Ostrava skončí s papírovými lístky, poslední prodá letos. Nahradí je karty a telefony
V ostravské MHD jezdí už více lidí na elektronickou jízdenku než papírovou. Foto: DPO
Dopravní podnik Ostrava (DPO) potvrdil svůj plán zcela ustoupit od prodeje papírových jízdenek. Od 1. ledna příštího roku je přestane
Město se suveréně nejvetší koncentrací buranů a tupců si hraje na smart city 😀 … MHD otresna,cena VYSSI nez za MHD v Praze(kvalitou a rozsahem neporovnatelna),to se pak clovek nemuze divit neochote Ostravanu jet misto autem MHD.Kdyz si clovek nemuze v klidu kouoit jednorazovou jizdenku,radeji veme auto,nez si hrat s naprosto napresdrzku systemem platebnich kart.Kde mam dukaz,ze jizdenka na karte skutecne je???To,ze mi ti napise nejaky pochybny system?Sorry,ja tomu neverim,co kdyz prijde revizor a rekne mi,ze tam jizdenku proste nemam?Ani temer nikdo z Ostravanu syszem nechape,jak se to s prestupy,jak a jakou jizdenku si koupit.Novy elektrobus si narvete do pr**le,vase… Číst vice »
ůproblematičtější např. s většími zavazadly (když v obou rukou potřebuje cestující při výstupu držet zavazadla a do toho ještě musím učinit check-out, tím více když není jediným takovým cestujícím).“
U dveří jsou většinou dva snímače karet.
Teď v zimě , když máte bundu s kapsou na lyžařskou permici, stačí tam vložit platební a otřít se o přístroj. 🙂
Jak to funguje v situaci, kdy např. pojede jeden dospělý člověk a tři děti? Při papírových jízdenkách je to jasné – koupí si jednu plnocennou jízdenku a tři zlevněné. Pokud pojedou „na platební kartu“, tak jeden člověk se u validátoru zdrží postupně se čtyřmi karetními transakcemi; totéž pak při ukončení celého přepravního procesu? Nebo je to jinak? Díky za upřesnění.
Platí se jednou kartou
https://www.dpo.cz/jizdne/
Vlastně jsou tu další možnosti a mezi nimi je nakupování dalších jízdenek do jediné karty
Je neuvěřitelné, jak dokážou být někteří lidi zpátečničtí. Věřím tomu, že by v jisté době protestovali i proti náhradě valch automatickými pračkami. Existuje spousta způsobů, jak zaplatit jízdenku i pro ty, kdo jsou v Ostravě jednou za život, kdo nemají platební kartu a kdo nemá mobil. Ale místo toho, aby se hledaly možnosti, jak se bez papíru obejít, se hledají důvody, proč ten papír potřebujeme.
Problém trochu je, že automatku vám nikdo nenutil a můžete klidně do dnešního dne prát na valše, vy zpátečnítku…
Možná to nebyl ten správný příměr. V každém případě si za myšlenkou stojím. Papírové jízdenky jsou v dnešní době ptákovina.
A proč? Kdyby je Ostrava nechtěla rušit, v životě by vás nenapadlo, že jsou ptákovina a normálně byste je používal…
Ty si fakt myslíš, že tady papírové jízdenky budou věčně? 😀
„Existuje spousta způsobů, jak zaplatit jízdenku i pro ty, kdo jsou v Ostravě jednou za život, kdo nemají platební kartu a kdo nemá mobil.“ Vyjmenujte tu spoustu způsobů. Děkuji.
No, tak nevím, jak to bude fungovat. V ČR jsem 4x do roka (hl. v Ostravě), českou platební kartu nevlastním a moje (zahraniční) banka platbu dotykem nepodporuje. České mobilní číslo také nemám – bude služba fungovat i u zahraničního operátora? Pokud se mi nepovede zaplatit hotově, budu odkázána jet „na černo“. Jak budou fungovat dobíjecí plastové karty? Budou přenosné? Budu s nimi moci zaplatit více lístků naráz? Budou mít nějakou minimální hranici dobití? Bude kredit na nich omezen? Asi po Ostravě začnu jezdit pouze autem – v garážích totiž mince berou bez problémů…
To co popisujete bude zajímavé hlavně díky tomu, že Ostrava je de facto pohraniční město plné Poláků a Slováků…
V Polsku měli bezkontaktní platby rozšířené dříve než u nás. Když u nás první banky vydaly první bezkontaktní karty a nebyl zde vůbec žádný obchodník který by je uměl přijmout, tak je redaktoři jednoho finančního serveru jeli testovat právě do Polska. Takže toho bych se skutečně nebál.
Skutečně v PL pro všechny bez rozdílu (alternativy) ??
V Ostravě nemůžou za to že Vaše (zahraniční) banka je sto let za opicema. mimochodem mám i dvě karty vydané anglickýma bankama a obě bezkontaktní platbu podporují.
Pojem „sto let za opicema“ je velmi subjektivní. Dle jiného úhlu pohledu na věc se dá mj. říci, že taková banka** více dbá na bezpečnost po případném odcizení (do okamžiku zablokování karty), protože z kontaktní karty (s povinností zadávat PIN při transakci bez ohledu na její výši) nebude odcizeno nic. Pomocí bezkontaktní karty může být neoprávněně užito nemálo peněz (byť s limitem do 500 Kč při každé jednotlivé transakci). Stejně tak i v případě, kdy banka dává na výběr z obou druhů karet, je na uvážení každého jednotlivého klienta, zda upřednostní snadnější používání karty (= bezkontaktní), nebo větší bezpečnost (=… Číst vice »
Zkuste si nastudovat evropskou legislativu týkající se odpovědnosti za neuatorizované platby.
Je to zajímavé čtení, mj. „Plátce nese ztrátu z neautorizovaných platebních transakcí (…) a) do částky odpovídající 150 eurům, pokud tato ztráta byla způsobena (…) 1. použitím ztraceného nebo odcizeného platebního prostředku (…). Čili dne aktuálního kurzu cca do 3800 Kč, a to do okamžiku zablokování karty** (což může trvat i déle v situaci, kdy je např. spolu s kartou odcizen i mobilní telefon).
** Viz další odstavec 2) Odstavec 1 se nepoužije, pokud plátce nejednal podvodně a (…) a) ztráta vznikla po té, co plátce oznámil ztrátu, odcizení nebo zneužití platebního prostředku (…)
Zkuste aktualní verzi
O. K., údaj 150 EUR/cca 3800 Kč z předchozího příspěvku opravuji na 50 EUR/cca 1300 Kč. Nic to nemění na jádru celé věci, tzn. že s kontaktní platební kartou tento problém z principu „padá“ – u všech transakcí je potřeba zadávat PIN = nemůže dojít k neoprávněné bezkontaktní (= „bezPINové“ transakci) a proto platí dva úhly pohledu na stejnou věc, tzn. bezkontaktní = rychleji provedená transakce; kontaktní = bezpečnější.
Banka co nepodporuje bezkontaktní platbu je blbost. Paní má pouze starou kartu, když si ji nechá vyměnit. Dnes jsou všechny banky v Evropě v jednotném sdružení a to má stejnou vizi
První bezkontaktní platby se v Česku objevily v roce 2011, v Polsku třeba už v roce 2008. Myslím že od té doby jí už kartu museli několikrát vyměnit, protože ty se běžně vydávaji s platností 2 – 3 roky.
Stále platí že stačí si kartu vyměnit. Stále nevím co máte s tím Polskem, paní ožádným Polsku nemluvila.
tím chci říct že u nás bezkontaktní platby jedou už 8 let a to jsme nebyli v Evropě zdaleka první. takže pochybuju že by to nějaká evropská banka dnes nepodporovala.
Už jste se koukal na nabídku německých bank? Můžete mít bezkontaktní kartu, ale platíte za ní měsíčně nemalé pojištění. Opravdu nemám k účtu bezkontaktní kartu i přesto, že byla vydaná (obnovená) v létě 2018.
