Ostrava zrušila po roce soutěž na nové trolejbusy, vyloučení levnějšího ukrajinského výrobce řeší ÚOHS

Trolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda EleTrolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda Ele

Dopravní podnik Ostrava (DPO) rok po vypsání soutěže zrušil soutěž na dodávku nových parciálních trolejbusů v hodnotě 168 milionů korun.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravopat

Vozil som sa v tom. Z pohľadu cestujúceho lepšie než čokoľvek v karosérii SOR.

Dog

Neměli na to čerpat dotace? Čili jinými slovy, raději se vzdali dotace, než vysvětlovat Škodovce, proč nevyhrála?

Martin z Moravy

Kdo by tady chtěl nějaký ruský trolejbus.

Tomáš N.

Ukrajinský.

Martin z Moravy

Vždyť je to jedno, malorus, bělorus nebo velkorus.

Alexandr Mikulka

Co to tady plácáš za nesmysly, ty maločechu?

Dáda

Však co, Rusáků je tu v republice nastěhovanejch, tak proč ne jejich trolejbusy?

DJ Train

Viezol som sa ním v prevádzke a môžem povedať z pohľadu cestujúceho…veľmi milé prekvapenie a vysoká úroveň!Hanbu si Bogdan rozhodne nerobí.
Spôsob akým to DP Ostrava zrušil považujem za prasarnu.
Pripomína mi to v súvislosti s ČD i ZSSK vtipy a narážky na fórach na firmy v Plzni a Vrútkach – dvorný výrobca.

Honza

Zakázka zní jasně, vyhrát může být jen Solaris (Škoda)

Jussi

A já DPO chápu, taky bych nechtěl ve městě další typ vozidla, když mám plnou vozovnu Solarisů s výzbrojí Škoda. I kdyby to bylo Volvo a né vehikl z Ukrajiny…

Je zajímavé, jak se prosazuje vítězství jiné firmy nad Škodou díky nižší ceně, ale když jinde (rovněž díky ceně) vyhraje SOR, tak se všeci můžou potrhat.

Koloušek

Však si do podmínek výběrovka můžete zahrnout náklady na provoz, zaškolování a podobné náklady a hodnotící kritéria. Cena může být jenom jedno z X kritérií. Pokud to neuděláte a přijde někdo s lepší nabídkou v rámci toho, co jste zadali, a nevyhovuje Vám to, tak jste špatně zadal podmínky. Každopádně tak jak tak je máslo na Vaší hlavě.

Honza

Mě to přijde taky lepší, trolej/bus v jednom designu. Rozhodně lepší než mít z každého VŘ něco jiného.

LiborV

Lze řešit jedním větším výběrovým řízením a opcí.

LiborV

Jsou města, která začínají soutěžit místo na nejnižší pořizovací cenu metodou nákladů životního cyklu. Ta zahrnuje: pořizovací cenu, cenu údržby, spotřeby, náhradních dílů. Přesně tuto v zahraničí oblíbenou metodu výpočtů neznám. Vím, však že obvykle uspějí vozy s průměrnou až vyšší pořizovací cenou a nízkými provozními náklady. Jen díky tomu mohou v západní Evropě vyhrávat i značky jako je Mercedes, Man, VDL, občas Solaris. I tam se soutěží nejnižší náklady, ale ne jen ty pořizovací. Není snadné ta kritéria připravit kvůli ÚOHS, ale jde to. Metodika existuje.

Jussi

No jo, jenže na tom se zase platí armáda právníků, kteří musí vymyslet, jak ty podmínky udělat neprůstřelný… Tak aby to ostatní výrobci (kteří nesplňují kritéria) nenapadali jako diskriminační zadání…

O úspěšnosti ve vypisování podmínek tendrů (myslím tím, kolik jich po vyhlášení vítěze může být bez dalších komplikací podepsáno a naplněno) se stačí podívat na soutěže na provoz autobusů a jistou firmu Busline, která si vždycky něco, na co se dá stěžovat najde…

Alexandr Mikulka

Kdyby neměl komunista z BusLine zaplacený ÚOHS, tak se s jeho námitkami vypořádají obratem s pomocí armády lepších právníků.

DJ Train

Príkladom je Otokar v Bratislave,kde prvky tejto metódy boli použité.SOR to vďaka tomu nedal…Úspora pre prevádzkovateľa a zvýšenie úrovne pre cestujúcich.Stačí si na dpb.sk dohľadať podklady.Vďaka transparentnejšej legislatíve nájdeš.

Kuba

Ten Bogdan by předpokládám měl výzbroj od Cegelec, kterou v DPO mají Trollina, takže tolik odlišný by nebyl.

