Ostravské metro 2.0. DPO představil novou verzi sítě tramvajových linek, přišly stovky připomínek
Tramvaje Dopravního podniku Ostrava (DPO) na ostravském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
O termínu spuštění má být brzy rozhodnuto, roli v tom bude podle DPO hrát i plánovaná modernizace významného přestupního bodu na zastávce Karolina.
Zdravím, když už páteřní linky, tak proč ne 1, 2 a 3. Marketing 8+ už pozbývá smysl, dle mého. A pak k tomu napojovací linky a zvlášť noční linky. V metro 2 není posílená 78, ta 17 dle test idos má jezdit, co 60 minut cca 5 spojů denně v pracovních dnech, 7 v pracovních dnech do 19 hodiny, atd. 78 by reálně mohla jezdit v trase Opavská – Jeremiáše – Duha – Fakultní nemocnice – Kotva – Hrabůvka Poliklinika – Hrabová PZ Sever – Vratimov, náměstí/Kartonážka. 41 zrušit, už nyní většina 27 se mění na 41, tak už to… Číst vice »
Proč jede z Poruby vše na jih města? 8 je jediný spoj do centra. No nevím, snad to bude jezdit fakt co 3 minuty, ale bude to extrémně přeplněné a snad to v ty doby, kdy to pojede v delších intervalech bude přesně navazovat. Nadšený z toho jinak nejsem.
S tím, že prodloužili 54 z alšáku až k nemocnici a ke kolejím většina mých výtek padla.
Doufám, že propustili ty co dělali první návrh
taky doufám, celé je to na hlavu postavené
Když si vzpomenu, že před stavbou Karoliny byly hlasy odsuzující tuto zastávku jako zbytečnou, protože všichni přece nastupují u Elektry a přestupují na Nám. republiky.
A ta rychlíková linka nebude závislá na zastávkových tramvajích jedoucích před ní?
Neměla by být, prakticky vynechává jen 4 zastávky a na většině té rychlé trasy budou za sebou jezdit tramvaje co 5 minut, takže není moc velká pravděpodobnost, že by se dojely.
Rychlíková linka není nic jiného než převlečená dnešní 10, která vynechá pár zastávek podél Místecké, čímž ušetří asi 2 minuty. Bude jezdit v pětiminutovém prokladu s 1, proto bych se dojetí neobával.
ty největší zvěrstva tam zůstala
V době rozhodování o socialistickém pražském metru existovala i levnější varianta, o níž uvažovali i tehdejší vzdělanci z ČVUT a tou byla podpovrchová tramvaj !!! Plány a představy z té doby jsou v archivech zůčastněných subjektů .
přesně tak a V době rozhodování o socialistickém pražském metru existovala i dražší varianta, o níž uvažovali i tehdejší vzdělanci z ČVUT a tou byl soukromý raketoplán do každé rodiny !!! Plány a představy z té doby jsou v archivech zůčastněných subjektů .
Podotek k to mu plánku: Není z toho pořádně vidět, která linka je která. Občas by se hodilo vepsat číslo linky přímo do ní, některé barvy jsou si podobné. Barvoslepí… nemohou za volant.
90% barvoslepých může v dospělosti za volant.
Jsem čekal, že se toho nějaký… génius chytí.
Proč to těm skutečně zrakově postiženým v MHD ulehčit, když můžeme nadávat řidičům. Jenže nadávání řidičům MHD nepodpoří, narozdíl od drobných grafických změn, které budou stát haléřovou položku za tiskařskou barvu.
Ale jo, dovedu si to živě představit jak ke zmatenému slepci v křižovatce přileze génius a začne mu vykládat, že řidiči jsou taky slepí, hahaha! A pak odejde.
Takže vy napíšete blbost někdo ji vyvrati, aniž by řekl cokoliv jiného o vaší, celkem rozumné myšlence. A vy na něj okamžitě vyjedete jak je to protiautičkářský útok. Fakt génius
To není génius, to je zapšklý důchodce se špatným zrakem.
Ale redakce si stále myslí, že nám tu diskuzi obohacuje.