V Londyne tento system jiz leta bez problemu funguje. Papirove listky a stroje na ne jsou prezitek minule stoleti. Platebni kartu na ci muze mit dneska kazdy, kdyz uz si dotycny nechce poridit litacku. Dalsi moznosti je aby stat byl konecne rozumny a vykaslal se na vydavani „svych“ obcanek, kdyz mu to tak nejde a je to tak drahe. A nechal vydavani obcanek na Mastercard ci jine spolecnosti, jenz karty vydava v daleko vetsich nakladech nez kdy stat bude vydavat. Pak muzou byt i obcanky bezkontaktni (jako treba v Nemecku) a tedy pouzitelne k jizde v MHD atp. Nebo je… Číst vice »
„Dalsi moznosti je aby stat byl konecne rozumny a vykaslal se na vydavani „svych“ obcanek, kdyz mu to tak nejde a je to tak drahe. “
Pominu-li další aspekty (mj. že „státu to nejde“ – ? či obecně vytahování hlavního ID – tzn. rovněž citlivého osobního dokladu – při nástupu/výstupu do/z vozidla), tak tím mj. neřešíte cestující do 15 let, kteří občanský průkaz nemají.
Tady si dovolím poznamenat, že cestující do 15 let nemají občanský průkaz pouze tehdy, pokud s nimi jejich rodiče nikdy nepřekračují hranice. Nerozporuji, že někdo takový existuje, nicméně mi to v dnešní době připadá poněkud neobvyklé.
Moje děti měly OP cca ve dvou měsících věku.
“ cestující do 15 let nemají občanský průkaz pouze tehdy, pokud s nimi jejich rodiče nikdy nepřekračují hranice.“
Pakliže namísto toho nemají cestovní pas (který – na rozdíl od občanského průkazu – platí po celém světě). Nebo pakliže skutečně nikam necestují (není to povinnost; stejně jako není povinností člověka mít bankovní účet/bankovní kartu atd.).
Na jádru obsahu mého předchozího příspěvku to nic nemění.
Nechat pracovat s citlivými osobními daty soukromou společnost a svěřit jí data milionů občanů. Geniální nápad…
A spojení platební karty (ne opravdu ji nemá každý) s identifikačním dokladem ( navíc s čipovou technologií ) je ještě lepší.
Já nechci ani eObčanku a ten čip v nových typech OP cíleně sabotuji aby nefungoval. Nestojím o to aby mne stát mohl lépe šmírovat, což je při spojení ID karty s kreditkou tak snadné
Jaký je rozdíl jestli citlivá data vynese státní zaměstnanec nebo zaměstnanec akciovky? Zajímalo by mne jak se jmenuje státní úřad na šmírování Standy?
Uhýbáte od pojmu „má přístup k“(citlivým datům) k pojmu „vynese“ (citlivá data). Ano, bylo by velmi nelogické, kdyby přístup k OSOBNÍM ÚDAJŮM veškeré populace nad 15 let měla Z MOCI ÚŘEDNÍ soukromá společnost (Mimochodem, jedna konkrétní? Nebo by kartičky-občanky mohl vydávat kterýkoliv emitent bankovních karet? Pokud jen někteří, logicky by šlo o velkou diskriminaci těch ostatních, protože jejich karta by byla oproti „bankokarto-občance“ méněcenná a málo žádaná. Pokud jen někteří = výběrové řízení o značné hodnotě kontraktu? Atd.).
Možná vás pane čeká šok, ale víte o tom že veškeré IT sítě ministertev, měst a veškerého aparátu spravují soukromé společnosti? Ona ani žádná státní neexistuje. Takže k vašim citlivým údajům (včetně toho do kolika jste se počůrával) dávno spravují soukromé společnosti. A jestli si myslíte že vaši občanku razí na magistrátu a ne soukromá společnost, tak jste taky pěkně naivní.
To rozhodnutí je poněkud uspěchané. Ukazuje to dokonce i diskuze zde níže, a to je třeba si uvědomit, že ti co nejvíc potřebují zachovat papírové jízdenky na internetu nediskutují… Ale když potřebujeme být v technologiích napřed, tak není jiné cesty, že?
Tohle ma přece ekonomické opodatatneni. Za prve uz to funguje, používá to vice lidi nez papírové a ušetři to peníze. Žádný technologicky nevyzkouseny vystrelek.
Celá MHD je dotovaná a ztrátová. Jistě je relevantní snaha minimalizovat tu ztrátu, přesto je důvod dopřávat cestujícím trochu pohodlí – lepší sedačky, wifi a kdeco, dokonce takového marného penězožrouta, jako je klimatizace tam nacpeme. Ale lístky se musí zrušit.
Těch pár co se potřebují hlasitě vykřičet jak oni nepotřebují chytrý, vlastně ani mobilní a ideálně vůbec žádný telefon a kartou si maximálně jednou měsíčně s největším odporem vyberou hotovost z účtu který jim beztak jen někdo vnutil, zase nebude tak reprezentativní vzorek 🙂
Krom toho lidí co nemají telefon nebo kartu jsou lidi co ponejvíc jezdí na černo. Takže je tato změna. Krom toho tato diskuze nebude mít na rozhodni DP Ostrava nulový vliv.
Může mi někdo vysvětlit, jak se počítá kolik jsem ujel, když si koupím jízdenku pomocí té platební kartě bez papíru ? To si při výstupu a nástupu někam přiložím ?
Ano. Při výstupu nemusíte, ale pak se vám to nebude počitat jako ta nejkratší jízdenka, i kdybyste se do ní vešel.
Čili o to problematičtější např. s většími zavazadly (když v obou rukou potřebuje cestující při výstupu držet zavazadla a do toho ještě musím učinit check-out, tím více když není jediným takovým cestujícím). Dále pak právě riziko opomenutí „odpípnutí“ = zbytečné prodražení cesty (na které cestující mimochodem přijde až ze svého bankovnictví).
Dobrý večer, může mi někdo říct, jak bez mobilu s kreditem a bez bankovního účtu zaplatím? To je diskriminace! Abych si musel pořizovat za své peníze další služby, ať mi ty náklady proplatí! Pořád jsou tu lidé, kteří mají výplaty na ruku a když jedu jen jednou za rok, tak je to zbytečné!
Koupite si ODISku, na prepazce DPO si dobijete kredit a pak prilozite pri nastupu ODISku. Zduraznuji ze takto muzete platit jednorazove jizdenky, nemam na mysli predplatny kupon
Ta kreditovku nebude odiska ale dobíjecí jízdenka s kreditem nic jiného
Tak jeď tágem když jedeš jednou za rok
Prostě si zařiďte bankovní účet jako většina lidí, dnes už je to zadarmo a ušetří vám to spoustu času a peněz a budete mít víc času na pruzeni na diskusích
Kdyby ho chtěl a potřeboval, tak už ho dávno má.
On účet nechce, protože ho prostě k životu NEPOTŘEBUJE. A nutit ho zřídit si účet , aby mohl jet tramvají?
jezdit tramvají není povinnost
Zato mít účet, mobil, to povinnost je ?? To je základní lidská potřeba ??
V dnešní době a společnosti? Ano, je, alespoň ve volnějším významu. Ve stejném významu, jako je základní lidská potřeba mít čisté oblečení, pestrou stravu a splachovací záchod. Umřete bez některých z těch věcí? Ne. Ale budete plnohodnotným členem společnosti, nebo budete zvolna vytlačován na okraj?
Ano už je a nic s tím neuděláte
„Ne-vlastnění“ bankovní karty (ne jen bankovního účtu; existují lidé, kteří mají bankovní účet, ne však kartu k němu!) není povinností pro to, aby člověk měl právo použít VEŘEJNOU dopravu objednávanou a spolufinancovanou orgánem VEŘEJNÉ správy. P. S. Povinnost přijímat hotovost se týká všech podnikatelských subjektů v ČR (viz aféra s pražskou restaurací, která jela v režimu „no cash“).
tak můžete si stežovat klidně v Bruseli….
