Otevírací dny nových dálnic začaly. ŘSD zprovozňuje 12,6 kilometru D35
Další úsek D35 bude otevřen příští rok. Dálnice se má postupně stát alternativou k D1.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovozňuje celkem 12,6 kilometru nové dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů. Dálnice mohla být hotová dříve, kdyby její stavbu nezdržoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za dob vedení Petrem Rafajem. Dopoledne došlo ke slavnostnímu otevření, během několika hodin má být dálnice plně průjezdná.
Dnes otevřený úsek je jeden z řady, který nahradí kapacitně a bezpečnostně již nedostačující silnici I/35. Dálnice se má postupně stát alternativou pro D1.
„Úseky dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí tvoří její páteřní část, neboť po celkovém dokončení zde bude D35 společně s dálnicí D11 tvořit severní alternativu přetížené D1. Současná silnice I/35 již také vzhledem k vysokým dopravním intenzitám nesplňuje požadavky na bezpečnou a plynulou dopravu a každý nový úsek D35 tedy výrazně přispěje k zlepšení této situace,“ řekl při otevření generální ředitel Radek Mátl.
Otevřením dojde i k využití přes deset let postaveného třetího patra křižovatky Opatovice. „Na úsek příští rok naváže dalších 15 kilometrů do Ostrova, které se staví. Zbývající úseky D35 jsou ve vysokém stupni přípravy a všechny je máme v plánu zahájit v letech 2023 až 2025,“ dodal Mátl.
Podle něj byla nejnáročnějším objektem celé stavby byla více než kilometr dlouhá estakáda, jejímž účelem je převedení dálnice přes záplavové území Labe. Na trase jsou dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy. D35 by měla být po dokončení v úseku Jičín – Lipník nad Bečvou druhou nejdelší dálnicí v ČR.
Stavba vyšla na 3,389 miliardy korun, dálnici postavilo sdružení firem Strabag, M-Silnice a SMP CZ. Z velké části novou dálnici financovala Evropská unie.
Zprovoznění znamená pro řidiče jedoucí od Prahy či Liberce možnost vyhnout se zcela při cestě na Olomouc Hradci Králové. Kvůli tomu došlo k úpravám v Sezemicích, které naopak čeká nyní výrazně větší zátěž.
Dálnice mohla být hotová zhruba o rok dříve a stát zhruba o půl miliardy méně, než za kolik se postavila. Zdražení a zpoždění způsobil svým rozhodnutím Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který více než dvěma lety zrušil první soutěž na její stavbu. Podle Krajského soudu v Brně bylo rozhodnutí příliš formalistické. Nový předseda ÚOHS Petr Mlsna proto verdikt podepsaný svým předchůdcem Petrem Rafajem zrušil.
ŘSD zítra otevírá další úsek D7, v pátek pak D11.