Podcast: Vrhli jsme se do vodíku, chceme mít takový autobus v portfoliu, říká jednatel SOR Libchavy Filip Murgaš

Elektrobus SOR NS 12 electric v Brně. Foto: DPMBElektrobus SOR NS 12 electric v Brně. Foto: DPMB

Autobusy zdraží podle Filipa Murgaše plošně o 3 až 8 procent, nárůst cen energií i železa je zásadní.

V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz tematicky zavítáme do východočeských Libchav k druhému největšímu autobusovému výrobci v Česku. Hostem ve studiu je jednatel a obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy Filip Murgaš.

Základními trhy pro SOR jsou Česká republika, Slovensko a Polsko, kam firma dodává většinu svých autobusů, ale více než tři stovky českých „Sorek“ jezdí už v Německu a potkáte je i na Faerských ostrovech.

V podcastu otevíráme téma, jak se podle výrobce promění autobusový trh v dalších letech. „V nejbližší době můžeme očekávat nárůst zájmu o bezemisní vozidla o 10 až 20 procent. Ale to, kterým směrem se trh ve skutečnosti vydá, záleží především na státní podpoře a politických rozhodnutích, jak bezemisní autobusy podpoří. V dnešní době jsou ty technologie tak drahé, že malé město si bude moci těžko dovolit elektrobus nebo vodíkový autobus ze svého rozpočtu,“ říká Murgaš s tím, že města, která dnes mají už vozidla v elektrické trakci, ať už tramvaje či trolejbusy, budou podle jeho názoru spíš pořizovat elektrické autobusy i kvůli jednodušší stavbě dobíjecích míst. SOR věří i vodíku, právě teď začíná prototyp vlastního vodíkového autobus vyrábět.

Které z nezbytných komodit pro výrobu autobusů zdražují nejvíce? Na jaké komponenty se dnes musí čekat, aby mohl výrobce autobusy vůbec dokončit? Jaká je budoucnost autobusů na CNG? Jak se vymýšlí v Libchavách design nových autobusů? Jaké dostali designéři a konstruktéři zadání, když začínali pracovat na nové typové řadě NS? Jak dlouho trvá výroba jednoho autobusu a jaké jsou dnes dodací lhůty? Jak se dnes daří zakladateli SOR Jaroslavu Trnkovi? Zapojuje se ještě do řízení firmy? Kolik autobusů sjede denně z výrobní linky SOR? Na které zakázky jsou v SOR nejvíc hrdí? A proč SOR opouští segment 8,5metrových autobusů?

Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, který vám právě přinášíme. V závěru odpovídá Filip Murgaš také na vybrané dotazy našich čtenářů.

Podcast můžete poslouchat přímo zde na stránce, odebírat jej můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno Filip Murgaš podcast Cesty Zdopravy.cz SOR Libchavy
16 komentářů