Ostrava zrušila soutěž na nákup vodíkových autobusů, tendr vypíše znovu
Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris
Předseda ÚOHS dospěl k názoru, že podmínky soutěže v Ostravě jsou diskriminační.
Např. ve Francii od vodíku v MHD ustupují protože náklady na provoz jsou oproti elektřině, plynu i naftě několikanásobně vyšší, jen v Ostravě chtějí být za každou cenu originální ať to stojí co to stojí, vždyť ono to daňoví poplatníci zaplatí, že?
Hmmm … jsem zvědav, kdy „dojde k pochopení“, že zjednodušeně zadaná / požadovaná reference je nesmysl?!? Podle mého názoru: To že někdo něco vyrobil a nebo dodal v minulosti vůbec nemusí znamenat, že uspěje v přítomnosti či budoucnosti. Není tam 100% přímá spojitost. (Když to zjednoduším:) Aby reference z minulosti měla smysl, tak bych musel vyžadovat dodání „do posledního šroubku totožného výrobku, minimáně stejně kvalitně zhotoveného, který bych používal v nejhůře stejných podmínkách jako ta reference (včetně minimálně stejně „schopné“ obsluhy)“. Kvalitní a kladná reference pouze naznačuje, že je šance, že dodávka „vyjde“ / bude úspěšná. V žádné případě reference… Číst vice »
Reference samozřejmě nic nezaručuje, a toto ani nikdo netvrdí. Nicméně je to ukazatel, že potenciální dodavatel už něco někam dodal, je možné se informovat na zkušenosti s daným výrobkem/službou atd.
[Ach jo, tak ještě jednou a stručněji:] Když dělám VŘ, tak mě prioritně zajímá jak výrobek funguje JINDE a nebo jak bude fungovat „U MĚ“?!? 2 Kubrt: Jasně, chápu Vás, nic proti a teď jak tu referenci „přínosně“ nadefinujete do podmínek VŘ a když už to nadefinujete, tak nebude lepší místo požadavkůna referenci tyto požadavky / parametry nadefinovat pro požadovaný výrobek? Apropo: když reference nic nezaručuje, tak proč ji teda používat? [Toje dost „padlé na hlavu“.] Příklad z nedávné skutečnosti, stačí se přesunout z Ostravy trochu málo na západ: dodaný výrobek je do jisté míry šmejd, všechny kusy jsou či… Číst vice »
Jasně no, taky raději koupím něco technicky náročného od výrobce, co s tím nemá žádnou zkušenost, než něco, co už je ověřené a ví se, že to funguje?
Co je víc? Užitná hodnota nebo soutěž?
Aha.
Ale hlavně, že podmínky splňovala Škoda, která vyrobila jediný vodíkový bus před více jak 10 lety a ten ani nejezdí.
To je fakt zkušenost.
Praha s elektrobusy Temsa může vyprávět.
Proč se vypisuje na konkrétní zdroj energie? Vypište soutěž bez omezení s tím, že hodnotícícm kriteriem bude celková cena po dobu využití vozidla a zohledněna může být výše emisí, taky za celkový život vozidla. Pak už ty vodíky nebude muset nikdo speciálně objednávat.
Možná proto, že Ostrav už si objednala plničku a teď musí dokázat, že nevyhodili peníze jen tak.
Tak nějak. Denní dojezd, disponibilita, zohlednit nižší well-to-wheels náročnost na primární energii a emise z provozu. Vyhrává (parciální) trolejbus.
Úřad pro ochranu korupce nezklamal. To že je Sor 10 let pozadu není omluva.
Když vezmu, že v roce 2021 je v EU+ostrovy uváděno nějakých 160 vodíkových autobusů, tak to vyjádření o rozvíjejícím trhu je na místě. Solaris chápu, ten vodíkový autobusy produkuje. Ale Schadewerk pokud vím žádnou referenci nemá.
Schadewerk (electric) se alespoň podílela na prototypu TriHyBusu, což teda není reference kontraktu, ale alespoň zkušenost to je.
Podle toho kolik najezdil, tak bych ho v referencích radši ani nezmiňoval. A zrovna tady se ukázaly nevýhody toho pohonu. Spolana vedle pálí vodík ve velkým, ale pro provoz se musel dovážet čistej vodík z Ostravy. Ze Spolany se nedá použít.
Jistě, ale pořád je to něco málo oproti nic. 🙂
Souhlasím, že nutnost extrémně čistého vodíku, to je jeden z problémů palivových článků (jako by nestačila energetická náročnost jej mít v patřičné formě).
TriHyBus se do definice v této soutěži vešel. Věřím, že úplně náhodou 🤪