Ožívají plány na železniční spojení Těšína s Bílsko-Bělou. Rekonstrukce trati vyjde skoro na miliardu
Železniční stanice Bílsko-Bělá. Foto: Wikimedia Commons
Obyvatelé Těšínska by se v budoucnu mohli dočkat obnoveného vlakového spojení do města Bílsko-Bělá. Vlaky tam na pravidelnou trasu vyrazily naposledy v roce 2009.
Nevíte někdo, jestli bude ta trať v celé délce elektrizovaná?
Trat 190 byla elektrizovana. Bozuzel zlodeji kovu strhli trakcni vedeni hned po uzavreni trati…
„bohuzel“
A u nás budou tvrdit, že dotace do takových tratí nejsou možné.
Trať spojuje 170000 město s 40+20 městěm, přes 15000 město. To u nás asi nemá úplně obdobu, nebo ano?
Ano, ta trať je zhruba srovnatelná s tratí Pardubice – Havl. Brod. Takto významné tratě nikde u nás bez provozu nejsou.
V uspech moc neverim.
Po dalnici (myslim na rychlostni silnice S52) cestu z Bielska-Białej do Cieszyna zvladnes klidne za nejakych 20-30 minut (vlak jel cca 1,5h k tomu spatna lokalizace zastavek, dalnice nebyla).
Teď to pojede určitě rychleji než 30 km/hod…
Ne každý chce jet autem a hlavně ne pouze trasu Cieszyn-BB. Při delších relacích(budou-li zavedeny) nebo při přestupu v BB na dálkové vlaky se ta nevýhoda srovná.
To je taková ta klasika přiblých politiků. Obnovit Zrušit. Obnovit zrušit. Doleva doprava. Doleva Doprava.
A co je v tom městě / v městech na trati tak atraktivní, aby tam jezdily z Českého Těšína & širého okolí hojně cestující …
Množství polských pendlerů dojíždějících do českých firem, včetně Hyundaie nebo Třineckých železáren. Množství rodinných vztahů mezi lidmi na obou stranách hranice. Prostě normální důvody pro osobní dopravu kdekoliv v civilizované Evropě.
Pro pana Zikmunda je bohužel každé město pod 1 mil. obyvatel nezajímavá a zaplivaná díra, která si nezaslouží pozornost bohú železnice….
Nechte si hloupé kecy pro sebe … jste zjevně stižen maloměšťáckým komplexem …. Příspěvek pana Pavla, na který reagujete, je smysluplnější. A má pravdu … Nicméně si nejsem zcela jistý, zda jízdní řád typu „noty na buben“ splňuje „pendlerské“ požadavky. Z Cieszyna jede do polského vnitrozemí pouze pět vlaků + totéž na příjezdu …. Ani pro nějaké „rodinné cestování“ ….ideál … Mezi oběma částmi historicky jednotného města tč. (asi covidové důvody) nejezdí nic …. To o čem píše pan Pavel vyžaduje pravidelný, nejméně hodinový interval, akceptující začátky šichet v TŽ nebo Nošovicích …. V případě Nošovické fabriky řešit zastávku přímo… Číst vice »
Těch pár pendlerů z blízkosti Třince z vesnic u hranice jezdí autem. Ani bus se nevyplatí. To opravdu není jako v Čechách, kde je půl fabriky Ukrajinců.
Podobně rodiny- autem.
Jediný potenciál je v turistice. A pro tu je zatím veřejná doprava neupotřebitelná.
Pro Čechy je spíš zajímavá část Beskyd v údolí Wisły.
Ustroň, Wisła – ty si představte jako dva Špindly kousek od sebe.
Zrovna teď je ve Wisle Světový pohár ve skocích na lyžích.
Na to může Harrachov jen vzpomínat…
Spíš Zakopane se dá přirovnat ke Špindlerova Mlýnu. Ale je pravda, že Wislu mám moc rád. Byl jsem tam čas zpátky na světovém poháru. 🙂
Čekal jsem, jestli se tu zvrhne debata do Bílsko-Bělá vs. Bielsko-Biała a ono nic. Snad to s těmito stránkami nebude takové zlé 🙂
No tak já ji začnu. Ale jinak než si asi myslíte. Bílsko- Bělá je fajn,ale když už používáme český název,pak by se měl taky správně česky skloňovat.
Tedy v nadpise “ s Bílskem- Bělou.“Takhle to zní jako s “ Frýdek- Místkem.“
Aha,tak moje myšlenky by rychlejší než bylo třeba .
Tedy správně – do města Bílska- Bělé.
Jde o dvojměstí, skloňují se tedy oba názvy.
Konec jazykového okénka.
Předběhl jste mě o par minut. Skvělý postřeh, je to přesně tak.
Ano , ale i tak je to dobrý počin.
No, řeknu Vám, že ten přeložený název je pro mě hodně nezvyklý… resp. vidím (slyším) jej poprvé. A to nejsem ze Slezska 😉
Aby se mohlo obnovovat je nutné vyslyšet nadpoloviční většinu zdejších diskutujících a co je možné zrušít. Jsme nepoučitelní. Sleduji na Zoomu seriál o zaniklých britských železnicích. Zde jsme o 60 let pozadu ač srovnávat je to těžké, a s Polákama asi tak o 20 let. Co to pak stojí něco, pokud to ještě jde, obnovit. Ale těch ušetřenejch peněz za 60 let ! Jenomže kde jsou ?
není to na ceske poměry příliš levné?
