Infrastruktura Silnice Železnice

Osvětlené závory se šíří, nově je železničáři dali na hlavní tah z Budějovic do Plzně

Nové zabezpečení přejezdu, Sedlice. Pramen: Správa železnic
Nové zabezpečení přejezdu, Sedlice. Pramen: Správa železnic

Správa železnic pokračuje v šíření novinky, kterou jsou osvětlené závory. Od úterý jsou jimi nově zabezpečena místa, kde se kříží trať Březnice – Strakonice se silnicí I. třídy č. 20. Ta je hlavním silničním tahem mezi Českými Budějovicemi a Plzní.

Přejezdy, které byly dosud zabezpečeny jen výstražníky, jsou poblíž obcí Sedlice, Němčice a Blatná. Nově osazené závory jsou z kompozitních materiálů s červeně svítícími LED páskami. Ty slouží ke zvýraznění sklopených závor za snížené viditelnosti a v noci.

Pokud jde o osvětlené závory, počítají se zatím na jednotky. Pilotně je Správa železnic osadila loni na přejezd ve stanici Velké Březno, která leží na trati Kolín – Děčín-východ nedaleko Ústí nad Labem. Nová břevna s aktivní signalizací pak letos v březnu začala fungovat i na nechvalně proslulém přejezdu ve Studénce, kde před pěti lety došlo ke srážce pendolina s kamionem.

Správa železnic minulý týden oznámila, že letos urychlí tempo zvyšování zabezpečení přejezdů. Zatímco loni šlo na tento účel 1,1 miliardy korun, letos to má být 1,36 miliardy a příští rok 1,5 miliardy korun. Letos má modernizací projít 142 úrovňových křížení (loni 130, příští rok 170).

Na české železniční síti, která čítá více než 9 000 kilometrů, je 7 789 přejezdů. Světelnou signalizaci má 4 138 přejezdů, 1 418 má i závory. Ani přes investice se však tragická statistika nehod dlouhodobě nemění. Každoročně dojde na přejezdech zhruba ke 160 střetům, při nichž zahyne téměř padesát osob.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav Semerád

Existuje jednoduché, osvědčené, levné a spolehlivé zajištěníželezničních přejezdů (viz http://sw.gurroa.cz/uvah/ruske_vlakove_zavory.jpg ), které auto (ani kamion ani obrněné) na přejezd prostě nepustí a přitom dovoluje odjet, pokud vás to tam zavře (z kolejí to jde, na koleje ne). Rusové tím už vybavili přes tisícovku přejezdů, mj. celou trať Moskva-Petrohrad – ušetřili mimoúrovňové přejezdy, které by jim trvaly postavit mnohem déle. Naše žáby na prameni (SŽDC + Ministerstvo dopravy) tuto osvědčenou věc zamítly. Jednak je to ruské (nedalo by se na tom tolik vydělat), jednak je to „nebezpečné“. Kdo na to totiž najede stovkou (!! na přejezdu? stovkou? přes blikající červená světla… Číst vice »

Hans

Myslím, že to pomůže dost málo, Jde o to, že dokud nejsou spuštěne závory, má řidič možnost se rozhodnouti, jestli zastaví nebo ještě projede. V Polance a Jistebníku jsem viděl hazardéry, kteří už stáli před blikajícím výstražnikem a rozjeli se přes přejezd!!! To je vyslovený hazard. Pomůže jen instalacemi aktivních závor, které se po zapnutí výstrahy spustí IHNED při uvolnění prostorů pod nimi a nečekají na tzv. Zajišťovací dobu. Tím řídící ztratí možnosti se rozhodovat, protože přijedou k hotové věci.