On ho ale k životu potřebuje, kdyby nepotřeboval tak tu nediskutuje ne.
Vidíte a já zase nepotřebuju hotovost. Nikdo mě nesleduje protože příjmy mám zdaněný.A na co dnes potřebujete na drogy, pro štětky, na úplatky a na nakupování nezdaněného zboží jinde se v pohodě obejdete bez hotovosti….
Koupím si kreditovku v automatu a tu můžu používat opakovaně dobitim – takže tel. Automaty na mince když nejsou a je kredit či paušál u mobilního operátora je diskriminace?
Základní jízdné je 20 Kč, snížené když jedu do 10 min jedním spojem a odpipnu výstup je 14 a papírová jízdenka je základní 26 – ten kdo kupuje papírový lístek sám sebe znevyhodnuje
Pípa se jen při nástupu. Pokud jedu bez přestupu do 10 min tak i odpipnu výstup. Pokud přestupují nebo dělám více jízd za den, je to jedno systém počítá nejlevnější jizdne. Pokud prestupuji i vícekrát do 45 min od započetí jízdy, mohu jet posledním spojem klidně i hodinu na konečnou a stále platím 20 Kč. Pokud cena jízd překročí celodenní jízdné, tak se naúčtuje pouze celodenní jízdenka v hodnotě 80 Kč. Nemusím nic řešit nic číst a hledat informace, systém vždy účtuje nejlevnější jizdne
A jak to bude v případě, že jedu s přítelkyní? To jako každý za sebe, nebo půjde „zvolit počet osob.“ Děkuji
„nejchudší nebo nejzdevastovanější regiony/města přijdou s nějakým výstřelkem, které jinde ve světě používají města úplně jiné kategorie“ Kde jste přišel na ten nejzdevastovanější a nejchudší město? :-)) Nechápu, co je za problém. Pokud chcete platit papírovou, nakupte si do zásoby , ještě dva roky budou platné. Platba za desetiminutovou jízdenku kartou 14Kč, papírovou 16. To přesvědčí každého.:-) „v Ostravě s tou docházkou per pedes jste vedle jak ta jedle. To jsou kilometry a kilometry. Jen z hlavního nádraží do centra jsou to 3 kilometry“ Zastávky Stodolní a střed asi někomu zůstaly utajeny. 🙂 Jinak se stejným způsobem,placení kartou, se počítá… Číst vice »
Některé krajske spoje např z OVY do Havířova a Karviné podporuji platbu platební kartou.
Kolik že si bere banka za platbu kartou? 5%? 10%?
Kolik stojí zaměstnanec, který jednou denně vybere peníze ze všech autobusů, spočítá je a odnese do banky? Kolik si vezme banka za opětovné přepočítání a uložení na účet?
Hodně lidí „zbytečné“ poplatky používá jako protiargument proti kartám, ale realita je, že od určitého objemu peněz je při rozumných poplatcích (10% si fakt žádná banka k většímu klientovi nedovolí) přijímaní karet i ekonomicky jednoduše výhodnější.
I malý obchodník se dnes dostane ke dvěma procentům
https://www.mesec.cz/clanky/chcete-prijimat-platebni-karty-poplatky-moc-nezlevnily-mame-podrobny-test/
„Kolik stojí zaměstnanec, který jednou denně vybere peníze ze všech autobusů“ Otázka (mimochodem řečnická/sugestivní) zcela nesouvisející se zdejší diskusí. (Jízdenky ve vozidlech DP Ostrava se již téměř 2 roky neprodávají.)
Vám nic a to co prodejci to zase ušetří na zaměstnancích.
Platba kartou je super pokud funguje. Před pár týdny jsem takhle chtěl zaplatit v trolejbusu v Mariánských lázních. Jenže mi to kartu nechtělo vzít ani na víc pokusů, takže jsem musel koupit papírovou jízdenku u řidiče (ještě že aspoň to), ale s tučnou přirážkou, která ani nemusela být. Navíc jsem o pár minut zdržel všechny cestující. Potíž byla zřejmě v tom, že jsem vyčerpal počet bezkontaktních transakcí na kartě před opětovným zadáním PIN a ten na takových jednoduchých terminálech samozřejmě zadat nejde. Peněz jsem tam měl dost a při další platbě v obchodě to samozřejmě šlo, po výzvě se mám… Číst vice »
Ještě se mi v Ostravě nestalo, že by po přiložení karty se neukázal zelený obdélníček s nápisem „Máte platnou jízdenku“.
Tak to je určitě statisticky významná informace. Například řada lidí reportovala že jim v Londýně takto nefungovaly karty mBank nebo bývalé Zuno. Holt nějaká kombinace může dělat problémy, asi by bylo dobré aby existoval rozumný „fallback“ a člověk nebyl černý pasažér ne vlastní vinou.
Akorát pak mají banky dokonalý přehled, kde všude jste platil, jakou částku, v které dny, jak často…
to každou banku hrozně zajímá kde jezdil kdejakej Kuba. A chodit po ulicích kde vás skoro všude vídí kamera vám nevadí?
Dvojice argumentačních klamů v jednom: úhybný manévr a falešné dilema.
Banky třeba zatím ne, ale může se do jejich systému někdo nabourat. Jinak mě to může být jedno, jen jsem napsal nevýhodu s tím spojenou. Ne všechny kamery mají záznam nebo se po určité době mažou.
Jak může nabourat? Všechny bezpečnostní služby, které tyto informace potřebují tam buď už přístup dávno mají, nebo si ho dokáží během chvíle zajistit:-)
Vadí. Ale to je nutné zlo naší doby jemuž se nehyhnete . ( A ještě stále se dá té kameře hodně omezit možnost vaší identifikace) . Platbami kartou vytvoříte jednoznačnou mapu vašeho pohybu a to co nakupujete a za kolik. Pokud ta data nikoho nezajímají dnes, muzou zajímat ( banku, stát, finančák , policii) kdykoli v budoucnu.
Nemusíte hned prodávat drogy a být hledaný policii, jde o princip.
Zahoďte huawei a choďte v přestrojení pěšky. 🙂
Co se týče šmírování, tak mne spíše zajímá Google a náš stát, než nějaká Čína.
A také mají vyděláno – za každou transakcí kartou se platí
Chápete, že jsou lidé, kteří tyhle elektronické kraviny a „technologie“ prostě z principu odmítají, nepoužívají, a docela dobře žijí bez nich?
Už třeba proto, zé platba kartou zanechá snadno dohledatelnou digitální stopu a oni prostě nechtějí aby měl někdo možnost zjistit kde , co a kolik zaplatili?
Nebo proto, že nepokládají bezkontaktní platbu kartou za bezpečnou? Nebo prostě dávají přednost hotovosti ( kterou vám narozdíl od čísel v počítači nikdo nemůže jednoduše zablokovat?)
no vidíte, tím spíše by neměli lézt do MHD, tam se kamery taky rozšiřují jak houby po dešti.
Mě na tom zajímá jiná věc: jak je to s platností „kartové“ jízdenky ve vlacích, nebo třeba příměstských linkách. Pokud tam neplatí, tak jsme vyrobili neintegrovanou jízdenku v integrované dopravě, čili ekvivaent např. SMS jízdenky pražského DP, kterou cestující oprávněně kritizují právě kvůli její polovičaté platnosti – oprávněně čekají že bude platit stejně, jako papírová.
Pro výhody integrovane dopravy si koupíte ODISku.(zvyhodneny prestup MHD/PHD/vlak) Platba kartou je pro ty co jezdi sem tam.
ODIS je parodií na IDS už dlouho, to nějaký nový způsob platby nezmění.
Předřečníci uvádějí, že jednou z možností platby za jízdenku nadále bude mj. nákup SMS-jízdenky. V článku však o této možnosti (ve stavu platném od 1. 1. 2020, o němž tento článek pojednává) není uvedeno ani slovo. Na čí straně je pravda?