Nechte 17 jezdit tak jak jezdí a neotravujte furt lidi s přestupy. Mám v Porubě rodinu, je tam dětská pohotovost, to jako s malýma děckama budu přesedávat protože se to někomu u stolu hodí? Jděte fakt už doprdele 😡 děláte úspory tam kde to vůbec nedáva smysl, že je něco „staré“ 10 let neznamená, že to není dobré. Zamyslete se, Vy za těmi stoly co to zase vymýšlíte za blbosti.
To co hledáte se jmenuje Taxi, ne MHD. Taxi je to co jezdí kdy chcete a kam chcete. MHD je to co vozí hromadně lidi určitým směrem, přičemž jestli to sedí zrovna do vašich individuálních potřeb nebo ne není rozhodující.
MHD má sloužit lidem a ne doprávakům aby si děali dobře nad iraciońáníma přestupama… Je ostudné že největší sídliště ve městě nemá přímé spojení s VŠB a FNO, stejně tak odříznutá nádražní od svinova (kde kodis ukončuje stále více spojů) a poruby je čirý nesmysl…
Má slouži VŠEM lidem. A protože se nejde zavděčit všem, musí představovat kompromis který je nejlepší pro co nejvíce lidí. Takový kompromis můžou být páteřní linky s krátkými intervaly a dobrými přestupy, jak je v návrhu. Ale určitě není kompromis že někdo chce linku z A do B protože tam má rodinu.
Mimochodem, proč má mít zrovna jedna lokalita přímé spojení s VŠB a FNO? Proč ne třeba jiná? Proč nemá takové přímé spojení třeba Slezská?
Hlavní směry musí být bez přestupu, což je centrum> dubina, centrum>výškovice, centrum>poruba a dubina>poruba… z návrhu jaksik vypadlo spojení z nádražní na svinov a porubu a také spojení poruby a dubiny… hlavně že nádražní má tři linky na Dubinu a z toho tu nejdůležitější odkloněnou na hlučinskou… tak ANTIzakáznické linkové vedení nikdo soudný vymyslet nemohl…
A závěrem, paní je rozčílená naprosto právem, 100tis sídliště v 300tis. městě má mít spoj na přímo a nikoli s nesmyslným přestupem na svinově…
1. kdo říká, že ty směry musí být bez přestupu a že jsou ty hlavní? 2. všechny vámi určené hlavní směry návrh pokrývá bez přestupu 3. spojení Nádražní – Svinov (Poruba) – Část Nádražní je v docházkové vzdálenosti zastávky Karolina, část je v docházkové vzdálenosti SBN (odkud jedou přímé autobusy). Zbytek, tj. zhruba polovina délky ulice musí s přestupem, což je nepříjemné, ale nadruhou stranu se tím výrazně zlepší spojení Hranečník-Poruba (které mimochodem já považuji za jeden z těch hlavních směrů) 4. Dubina-Poruba – linka 17 5. 3 linky z Nádražní na Dubinu – Linka 1 a 1R jsou jedna… Číst vice »
FNO atd je obsloužené pomocí posílené 78.
Není možné provozovat linku z každé konečné na každou konečnou, to by jela přímá tramvaj 1x do hodiny, což je k ničemu.
To je otázka… Pokud by šlo o spojení do centra, pak by se to v nějakých úsecích proložilo a zůstal by běžný interval, ale peklo by to bylo vyvážit na druhé straně.
Každý úsek bude druhou stranou, stačí problém řešit z jiné konečné. …jak pes lovící vlastní ocas.
Vždycky nějaké přetupy budou, lepší je vyvážit páteřní linky a doplnit je. Zkušenost z Brna.
S dítětem se chodí pravidelně k dětskému praktickému lékaři. Na dětskou pohotovost se pravidelně nechodí. Tam bych jel opravdu v akutní situaci, která se stane bez ohledu na jízdní řád, a tedy bych jel asi ne tramvaji, ale třeba autem nebo taxikem…
Styl diskuze patří k Vám domů, zde byste se mohla chovat jinak…
to hlupakům na kodisu nevysvětlite
Ono vás to ve výsledku nezabije přestoupit, stačí nebýt tak pohodlný a rozmazlený 😀
klasický hloupý argument
No vzhledem k tomu jaké používáte vulgarismy vám asi nevysvětlím jaké jsou nadčasové inovace co vymýšlí,“ ti od stolu“.
