Ožívají plány na železniční spojení Těšína s Bílsko-Bělou. Rekonstrukce trati vyjde skoro na miliardu
Obyvatelé Těšínska by se v budoucnu mohli dočkat obnoveného vlakového spojení do města Bílsko-Bělá. Vlaky tam na pravidelnou trasu vyrazily naposledy v roce 2009.
Uskupení Beskydské aglomerace, ve kterém se sdružují samosprávy z jižní části Slezského vojvodství, dostalo první schválení z dotačního programu Kolej Plus na kompletní rekonstrukci trati č. 190 mezi Těšínem a Bílsko-Bělou. Cílem zmíněného vládního programu, který poběží až do roku 2028 s rozpočtem 6,6 miliardy zlotých, je obnova regionálních tratí směřujících do menších polských měst.
Investice v současnosti postoupila do druhého kola dotačního řízení, ve kterém se rozhodne o jejím dalším osudu. Z programu Kolej Plus mohou sdružené samosprávy čerpat 85 procent všech nákladů na projekt rekonstrukce místní trati. V oblasti Bílsko-Bělé se počítá s náklady téměř 173 milionů zlotých. Tedy téměř 956 milionů korun. Zbylou část by pak musela ze svých rozpočtů pokrýt jednotlivá města. V přepočtu by šlo o 143 milionů korun.
V plánu projekt zahrnuje rekonstrukci 22 kilometrů dlouhého úseku mezi Skočovem a Bílskou-Bělou. Menší úsek do Těšína se již opravuje. Kromě rekonstrukce trati by také došlo na opravy infrastruktury, zastávek, pěších zón. Přímo v Bílsko-Bělé by se pak vlaková zastávka mohla posunout blíže k místnímu nákupnímu centru.
Mezi Těšínem a Bílskou-Bělou přestaly jezdit vlaky v roce 2009. Tehdy došlo i ke zrušení provozu mezi českou a polskou stranou hranice. Ten se pak vrátil v roce 2015. Před 12 lety byla trať na polské straně zrušena i kvůli nevyhovujícímu stavu místních kolejí.