Někdy by mě zajímalo jestli takových keců bylo i když vám dali poprvé v jidelně místo stravenek kartu nebo čip. A taky kdyby to nezaváděla zrovna ta… ta.. ošklivá Ostrava!!! Která si dovolila být na úrovni Lisabonu a Stockholmu dřív než Praha.
Jsem opravdu rád, že Praha není na úrovni Lisabonu a Stokholmu… Jinak rozdíl je v tom, že do jídelny chodíte +/- v poledne, pořád ve stejnou dobu (tzn. v době, kdy je otevřena kancelář a můžete si kdykoliv vyřídit kartičku), 20 dnů v měsíci…
Ano, v ulicích švédského Stockholmu žebrá už prakticky každý 🙂
no ona ta doba se velmi rychle blíží…
Argumentační klam – úhybný manévr. V jídelně (školní/závodní) se stravují jen stálí strávníci, kteří si jídlo předplácejí (nebo za ně zpětně platí) V MHD tvoří část cestujících i ti, kteří v daném městě jsou jen 1x v životě atd.
Pokud jsem někde 1x v životě, tak spíše uvítám, že si „pípnu“ bezkonktatní kartou přímo v tramvaji, a systém mi naúčtuje, kolik má, než že budu hledat nějakou trafiku a studovat jakou jízdenku potřebuju.
„než že budu hledat nějakou trafiku“
… nebo automat na jízdenky, které se dosud vyskytují na převážné části ostravských zastávek.
„spíše uvítám, že si „pípnu“ bezkonktatní kartou přímo v tramvaji“
Je-li cestující touto kartou vůbec vybaven (jsou cestující, kteří nemají platební kartu žádnou či pouze kontaktní) + (jak již uvedl předřečník) je (v potenciálně nebezpečném prostředí – zloději atd.) ochoten tuto kartu vytahovat.
Rozhodně je bezpečnější vytahovat kartu než peníze. Krom toho jí máte stejně v peněžence at jí na zastávce vytáhnete nebo ne. Co je to za blbost bát se vytáhnout kartu. Krom toho ta karta jde do minuty zablokovat.
Zajímavé argumentační triky (+ přiznám se, že jsem čekal, že bude rozporován právě ona třetí z tří námitek, které jsem napsal v předchozím komentáři):
„at jí na zastávce vytáhnete“
Ne na zastávce, ale v houfu nastupujících cestujících v dopravním prostředku.
„Krom toho jí máte stejně v peněžence“
Nemám ji v peněžence, nýbrž jinde. Nicméně zpět k tématu – samozřejmě karta schovaná v mých dokladech (které jsou uschovány ve vnitřní kapse mých svršků) je bezpečněji uschována než při vytahování v dopravních prostředcích.
Argumentační klam! Rozporujete osobní preference Radka Janaty a dáváte je do kontrastu s vašimi vlastními názory a teoriemi…
I vaše argumentace lze označit jako argumentačni klam. Zejména kvůli tomu že článek o vydávání jednorázových jízdenek hovoří. Jídelna je naopak vhodným příkladem pro svou pravidelnost, obdobnou jak je pro lidi cesta do práce z práce. v některých si dokonce můžete bez jakýchkoliv kartiček koupit jídlo které přebývá.
“ v některých si dokonce můžete bez jakýchkoliv kartiček koupit jídlo které přebývá.“
V takovém případě ale právě žádnou kartu takový nahodilý strávník nepotřebuje (= analogicky: náhodný/občasný cestující nepotřebující žádnou kartu při cestování v MHD).
Ano, I to je v dopravě možné říkalo se tomu průvodčí. Obvyklé to je dnes tak pro Moldavsko nebo Ukrajinu. V low-cost spojích vám to takto rozmeni i řidič za jízdy a s telefonem v ruce 😀 Potom už teda jenom zbývá Ostravu přesvědčit že to bude levnější.
Je třeba respektovat tok dějin. Papírové jízdenky tady nebudou věčně, takže je dobré přejít na jiný způsob odbavování. Zároveň by se ale měly uchovat možnosti pro ostatní, kteří platební kartu nemají. Nevím o nikom, kdo by neměl mobil nebo platební kartu. Takže bych zavedl třeba tu ODISku jako elektronickou peněženku. V Brně je to třeba tak, že si lze na platební kartu nahrát časové jízdné od 1 do 30 dní. V Praze umožňují časový kupón nahrát na In-Kartu od ČD nebo na platební kartu. Prostě možností je spousta, ale papírů bych se v každém případě postupně zbavoval.
Je to logická argumentace, ale v Česku existuje takový rozšířený nešvar: exekuci tu má každý 10. a první, co exekutor udělá, že skočí na účet. V tom okamžiku z něj nezaplatíte nic. Tedy musí existovat nějaké řešení pro tyto lidi.
Nemám jediný důvod litovat lidi, kteří se do exekuce dostali svou blbostí.
Ostatně proto píšu, že by měla existovat nějaká nezávislá karta, elektronická peněženka, ze které bych si jízdné zaplatil.
To tady neřešme, jestli vlastní blbostí nebo ne, ale nemůžou za trest chodit všichni pěšky. Tu elektronickou peněženku by ale muselo jít nabít hotově, jinak bude u těchto lidí stejný problém jako s platební kartou.
Ale to existuje. Jmenuje se to odiska a kromě toho, že slouží jako nosič předplacených kuponů, tak má i funkci elektronické peneženky, kterou zaplatíe nejeno v DPO, ale i v cele síti ODISu , dokonce i ve vlaku ČD.
Když si přečteš začátek tohoto vlákna, uvidíš, že o ODISce píšu. 🙂
ODISka funguje jako i el.peneženk
Tím líp.
už se těším až se to jednoho dne vše pokazí a pak si nikdo nekoupí ani rohlík. tok dějin je nezastavitelný a většinou se lidstvo poučí až z chyb.
No, to už teď je leckdy názorně vidět, když někde nejde proud.
Totální blbost zrušit papírové jízdenky. Je spousta lidí co nemají platební karty, nebo chytré telefony, neomezené SMS či dokonce nesmrtelnou baterii v mobilním telefonu. To chcete lidi donutit k něčemu co nechtějí, či nepotřebuji. Přijde mi to jako diskriminace a totální buzerace. Hnus!
Preto bude existovať záložné riešenie s prepaid kreditovou jízdenkou. Tým sa celá vec rieši.
Buzerace, jasně. 😀 Nelíbí se mi jezdit motorovými ani elektrickými vlaky. To, že mi neumožní využít parní lokomotivy, považuju za diskriminaci a buzeraci. No prostě hnus!
Nejvíc mně štve ta buzerace, když jedu s koňmi na nákup, žádné obchodní středisko nemyslí na moje potřeby. Zkoušeli jste někdy ustájit v OC koně? Řeknu Vám je to peklo sehnat místo. A to mně ještě chtěli nedávno dát pokutu, když jsem si pral v potoce prádlo. Šikana kam se podíváš….
Koně není třeba na dobu nákupu ustájit, stačí uvázat (nejlépe kalmyckým uzlem) – jako úvaziště se dá použít zábradlí nebo hrazení, pokud tam je. Já jezdím na nákupy do prodejny coop, dříve Jednota, a protože strýček starosta tam pro nás úvaziště dosud nevybudoval, uvazujz kobylu ke stromu u pomníku padlých na návsi. Bezplatně a bez karty.
ano, myslím to říkají padělatelé papírových jízdenek a ještě zloději jsou proti placení kartou i na benzínkách- z obou stran.