Přesto se o to pokusím .
Linka číslo 17 je využívána především ve špičkách a trošku v brzkých sedlech.
V časech dopoledních a večerních se dá napočítat cestující v jednom voze na prstech jedné ruky.
Vám evidentně dělá problém přestup , což v třetím nejlidnatějším městě není až tak výjimečné.
A na dětskou pohotovost?
To jsem se hodně pobavil.
CHtějí si to prosadit tak se to prosadí jasné tahají Ostraváky za nos prýj Metro ha ha
Doporučuji vyhledat, co znamená slovo „metro“ znamená, protože to zjevně nevíte.
Definice metra je v každé části světa jiná. Zatímco v post-komunistických zemích si pod tímto slovem většina lidí představí převážně podpovrchový systém těžké železnice obsluhující město, v Americe stejným názvem často označují i autobusovou síť.
Udělalo by mi radost, kdyby se podařila (v návaznosti na koncept ,,metra“) zavést automatická preference tramvají na světelných křižovatkách. Např. úsek Zábřeh OC- Zábřeh vodárna je naprosté peklo, 3 světelné křižovatky a kolikrát stojíte na všech 3.
1.Někdo chtěl být světový, takže název metro , i když jde o reorganizaci tramvajové dopravy. 2.Na dotaz na Jih mi bylo odpovězeno, že vše je v jednání. 3.Na dotaz co se tím ušetří a komu to prospěje mi ze strany politiků bez odpovědi. 4.Linka 17? návrat o 40-50 let zpět kdy byly podobné náhodné výstřely v podobě linek 6 , 18 5.Jízda dvojčat? kde ty desítky sol chtějí provozovat? Osobně mi to připadá jako něčí pomník a nebo aktivita lidí, kteří chtějí zdůvodnit svojí zbytečnost a produkuji podobné náležitost.Vždycky jak do korporace přišel nový top manager jako první změnil organizační… Číst vice »
v DPO se měnil management?
Jak můžete srovnávat 17 s 6 a 18?
6 jezdila pouze 3 spoje na ranní , 3 na odpolední 1 na noční.
18 jsem tehdy taky moc nepochopil.
Říkalo se tomu „noty na buben“
Slovo „metro“ znamená něco jiného, než si myslíte. S podzemní dopravou nemá společného nic.
Upřímně řečeno bych byl klidně i drastičtější. Myslím, že 2.0 jde už zase opačným směrem, než byl hlavní důvod celé této změny. Chtělo by to samozřejmě postavit pořádné přestupní body, ty dnešní jsou samozřejmě nedostačující. Nicméně přehlednost, krátké intervaly a jeden, dva přestupy jsou přínosnější i pro cestující, než když jim dneska ujede jejich oblíbená linka XY, která jede jednou za dvacet minut a další už je prostě pozdě.
Klidně bych zachoval z nynějšího plánu 1,2,5,6,8,9,10
Linku 4 bych vedl stejně, ale v 5 minutovém taktu a po stavbě trati na Opavskou bych ji přesunul z Martinova tam.
Linku 3 bych vedl v 10-15 minutovém taktu ve směru Zábřeh, Rodinná, Nádraží Vítkovice, Městský Stadion, Vagónka, Daliborova, Poruba-Vřesinská a po přesunutí 4 na Opavskou místo Vřesinské do Martinova.
Sice nejsem zdejší a je to rána od boku, ale podle mě to není úplně mimo, co soudíte ostatní?
Trať na Opavskou nebude ještě hodně dlouho 😅
Soudím, že opravdu nejsi zdejší.
Když mi bylo 7 let tak jsem si opravdu velmi přál přímý rychlík Aš-Čierna nad Tisou.
