy nebude tak efektivní, jako management soukromé firmy. Kdyby byl, tak by fungoval komunismus. Stát by místo řízení konkrétního dopravce měl řešit infrastrukturu a přístup k ní. Zejména přednost vlakú v objednávce státu/krajú blokuje nákladní vlaky a omezuje přesun nákladní dopravy na železnici.

Dushan
Host
Dushan

Pokud byste si článek přečetl pozorně, tak se dozvíte, že přepravní výkony na železnici klesají. Problém tedy není, že by někdo „blokoval nákladní vlaky“, ale v neschopnosti managementu ČDC zajistit zakázky s dlouhodobou perspektivou.

Kubrt
Host
Kubrt

Přepravní výkon klesl (o 1 %, což není žádný trend, ale běžný rozptyl) v nákladní dopravě, v osobní roste – což by samo o sobě nic neznamenalo, ale důležité je, že roste počet vlaků osobní dopravy a tedy potřebují více kapacity.

Dushan
Host
Dushan

Přepravní výkony v nákladní dopravě na železnici klesají setrvale od devadesátých let.

Kubrt
Host
Kubrt

Nepravda, nejedná se o setrvalý stav. Samozřejmě se dnes vozí méně než v roce 1990, ale nejde o setrvalý pokles.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Na tom se ovšem taky podepsala stávka v roce 1997, kdy firmy zjistily, že jsou v pozici rukojmích. A když se odboráři rozhodnou, tak zlikvidují i Škoda Auto, protože jim tam měsíc nepřijede jediný vlak.

Vašek
Host
Vašek

Management ČD Cargo, teda aspoň jeho ředitel, je uznávaný i u soukromých nákladních dopravců. Naopak, jejich management patří k tomu lepšímu. Důkazem budiž i jeho stabilita, kdy už je tam ředitel dlouhé roky bez výměny.
Navíc za jeho působení se ČD Cargo dostalo do zisku a rozšiřuje svoje působení do zahraničí.

Takže ve vedení chybu opravdu nehledejte, lepšího ředitele byste těžko pohledal.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Je pravda, že jeho předchůdci se nestarali a tak od roku 19xx nemělo Cargo prostředky pro realizaci přeprav od-do, pokud jeden z cílů ležel pod „nepřátelskou“ trakcí 15 kV 16,7 Hz. Jedna samojediná lokomotivy řady 340 to fakt nevytrhla.
Bez těch nových mašin by ČD cargo zůstalo operátorem neschopným dosahu za hranice ČR/Polska/Slovenska.

Ušatá
Host
Ušatá

Ono jde hlavně o státní dopravní politiku a o lidi, kteří skutečně budou v dopravě požadovat více provozu na kolejích a budou pro to také něco dělat a ne to jen předstírat a tvrdit, jak už nikdy žádná nákladní doprava na kolejích nebude a není potřeba.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

A není to málo Antone Pavloviči? 😃

Honza D.
Host
Honza D.

Tady se ukazuje, jaká blbost je přehnaná redukce kolejiště při rekonstrukcích. Na dolním Pacifiku po rekonstrukci je problém při křižování zpožděných Os, nakládat tam kůrovcové dřevo je asi nemožné. Na horním, kde se loni jen měnily koleje, se v mém okolí nakládá Český Šternberk, Ledečko a výčet stanic s nakládkou bude určitě o dost širší.

MildaIV
Host
MildaIV

Z pohledu železnice je to blbost. Z pohledu těch, co o tom rozhodují je to naopak ideální stav. Nejdřiv se soutěží zakázky na redukci, posléze se soutěží rozšíření. Pokaždé je z toho nějaké všimné.

Georg
Host
Georg

technicka: neplati rozsiren nahodou vleckar?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nákladiště na Pacifiku neřeší problém vyčerpané kapacity pro dálkové nákladní vlaky. Výhybny na Pacifiku rovněž. Ikdyž představa trojice EMD SD90MAC táhnoucích 8000 tun zkrz Davli… no nic, to byl jen blbý nápad. Jde mi o to, že naložit je věc jedna, ale dovézt někam je věc druhá. A jedna bez druhé nefungují. Pacifik, tak jak je, nedokáže zastat funkci nákladní magistrály. Vždyť i ta elektrizovaná dvojkolejka z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod znamená buď postrk, nebo omezení tonáže o 1∕3.

Mirvald
Host
Mirvald

No vidíte, že to jde. Jak to vypadá s vlečkou v Nymburku? I ta by si to zasloužila

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Dříve se u nás hromadně meliorovalo, dneska se hromadně demelioruje. To je zkrátka život. 😃

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Kde se hromadně demelioruje? Cílené rušení melioracnich staveb se týká max.nizsich jednotek půdních bloků ročně.

MildaIV
Host
MildaIV

Než se to pořádně rozjede, tak už zase bude vlhké klimatické období a problém budou spíš povodně 🙂

Jan
Host
Jan

Vlhké období nás nejméně několik desítek let nečeká. Sucho bude a stále se to rozšiřuje. Navíc průměrná telota stoupá, za posledních 60 let o 2-3 stupně. Tropické pralesy nemáme, takže jdeme spíše směrem poušť, tedy víc sucha. https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/priroda/klima-data-fakta-o-klimatu_2002060600_jab

MildaIV
Host
MildaIV

Fascinují mě lidi co si myslí, že ví, jaké bude počasí za 50 let, ale nemají tušení, jak bude příští týden.

Jan1203
Host
Jan1203

Vypadá, že nechápete rozdíl mezi počasím a klimatem.

Pavel
Host
Pavel

s jakou? je jich tam deset zadelí ..