Způsob odbavení je jednoznačně v pořádku a logický krok kupředu (bohužel v porovnání s Evropou je zbytek ČR spíš na chvostu). Jednoznačně by ale měla také zůstat jednoduchá možnost pro zakoupení jízdenky pro jednorázové cestující, kteří mají jen hotovost. Místo 17 automatů s nutností zakoupit kartu (co to je za nesmysl? 17 automatů na celou Ostravu?) se jako daleko lepší jeví vybavení vozů automaty na mince, jako to mají třeba v Liberci nebo v Mostě. Může to být řešeno také jako samoobslužné automaty v tramvajích a v autobusech prodej u řidiče, pro snížení nákladů na přístroje. Smutné je, když člověk… Číst vice »
Proč by mělo být 17 automatů problém? Pokud jste místní a jezdíte občas, tak si buď pořídíte Odisku, nebo prostě jednou za čas pojedete na místo, kde automat je (třeba na nádraží). A pokud jste z daleka, pak stejně na 95% do Ostravy přijedete skrze některé z velkých nádraží nebo dopravních terminálů, kde automaty budou. Mimoostravských cestujících kteří jedou rovnou na nějakou menší zastávku moc nebude a zpravidla to jsou lidé, kteří do Ostravy jezdí častěji (a tak už jízdenku mohou mít z minula). Zásadnější problém to je snad jen pro lidi, kteří do Ostravy dojedou autem a pak u… Číst vice »
MHD je služba pro lidi a jejím smyslem není zpochybňovat jejich pohnutky jezdit MHD, nebo nedejbože jim diktovat za jaké situace ji zrovna mají jet a kdy teda jsou v té kategorii „s tím se nepočítaloů a jednoduše si jízdenku nekoupí. Třeba můžu být vandrák co přijede do Ostravy stopem, vystoupím někde u první zastávky na znamení a budu si chtít koupit jízdenku ve voze, přičemž disponuju jen hotovostí. Nebo návštěvník co přijel za někým na sídliště, nebo na služební cestu někam do kanclu a chci jet do města nakoupit, nebo za kulturou. A potřebuju opět jednorázovku a karta mi… Číst vice »
nebo jim třeba ještě nedejbože diktovat že za ní musí platit co
Taky mohu být Japonec s plnou kapsou jenů a přesto nemohu po DPO vyžadovat, aby řidiče učila japonsky a vozila ve vozidlech směnárnu… Vždy musíte uvažovat, jak často reálně k takovým případům bude docházet. Tedy kolik vandráků přijede do Ostravy stopem a budou chtít pokračovat MHD? Jeden týdně? Jeden měsíčně? Kolik jich opravdu bude chtít zaplatit když tu možnost bude mít? Kolik lidí přijede na služebku, nemá funkční platební kartu ani telefon a nemohou tak jet? Řekněme, že každý měsíc bude přesně 100 lidí, kteří kvůli téhle bariéře nebudou moct nikam jet. Ano, je mi jich líto a chtěl bych… Číst vice »
Koukám je tady značný rozdíl v myšlení. Vy považujete cestujícího MHD za substrát, který si musí najít nějakou svou komplikovanou cestu jak uhradit jízdné, protože přece má být rád, že mu vůbec něco jede a držet hubu. A jak si to vůbec někdo dovlouje jet MHD jinak než do práce nebo do školy a proč nesedí doma na zadku jak každej slušnej člověk co volí koblihu, že… Já považuju MHD za vizitku města, která má svým uživatelům jít vstříc. Jen taková MHD má skutečně smysl. A jít vstříc znamená cestujícímu strčit jízdenku doslova až pod nos a poděkovat mu, že… Číst vice »
Kávičku zdarma jako poděkování byste tam rozdávat nechtěl? A voňavej stromeček?
Jít vstříc cestujícímu pro mě znamená, že nemusím nikde shánět papírové jízdenky a hledat drobné na placení, a zjišťovat si, jakou jízdenku mám vlastně kupovat, ale to že, prostě přiložím při každé jízdě svoji bezkontaktní kartu ke čtečce (která je pod nosem v každém vozidle MHD) a město samo mi spočítá tarif a strhne peníze. Takže za mě Ostrava jednoznačně velké plus.
Dovolím si upozornit, že předkládáte falešné dilema – existence jednoho způsobu platby se nevylučuje s druhým způsobem platby (ostatně, již po několik let tomu tak v Ostravě reálně je; ovšem od 1. 1. 2020 tomu tak být přestane). Tzn. neplatí „buď jedno, nebo druhé“. Krom toho, „drobné na placení“ nemusíte hledat v situaci, kdy papírovou jízdenku MHD pořizujete v trafice/na nádraží atd., tzn. i v této věci máte pravdu jen zčásti.
Ty vaše rádoby odborné výklady, co je a co není argumentační faul jsou k smíchu. Já nepředkládám žádné falešné dilema, ale popisuju, co pro mě znamená vstřícný přístup k cestujícímu, čímž nevylučuji ostatní možné varianty. Falešné dilema v tom vidí jen přemoudřelý všeználek (a ano, vím, že je to argument k osobě a ne k věci a dělám to záměrně).
On si něco přečetl na Wikipedii a teď je děsnej odborník na mediální komunikaci
Cestujícího MHD za substrát nepovažuji, to mi vkládáte do úst vy. Považuji ale MHD za veřejnou službu města svým občanům (a v širším významu návštěvníkům), tak jako svážení odpadu, veřejné osvětlení, výstavba a údržba cest a chodníků. U žádné z těchto služeb nemůžete očekávat (a ani neočekáváte), že ji město bude vykonávat pro jediného občana ať to stojí co to stojí. Vždy rozsah těchto služeb musí být úměrný počtu občanů, kteří ji využijí a pokud není. Uvedu příklad: Postavíte si na území města dům, ale z nějakého důvodu to uděláte uprostřed lesa, několik kilometrů od nejbližší zástavby. To není nic… Číst vice »
„že ji město bude vykonávat pro jediného občana“ Sugestivně zjednodušujete problematiku tak, jako by se zrušení papírových jízdenek negativně dotklo jediného občana. „Postavíte si na území města dům, ale z nějakého důvodu to uděláte uprostřed lesa, několik kilometrů od nejbližší zástavby.“ Nesmyslné přirovnání – již v okamžiku stavby domu věděl, že staví dům v pustině. Dále nesmyslné srovnávání ryze soukromého majetku s veřejnou službou. „Pokud nechcete používat platební kartu, telefon, odisku ani kreditové jízdenky, je to Vaše volba a nemůžete očekávat, že město bude provozovat službu jen kvůli Vám.“ Opakované zjednodušení na „jediného občana“ ve stylu „jen kvůli vám“ (jako… Číst vice »
Mně se vždycky líbí, jak nejchudší nebo nejzdevastovanější regiony/města přijdou s nějakým výstřelkem, které jinde ve světě používají města úplně jiné kategorie. Je to jako když koupíte starý polorozpadlý RD a v něm najdete vedle valchy výstřelky jalo LED lustr nebo polystyrenové stropní podhledy.
„Výstřelky“. Když si koupíte starý polorozpadlý RD, taky v něm budete volat z vašeho mobilního telefonu a nebudete tam znovu zavádět pevnou linku, i když možná zbytek toho RD vypadá jako z dob, kdy mobilní telefon byl výstřelek nejbohatších.
Závist?
Jistěže se po Ostravě od vlaku dá dojít, ale když si představím někoho invalidního, neb s těžkými kufry …
ZTP jezdí zdarma.
Invalidní nerovná se automaticky ZTP (jen část invalidních důchodců je držitelem průkazu ZTP či ZTP-P; jen držitelé těchto průkazů jezdí v českých MHD zdarma na základě výměru MF; ostatní invalidní důchodci nikoliv).
Existuje mnoho invalidů neschopných dojít pár kilometrů pěšky, kteří průkazku ZTP nemají.
No zrovna v Ostravě s tou docházkou per pedes jste vedle jak ta jedle. To jsou kilometry a kilometry. Jen z hlavního nádraží do centra jsou to 3 kilometry.
Tak to je něco přes půlhodinku chůze. Lidi jsou holt zpovykaný.