Jen trocha historie, trať z Těšína do Bílska byla součástí Dráhy měst moravsko-slezských z Kojetína přes ValMez a FM uvedená do provozu 1. června 1888.
Takže by šla zase celá projet?
Je velká škoda že se Česká a Polska strana nedomluví a neudělají společnou veřejnou dopravu. Kdyby přemístili polské autobusové nádraží na českou stranu byl by to obrovský přínos pro všechny cestující, a to samé platí i pro vlaky. A
Proč by se mělo polské nádraží přesouvat k nám když středu města je blíž nádraží v polsku a na polské straně žije i víc lidí.
Protože by vznikl logicky přestup na vlak a autobus. Kdyby bylo jednotné vlakové a autobusové a vlakové nádraží v Českým Těšíně. Tak Poláci budou mít přímý přestup na hlavní železniční koridor. (Praha – Žilina) a Češi zase budou mít přestup na Polské autobusy (časem i na vlaky)které jedou do Krakova, Bielsko Biele a dalších polských měst a obcí.
Tam byly přípoje do nějakých velkých polských měst, třeba do Varšavy nebo Chicaga, tak neřeknu, ale k čemu je Polákům vlak do Prahy a Žiliny?
Momentálně k ničemu, protože takovou možnost nemají. V Evropě se tlačí na to aby lidé využívali veřejnou dopravu a umělé rozdělení města na dvě části jde proti tomu. Kdyby polské autobusy zajížděli až do českého Těšína by vznikl přímý přestup na Polské autobusy.
Poláci jezdí z Č.Těšína běžně , hodně na výlety do Prahy, případně do ZOO v Ostravě.
Ovšem spojení vlakem z polské strany není moc používané, je bez přípojů a bude to ještě horší. Bus- to je dost legislativní problém. A finanční. Na bus z ČT se prostě musí z nádraží půl km, za most.
Půl km – no to je tragédie … novým podchodem na HLN ze Žižkova od BUS 135 to je více než 500 metrů ….
Půl km jen k lince MHD. Na dálkové cesty se musí na nádraží, asi 2 km.
Navíc 2 km přes kopec…
A k čemu jim bude bus, když můžou jít pěšky …
Na dálkové busy se musí dva km.
Hmm, a jak byste ten přeshraniční dopravní hybrid řešil, až bude mít Česko nějaká odlišná ochranná opatření, než Polsko (např. různá omezení na hranicích kvůli Coroně)?
No jak? Ptal se někdo v Uhersku? Nádraží mají v jiném okrese…
A KDO TO ZAPLATÍ ?
Kdo je česká a kdo polská strana ?
Vlády ? Nebo MSK a Vojvodství Slezské ?
Když už jsme u toho Těšína, jak je na tom triangl pro vlaky od Nošovic do Třince? Je to definitivně pohřbený projekt, nebo je ještě šance, že se postaví?
Triangl nebude. Už to ani nejde neboť silnice a mosty estakády.
A za chvíli nebude ani trať 322 jak to vypadá.
Návrh JŘ zruší všechny možné přípoje které jen může…
Tato trať má potenciál hlavně jako s-bahn v Bílsku-Bělé. Projíždí tam skrz předměstí a sídliště.
Jo, B.-B. je překvapivě velké město – aspoň podle měřítek ČR asi o velikosti Plzně. Ta trať by možná mohla ulevit autobusům a mikrobusům B.-B. – Cieszyn. Případně i Krakov-Cieszyn za určitých podmínek.
Ano, 170 tis. jako Plzeň a MHD pouze bus. Zapojení tratě do obsluhy města má své plány https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/kolej-aglomeracyjna-w-bielskubialej-i-okolicach-prezydent-miasta-jest-za-90955.html Dříve v B-B jezdila tramvaj, až do roku 1971. Jezdily dvě linky na území Bílska, tj. na slezském území (Bělá je už historicky Halič). Elektrická tramvaj vyjela v roce 1895 a jelikož se jednalo o zemi pod českou korunou (i když v tomto období Habsburské monarchie měly jednotlivé země v podstatě podobné autonomie, takže úplně tak neplatilo, že by Slezsko, stejně jako Morava, nějak více závisely na Čechách…halt centrum říše byla prostě Vídeň) tak se fakticky jednalo o druhé město, po Teplicích,… Číst vice »
Gdysi take jezdila tramvaj po Těšíně
Vyjižděla od dnešniho nadraži v Českém Těšíně přes most nad Olzóm (Olši) dale na náměstí v Cieszynie a potom sjela okruhem spět k dnešnimu nadraži v Českém Těšín
Jakým okruhem? Jezdila na trase nádraží- náměstí -ulice Vyšší brána a zpět. K tomu trať do vozovny(budova zachována) v ulici Dojazdowa, výhybka byla pod těšínským zámkem .
Na náměstí v polské části a v Nádražní v české jsou nově jak památník i kolejnice v chodníku.
Za rok by měla být u hraničního mostu replika tramvaje.
A kávu, pivo atd. si už dnes můžete dát v tramvajovém interiéru v hospůdce u divadla v polské části.
Dokonce je na toto téma vytvořena stolní hra
Jaká?
Našel jsem toto: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/spolecenska-hra-tramvaj-1910-hra-deskovka-tesin-milan-blaha.A201127_113139_ostrava-zpravy_woj
Zajímavé informace – díky!