Tolik k tvé lince č.3
co je na té změně dobrého? Vidím jen delší jízdní doby a nesmyslné přestupovaní
Kde jsou delší jízdní doby? Ty tramvaje jezdí stále po stejných kolejích, na přestupech strávíš minimum času kvůli kratším intervalům a nebudeš muset tak dlouho čekat na svou linku.
Proto tomu přezdívají metro, pže u metra taky nejezdí z každé konečné na každou konečnou nějaká linka, ale jsou tak přestupní body, aby to bylo přehledné a stejně rychlé.
chlapče, každý přestup je časová ztráta, proklikej si jejich cvičný idos zjistíš jak se cestování prodlouží…
Ten koncept hlavně vychází ze starého západního předpokladu, že tramvaje jsou drahé a busy levné.
Jenže z EU právě teď přichází nutnost nových velmi drahých elektrobusů, a naopak Ostrava měla možnost ještě léta provozovat staré superlevné tramvaje, případně i přez 15 let kdyby je jako Praha předělala na wany.
A samozřejmě jde i o vyžilý koncept maximálně podporující centrum města a tamní kanceláře, přestože už i na Západě se po covidu ukazuje, že kancelářské mrakodrapy jsou stále poloprázdné. Takže budoucnost velkých měst bude muset opět být v továrnách více na jejich okrajích, a návratu čistějších forem průmyslu, aby se vše nesmyslně nedováželo z druhého konce světa.
Návrat desetiminutové jízdenky se tedy nekoná?
Většina lidí reálně ani neví, že 10-minutová jízdenka už u DPO neexistuje… To mne na tom baví nejvíc… Bohužel… DPO tento krok totiž naprosto zamaskovalo, a moc se rušením jízdenky nepochlubilo.
Je pravda, že vidím hodně lidí, co si pořád pípají výstup
to byly jen politické tlachy
To množství bezbariérových zastávek je v roce 2023 docela alarmující. DPO by měl na tomhle zapracovat.
Bezbariérová je naprostá většina zastávek, v mapce jsou zaznačeny jen přestupní.
Nevidím moc smysl ve vedení tolika tramvají na Hlučínskou, a vlastně ani v té celé trati na Hlučínskou. Ano, momentálně jich tam jezdí úplně stejně, akorát s číslem 8, ale autobusy ve směru Petřkovice/Hlučín tam jezdí už tak co 5 minut a ten vzduch, co tam vozí ty tramvaje, by mohly úplně v pohodě převzít.
Smysl tu není ani tak v tom jezdit na Hlučínskou, ale odlehčit smyčce na Hlavním nádraží.
Aha, v tom případě nemám dalších námitek 🙂
Jinak souhlasím, že vzhledem k současné struktuře obyvatel a zástavby a vzhledem k ukončení tratě „uprostřed ničeho“ je smysl té trati pochybný.
Nicméně Přivoz v posledních letech podstupuje docela silnou gentrifikaci. Pokud se to rozšíří i na oblast za tratí, tak tam tramvaj bude mít slušný smysl. Ještě lepší by bylo obnovit zajíždění tramvají až do Petřkovic nebo alespoň k outletu, ale to už je asi příliš velké scifi.
Nevím, nejsem z Ostravska ani to tam moc neznám, ale nebylo by lepší, před zavedením nového konceptu připravit na něj síť- tedy konkrétně kapacitnější smyčku u nádraží? Ukončení 1/1R ve mě představu páteřní linky nevyvolává 🙂
To se ale bavíme o celkem masivní rekonstrukci přednádražního prostoru, což je docela explozivní téma samo o sobě, takže to raději ani nenavrhujte 🙂 Pro vysvětlení, protože místní reálie neznáte, přednádražní prostor čeká spolu s rekonstrukcí Ostravského železničního uzlu zásadní přestavba. Plánuje se mimo jiné vybudování podchodů, přestavba nástupišť MHD, mluví se o odsunu celé tramvajové smyčky do přilehlé ulice s potenciálním napojením na trať na Hlučínskou, uvažuje se o výstavbě velkého muzea MHD. Jenže nikdo včetně města se nemůže shodnout na tom jak vlastně ta přestavba bude vypadat a kdy se bude dělat. Aktuálně se to už odsunulo kamsi… Číst vice »
budte vklidu, ten systém nikdo normální nechápe…
a proto pošleme antizákaznicky linku tam, kde nikdo nepotřebuje…
Nechápete, ty tramvaje se musí někde otočit (a jak kolega správně poznamenal, řidiči někde potřebují přestávky). Před Hlavní nádraží se všechny tramvaje linek 1, 1R, 2 a 6 nevlezou, takže máte na výběr buď zmenšit počet tramvají (a tím prodloužit intervaly, čímž ublížíte všem cetujícím), nebo ty tramvaje rozpustit mezi smyčky Hlučínská a vozovnou Křivá. Druhá možnost sice poškodí část cestujících, kteří musí přestoupit, ale v porovnání je to menší zlo.
