Ostravě se komplikuje nákup autobusů na vodík, ÚOHS vyhověl rozkladu SOR Libchavy
Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris
Primátor Ostravy mluví o možném zrušení celé soutěže.
Primátor Ostravy mluví o možném zrušení celé soutěže.
V oboru ve kterém ještě prakticky neexistují vozidla jsme si dovolili dát podmínku že už musí existovat.
No, ano, pane řediteli zeměkoule, vlastně máte pravdu.
A přitom možnost, jak se zbavit MORu je tak jednoduchá. Stačí do kritérií ve výběrovém řízení zahrnout design vozidla, který bude plně hodnocen nezávislými odborníky z akademického prostředí. Kotasovy odpornosti dostanou naprosto jistě nulové hodnocení a to MOR srazí na třetí nebo horší místo, i když bude váha designu pouze 3 %.
Nechápu proč SOR napadá vyberovku když má bus teprve ve vývoji.To ho můžou vyvíjet třeba 10 let.Taky bohužel jezdím sorkou a nic horšího za 25 let za volantem autobusu jsem neřídil.Po 20 letech se změnil design tak pokud jsou tak pružní i ve vodíku tak to potes
Pamatujete na Škodu před pár lety? I v MORu se musí vyrovnat s tím, že sponzoring politických stran je už překonaný způsob vyhrávání výběrových řízení. Budou okolo sebe bezhlavě kopat a dětinsky se mstít několik let.
Vy jste nepochopili jednu věc. Jakmile v každé výběrovce a nemusí se jednat jen o vodík, neuspěje SOR, vždy podají nějaký rozklad a pod. Že by se zamysleli nad kvalitou svých výrobků,to ne.
Nechci ti do toho mluvit, ale rozhodující slovo má ten úřad, ne firma, kterou zjevně nemáš rád.
Teď to ještě napíšu z pohledu řidiče. Občas mívám to štěstí či neštěstí, že musím jezdit se Sorkou. Jinak jezdím s Ivecem. Ano,je pravda, že když vám na Sorce bliká polovina kontrolek, stále ještě jede. Akorát ty závady umí málokterý mechanik odstranit. Ale z pohledu řidiče vylezu z Iveca,jsem v poho. Řízení jedním prstem, řazení dvěma. Když vylezu ze SOR,jsem tak zničený,že nejsem malém schopný jít druhý den na směnu. Když pominu hromadu tlačítek ze středověku,tak k volantu potřebuji obě ruce a řízení, někdy hrůza,jako by tam zapomněli dát posilovač. Prostě starý Zetor se ovládal snáz.
Oprava: ne řízení,ale řazení někdy hrůza
Takto se chovají i další výrobci, například Škoda.
A nedělá náhodou Schadewerk přesně to stejný ?
Že by SOR chtěl říci městu Ostrava, jestli to vyhazování peněz skrz vodíková vozidla nechce ještě rozmyslet?
Jinak ten kdo poskytuje dotace je v tomto řetězci ještě horší než zmíněné dva subjekty v první větě. Dotyčný prostě vyhazuje beztrestně svěřené peníze.
Zrušit celý vodík a tento ekonomický nesmysl. Ale jinak chápu naštvání, SOR nebrat ani naftový natož na vodík.
Jenom pro představu o vodíku. Toyota Mirai vezme 1kg/100km. 1kg vodíku má výhřevnost 33kWh. Účinnost elektrolýzy je cca. 70%, dalších 10% je potřeba na stlačení na 350bar. Na výrobu a stlačení je potřeba 33/0,7/0,9=52kWh. Při ceně 4Kč/kWh je to 200Kč/kg a to nepočítám odpisy drahých elektrolyzérů, kompresorů a zásobníků, takže uváděná cena vodíku 10€/kg je u nás v říši snů, ale i tak to dělá 2,5Kč/km. Ekvivalentní elektromobil ujede za 4Kč/kWh km za 80 haléřů, tj. více než 3x levněji. U autobusů je to velice podobné. I při poměrně nízké ceně okolo 10€/kg jsou provozní náklady na km výrazně vyšší… Číst vice »
Oprava: U Miraie stlačení na 700bar.
Musím vás opravit Vy jste totiž úplně opomněl to, že molekuly plynného vodíku jsou jedny z nejmenších, které existují a je proto téměř nemožné nádrže na vodík utěsnit. To způsobuje značné ztráty při skladování. Nádrž busu čekajícího na náhradní díl bude za týden prázdná.
Prostup molekul vodíku armaturami i materiálem samotným je známá věc, ale zas takový extrém to není. Za rok by z nádoby utekla řádově procenta celkového množství. Samozřejmě jde o speciální armatury a těsnění, které jsou třeba oproti běžnému CNG řešení výrazně dražší.
