egoe-plus
Letectví Letiště

Otevřeme příští říjen, slibuje vedení berlínského letiště duchů. Tegel zavřou o týden později

Interiér nového letiště Berlin Brandenburg International. Foto: Flughafen Berlin
Interiér nového letiště Berlin Brandenburg International. Foto: Flughafen Berlin

Jedna z největších ostud německého dopravního stavitelství má skončit 31. října příštího roku. Na tento den naplánovalo vedení nového letiště Berlín Brandenburg definitivní otevření celého terminálu. Stane se tak třináct let po zahájení stavby.

Plán na otevření oznámilo letiště v tiskové zprávě. Pokud k této situaci skutečně dojde, sloužit veřejnosti bude o devět let později, než vedení původně plánovalo.

Původní termín z roku 2012 byl několikrát posunut kvůli chybám v projektu i samotné stavbě, problém byl především v systému protipožární ochrany. Letiště vyšlo na více než sedm miliard eur, původní rozpočet byly necelé tři miliardy eur. Jeho náklady na údržbu měsíčně dosahují kolem 10 milionů eur. Jediné příjmy má letiště z pronájmu parkovacích domů: slouží jako zázemí pro cestující ze sousedního letiště Schönefeld, z parkoviště je pak sváží autobusy.

Letiště stále nemá povolení k provozu. Pokud ho dostane včas, chystá na léto zkušební provoz s najmutím několika tisíců dobrovolníků.

Říjnový termín příštího roku uvedlo letiště jako závazný už letos v květnu, včera ho schválila dozorčí rada. V květnu letiště začalo s přidělováním prostor pro jednotlivé aerolinky.  Lufthansa a easyJet budou v Terminálu 1, Eurowings v Terminálu 2. Ryanair zůstane na stávajícím terminálu letiště Schönefeld, který bude označen jako Terminál 5.

Nové letiště má do budoucna nahradit berlínské letiště Tegel V poslední době přibývá hlasů, které volají po zachování provozu na Tegelu. Vedení berlínských letišť má ale jasno: 31. října příštího roku otevře nové letiště, 4. listopadu zde začnou odlétat a přistávat letadla a 8. listopadu Tegel zavřou.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VíKo

Lidi co jsou ochotni cestovat z Berlina, uz cestuji. Brandemburg k tomu nikoho novyho motivovat nebude. Obcas letim z Tegelu. Jsem z Prahy. A duvod je pouze cena! I s dopravou a parkovnym to pro 5 lidi vyjde vyrazne levneji, nez z Prahy.

Pavla

No už se těším až to otevřou. Jezdit přes celý Berlín do Tegelu je šílený opruz. Brandenberg je hned zkraje Berlína, takže pro nás co jezdíme z Prahy super. Ušetřeno min. 30-40 min. A ví někdo co bude se sousedním Schönefeldem?

Petr

Je to přímo v článku.

Alibaba

Z mého pohledu je Brandenberg jen rozšířené letiště Schönefeldem o jednu paralelní dráhu a k tomu odpovídající kapacitně nová hala.

Zdeněk

Nové berlínské letiště má něco, o čem se v případě Prahy-Ruzyně jen žvaní a na čem se ještě ani nekoplo, a co mu Praha může jen závidět: kolejové spojení s metropolí, a to žádnou lokálkou, ale rychlotratí s mezinárodním provozem. Mohlo by to být zajímavé i pro cestující z ČR.

Jen tak

cesta vlakem z prahy trva 4 hodiny. ze severu cech o hodinu mene. k tomu pripoctete cas nutny jako rezervu prompripadne problemy na zeleznici.

i kdyby to byly jen ty 4 hodiny… tak ne, to fakt zajimave nebude 🙂

Zdeněk

Odpovím vám takto: z centra Prahy trvá cesta na letiště Praha-Ruzyně půl hodiny. Na letišti k odbavení musíte být 2 hodiny před odletem . Let do Berlína trvá cca 35-’40 minut. Takže už jsme se dostali přes tři hodiny. Proti čtyřem hodinám potřebným pro cestu vlakem to až tak markantní rozdíl není. Časovou rezervu pro přestup je pak nutno mít u každého druhu dopravy.