ViliamS

Treba daktorým dementným majiteľom vodičákov tresknuť po hlave aby sa im „zastvietilo“

Lopid

A dají se tyto závory autem popř. uvíznutí zlomit jako ty předešlé? Připadají mi ty nové závory celkem robustní…

Leinad

K čemu je to dobré, kolik nehod bylo kvůli tomu že někdo neviděl závory?
Nestává se spíše naopak, že závory někdo vidí a bojí se je prorazit (což by řešilo sekvenční sklápění, půlzávory, cedule o proražení)

Martin

Taky si myslím, že LEDky toho moc nezachrání, ale asi ani neuškodí.
Ještě by chtěl požádat zkušenější o odpověď, netýká se to osvětlení závor, ale napadlo mne to při pohledu na ty fotky.
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit, proč se položí asfalt, pak se tam pustí doprava a až potom se teprve maluje vodorovné dopravní značení? Vždy a všude je to pak rozježděné.
Případně se namalují čáry, pak se tam pustí doprava a potom se zase za provozu dává na čáry ještě plast, který se také vždy a všude rozjezdí. Viz například teď nově zrekonstruovaná Novodvorská na P4.

vysvetleni

Nekdy jsou smluvni lhuty pro uvedeni stavby do provozu nebo opatreni k uzavirkam tak napjate, ze se vodorovne dopravni znaceni nestiha provest pred uvedenim do provozu. Jelikoz se ale jedna o nedodelek nebranici v bezpecnem uzivani dila, uvede se do provozu se stanovenim terminu odstraneni nedodelku.
Plast se nanasi az s nekolika mesicnim odstupem z technologickych duvodu, a to ze certstve polozeny asfalt je mastny a plast by tam nevydrzel ty dva roky, na ktere byvaji zarucni lhuty.

Bespi

Pri rychlosti opravy 170 kusu za rok a jejich celkovem poctu se situace zlepsi matematicky kdy … aha, bude se globalne zhorsovat. Tim se SZ opravdu chlubi?

KarelF

Tak jsem ten článek asi nějak nepochopil. Ať jsem koukal jak jsem koukal na fotky tak lampa žádná takže kde je to osvětlení jako?

Ota

Jaká pak novinka 🙂 Jako dítě si pamatuji v 70-80 letech, že závory měly červená světla přímo na spuštěné závoře. Byly tři, označení konců a prostředek. To byly závory většinou ještě z kulatiny. Kolik generací se muselo vyměnit na správě železnic, než došli k názoru vrátit se zpátky. Jenomže Ti, co o tom teď rozhodli, nemají ani páru, jak to dříve chodilo na dráze, proč byli výpravčí, proč byly vechtry. Vše mělo zákonitý vývoj a vše vycházelo ze životních zkušeností a potřeb. Všechno se ruší, všude se snižují stavy aby vedení společností nepřišlo o své platy. Pak to vypadá, jak… Číst vice »

ene bene

Byly i na prkýnkových závorách AŽD. Možná i víc než tři na závoře. V 70.letech. Později, v 80. letech si nepamatuji, že bych ještě nějaké viděl.

Jiří Kocurek

Jojo, nerušit bábloblok, nenahrazovat bábu automatickým hradlem. Ta bába tam má svůj důvod.

Jiří Kocurek

Já jen že v tom navracení bychom se mohli dostat až k telegrafu, namísto mobilních telefonů.. Ale když už by se telegrafní dráty znova tahaly, tak bych se přimlouval alespoň za jednovláknový optický kabel. Dá se tím protlačit mnohem víc informací než 5 páry telegrafní mědi.

Bob

Než byl na železnici zaveden telegraf, tak se signály předávaly bezdrátově opticky.

Jiří Kocurek

Což se umělo už za starého Říma. Díky tomu přišli na to, že se světlo šíří rychleji, než jak postupuje svítání z východu na západ.

Kodl

Západní Evropa = již 10 let na důležitých tazích standard. ČR = horká novinka s LED páskem. Ach jo ČR je prostě v tragickém stavu..

Jiří Kocurek

ŘSD plánuje přeložku silnice I/20 https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/191/infoletak_s20-hnevkov-sedlice.pdf
Územní rozhodnutí by mohlo být teď o prázdninách, jak samo ŘSD píše. Takže do 10 roků možná i otevření.

Urban Transport Lover

nedává my smysl proč to rovnou nestavěj jako dělenej čtyřpruh ale pouze jako 2plus1…
to mi hlava vážně nebere – stejně dřív nebo pozdějc bude Plzeň Budějky čtyřpruhová..