Celé to vodíkové šílenství ostravského magistrátu a DPO by mělo být zrušeno. Je to jen vyhazování peněz daňových poplatníků. Proč pán Macura neřekne kolik by stál ujetý kilometr ve srovnání normálním busem a parciálním trolejbusem a jakým způsobem se bude vyrábět ten „ekologický“ vodík??? Nejen že několikerá přeměna energie není ekonomická, a ekologická je podobně jako když elektrobus jezdí na energii vyrobenou v uhelné elektrárně! Ekonomická stránka hospodaření DPO je doslova katastrofální když dle zveřejněných údajů v současnosti už tak drahé jízdné pokrývá jen čtvrtinu nákladů!
Ve zveřejněných nákladech asi ještě žádné vodíkové autobusy nebudou… A pokrývat čtvrtinu nákladů z jízdného je vcelku normální, v Praze je to ještě o dost méně. Záleží na odvaze politiků stanovit ceny jízdného – ty ostravské nejsou nijak vysoké.
No jo, Macura je klasickej kANOista, problém je ve všech okolo a všechno je nespravedlivé. Alespoň nepatrná sebereflexe neexistuje
Je moc hezké, že tu máme celý ÚOHS, ale pak se jeho ředitel rozhoduje stejně jinak. Práce úředníku teda k ničemu. (a obavy z vodíkového SORu naprosto chápu)
Neuvěřitelné, co je v tomhle státě všechno možný. Naprosto rozumím naštvanosti Ostravského primátora i DPO. Domnívám se, že je naprosto v pořádku, když firma požaduje ve výběrovém řízení, aby se hlásily firmy, které již mají s výrobou poptávaného produktu nějaké zkušenosti. SOR ten výrobek nemá, přihlásí se a ještě se mu vyhoví? No, kde to jsme? Přeci chci-li se hlásit do nějakého výběrka měl bych mít i daný výrobek. V tomhle vidím chybu toho zákona o veřejných zakázkách. Popřípadě by tedy potom mělo být umožněno zadavateli, aby měl možnost se domoci nějaké finanční kompenzace za zdržování výběrového řízení na které… Číst vice »
Jenže on tu vodikovou část stejně dodává na většinu autobusů jeden a ten samý výrobce… (tím argumentoval i SOR).
A ještě něco:
Reference splňuje i Škoda, protože vyrobila a dodala 1 vůz před 13 lety – TriHyBus – ve spolupráci s ÚJV v Řeži. Bus ale stejně po většinu času nejezdil.
Je na základě tohoto Škoda zkušená? Nemyslím si.
(I kdyby byla, tak je jí to prd platné, protože to neumí využít. Viz elektrobusy pro Prahu, které většinou stojí, přitom zkušenosti s výrobou elektrobusů i trolejbusů Škoda má)
Požadavek na takovou refernci (nějaká větší dodávka) je možná zatím fakt trochu silný, nestačilo by aby výrobce měl prototyp s nějakými výstupy, parametry, naježděno půl milionu km u různých dopravců a tedy měl co ukázat? Což je to co většina výrobců dělá, má co předvést a ukázat a prokázat, že jim to funguje.
To by se ale nemohla přihlásit ani Škoda 🙂
Doporučuji přečíst, hlavně tu druhou část s vyjádřením pana docenta Mlsný:
https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-18126.html
Chtít vyzkoušený výrobek je znakem správného hospodaření. Být pokusný králík nějakému výrobci se např ČD se Zázraky krutě vymstilo. Tahle země je někdy fajna a někdy vážně divná.
Ono jde o to, že když je to za evropské peníze, nemůžete si dát do hodnotících kritérií reference.
To se pak musí řešit tvrdými podmínkami na záruku, spolehlivost.
Tady jde o podmínky účasti a ne hodnotící kritéria a musím vás ujistit, že reference jako podmínka účasti jsou u projektů za evropské peníze zcela běžné nejen v ČR.
Ano, ale tak trochu zapomínáte, že jde o absolutně novou technologii. DPO chce být dobrovolně pokusným králíkem v případě vodíku, tak si pak holt nemůže dávat podobné podmínky do výběrka.
Řekněme, že už jiný výrobce tyto vozy vyrábí. Není to sice xtá generace, ale už má vozy, servis a stačí u něj objednat. Ty vozy jezdí. Denně. Na druhou stranu je tu SOR, který nemá nic a než si sám zaplatit vlastní vývoj a zkoušky, nechá část těchto nákladů na zákazníkovi a jeho cestujících a pak možná dodá něco, co možná někdy nějak bude jezdit… Nepřijde Vám to trochu nefér?
A nepřijde ti naopak nefér, že vítěz je pak vlastě předem znám, a tudíž si může nasadit cenu, na kterou by se v případě hrozící konkurence rozhodně nedostal?
A když je i se zkouškama dodá levněji, jak ten stávající výrobce ?
Absolutně nová technologie to není. Už asi 20 roků se to ale nevyplácí, neboť baterie mají násobně vyšší účinnost.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FCHV