Jen tak

povim vam tajemstvi… zadne dve hodiny pred odletem na odbaveni byt nemusite.

proc proboha byste tam mel byt 2 hodiny pred odletem?

TGm

A já zas mu jedno ďurodivé JEnTaK pošeptám – Lufthansa zavede po otevření BER novou linku z PRG. Po zkušenostech s EasyJet na ní nasadí Bombardier CRJ 900LR a do prosince příštího roku dojde k dokončení oprav dalšího úseku železniční trati mezi DRS a BER+ od nového jízdního řadu 2020 budou rychlíky z PRG zastavovat na nádraží Schönefeld, které je propojené s terminálem 5. Hlavně mně zas nepíšou, kde to najdou.

pozorovatel

A (jak už jsem napsal níže), to ještě nikdo netuší, jestli třeba nenapadne Jančuru zavést přímé vlaky Ostrava – Berlín mimo Prahu hlavní nádraží a za nějaké „komerční“ jízdné …

Jen tak

uzasny . a co ma byt?

Jindra

Z Liberecka nebo Ústecka je to na Ruzyň hodinu po dálnici na okraj Prahy a pak loterie o průjezdnosti Jižní spojky, Blanky atd. Když to jede je to na půl hodiny.
V případě busu jedu půl hodiny po městě, pak hodinu Žlutákem na Čerňák + hodina MHD (B na Zličín + bus).
Na Schönefeld jedu celkem tři hodny autem, ale létáme výrazně levněji než z Ruzyně. Přičemž špuntů po cestě moc nepotkávám.

GPGP

Tak hlavně aby tam z ČR létalo něco pod 1.800, aby to byla konkurence pro DUS / Koln a ty návazné lety např. do Asie byli finančně zajímavé a Nonstop.
Tím nemyslím letenku bez jídla a zavazadla za 10.000 Kč 🙂

Jirka B.

Jeee, to asi schytate minusu, protoze podle rady zdejsich diskuteru je letenka bez zavazadla a jidla super i na long haulech. A nejlepsi kombinace je jeste s nezarucenym prestupem nekde uprostred cesty 😂

LiborV

Moc přeji Berlín, aby se letiště Williho Brandta (oficiální název, vzpomínka na hrdinného starostu Západního Berlína, západoněmeckého kancléře a nositele Nobelovy ceny míru).
Podle dostupných informací je na letišti k odstranění stále ještě cca 11 500 závad. Politici selhali při plánování a koordinaci stavby. Mnoho věcí bylo uděláno v nepříliš dobré kvalitě. Nejhorší je, že spousta technologií se navzájem nemělo/nemá rádo a navzájem se vyřazovaly z provozu (elektroinstalace se vzduchotechnikou, požární systémy s odbavovacími zařízeními apod.). Největší slabinou má být v současnosti elektroinstalace. Bude to sice nové letiště, ale technologie tam budou staré cca 12 – 14 let.

Xaver

Tak zrovna elektroinstalace není obor, kde by technologie šly tak rychle dopředu.

LiborV

To ne, ale spousta (většina) dalších technologií je již 9 let na místě. Třeba bezpečnostní systémy již nebudou nejnovější. Jenže část z nich nebyla schopna fungovat když běžel protipožární systém (to by již mělo být vyřešeno).

X 1

Poslední dva roky se na tomto letišti, postupně vyměňuje veškerá elektronika. A to z důvodu její zastaralosti ale i opotřebovanosti. Ono když se 24h vypaluje na obrazovku logo BER, místo běžných informací, tak se to projeví. 😉

Jen tak

nezamenovat elektroinstalaci s elektronikou 🙂

Sitgestravel

Doufam, ze uz to klapme a nebude to neco jako letistni Brexit.

Jarda

Že otevřou, AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAA

Letec

Napřed Templehof, teď Tegel. Konec jedné éry. TXL je dnes už dost strašný, bude mi ale chybět, pokud ho skutečně zavřou.

