Otevřeme příští říjen, slibuje vedení berlínského letiště duchů. Tegel zavřou o týden později
Interiér nového letiště Berlin Brandenburg International. Foto: Flughafen Berlin
Jedna z největších ostud německého dopravního stavitelství má skončit 31. října příštího roku. Na tento den naplánovalo vedení nového letiště
Lidi co jsou ochotni cestovat z Berlina, uz cestuji. Brandemburg k tomu nikoho novyho motivovat nebude. Obcas letim z Tegelu. Jsem z Prahy. A duvod je pouze cena! I s dopravou a parkovnym to pro 5 lidi vyjde vyrazne levneji, nez z Prahy.
No už se těším až to otevřou. Jezdit přes celý Berlín do Tegelu je šílený opruz. Brandenberg je hned zkraje Berlína, takže pro nás co jezdíme z Prahy super. Ušetřeno min. 30-40 min. A ví někdo co bude se sousedním Schönefeldem?
Je to přímo v článku.
Z mého pohledu je Brandenberg jen rozšířené letiště Schönefeldem o jednu paralelní dráhu a k tomu odpovídající kapacitně nová hala.
Nové berlínské letiště má něco, o čem se v případě Prahy-Ruzyně jen žvaní a na čem se ještě ani nekoplo, a co mu Praha může jen závidět: kolejové spojení s metropolí, a to žádnou lokálkou, ale rychlotratí s mezinárodním provozem. Mohlo by to být zajímavé i pro cestující z ČR.
cesta vlakem z prahy trva 4 hodiny. ze severu cech o hodinu mene. k tomu pripoctete cas nutny jako rezervu prompripadne problemy na zeleznici.
i kdyby to byly jen ty 4 hodiny… tak ne, to fakt zajimave nebude 🙂
Odpovím vám takto: z centra Prahy trvá cesta na letiště Praha-Ruzyně půl hodiny. Na letišti k odbavení musíte být 2 hodiny před odletem . Let do Berlína trvá cca 35-’40 minut. Takže už jsme se dostali přes tři hodiny. Proti čtyřem hodinám potřebným pro cestu vlakem to až tak markantní rozdíl není. Časovou rezervu pro přestup je pak nutno mít u každého druhu dopravy.
povim vam tajemstvi… zadne dve hodiny pred odletem na odbaveni byt nemusite.
proc proboha byste tam mel byt 2 hodiny pred odletem?
A já zas mu jedno ďurodivé JEnTaK pošeptám – Lufthansa zavede po otevření BER novou linku z PRG. Po zkušenostech s EasyJet na ní nasadí Bombardier CRJ 900LR a do prosince příštího roku dojde k dokončení oprav dalšího úseku železniční trati mezi DRS a BER+ od nového jízdního řadu 2020 budou rychlíky z PRG zastavovat na nádraží Schönefeld, které je propojené s terminálem 5. Hlavně mně zas nepíšou, kde to najdou.
A (jak už jsem napsal níže), to ještě nikdo netuší, jestli třeba nenapadne Jančuru zavést přímé vlaky Ostrava – Berlín mimo Prahu hlavní nádraží a za nějaké „komerční“ jízdné …
uzasny . a co ma byt?
Z Liberecka nebo Ústecka je to na Ruzyň hodinu po dálnici na okraj Prahy a pak loterie o průjezdnosti Jižní spojky, Blanky atd. Když to jede je to na půl hodiny.
V případě busu jedu půl hodiny po městě, pak hodinu Žlutákem na Čerňák + hodina MHD (B na Zličín + bus).
Na Schönefeld jedu celkem tři hodny autem, ale létáme výrazně levněji než z Ruzyně. Přičemž špuntů po cestě moc nepotkávám.
Tak hlavně aby tam z ČR létalo něco pod 1.800, aby to byla konkurence pro DUS / Koln a ty návazné lety např. do Asie byli finančně zajímavé a Nonstop.
Tím nemyslím letenku bez jídla a zavazadla za 10.000 Kč 🙂
Jeee, to asi schytate minusu, protoze podle rady zdejsich diskuteru je letenka bez zavazadla a jidla super i na long haulech. A nejlepsi kombinace je jeste s nezarucenym prestupem nekde uprostred cesty 😂
Moc přeji Berlín, aby se letiště Williho Brandta (oficiální název, vzpomínka na hrdinného starostu Západního Berlína, západoněmeckého kancléře a nositele Nobelovy ceny míru).
