Oživení pro nákladní vlaky. V Česku došlo loni k obnovení šesti vleček

Nová vlečka firmy Ryko v Děčíně. Pramen: RykoNová vlečka firmy Ryko v Děčíně. Pramen: Ryko

Dlouhá léta řešil Drážní úřad v oblasti vleček hlavně žádosti jejich majitelů o úřední zrušení. Loni ale došlo k nečekanému

Dlouhá léta řešil Drážní úřad v oblasti vleček hlavně žádosti jejich majitelů o úřední zrušení. Loni ale došlo k nečekanému obratu. Šest v minulosti zrušených vleček se dočkalo obnovy. Většinou nejen formálně, běžně už na nich začínají jezdit vlaky.

Vyplývá to z dat, které deníku Zdopravy.cz poskytl Drážní úřad. Podle jeho mluvčího Martina Nováka jde většinou o vlečky, které nebyly v provozu přes deset let. Jedinou loni zrušenou vlečkou podle něj byla vlečka Zetor v Havlíčkově Brodě.

Důvodů k zájmu o obnovu vleček může být více. Od velké poptávky po přepravě dřeva kvůli kůrovcové kalamitě až po snahu některých firem vozit více zboží po železnici,“ říká Novák.

Nákladní dopravci na železnici za první tři čtvrtletí loňského roku podle oficiálních statistik zaznamenali růst objemu přepraveného zboží zhruba o procento. Přepravní výkon, tedy počet odvezených tun násobený kilometr, klesl naopak o necelé procento.

Podle výkonného ředitele sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřicha Sládka stojí za zájmem o obnově vleček hlavně kůrovcová kalamita. „Není často volno ve stanicích pro nakládku, a tak dopravci hledají jiné řešení v podobě vleček do areálů, kde místo je,“ naráží Sládek na jeden z důvodů, proč roste zájem o obnovu vleček. Různé modernizace a optimalizace řady železničních stanic za poslední roky totiž přinesly i redukce volných kolejí pro nakládku.

Takový je příklad i letos obnovené vlečky Delta v Jindřichově Hradci. Zprovoznila ji společnosti CityRail, první vlak zde pojede po dvaceti letech příští týden. „Hledali jsme místo pro nakládku v Jindřichově Hradci, na železniční stanici je ale kapacita vyčerpaná a nevejdeme se tam. Proto jsme se rozhodli jít cestou vlečky,“ vysvětlil jednatel firmy Jan Hruška. Vlečka Delta sloužila původně  proč Jihočeské dřevařské závody, areál byl v 90. letech restituován a patří potomkům původních majitelů Čihákovy pily, která na tomto místě byla už v 19. století.

Zřejmě nejznámější vzkříšenou vlečkou v zemi za poslední roky je z Kyselky do Vojkovic nad Ohří, odkud Mattoni vozí minerálky. Nedávno firma oslavila přepravu půlmilionté palety s nápoji.

Obnovené vlečky

Kamenolom Černětice (u Volyně) – úřední povolení vydáno 2018, žadatel ex SŽDC
Vlečka AO – vlečka Písečná – ÚP 2019, žadatel PPS Prastav
Vlečka VRBNO – ÚP 2019, žadatel TrainPro (původně zrušena 2009)
Vlečka BOO Vrbno – ÚP 2019, žadatel TrainPro (původně zrušena 2009)
Vlečka Plzeňské pivovary – ÚP 2019, žadatel STENO (neprovozována 2003 – 2018)
Vlečka ALFA VERUS (Liberec, bývalá vlečka do ŽOS z nádraží) – ÚP 2019, žadatel STENO, čtyři roky mimo provoz
Vlečka DELTA – ÚP (Jindřichův Hradec) 2020, žadatel CityRail (neprovozováno 2000 – 2020)

Tagy Drážní úřad obnovení vleček přesun zboží na železnici Top vlečky Žesnad.cz
37 komentářů