TGm

Ano, teď už konečně otevřou a více než dva milióny cestujících, které si Lufthansa a Eurowings stahují do FRA ( frekvence i dvě letadla za hodinu), MUC a DUS na dálkové lety konečně bude mít možnost létat bez těchto zbytečných přestupů. A do Berlína, konečně začnou létat Emirates, Singapore Airlines i Qantas. A pro cestující z naši kotlinky to znamená, že kruh smrtící ( samozřejmě pro plány pražského letiště) konkurenčních letišť se definitivně uzavře – WAW, BER, FRA, MUC, VIE, BUD.

Jen tak

tak urcite… qantas…

Jen tak

mimochodem, pro prahu je konkurenci (z toho seznamu) jen viden. a to jeste omezene.

takze by to chtelo se trosku uklidnit

kakov

proč?? co furt máte proti berlínu? přijde mi naopak jako docela logické spádové letiště pro čr, až se otevře nové letiště a začnou tam lítat nějaké solidní spoje

Jakub

Protože i z toho nejbližšího místa z ČR je to pořád dost daleko.

kakov

myslíte? nejste náhodou Brňák? protože ta Vídeň je zase blízko jenom k Brnu, porovnejte třeba dojezde z UnL do Vídně/Berlína? od nás z Plzně to zase může být do Mnichova rychlejší než do Vídně……

MildaIV

Budete se divit, ale třeba tchán několikrát z Berlína letěl. A to bydlí na ostravsku. Dúvodem byla výrazně nižší cena.

Pepan

Ta nižší cena asi dlouho nebude. Ekoblázni chtějí v Německu zvednout poplatky za lítání.

Jirka B.

Ne kazdy to ma do prahy nejbliz. Pro me je to 320 km do VIE, 409 km do PRG a 440 km do WAW …. takze otazka dne zni: odkud hledam letenky jako prvni?

Jen tak

protoze ty 3-4 hodiny na ceste do berlina (se vsemi negativy) muzete prece uplne stejne stravit ve feeder lince s garantovanym prestupem, bez nutnosti se kodrcat do/z prahy atd?

berlin, i kdyz tam otevrou megaletiste, je uz prilis daleko

a8n

A odkud jinud než z Prahy asi ten feeder poletí?

Jen tak

samo, ze z prahy.

ale diskuse je o tom, ze berlin (a dalsi) jsou konkurenci prahy a lidi kisto toho, aby leteli z prahy, pojedou do berlina autem/vlakem atd

pozorovatel

Z Prahy to letadlem velký smysl nedává, pokud návazné letecké spojení z / do Čech, tak to už spíše z / do Pardubic, a pro Moravu třeba z / do Mošnova – ale je dost absurdní, když od jara právě příštího roku má zaniknout pravidelné letecké spojení Brna s Berlínem.

bohyn

Ještě jste zapomněl na Budějovice

a8n

V tom případě je ale vaše „bez nutnosti se kodrcat do/z prahy“ trošku mimo, ne?

kakov

to samozřejmě ano, ale už je to o tom, že si nevyberu přímí let z PRG, ale vyberu si let s přestupem,

a další věc, otázka je strávit 2 h cestou do PRG nebo 2 h do Berlína? ono do té Prahy se člověk taky musí trmácet (né každý bydlí v Praze, a né každý to má blízko do Vídně)

já neříkám, že Berlín aspiruje na hlavní letiště pro ČR, ale říkám, že pro část obyvatel/návštěvníků ČR může být zajímavější letět do/z Berlína, než do/z Prahy

Jen tak

pardon, ale … rikat to muzete, ale je to nesmysl.

kakov

proč? umíte něco jiného než napadat? s Vašimi pocit, jak daleko to máte na Ruzyni, nebo jak se Vám řídilo do Pešti na mě nechoďte, né každý bydlí tam co Vy a o Pešti nemluvím

Jen tak

nenapadam. pouze nesouhlasim s temi blazny, co fakt veri timu, ze nejake statisticky vyznamne mnozstvi lidi bude jezdit letat z berlina 😀

