Ostravský trolejbus z Ekovy míří na testování do Prahy

Parciální trolejbus Ekova Electron 12T. Foto: EkovaParciální trolejbus Ekova Electron 12T. Foto: Ekova

Dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrav a Ekova Electric zapůjčí Dopravnímu podniku hl. města Prahy parciální trolejbus Ekova Electron 12T. DPP

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
D@nčes

Jen ať nedejbože nezůstane v Ostravě takové žďorbo pro Prahu dobré.

xdas

Je známo jak dlouho ho budou v Praze testovat?

Radovan Komínek

Tento trolejbus je ideálním řešením pro linku MHD 30 v Ostravě, která by tak nemusela nesmyslně končit na Hranečníku a mohla by pokračovat na hlavní nádraží, stejně jako linka 101. Byla by tím na úrovni dnešní doby vyřešena doprava obyvatel Petřvaldu jak do centra Ostravy, tak na na nádraží Ostrava hlavní.

Dog

Kdybyste si ten článek pořádně přečetl a změřil si vzdálenost Hranečník – Petřvald, tak byste zjistil, že to možné není.

D@nčes

Ale je to možné, ale to by někdo musel chtít, není problém objednat vozy s delším dojezdem.

MRC

Jak to vypadá vlastně s tím testováním? Dočkáme se někdy rozšíření, nebo navždy a nikdy jinak jen úsek palmovka-letňany?

Cyklista

Jde jen o to, že DPP potřebuje část výkonů řešit vozidly, které nemusí kupovat, pořád jen něco testuje a nekupuje.

Poudy

Už se těším, až mi na zastávku v Praze přijede ostravský trolejbus, to bude ještě úsměvnější než ten plzeňský.

Tonda Sehnal

Já se dodnes drbu na hlavě, proč tak velké a ultra přebohaté hlavní město staví třetinu přepravního výkonu na naftových autobusech. S přihlédnutím k faktu, že v minulých čtyřech letech byl téměř celý park obnoven, vypadá to minimálně dvě dekády na drtivou převahu nafty… Což není moc rozumné… Kor ve znečištěném městě.

Kubrt

Nevidím to tak jednoznačně. Jestli sázka na elektrobusy (zatrolejovat významnou část Prahy v horizontu několika let je nereálné) vyjde, ukáže až přístích 10 let, až budou reálné zkušenosti s jejich životností a ekonomickou bilancí.
Jaká je definice ultra přebohatosti?

XXXD

Ale prosím vás, Praha je sice na české poměry velká a čistý vzduch tam asi moc nebude, ale že by byla nějak výrazně znečištěná, se říct určitě nedá. Oproti takové Ostravě je na tom rozhodně líp. Kromě toho, jak moc znečistí ovzduší zhruba 1000 autobusů? Oproti množství znečištění vyprodukovaného osobními a nákladními auty a dalšími velkými znečišťovateli, to bude skoro zanedbatelné. Navíc, Praha má kromě metra i poměrně dost rozsáhlou tramvajovou síť, která by v dohledné době měla dále růst a nahradit tak část autobusů.

Poudy

Růst tramvajových tratí nebude v horizontu příštích 10 let příliš významný, ale takové Metro D v tomto pomůže převelice, autobusový provoz v Krči je opravdu něco, co se jen tak nevidí.

XXXD

Pokud dojde k naplnění plánu tak ano. To samé samozřejmě platí o Déčku.

Jiří Kocurek

Nezapomínejte na jednu základní věc: Málokteré osobní auto najezdí po Praze za den 400 kilometrů a z toho většinu na plný plyn.
Co se kamionů týká: Obchvat Prahy opravdu, ale opravdu neblokují Baníkovci.

Mindrej Zebis

Vy dieslofobove vsechno moc prepocitavate na CO2 emise finalniho vozidla. Ale ono jde taky o to, ze elektrina taky neni cista, tezba prvku pro vyrobu baterii dava prirode fest zabrat, je z nich nebezpecnej odpad atd. A druha vec je operativni flexibilita. Autbus uzavrenou Proseckou objede po Vysocansky, tohle auticko na baterky by chciplo nekde na Estakade.

Kuba

A vy zastánci spalovacích motorů zapomínáte, že i benzín a nafta se musí nějak vyrobit. Baterky se dají recyklovat nebo využít použité ještě jinde.

Kubrt

K čemu se dá ještě použít takova vyzila baterku?

Mindrej Zebis

U tuzkovy nebo monoclanku bych par napadu mel, ale u autobusovy netusim.

PetrD

Treba pro podpůrné sluzby sítě (vyrovnání frekvence sítě, ale třeba i vykryvani spicek ) Tam nevadí rozměry a snizena kapacita.

Jiří Kocurek

A elektřina prostě je. Pozdravy ze Starého Mostu.

Martin V.

Celý park autobusů rozhodně nebyl v posledních čtyřech letech obnoven. Když se podíváte podrobněji na rok výroby autobusů v Praze (třeba tady http://citybus.cz/praha/aktevid_dp-a/index.htm ), tak teď vyřazují poslední vysokopodlažní a postupně i všechny Citybusy (nejmladší jsou 15 let staré). Až doberou poslední SORky ze současné smlouvy, tak můžou pomalu začít další kolo, protože nejstarší SOR NB jsou už 10 let staré. Teď by se podle mě měli kouknout na hybridy a parciální trolejbusy, případně CNG. Pořídit si jich pár na dlouhodobé testy v pražských podmínkách a koncepčně se rozhodnout, čím obnovovat v budoucnu. Čistá nafta to nejspíš nebude a nové… Číst vice »

Cyklista

Podle vás by měli kouknout, ale SOR hybridy nedělá, pouze elektro a CNG. Ani DPP, ani SOR se penězovodu nevzdají, takže s hybridem nepočítejte =)

Oldřich Sládek

Protože kvůli POZE je diesel levnější. 495 CZK/MWh. Tak to je. Elektrická trakce na kolejích + elektrická MHD platí ročně 900 mil. CZK na obnovitelné zdroje, což asfalt nemusí…

Martin V.

Ovšem z nafty se platí spotřební daň, která je 11 Kč/litr. Při hustotě nafty 840 g/l a měrné spotřebě motoru řekněme 200 g/kWh mi z toho vychází 11 Kč/l / 840 g/l * 200 g/kWh = 2,62 Kč/kWh, neboli 2620 CZK/MWh, což je pětinásobek POZE u elektřiny, kterou uvádíte (to číslo jsem nekontroloval, řekněme, že vám věřím).

Jiří Kocurek

Připočítejte ještě DPH, které se odvádí i ze spotřební daně a budete na šestinásoku.

Martin V.

Ano, to jsem zapomněl zmínit: Jen samotná „daň z daně“ je tak akorát na úrovni podpory obnovitelných zdrojů energie u elektřiny. Ne, že bych souhlasil se solárním tunelem, který způsobili (vědomě) naši poslanci, ale nářky nad tím jak je elektřina znevýhodňovaná oproti naftě jsou úplně mimo.

Jiří Kocurek

„asfalt“ platí ročně nějakých 80 miliard Kč na spotřební dani z paliva. Povinné přimíchávání (dotovaných) biopaliv pod taktovou řepkového magnáta se mi taky nelíbí, ale to teď ponechme stranou.