Podle dostupných informací je na letišti k odstranění stále ještě cca 11 500 závad. Politici selhali při plánování a koordinaci stavby. Mnoho věcí bylo uděláno v nepříliš dobré kvalitě. Nejhorší je, že spousta technologií se navzájem nemělo/nemá rádo a navzájem se vyřazovaly z provozu (elektroinstalace se vzduchotechnikou, požární systémy s odbavovacími zařízeními apod.). Největší slabinou má být v současnosti elektroinstalace. Bude to sice nové letiště, ale technologie tam budou staré cca 12 – 14 let.
Tak zrovna elektroinstalace není obor, kde by technologie šly tak rychle dopředu.
To ne, ale spousta (většina) dalších technologií je již 9 let na místě. Třeba bezpečnostní systémy již nebudou nejnovější. Jenže část z nich nebyla schopna fungovat když běžel protipožární systém (to by již mělo být vyřešeno).
Poslední dva roky se na tomto letišti, postupně vyměňuje veškerá elektronika. A to z důvodu její zastaralosti ale i opotřebovanosti. Ono když se 24h vypaluje na obrazovku logo BER, místo běžných informací, tak se to projeví. 😉
nezamenovat elektroinstalaci s elektronikou 🙂
Doufam, ze uz to klapme a nebude to neco jako letistni Brexit.
Že otevřou, AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAA
Napřed Templehof, teď Tegel. Konec jedné éry. TXL je dnes už dost strašný, bude mi ale chybět, pokud ho skutečně zavřou.
Ano, teď už konečně otevřou a více než dva milióny cestujících, které si Lufthansa a Eurowings stahují do FRA ( frekvence i dvě letadla za hodinu), MUC a DUS na dálkové lety konečně bude mít možnost létat bez těchto zbytečných přestupů. A do Berlína, konečně začnou létat Emirates, Singapore Airlines i Qantas. A pro cestující z naši kotlinky to znamená, že kruh smrtící ( samozřejmě pro plány pražského letiště) konkurenčních letišť se definitivně uzavře – WAW, BER, FRA, MUC, VIE, BUD.
tak urcite… qantas…
mimochodem, pro prahu je konkurenci (z toho seznamu) jen viden. a to jeste omezene.
takze by to chtelo se trosku uklidnit
proč?? co furt máte proti berlínu? přijde mi naopak jako docela logické spádové letiště pro čr, až se otevře nové letiště a začnou tam lítat nějaké solidní spoje
Protože i z toho nejbližšího místa z ČR je to pořád dost daleko.
myslíte? nejste náhodou Brňák? protože ta Vídeň je zase blízko jenom k Brnu, porovnejte třeba dojezde z UnL do Vídně/Berlína? od nás z Plzně to zase může být do Mnichova rychlejší než do Vídně……
Budete se divit, ale třeba tchán několikrát z Berlína letěl. A to bydlí na ostravsku. Dúvodem byla výrazně nižší cena.
Ta nižší cena asi dlouho nebude. Ekoblázni chtějí v Německu zvednout poplatky za lítání.
Ne kazdy to ma do prahy nejbliz. Pro me je to 320 km do VIE, 409 km do PRG a 440 km do WAW …. takze otazka dne zni: odkud hledam letenky jako prvni?
protoze ty 3-4 hodiny na ceste do berlina (se vsemi negativy) muzete prece uplne stejne stravit ve feeder lince s garantovanym prestupem, bez nutnosti se kodrcat do/z prahy atd?
berlin, i kdyz tam otevrou megaletiste, je uz prilis daleko
A odkud jinud než z Prahy asi ten feeder poletí?
samo, ze z prahy.
ale diskuse je o tom, ze berlin (a dalsi) jsou konkurenci prahy a lidi kisto toho, aby leteli z prahy, pojedou do berlina autem/vlakem atd
Z Prahy to letadlem velký smysl nedává, pokud návazné letecké spojení z / do Čech, tak to už spíše z / do Pardubic, a pro Moravu třeba z / do Mošnova – ale je dost absurdní, když od jara právě příštího roku má zaniknout pravidelné letecké spojení Brna s Berlínem.