Totální nesmysl. Kartu rozhodně nemá každý nebo ji prostě nechce vytahovat v MHD (zvláště v Ostravě někde), telefon má taky spousta lidí jen klasický nebo může být vybitý, u dětí zakázané premium sms či net atd.
To zase chtějí být v Ostravě v něčem první, ale úplně blbě pokud nezůstane nějaká možnost nákupu jízdenek aspoň na nádražích, hlavních uzlech nebo za nepřemrštěnou cenu aspoň u řidiče…
*u dětí zakázané premium sms či net*
Dítě, které dojíždí MHD do školy si určitě každý den kupuje jízdenku, že? Od toho tu jsou dlouhodobé časové jízdenky, které asi bude používat většina cestujících, kteří někam dojíždí.
Nač hledat problémy tam, kde nejsou?
Kupování jízdenek v MHD přes nějaký validátor je v dnešním století už běžná věc. Myslím, že každý DP, který má v autobuse nějaké validátory na koupení jízdenky, tak Vám řekne, že mají větší prodej u těchto jízdenek, než u papírových.
Ve městech normálně děti do školy chodí, a MHD používají jen v jednotlivých případech občas někam.
V Singapuru mají taky předplacené karty, ale stále si ponechali automaty na hl. zastávkách na papírové kupóny. Například pro turisty. Papírové kupóny jsou ovšem dražší než ty kredity.
V Singapuru jsem nikdy papírové jízdenky neviděl…
Rok jsem tam pracoval a než jsem si pořídil tu kreditovou, kde jsem si nabíjel každý měsíc prachy jel jsem pár krát na klasický lístek. Přikládám odkaz na automaty. https://www.google.cz/search?biw=1366&bih=599&tbm=isch&sa=1&ei=O-dGXKHZC8nJkwWViJnABQ&q=ticket+machine+in+singapore&oq=ticket+machine+in+singapore&gs_l=img.3…21007.31631..33489…2.0..0.154.3508.3j25……0….1..gws-wiz-img…….0i67j0j0i10i30j0i30j0i10i19j0i19.GHpZhfJ2Xno#imgrc=RdRFIi8OP1URrM:&spf=1548150621893
Taky jsem papírové jízdenky v Singapuru neviděl. :-)))
jo Singapur, to je prostě SMRT 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/SMRT_Corporation
Takže člověk, co je v Ostravě jen náhodně a jednou , dvakrát za několik let (nevyplati se mu si vyřizovat nějakou KREDITOVOU jízdenku) , nemá smartphone a nechce z nějakého důvodu platit bezhotovostně kartou se MHD nesveze, chápu to správně?
Můžete zaplatit SMS jízdenkou 🙂
Pokud se jedná o cizince, tak nemůže, většinou jsou premium sms blokované v jiném státu nebo by se to muselo extra nastavovat, což prakticky nikdo nedělá. U dětí to zase bývá často pro jistotu zablokované.
Cizinec má zcela jistě platební kartu. V cizině je placení kartou naprosto běžná věc. Např. ve Švédsku. když chcete platit penězi, tak se na Vás dívají jak na podivína.
Cizinec může mít problém v tom, že zdaleka ne všude jsou tak rozšířené bezkontaktní karty. Na druhou stranu cizinec není blázen, aby jel do cizího města a teprve až na zastávce začal řešit jak zaplatit jízdné. Minimálně si předem zjistí, že si má už na nádraží koupit kreditovou jízdenku.
Tak to jsem blázen, já to řešil vždycky až na místě zeptáním se v trafice. takže např vím že v Římě mají i papírový jízdenky, ale třeba ve Stockolmě ne, za to v každé trafice Vám na zálohu dají kartu, na kterou si nahrajete vybraný tarif (volili jsme jednodenní – byly to asi 4 jízdy metrem) kartu sem nevrátil takže záloha propadla ale zase mám vzpomínku nebo si jí příště nemusím znova kupovat… Takže já bych by pro řešení alá Stockholm.
Takze takovy clovek zrovna vylezl z jeskyne?
moje matka, 70 let má telefon, jedinou používanou funkcí vedle nesmyslů je zelené a červené tlačítko. Ráda cestuje a od příštího roku do Ostravy už jezdit nebude…
Platobnú kartu nemá?
Aj keby nie, kúpi si v trafike predplatenú kartičku a pohoda.
Nekoupí, ta kartička má být dostupná jen na několika málo hlavních místech. Nehledě na to, co pak s ní, dá se to vrátit za nespotřebovaný kredit?
Tak tím hlavním místem by předpokládám asi mělo být i nádraží, skrze které tam přijede, ne
Ak do Ostravy nezoskočí na padáku, tak je veľmi pravdepodobné, že tam dorazí cez hl.n., Svinov, ÚAN, Hranečník, Stodolní alebo Vítkovice – všetko miesta, kde bude automat alebo trafika schopná kreditovku na počkanie vydať.
tak to tam jistě vyvěsí černej prapor na radnici. hotovost si chodí vybírat na přepážku do spořitelny?
Psal jsem Nechce používat platební kartu (v MHD), nikoli, že nevybírá hotovost z bankomatu kartou.
Ono mnoho lidí funguje tak, že si 15. V měsíc vyberou z bankomatu výplatu v hotovosti a platí postaru hotovostí.
Ať už proto, že nevěří bezkontaktním kartám, nechtějí nechávat digitální stopu aby každý věděl co a kde platí, nebo prostě proto, že jim vyhovuje hotovost…
A ještě stále existuje dost lidí, jenž si nechávaji platit mzdu v hotovosti a bankovní účet vůbec nemají
Jsem o polovinu mladší a nemám chytrý telefon. Dle Vectronu jsem vylezl z jeskyně? Pokud veřejná doprava, kterou financuje stát vyžaduje po lidech smartfouny, měla by je lidem zajistit.
Důchodci jezdí v Ostravě zadara i ti co nejsou z Ostravy stačí si zjistit informace
Stačí si zjistit informace na informační lince ODIS za jakých podmínek to mají zádara
občanka.
A tvoje máma si stoupla před automat, vytáhla peněženku a začala odpočítávat drobné do automatu? Pokud je chytrá na tohle, určitě bude i chytrá na to, aby odeslala SMS jízdenku.
Proč by nemohla cestovat, akorát bude muset přestat žít v minulosti a začít žít v přítomnosti.
A proč by nejezdila? Jako 70+ jezdí v Ostravě zadarmo.
A proč. Od sedmdesáti se jezdí v Ostravě zadarmo na občanku. A tu snad má. Nebo ne?
nemá občan nad 70 let dopravu v mhd zdarma?
Pokud je starší, než 65 let, tak má skoro celou Ostravu zdarma a pokud je starší 70 let, tak má zdarma i zónu 18, což je Vratimov, Paskov, Řepiště. Takže v případě kontroly se stačí prokázat občankou nebo pasem.
Jsem zvědav, co budete dělat, až se vám vybije váš chytrý telefónek… za chvíli se bez něj ani nevy…
Dostane pokutu a ještě bude spokojen 😉 Bohužel.
Pokutu, kterou bude moct na místě zaplatit svým vybitým telefonem)))
Aspoň si dá příště pozor a bude to řešit zodpovědněji.
Tohle je podobně silný argument jako co až ztratím peněženku.
Zkuste občas použít hlavu, chápu že někteří se bez aplikací a „chytrého“ mobilu už ani pomalu nevytentují, ale zdaleka to u mnoha skupin není standard. A dlouho nebude z mnoha důvodů. Pokud by si toto udělal soukromý dopravce, je to jeho věc. Ale u MHD, která je základní službou města diskriminovat takto cestující…
Ale však tých možností je spústa, zďaleka to nie sú len telefóny. Jedna vec sú platobné karty, potom ODISka a nakoniec kreditové kartičky, ktoré DPO chystá. Skrátka každý si tam nájde spôsob podľa svojho stupňa technologickej vyspelosti.