TGm

Pro lidi co si odmítají zjistit , že žádná feeder linka z Česká do BER nikdy nebude zavedená, neb stačí dokončit příští rok rekonstrukci posledního úseku železniční tratě za DRS a zavedení zastávky rychlíků z PRG od jízdního řadu 2020/2021 na vlakovém nádraží Berlin Schönefeld, které je propojené s terminálem 5 BER je diskutování zde ztrátou času.

pozorovatel

Něco podobného jsem chtěl napsat také – a nedivil bych se příliš, kdyby pak Jančura oživil své dřívější choutky na ježdění do Německa, a to tentokrát třeba až z Ostravy a přímo mimo pražské hlavní nádraží (kvůli zkrácení cestovní doby) a byť už tentokrát ne v podobě dotovaného spojení (s Vídní už si to ostatně vyzkoušel).

Jen tak

ty trpis schozofrenii 🙂

tady tvrdis zenzadna feeder linka zabedena nebude.

o par prispevku zas tvedis, ze zavedena bude

je jedno, jedtli ta linka bude ci nebude. prirozenym hubem lufthansy je muc a fra, a tam budou lidi litat feederem, misto toho aby se cpali do berlina.

kakov

PS: přes všechny zápory, pravidelně potkávám v Mnichovském expresu skupiny cizinců, co jedou na letiště do Mnichova….. takže nějaká poptávka po spojení Prahy přes jiná letiště bude

Jen tak

ano, tech 20 lidi, cos potkal je skutecne … deamaticke mnozstvi cestujicich 🙂

kakov

vážně, umíš počítat? 8*20=160*30=4800 osob měsíčně 😀 to už není nula, by jsou to malé počty,

ale ta skupina, kterou jsem potkal měla někdy i 120 lidí (přes 1,5 nacpaných vagónu), holt jsou věci, který jsi ještě nepotkal ty 😀

TGm

Tak BUD to je Wizzair ( určitě zaregistrovalo jejich nové objednávky letadel ) LOT zavádí od března novou linku do BUD z PRG, na VIE jsme se shodli. Linka z PRG do OSV byla v lednu zrušena a tento týden oznámena linka do WAW, od září 2020 budou létat krát denně. Kolik letadel létá do WAW z PRG si dopočítají sám. O přitažlivé síle FRA a MUC přesvědčí i bábu Dymákovou, cena letenek Lufthansy na dálkové lety s nástupem v PRG při porovnání ceny letenky, kdy let začíná až ve FRA nebo MUC. Kdyby napsalo, že v seznamu chybí DUS,… Číst vice »

Jen tak

to sou strasny blaboly. ale fakt 🙂 par exotu, co se bude kodrcat na druhy konec sveta kvuli usetreny stokorune, se vzdy najde, ale statisticky se neprojevi. berlin daleko, frankfurt daleko, mnichov daleko, warsava jeste dal. viden … ta realne odebere hodne lidi z moravy, ale dal ne. budka jen mirne mnozstvi lidi moravy (vetsi konkurence, nez budka, je i ta BTS) vim o cem mluvim – krome budky a warsavy jsem jako vychozi bod dopravy (s cestou autem/letadlem) uz pouzil vsechny. a reknu ti jednu vec – neni nic uzasnejsiho, nez po celonocnim/celodennim letu jeste dalsi 4-5 hodin ridit.… Číst vice »

Petr

Dal jsem palec nahoru, ale Berlín (SXF) někdy opravdu lákavý je, i pro Pražáka. Tradičně v zimě s Ryanairem za 9 € do Lisabonu nebo do Španělska. Takové ceny se v Praze vyskytnou jen občas a jen do mrazivých destinací, ne nikam do tepla a už vůbec ne pravidelně.

Lukáš F.

Bude záležet na nabídce destinací a na ceně. Co když poletíte do destinace, kam se z Prahy nelétá přímo a s přestupem to znamená čekat někde několik hodin (protože feeder neletí každou hodinu)? Najednou nemusí být takový nesmysl jet ty 4 hodiny vlakem do Berlína a pak letět přímo, protože časově to vyjde podobně a třeba to bude i levnější.