Ještě jste zapomněl na Budějovice
V tom případě je ale vaše „bez nutnosti se kodrcat do/z prahy“ trošku mimo, ne?
to samozřejmě ano, ale už je to o tom, že si nevyberu přímí let z PRG, ale vyberu si let s přestupem,
a další věc, otázka je strávit 2 h cestou do PRG nebo 2 h do Berlína? ono do té Prahy se člověk taky musí trmácet (né každý bydlí v Praze, a né každý to má blízko do Vídně)
já neříkám, že Berlín aspiruje na hlavní letiště pro ČR, ale říkám, že pro část obyvatel/návštěvníků ČR může být zajímavější letět do/z Berlína, než do/z Prahy
pardon, ale … rikat to muzete, ale je to nesmysl.
proč? umíte něco jiného než napadat? s Vašimi pocit, jak daleko to máte na Ruzyni, nebo jak se Vám řídilo do Pešti na mě nechoďte, né každý bydlí tam co Vy a o Pešti nemluvím
nenapadam. pouze nesouhlasim s temi blazny, co fakt veri timu, ze nejake statisticky vyznamne mnozstvi lidi bude jezdit letat z berlina 😀
Pro lidi co si odmítají zjistit , že žádná feeder linka z Česká do BER nikdy nebude zavedená, neb stačí dokončit příští rok rekonstrukci posledního úseku železniční tratě za DRS a zavedení zastávky rychlíků z PRG od jízdního řadu 2020/2021 na vlakovém nádraží Berlin Schönefeld, které je propojené s terminálem 5 BER je diskutování zde ztrátou času.
Něco podobného jsem chtěl napsat také – a nedivil bych se příliš, kdyby pak Jančura oživil své dřívější choutky na ježdění do Německa, a to tentokrát třeba až z Ostravy a přímo mimo pražské hlavní nádraží (kvůli zkrácení cestovní doby) a byť už tentokrát ne v podobě dotovaného spojení (s Vídní už si to ostatně vyzkoušel).
ty trpis schozofrenii 🙂
tady tvrdis zenzadna feeder linka zabedena nebude.
o par prispevku zas tvedis, ze zavedena bude
je jedno, jedtli ta linka bude ci nebude. prirozenym hubem lufthansy je muc a fra, a tam budou lidi litat feederem, misto toho aby se cpali do berlina.
PS: přes všechny zápory, pravidelně potkávám v Mnichovském expresu skupiny cizinců, co jedou na letiště do Mnichova….. takže nějaká poptávka po spojení Prahy přes jiná letiště bude
ano, tech 20 lidi, cos potkal je skutecne … deamaticke mnozstvi cestujicich 🙂
vážně, umíš počítat? 8*20=160*30=4800 osob měsíčně 😀 to už není nula, by jsou to malé počty,
ale ta skupina, kterou jsem potkal měla někdy i 120 lidí (přes 1,5 nacpaných vagónu), holt jsou věci, který jsi ještě nepotkal ty 😀
Tak BUD to je Wizzair ( určitě zaregistrovalo jejich nové objednávky letadel ) LOT zavádí od března novou linku do BUD z PRG, na VIE jsme se shodli. Linka z PRG do OSV byla v lednu zrušena a tento týden oznámena linka do WAW, od září 2020 budou létat krát denně. Kolik letadel létá do WAW z PRG si dopočítají sám. O přitažlivé síle FRA a MUC přesvědčí i bábu Dymákovou, cena letenek Lufthansy na dálkové lety s nástupem v PRG při porovnání ceny letenky, kdy let začíná až ve FRA nebo MUC. Kdyby napsalo, že v seznamu chybí DUS,… Číst vice »
to sou strasny blaboly. ale fakt 🙂 par exotu, co se bude kodrcat na druhy konec sveta kvuli usetreny stokorune, se vzdy najde, ale statisticky se neprojevi. berlin daleko, frankfurt daleko, mnichov daleko, warsava jeste dal. viden … ta realne odebere hodne lidi z moravy, ale dal ne. budka jen mirne mnozstvi lidi moravy (vetsi konkurence, nez budka, je i ta BTS) vim o cem mluvim – krome budky a warsavy jsem jako vychozi bod dopravy (s cestou autem/letadlem) uz pouzil vsechny. a reknu ti jednu vec – neni nic uzasnejsiho, nez po celonocnim/celodennim letu jeste dalsi 4-5 hodin ridit.… Číst vice »
Dal jsem palec nahoru, ale Berlín (SXF) někdy opravdu lákavý je, i pro Pražáka. Tradičně v zimě s Ryanairem za 9 € do Lisabonu nebo do Španělska. Takové ceny se v Praze vyskytnou jen občas a jen do mrazivých destinací, ne nikam do tepla a už vůbec ne pravidelně.
