Ostrava začala hledat firmu na sdílení kol, chce až 39 stanic

Cyklistika v Ostravě. Foto: SofiG Art PhotoCyklistika v Ostravě. Foto: SofiG Art Photo

Ostrava je dalším městem, které chce zavést za veřejné peníze systém sdílení kol.  Rada města Ostravy schválila minulý týden vypsání

Ostrava je dalším městem, které chce zavést za veřejné peníze systém sdílení kol.  Rada města Ostravy schválila minulý týden vypsání veřejné zakázky na vybudování a provozování systému veřejného sdílení jízdních kol,

Nabídky mohou zájemci posílat do 18. prosince. Primátor Tomáš Macura chce rozjet celý systém už na jaře příštího roku.

„Vytipovali jsme celkem 39 lokalit v centru města, ve Slezské Ostravě, Petřkovicích a Vítkovicích, kde chceme, aby byly stacionární stanice pro kola. Předpokládáme, že systém nebude provozovat město nebo městská organizace, ale vybraný zájemce, kterému budeme za službu platit,“ uvedl Tomáš Macura. Až se systém rozjede, chce město sdílení kol rozšířit i do dalších částí.

Podle zadávací dokumentace musí vítěz soutěže zajistit nejméně 280 kol, 244 z nich musí být neustále v provozuschopném stavu. Kolik bude uživatele služba stát, to ukáže až soutěž.

Kromě kol by měl provozovatel zajistit také vybavení a údržbu stacionárních stanic či provoz servisního střediska a call centra pro podporu uživatelů. Zájemcům město nabízí smlouvu na tři roky s možností jednoroční opce. Celkem by za tyto čtyři roky bylo ochotno zaplatit až 36 milionů korun.

Bikesharing funguje v Česku zatím hlavně v Praze, služba Rekola, která je na trhu největší, ale postupně expandovala i do dalších měst. K rozjezdu přitom nepotřebovala žádnou veřejnou zakázku nebo dotace, dnes působí už v šesti městech. Službu sdílených kol rozjela v Praze i čínská společnost ofo.

Zkušenosti i z jiných měst ve světě přitom ukazují, že dotovaná cesta není nejlepší. Jako příklad selhání se uvádí Seattle, který nejprve budoval systém z vlastních peněz. Nakonec od něj ustoupil a do bikesharingu pustil soukromé firmy. Dnes patří Seattle ke špičkám ve sdílení kol.  Ostrava argumentuje tím, že dosud žádná komerční služba o působení v Ostravě neprojevila zájem.

 

Tagy bikesharing ostrava
4 komentáře