Martin V.

Jasnou konkurencí je ze seznamu dnes opravdu jen Vídeň (pro JM kraj jasná volba), mimo seznam ještě Katowice a Kraków (pro MS kraj). Ale pokud se vylepší železniční spojení, tak Mnichov i Berlín do toho seznamu budou jednoznačně patřit. Možná ne tak úplně pro Prahu samotnou, ale pro západní a severní Čechy rozhodně ano. Navíc obě letiště jsou od svých metropolí na „té správné straně“ na rozdíl třeba od Ruzyně z moravského úhlu pohledu.

Jakub

Když jedete po D1, tak po pražském okruhu dojedete prakticky až k letišti.

dopravák

Zkuste jednou několik hodin průběžně poslouchat (třeba i jen „jedním uchem“) v rozhlasu „Zelenou vlnu“, pak uslyšíte, kam a jak skutečně dojedete …

TGm

Už patří. Zrovna řešíme jak se v únoru 18.02-28.02 dostat do HND. Pokud letenku v economy koupíte až z Mnichova na let LH 714, zpátky LH 715 tak vás přijde na 798,35 euro. Pokud ale poletíte z PRG tak na 16.369,- Kč což při kurzu 25,5 za euro vychází na 641,92 euro. A tuhle politiku mají na lety z PRG nastavenu dlouhodobě.

Jen tak

asi jsem se ztratil.

jak to, ze praha je levnejsi o 100 eur, nez mnichov dokazuje skutecnost, ze mnichov je konkurenci pro prahu?

TGm

A když si dáte stejný let z DRS vyjde vám cena 835,47 euro, milé JEnTaK Když si však cenu porovnáte z Emirates s odletem z PRG které nabízejí let za 19.737,- Kč tedy za 774 euro tak to JENTaK budou úplně ztracené až do té bitky o naše dálkové cestující naskočí ještě z BER Qantas a Singapore Airlines, Air Asia a JetStar Asia

Jen tak

ty ses koukam zamotal sam v sobe …

uz dlouho jsem nezazil, ze by nekdo sam a dobrovolne predkldal argumenty, ktere vyvraci jeho vlastni predchozi tvrzeni 😀

Jen tak

ruzyne na tom tak spatne neni … z d1 je onruh az na letiste, a ten clovek projede cobydub.

jezdim na ruzyni z dubce, s beznou jizdni dobou 31 minut. z d1 je clovek na ruzyni driv, nez na kraji prahy

na blbou stranu je ruzyne tak snad od teplic/decina (diky absenci okruhu v suchdole).

pozorovatel

Aha, z Dubče – a já proč jsem se divil tomu „cobydub“

Jen tak

a co je na tom k diveni?

z d1 je to kratsi a rchlejsi, nez z dubce. takze nechapu ty narky, jak je to daleko .)

Pepan

A poslední hřebíček Praze zatne otevření letiště v Českých Budějovicích.

Tom

S Emirates to není jistý. Berlín ano, ale výměnou za jinou německou destinaci (což zatím Emirates moc nechce) vzhledem k dohodám mezi SAE a Německem o přesně určeném počtu měst v Německu kam Emiráti mohou létat. A Qantas? O tom pochybuji, ti mají jiný preference na přímý lety do Evropy (CDG, možná Frankfurt).

Jenda

O tomhle letišti jsem si poprvé zjišťoval víc v roce 2014, když jsem se ubytoval v hotelu B&B Berlin Airport (ne kvůli letišti, ale bylo to hned vedle dálnice, což se mi hodilo, a bylo to velmi levné). Přijel jsem asi v 10 večer, všude totální tma a nějaké baráky duchů, jen mezi nimi zářil hotel. Uvnitř totální ticho. Recepční jsem se ze srandy zeptal, kde je to letiště. To že je prý pár kroků odsud, ale otevře až „za pár měsíců“. Teď jsem si na ten hotel vzpomněl, překvapivě se zdá, že to ani po těch „pár měsících“ ještě… Číst vice »