Jiří Kocurek

Tři pruhy mají být jenom asi kilometr, v místě, kde je stoupání 4,4 %. Dobrá věc, když chcete předjet Avii, ale v protisměru furt něco jede. Takhle počkáte a předjedete bez stresu a bez problému.
Možná by stálo za úvahu, zda přeložit do souběhu se silnicí i tu štreku, motá se tam jak had. Totiž zda je vůle něco dělat se spojením Praha – Příbram – Strakonice.

Vlastimil Kocurek

Tak v plánu je ČB – Plzeň jako 1+2/2+1. Kousek z Budějovic 2+2. Takže aktuální to není.
Ano na takové cestě, ač je to pofiderní řešení, je možné dokonce předjet i cisternu. To se vše ještě nějako bude měnit, třeba já mám informaci, že ČB – Plzeň bude 3 proudová po značné délce, Jiří zase, že jen výjimečmě. To se všechno uvidí. Ono se to ještě všechno několikrát změní.
Jakkoliv toto řešení moc nemusím, je takto postavena např. E 75, silnice přes Jablůnkov na Slovensko. Zásadou tam ovšem je, že vyloučené úrovňové křížení.

Bob

To nám ta vánoční výzdoba letos začíná ještě dříve než minulé roky.

petr 5

Novinka stará 60 let. Jen žárovky vyměnili za LED. A fošnu za kompozit.

Vlastimil Kocurek

Plast, ne ??

Kamil Maršálek

V PL je to standard a tady se každý světélko na šraňce bude zapíjet šampaňským. Za chvíli se bude slavit i výměna každé zářivky v čekárně?

X 1

…. zářivka v čekárně. Co je to čekárna?

Jiří Kocurek

http://www.onemanbrnoblog.cz/wp-content/uploads/2018/12/Dolni-nadrazi-2018-12-07-cekarna.jpg
Tohle je čekárna jak řemen. Ale nebojte, přesunem nádraží se to zlepší.

Bespi

U nas se slavilo, ze byla na WC dosazena svitici zarovka … trvalo to jen dva roky urgenci, Spravce budovy sedi jen o patro niz. Oprava te misnosti s WC se planuje uz … no asi dele nez tam pracuji a to bude 20 let.
Opetovnou instalaci stropniho svitidla v kancelari demontovaneho pred malovanim po nekolika urgench az nakojnec nahlaseni jako bezpecnostni incident se podarilo provest „za pouhych“ 6 mesicu.

Takze ano na CD je treba slavit kazdou drobnost.

Ten_z_Bíliny

Kolik nehod se stalo tak, že řidič prorazil první zázvoru a následně ho srazil vlak?

R2R2

Vsichni jsme si nakoupili LEDpasky z Ciny po dvacetikorune a ted nevime co s nimi 😉
Zcela seriozne, take by me zajimalo, zda existuje nejaka studie, ktera by zkoumala prinos osvetlenych zavor.

Jiří Kocurek

Moc jich nebude. Možná bude víc takových, kdy chodec podlezl závoru a pak ho srazil vlak.

thegrid

Navíc ty ledky jsou vidět hlavně v noci, kdy jsou dost vidět i výstražná světla stůj.

Luboš Beneš

Tak hlavní je silnice, dráha je lokálka do Blatné…fakt nevím jak blikačky na břevnech a závory zvýší bezpečnost. Doposud tam bylo zabezpečení jen světly což pro těch 5 šukafonů denně stačilo.

Travegoist

Jojo, mrtví od přejezdů v Blatné-Jezárkách, ve Tchořovicích a Mačkově by mohli vyprávět… Vlastně, nemohli.

R2R2

Myslite, ze zemreli proto, ze nevideli zavory? Do hlavy jim samozrejme nevidime a vypravet jiz nemohou, ale muj dojem je, ze proste nechteli cekat a moc se jim nedivim, nevim jak dnes a nevim, zda nejsem pouze smolar, ale byvalo to obcas nadlouho.

Milda

Tak pro železniční dopravu výborné, ale pro silniční už méně. První od Písku v Sedlicích se nedá přejet bezpečně ani 30, druhý, před Blatnou už je lepší a třetí v Blatné u pumpy je luxusní, oproti tomu co tam bývalo.

Travegoist

Ještě před 3 týdny byl přejezd v Sedlici nakaši, v Hněvkově ještě víc a v Blatné u čerpačky úplně nas*ačku…