Za tohle nemůže DPO ani nějaká zlovůle, ale prosté technické omezení infrastruktury.
a on řidič musí nutně pauzovat ve voze? Tramvaje se tam mohou točit jak na běžícím pásu a ničemu to vadit nebude…
Jakože si po příjezdu na zastávku řidič vymění s kolegou klíče, půjde se občerstvit na nádraží aby za chvíli přebral klíče dalšího kolegy? Jako…ne že by to snad nešlo, něco takového se dělalo v trolejbusech u vozovny. Ale plánovat takové směny bych určitě nechtěl. A sloužit je když na Hlavním nádraží řidiči ani nemají zázemí určitě taky ne.
(předpokládám, že mi odpovíte, že to cestujícího nemusí zajímat, že?)
A hlavně není kde čerpat BP,proto Hlučinská
to nevidí nikdo, Hlučínská se měla dávno zrušit
Myslím, že když už se dělá taková velká změna, tak by se to mělo udělat pořádně i s přečíslováním některých linek, tak aby to dávalo větší smysl. Hlavně ta 17ka.
To ano…třeba v Plzni by konečně mohli buď zavést linku 3, nebo 4 přeznačit právě na 3.
O Praze, kde hlavní nádraží obsluhují klíčové linky 5, 9, 15 a 26 (nikoliv 1, 2, 3, 4…) ani nemluvě.
Tak zastávka Hlavní nádraží je zatím ještě blbý vtip, a číselná řada je souvislá.
Proč by zrovna u hlavního nádraží měly jezdit linky 1, 2, 3 a 4? Proč ne třeba na Karlově náměstí? V Praze jsou obsažena všechna čísla od 1 do 26 a není důvod to přečíslovávat, zvláště u léta zažitých páteřních linek, mezi které patří i devítka.
Jednička přesunutá od Nádraží do Přívozu, kdo to vymýšlel? K nudné a dlouhé cestě do Hrabůvky bude teď člověk ještě muset přestupovat..
A když budete přestupovat na Muglinovské tak to máte i s adrenalinovým zážitkem, nejlépe po 20.hod.😁
Muglinovská zas takové peklo není, proti třeba SBN. Příjemná zastávka to sice není, ale je příliš exponovaná na to, aby se na ní drželo příliš „existencí“.
Nicméně je nějaký důvod proč přestupovat na Muglinovské, když je k přestupům přímo stvořená Karolina a dřívějším/pozdějším přestupem nic nezískám? Tím spíš když 1R začíná/končí na Plynárnách.
Máte somozdřejme pravdu, bylo to myšleno s nadsázkou.
Leda z nějakou zbraní kategorie D v kapse, že 😀
Chápal bych, kdyby 1R končilo na hlavním a 1 na Hlučínské, ale plynárny vůbec nechápu
Uvědomte si, že kapacity jednotlivých úseků omezují kapacity smyček a propustnosti křižovatek. V tomhle případě jak propustnost křižovatky Nádražní-Mariánskohorská/Muglinovská, tak kapacita smyčky Hlavní Nádraží. Pokud kapacitu vyčerpá linka 2 a 6, tak už tam tu 1R není jak vtěsnat. Jedině za cenu odklonění části spojů 2 a 6 na Plynárny, a to by zase byl řev proč se preferuje 1R.