Bude záležet na nabídce destinací a na ceně. Co když poletíte do destinace, kam se z Prahy nelétá přímo a s přestupem to znamená čekat někde několik hodin (protože feeder neletí každou hodinu)? Najednou nemusí být takový nesmysl jet ty 4 hodiny vlakem do Berlína a pak letět přímo, protože časově to vyjde podobně a třeba to bude i levnější.
Jasnou konkurencí je ze seznamu dnes opravdu jen Vídeň (pro JM kraj jasná volba), mimo seznam ještě Katowice a Kraków (pro MS kraj). Ale pokud se vylepší železniční spojení, tak Mnichov i Berlín do toho seznamu budou jednoznačně patřit. Možná ne tak úplně pro Prahu samotnou, ale pro západní a severní Čechy rozhodně ano. Navíc obě letiště jsou od svých metropolí na „té správné straně“ na rozdíl třeba od Ruzyně z moravského úhlu pohledu.
Když jedete po D1, tak po pražském okruhu dojedete prakticky až k letišti.
Zkuste jednou několik hodin průběžně poslouchat (třeba i jen „jedním uchem“) v rozhlasu „Zelenou vlnu“, pak uslyšíte, kam a jak skutečně dojedete …
Už patří. Zrovna řešíme jak se v únoru 18.02-28.02 dostat do HND. Pokud letenku v economy koupíte až z Mnichova na let LH 714, zpátky LH 715 tak vás přijde na 798,35 euro. Pokud ale poletíte z PRG tak na 16.369,- Kč což při kurzu 25,5 za euro vychází na 641,92 euro. A tuhle politiku mají na lety z PRG nastavenu dlouhodobě.
asi jsem se ztratil.
jak to, ze praha je levnejsi o 100 eur, nez mnichov dokazuje skutecnost, ze mnichov je konkurenci pro prahu?
A když si dáte stejný let z DRS vyjde vám cena 835,47 euro, milé JEnTaK Když si však cenu porovnáte z Emirates s odletem z PRG které nabízejí let za 19.737,- Kč tedy za 774 euro tak to JENTaK budou úplně ztracené až do té bitky o naše dálkové cestující naskočí ještě z BER Qantas a Singapore Airlines, Air Asia a JetStar Asia
ty ses koukam zamotal sam v sobe …
uz dlouho jsem nezazil, ze by nekdo sam a dobrovolne predkldal argumenty, ktere vyvraci jeho vlastni predchozi tvrzeni 😀
ruzyne na tom tak spatne neni … z d1 je onruh az na letiste, a ten clovek projede cobydub.
jezdim na ruzyni z dubce, s beznou jizdni dobou 31 minut. z d1 je clovek na ruzyni driv, nez na kraji prahy
na blbou stranu je ruzyne tak snad od teplic/decina (diky absenci okruhu v suchdole).
Aha, z Dubče – a já proč jsem se divil tomu „cobydub“
a co je na tom k diveni?
z d1 je to kratsi a rchlejsi, nez z dubce. takze nechapu ty narky, jak je to daleko .)
A poslední hřebíček Praze zatne otevření letiště v Českých Budějovicích.
S Emirates to není jistý. Berlín ano, ale výměnou za jinou německou destinaci (což zatím Emirates moc nechce) vzhledem k dohodám mezi SAE a Německem o přesně určeném počtu měst v Německu kam Emiráti mohou létat. A Qantas? O tom pochybuji, ti mají jiný preference na přímý lety do Evropy (CDG, možná Frankfurt).
O tomhle letišti jsem si poprvé zjišťoval víc v roce 2014, když jsem se ubytoval v hotelu B&B Berlin Airport (ne kvůli letišti, ale bylo to hned vedle dálnice, což se mi hodilo, a bylo to velmi levné). Přijel jsem asi v 10 večer, všude totální tma a nějaké baráky duchů, jen mezi nimi zářil hotel. Uvnitř totální ticho. Recepční jsem se ze srandy zeptal, kde je to letiště. To že je prý pár kroků odsud, ale otevře až „za pár měsíců“. Teď jsem si na ten hotel vzpomněl, překvapivě se zdá, že to ani po těch „pár měsících“ ještě… Číst vice »