Teda až na ľudí, ktorí trvajú na tom, že so sebou budú nosiť štos papierových lístkov.
Pokud chtějí dneska nějak fungovat tak se holt budou muset přizpůsobit a nebo se toho vzdát stále si mohou vybrat.
V Lisabonu, Madridu, Londýně, Stokholmu taky nemají papírové jízdenky ale tyhle kreditove a žijí, ale chápu pokud je někdo z vesnice nebo Pražák, moderní systém nemůže pochopit – cesta Ostravy je spravna
Ostrava ovšem není Lisabon, Londýn nebo Madrid. Navíc leckde se dá (nebo v Londýně) dalo jezdit i za cash, ovšem bylo to dražší.
Ostrava bohužel už je v systému odbavení na úrovni Londýna do konce roku čeká severní Morava bude mít možnost jízdy na platební kartu včetně vlaků chápu že pro mimoostravske je to trošku nepochopitelné že to může takto fungovat ale pokrok nezastavis
rozdíl je v „mít možnost“ a „mít povinnost“….
Cítíte ten rozdíl: Madrid, Londýn, Stokholm… Ostrava…
Aspoň je vidět že jdou v Ostravě správnou cestou, je jen otázka času kdy se přidají i ostatní česká města.
Záleží na systému co použiji a který nespecifikovali. Např v Kyjevě v metru mají něco jako kreditovku s magnetickým proužkem na 5 jizd nebo I jiné hodnoty. (něco jak u nás na sjezdovkách) Takže se svezou, jen to pro negramoty co se neumí obsloužit bez fyzického jizdenky bude asi dražší. Ostatně jako už teď například v ids jmk a Iredo (sleva za elektronické odvaveni) , nebo u českých drah. (čd body).
Tou „slevou“ v IDS myslíte slevu asi 50haléřů nebo kolik v Poseidonu? Nebo naopak příplatek u SMS jízdenek (mimo základní jízdenku za dvacku)?
Ano, ale sleva narůstá s počtem zón u mě to dělá víc. V obou integrovaných systémech. Přijemná výhoda taky je že vytáhnout na autobusáka něco jako QR kód obvykle dost rychle zchladí jejích častou aroganci a mávají na vás at jdete dozadu a co nejdál od nich. 😀 Asi aby se nenakazili nebo co.
Kreditovou jízdenku půjde nabít na jakoukoliv částku, kterou budete potřebovat projet. Takže se svezete.
Víte, jestli ta kreditová jízdenka vydá daňový doklad? Nebo obecněji: Jak je řešeno, když někdo jede na služební cestu a chce si nechat proplatit jízdné v MHD?
To netuším, předpokládám, že si toto jistě ošetří.
Ostrava má celkom vychytanú webovú administráciu, kde sa dajú vytiahnuť daňové doklady za platby kartou i SMS jízdenky. Vo výsledku je to do cesťáku omnoho jednoduchšie než skenovať jednotlivé papierové lístky.
Tak přesně tyhle situace mívám často, když chci mít doklad pro proplacení, nejjednodušší je zatím koupit v trafice, v automatu nebo u řidiče fyzickou jízdenku.
Na druhou stranu tohle je dost často problém účetních, které jedou roky v nějakém zažitém standardu a vykolejí je i např. faktura bez razítka nebo jízdenka vyjetá z eshopu a ne z pokladny třeba u ČD. Nebo u RJ neskutečný problém, když jsem kupoval jízdenku manželce na služebku na svou kreditovku, tak účetní prostě nemohla pochopit, že tam někde v záhlaví bylo tenkrát i moje jméno jako držitele jízdenky 😉
Pokud vím, tak na MHD se při vyúčtování cesťáků odedávna dosud nemusí dokládat jízdenka. Ale stejně je to šlendrián.
Doklad je na internetu tak asi stejně jak v Praze jde vytisknout daňový doklad k sms jízdenkám každá kreditove karta na své číslo a tím pádem jde doklad vyhledat a vytisknout
A není třeba to jedno jednorázové vytištění separátního daňového dokladu počítačovou tiskárnou ve výsledku (dokonce možná i výrazně) dražší než vytištění bloku jednotlivých jízdenek v nějaké tiskárně cenin? Kde jsou pak skutečné úspory (pro společnost = „národní“ hospodářství) toho, co v praxi platíme přímo či nepřímo ze svých daní?
Možná ano, ale náklady na toto vytištění nese ten, kdo tento doklad potřebuje, tedy zaměstnavatel. Kdežto při tisku jízdenek ty náklady nesou všichni cestující, včetně těch, kteří je nepoužívají.
Navíc vyšší náklady na tisk dokladu mohou zaměstnavatele přesvědčit, aby přestal vyžadovat papírový doklad a stačil mu elektronický. Kdežto u jízdenek mu to je jedno, protože to jde z „eráru“.
Čistě prakticky – přijedu do Ostravy v neděli pozdě večer nebo vystoupím na zastávce, kde není ani trafika – kde seženu kreditovou jízdenku, pokud nebudu mít mobil nebo ho budu mít vybitý? Budu bloudit po městě a hledat nejbližší trafiku?)))
Automat, který prodá kreditní jízdenku
A bude tento automat alespoň na všech zastávkách vlaků? Pokud budou automaty na kreditové jízdenky, v čem bude tedy úspora (předpokládám, že jde především o úsporu nákladů)? Nynější automaty na papírové jízdenky se zruší, pořídí se nové automaty na kreditové a místo papírových jízdenek budou lézt kreditové…?
No a až příště přijedete do Ostravy o půlnoci, tak můžete jen vytáhnout kartu a můžete jet a nic nebude shánět. Pořád hledáte problém kde žádný není.
Jenže tu kreditovou jízdenku musím někde koupit, a dle článku těch míst bude jen nemnoho. A potom, co když nechci kreditovou, ale jen jednu (slovy JEDNU) jizdenku na tramvaj.
Příklad, loni jsem přes Ostravu a měl dvě hodiny na přestup na další vlak. Koupil jsem si v automatu na zastávce jednu hodinovou jízdenku a jel se podívat na Vítkovické Železárny – čistě proto abych neseděl na nádraží a viděl “ ocelové srdce republiky“. Dojel, pokochal se, udělal pár fotek a příští tramvají jel zpět… Na tu jednu jízdenku, víc jsem jich nechtěl a nepotřeboval. Nákup v automatu asi 10 sekund…
já si myslím a to asi určitě od ledna 2020 bude prodávat tu kreditku RJ ve vlacích, ale zase ti zpátečnictví tupci nejezdí RJ.
Ano, máte pravdu. Ale kolik lidí jaké jste popsal existuje? Navíc není nutný ani smartphone, pořád se dají kupovat SMS jízdenky. Určitě se najde i někdo kdo nemá smartphone a má blokované platební SMS, ale zase, kolik takových lidí je. Hlavní otázka je, jaká bude podoba té kreditové jízdenky. Umím si představit systém, kdy vám automat za 50 Kč zálohu vydá ihned anonymní kartu, kterou můžete za zálohu zase kdykoliv vrátit. V tu chvíli Vaše argumentace padne zcela. No ale i pokud by kreditové jízdenky nebyly takhle chytré, stále ještě existují předplacené debetní karty, které můžete použít kdekoliv. A pokud… Číst vice »
Ta kreditová jízdenka nemá být plastová kartička, spíše obdoba skipassu.
Co si mám představit jako skipass? Nelyžuji. Papírovou kartu s čipem?
V Oslu mi automat vydal právě papírové kartičky s čipem, které se po použití vyhazovaly. Něco takového?
Přesně tak.
A v čem tedy tkví úspora? Že místo obyčejné papírové jízdenky bude lézt jízdenka s čipem, která bude určitě dražší než papír?
Úspora je v tom že jízdenka na ochranné prvky tak jak bankovky atd a je to cenina a tisk je drahý a kreditove můžete nabíjet opakovaně tzn jeden papír s čárovým kódem pro opakované použití
že nebudou trafiky prodávat falešný jízdenky, ostatní mhd už to zrušily před xx lety.