Až se dokončí klíčové stavby které odlehčí provoz na Mariánskohorské a až se udělá přestavba přednádraží, tak potom půjde vymýšlet co všechno na Hlavní nádraží poslat.
Sorry, ale co je to za blábol, tenhle komentář..?
Ano, máte pravdu, že jde i o kapacitu smyček. Ale, nějak jste asi zapomněl, že jak v prvním, tak i ve druhém návrhu se kapacita křižovatek na ulici Nádražní i smyčky na Hlavním Nádraží razantně snížila… Hlavní nádraží by mělo sloužit zejména jako jeden velký přestupní uzel. Největší slabina celého tohoto i předchozího návrhu toho jejich úžasného „metra“ je, že Hlavní Nádraží v Ostravě úplně opomíjejí…
Kapacita snížila – (myslím tím samozřejmě fakt, že na Hlavní Nádraží bude zajíždět daleko méně linek, a méně často, než tam jezdí nyní)…
Technicky vzato jsem měl tedy správně spíše napsat, že kapacita se zvýšila…
Tak si to zkuste spočítat znovu. V současnosti odjíždí z Hlavního nádraží 3 linky s intervalem 10 minut. Tedy 3 tramvaje za 10 minut. Podle návrhu odsud mají jet dvě linky, jedna s intervalem 5 minut a jedna s intervalem 10 minut. Tedy opět 3 tramvaje za 10 minut. Kde je to vámi deklarované uvolnění kapacity?
„Hlavní nádraží by mělo sloužit zejména jako jeden velký přestupní uzel.“
Akorát linkové vedení nejde dělat podle vzdušných zámků s termínem realizace 2030+.
kapacita smyček zákazníka vůbec nezajimá…
To je asi jako říct, že cestujícího na železnici vůbec nezajímá, že do jeho cíle nevede železnice. Nebo leteckého cestujícího, že v jeho destinaci není letiště.
Cestujícího to sice zajímat nemusí, ale pokud se tam ty tramvaje čistě fyzicky nevlezou, tak to asi očividně nebude fungovat
proč by se nevešly? 😀 řidič fakt nemusí pauzovat ve voze…
Přesně… Tvl, se podívám na Smyčku Hlučínskou a vidím za sebou 4 tramvaje… To máte 30-40 minut pauzy a blokování místa… A prý, že se tam ty tramvaje nevlezou…
Bezpečnostní přestávka je 30 minut po 4 hodinách jízdy, případně může být rozdělena do několika 10 minutových. To není výmysl nebo pohodlnost tramvajáků, ale zákon. Jízdní doba tramvaje z Hlavního nádraží na Vřesinskou je 37 minut, z Vřesinské na Hlučínskou 40 minut, na každé konečné je třeba mít aspoň 4 minuty pro vyrovnání zpoždění. Dále, na smyčce Vřesinská není na jakékoliv delší stání absolutně kapacita. Na smyčce Hlavní nádraží ta kapacita sice je, ale řidiči tu nemají žádné zázemí. To jsou holá fakta. A teď se prosím předveďte, jak to tam chcete nacpat bez toho, aby řidiči dlouho nestáli na… Číst vice »
páteřní linka a nekončí na hlaváku, to přece dává smysl, ne? 😀
Pokud je dlouhodobě osvědčená kapacita té smyčky 18 tramvají za hodinu (čili v průměru co 3,3 minuty jedna tramvaj) a návrh počítá s intervalem páteřních linek 3 a 5 minut (čili 20 a 12 tramvají za hodinu) – kolik takových páteřních linek se na tu smyčku vleze? Není to až tak těžká matematická úloha a výsledek je 1,5 páteřní linky. čili buď jedna páteřní a jedna doplňková linka, nebo jedna páteřní všemi spoji, nebo dvě páteřní s tím, že polovina spojů jedné z nich zamíří na Hlučínskou. Hypoteticky si můžeme pohrát s myšlenkou, že se kapacita zvýší vlezou se tam… Číst vice »
vy jste zaměstnanec že ten paskvil tak obhajujete? 😀