Ostrava zrušila po roce soutěž na nové trolejbusy, vyloučení levnějšího ukrajinského výrobce řeší ÚOHS
Dopravní podnik Ostrava (DPO) rok po vypsání soutěže zrušil soutěž na dodávku nových parciálních trolejbusů v hodnotě 168 milionů korun.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) rok po vypsání soutěže zrušil soutěž na dodávku nových parciálních trolejbusů v hodnotě 168 milionů korun. Zakázku dlouho řešil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jde o jeden z prvních tendrů, do kterého se přihlásil ukrajinský výrobce trolejbusů Bogdan (někdy se uvadí jako Bohdan).
DPO oznámil zrušení soutěže na profilu zadavatele. Důvodem je stále probíhající řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na který se obrátilo sdružení Tram for envi, jež v Česku zastupuje ukrajinského výrobce trolejbusů Bogdan. DPO ho dříve z hodnocení nabídek vyloučil, byl přitom levnější než nabídka od Škody Electric. Dopravce chce podle mluvčí Karolíny Ryckové vypsat soutěž znovu.
ÚOHS v první instanci námitky Tram for envi odmítl, předseda Petr Rafaj ale vyhověl rozkladu a vrátil případ k dalšímu projednání. Řízení ale není stále pravomocně uzavřené. Spor o vyloučení se týká častého problému v tuzemských veřejných zakázkách: originálu o potvrzení jistiny, například bankovní záruky či pojištění. Právě kvůli tomu byl Tram for envi vyloučen. „Podle právního názoru předsedy ÚOHS bylo v souladu se zákonem, když navrhovatel u pojištění záruky prokázal složení požadované jistoty předložením kopie písemného prohlášení pojistitele. Nebyl tak dán důvod pro vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení pro neprokázání složení požadované jistoty,“ řekl v dubnu mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Dopravní podnik Ostrava už dříve uvedl, že do uzavření celé zakázky nebude průběh soutěže komentovat. Ještě před rozhodnutím ÚOHS DPO prodloužil dobu na uzavření tendru do června.
Ukrajinský výrobce Bogdan je v poslední době novým účastníkem soutěží na trolejbusy, poprvé se nedávno objevil v zakázce na nové trolejbusy pro Opavu nebo Brno.
DPO hledá v soutěži celkem dvanáct parciálních trolejbusů, které mají zvládnout jízdu 12 kilometrů mimo trolejové vedení.