A já jednoho pána znám. Cestuje hodně a mobil nemá (jen pevnou linku) a platební kartu vůbec nepoužívá. A internet to je pro něj španělská vesnice a kupodivu mu je kolem padesátky. Jestli si udělá někdy výlet do Ostravy, tak bude koukat jako péro z gauče, že mu neprodají v trafice lístek.
Nikdy nie je neskoro rozšíriť si obzory a skúsiť niečo nové 🙂
Jenže dotyčný prostě je takový a kvůli MHD Ostrava určitě nebude své obzory rozšiřovat. On tam maximálně přijede, že chce rozšířit obzory s architekturou a historií města. Prostě pár automatů na lístky by mohlo zůstat, aspoň na vlakových a autobusových nádražích.
Trochu drahý špás kvůli jednomu lenochovi. Jestli se mu to nelíbí ať sedí doma na zadku
Netvrdím, že neříkáte pravdu, ale přesto mám trochu problémy tomu věřit. Cestovat v dnešní době bez mobilu a platební karty je sice asi možné, ale velmi, velmi nepraktické. Když si vybavím kolikrát jsem dorazil na ubytování a našel jen zamčené dveře a telefonní číslo, tak mě jímá hrůza z představy, že nejsem schopný volat. A po první takové zkušenosti bych honem běžel si koupit alespoň předplacenku. Ale když už to píšete, napadá mě, že informovat se předem o destinaci je podle mě zodpovědnost cestovatele. Pokud cestovatel vyrazí naslepo do cizího města nebo nedej bože země, tak na sebe vědomě bere… Číst vice »
To je právě to opravdové cestování . Poznávat destinaci naživo….
Cestovat s Googlem v jedné a Wiki v druhé ruce umí každý trouba…
Jistě, ale pak taky berete na sebe odpovědnost a nebudete nikomu jinému než sobě vyčítat, když se něco nepovede. Tedy například pokud přespíte na lavičce v parku protože jste se blbě domluvil na ubytování, tak to pojmete jako svou zkušenost a chybu a nebudete nadávat na nikoho jiného.
Pokud někdo jede do destinace nepřipraven a pak nadává, že třeba u řidiče nekoupí jízdenku, tak to není cestovatel, ale blbec.
A on fakt je a žije ve střední Evropě 21. století po Kristů. Telefon s drátem mu stačí a peníze si vyzvedne v bance v hotovosti. A na ubytování se zeptá na místě a jízdní řády aspoň nějakým způsobem v papírové podobě v Evropě existují na nádražích a nebo někde sedí v informacích a ten papír o spoji mu vytisknou. Jen v MHD Ostrava se asi už neprojede.
Naopak si myslím, že pro tohoto člověka to problém nebude. Jestliže si s Vámi popsaným systéme poradil do teď, poradí si i později a moc bych jej nepodceňoval. Jednoduše proto, že pokud takto žije, tak to asi dělá z přesvědčení (stejně jako já nemám televizi, Facebook, Twitter a další sociální sítě) a s těmito riziky počítá.
Předplacené debetní karty prakticky skončily dřív než se stihly rozšířit…. nedávno jsem hledal jako možnost kapesného pro děti a už existuje jen FreePay (s napůl nefunkčním webem a brutus poplatky) a Cool karta jen pro klienty ČSOB / Poštovky
Jistým řešením by mohl být podúčet např. u mbank a tam převádět vždy jen tolik, kolik chci „předplatit“. Kdysi jsem takto řešil internetové platby, abych neplatil hlavní kartou z hlavního účtu. Akorát se obávám, že už i u mbank je měsíční poplatek za kartu, pokud se neudělá nějaký limit transakcí nebo tak něco – tenkrát to bylo všechno zdarma a účty (emaxy apod.) šlo pozakládat rovnou z domu v bankovnictví i se žádostmi o kartu(y). Nebo když se v Brně řešila „lítačka“ navázaná na platební kartu, tak ve velkém se prodávali myslím přímo na DP právě „platebky“ někde od COOPu,… Číst vice »
Ano, mbank bylo řešení, má „účet“ pro děti – fakticky je to ten podúčet a k němu je i zdarma extra karta. Jen za volitelnou platební nálepku se platilo 79 Kč. Poplatky za kartu byly nedávno zrušeny. Coop karty už ruší taky a nové zjevně tedy nevydávají.
https://www.anonymnikarta.cz/dobrakarta
STANDA: Platebni kartu nebo mobil maji prece vsichni…
Nemají . Mnoho lidí ani účet nemá ( výplatu berou v hotovosti , fungují s hotovosti, a účet nikdy neměli a nepotřebují), spoustu lidí používá kartu jen k vybrání peněz z bankomatu, neplatí s ní ( ne že by to neuměli, ale nechtějí, případně nevěří bezpečnosti bezkontaktního placení ).
Mnoho lidí má obyčejný hloupý telefon na volání,SMS nepoužívají a nepotřebují, nebo má blokované Premium SMS.
Ne všichni jsou závisláci na internetu, smartphonech a otroky moderních technologií
Výplata v hotovosti? A vědí že porušují zákon? Samozřejmě vím že se to děje ale rozhodně by se to nemělo brát jako standard.
Placení kartou je rozhodně bezpečnější než chodit s tisícovkama po kapsách. To že někdo nechce něco dělat není důvod k tomu aby jim to většina lidí platila ze svých daní. Můžou si vylézt na strom a tam si můžou plakat jak jim všichni ubližují.
I hloupým telefonem se dá zakoupit jízdenka.
Všichni jsou závislí na internetu to že se tomu vyhnou oni neznamená že to za něho nemusí udělat někdo jiný.
Čím konkrétně výplata v hotovosti porušuje zákon?
Tak treba bere vic než 270 000 měsíčně
Výplata může být v hotovosti i vyšší než 270 000, v zákoně 254/2004 Sb. je na to výjimka v § 3 odst. 2 písm. b), a počítá s tím i zákoník práce.
Naopak vám ještě stále musí zaměstnavatel vyhovět, pokud požadujete výplatu v hotovosti. Tuhle možnost ještě stále nikdo nezrušil.
Neříkám, že těch lidí bude nějak moc ( větina lidí fungujících na hotovost ji prostě den po výplatě vybere z bankomatu, nebo u přepážky v bance), ale existují.
Víte kam si můžete ty vaše smartphony , bezkontaktní karty, a celej internet strčit, až na Slunci proběhne pár erupcí a přežene se elektromagnetická bouře? Nebo až světoví teroristé pochopí,že se netřeba vyhazovat do povětří, ale stačí nás na pár dnů odříznout od elektřiny a internetu?
Víte kam si v takovém případě budete moct strčit hotovost, když ji od vás obchodník nevezme protože ji večer nebude moct dát do banky? A kde ten obchodník vůbec vezme zboží na prodej?
Také jsem to tak nějak pochopil… OSTRAVA!!! Tož to je region razovity! Přijedu v neděli večer do Ostravy… ale pan revizor, kde jsem si měl zajistit kreditovou jízdenku v tuhle dobu? Revizor: tak zaplať platební kartou! Nemám, ukradli mi ji brikety cestou z Havířova… Revizor: tak zaplať SMS jízdenkou! Cestující: Nemůžu, vybil se mi mobil cestou z Havířova, když jsem usilovně surfoval na krajském vlaku s wifinou zdarma… Rada zní: vybodnout se na Ostravu, když nemáš kreditovou jízdenku a nabitý telefon s kreditem.
Když ztratíte peněženku, tak zaplatíte jak? 😉
Pojedu na Ostravaka)))
No tak co vám brání tak jet i v případě, že nebudou k dispozici papírové jízdenky? 😉
Chápeš to samozřejmě špatně. Lze si koupit i SMS jízdenku z 20 let starého telefonu.