Honza

Výzbrojí by se třeba neodlišoval, ale hlavně by se odlišoval designem. A tím spojeným servisem, lépe se určitě servisuje jeden typ vozu, než 19 různých typů. Plus také pro řidiče, že ovládání vozů je stále stejné. A i z pohledu běžného člověka je + jednoty design vozů, než to, že pokaždé přijede něco jiného, za to raději budu zase za Solaris/Škoda v případě tikadlobusů.

Radovan Komínek

Škoda, že není dojezd bez troleje 15 km, umožnilo by to vedení linky 101 nejen na Ludvíkovu v Radvanicích, ale i do Petřvaldu. Tím zřejmě stále zůstane při cestě do centra Ostravy nebo na hlavní nádraží přestup na Hranečníku, který použití MHD na této trase degraduje.

Ic540

Asi nejlepší by bylo kdyby troleje vedly až po zastávku Šenov Křižovatka.
107 by nemusela končit na Hranečníku ale jet díky novému úseku trolejí až do Havířova terminálu.
28 by také obsloužila Václavovice a zbytek Šenova.
Ubyl by zbytečný přestup na Hranečníku pro velké množství lidí.
K tomu by ty parcialy poslouží víc než dobře.
V podstatě při troše investic a přemýšlení by parciály mohly být 28 29 30 38 a 107 by nahradila 441…

Džamel

Bogdan, někdy se uvádí jako Bohdan… 😀 … Bogdan je přepis do RJ, která nezná písmeno H. Opačně zas UJ „skoro“ nezná písmeno G.

Kubrt

Firma sama se prezentuje jako Bogdan.

Džamel

To je takové zvláštní, firma má sídla v Lucku a Čerkasy a jmenuje se Богдан , nikoliv Боґдан. Tudíž Bogdan v ČR zní asi stejně jako, kdyby se v Německu psalo Schade…

Bob

Jenže ono to „g“ ve jménu Bogdan není jen v ruštině, která „h“ nemá, ale i v polštině, rumunštině, jugoslávštinách atd. Takže prezentovat se mezinárodně jako Bogdan je spíš podobné tomu, když si nějaká naše firma ze zkratky oseká háčky nebo čárky, aby byla víc světová. Třeba „Skoda“ místo „Škoda“, nebo „Bata“ místo „Baťa“. Taky je vtipné, že ten Luck se do angličtiny přepisuje jako Lutsk. Přitom Luck je v angličtině takové krásné jméno.

libcha

A můžete tedy rovnou napsat prosím detailní rozbor závěrů debaty minulé? Mě by to docela zajímalo.

Hans

Znak který v ruské azbuce označuje písmeno G, tak v ukrajinské azbuce je roven písmenu H..
Nic složitého
Je to jedna ze základních odlišnosti těchto jazyků

PetrB

Rafaj čistý jak lilie:

Fotbalový boss Miroslav Pelta šéfoval dozorčí radě dopravního podniku, jehož spory se zabýval antimonopolní úřad řízený Petrem Rafajem. Odposlechy zachytily, jak Pelta Rafajovi zařídil několik VIP vstupenek.

Existuje podezření, že Rafaj a Pelta se ocitli ve střetu zájmu. Pelta totiž od roku 2011 do října 2017 šéfoval dozorčí radě Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Antimonopolní úřad se v uplynulých letech zabýval zakázkami severočeského podniku – týkaly se poskytování přepravních autobusových služeb či dodávek autobusů.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vip-listky-pro-sefa-antimonopolniho-uradu-uzasny-dekoval-rafaj-peltovi-112069

Petr

Pořád nechápu, proč to napsali tak že se nemohla přihlásit Ekova.

Sova

Zvýšilo by to tržní hodnotu firmy před jejím prodejem.

Nezbedney

No právě a o to jde ne?

Zdeněk

O to jde v normálním prostředí, ale když je potřeba vytvořit tunel, tak to musí být co nejlevnější 😉
Stejnětak se zruší výběrko, když nedopadne, jak bylo předem dohodnuto – vítejte v ostravě 🙂

Jiří Kocurek

Ekova vyrábí vlastní, nová vozidla? Nevím, ptám se.

Kubrt

Jojo, mají vlastní trolej/elektro-bus https://www.ekova.cz/cz/produkty-a-sluzby/trolejbusy.html

Jiří Kocurek

Tuhle vizualizaci jsem našel. Zeptám se teda jinak: Jezdí to někde? A sám si i odpovím. Jeden prototyp z roku 2017 jezdí.
Takže máme výběrko a v něm požadavek s názvem „Reference“. Budeme po uchazeči požadovat 1 funkční prototyp. A přihlásí se Ondra S – jeden prototyp sám vyrobil, hlásí to i zastávky 😀

Kuba

Kdyby ten požadavek „Reference“ měli kdysi když vyráběli Trollina, tak by si ani ty Trollina nemohli pořídit a museli by kupovat další 21Tr.

Ryk Mat

Parciální drátolez Ekova jezdil i v Praze. A mají i bus s ptg na statické nabíjení.