lot
Autobusy

Ostrava se dočká doubledeckerů. Třetí pokus o soutěž vyšel, přihlásily se dvě firmy

Nový dvoupodlažní autobus na vodík od společnost Wrightbus. Foto: Wrightbus
Nový dvoupodlažní autobus na vodík od společnost Wrightbus. Foto: Wrightbus

Po dvou neúspěšných pokusech, kdy se do soutěže nepřihlásil ani jeden zájemce, míří třetí pokus zadávacího řízení na  výrobce dvoupodlažních autobusů pro Ostravu do finále. Poprvé i s firmami, které chtějí autobusy pro Ostravu vyrobit.

Do nové soutěže Dopravního podniku Ostrava na dodávku dvou autobusů se přihlásily dvě firmy, jejich jména zatím DPO tají.  Vozy mají dopravovat návštěvníky Ostravy z Dolní oblasti Vítkovice do zoologické zahrady a zpět.

„Dopravní podnik zatím doubledeckery soutěžil dvakrát a ani jednou neuspěl. Teď při třetím výběrovém řízení nám přišly dvě nabídky, které se v tuto chvíli zkoumají, jestli vyhovují zadání,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura.

V obou případech se podle něj jedná o zahraniční zájemce. „Mám naději, že ty dvě nabídky vyhoví. Autobus je vlastně dělaný na míru pro Ostravu, to není něco, co by někde sjíždělo z pásů, takže dodávka by pravděpodobně byla až začátkem roku 2020. Navíc požadujeme nízkoemisní nebo bezemisní vozidlo, tedy CNG nebo elektrobus nebo nějaký hybrid, tedy kombinace obojího, a to bylo tou největší překážkou v tom, abychom nějaké nabídky dostali,“ dodal Macura.

Předpoklad je, že turisté, kteří přijíždějí do Ostravy, zaparkují v Dolní oblasti Vítkovice, kde si mohou prohlédnout industriální památky. Poté nasednou do autobusu, který je doveze do Zoologické zahrady Ostrava. Kromě toho, že projížďka dvoupatrovým autobusem bude pro turisty atrakcí, linka odlehčí přeplněným parkovištím u zoo tím, že část návštěvníků zaparkuje v Dolní oblasti, v níž je dostatek parkovacích ploch.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Souprava

!!!

K.L.

Nákup dvou raritních vozidel vypadá jako pokus o orginalitu za každou cenu, však daňoví poplatníci to zaplatí. Patrové vozidlo je pro městskou dopravu naprosto nevhodné, zcela popírá dnes tolik prosazovanou bezbarierovost. Už vidím jak autobus vyjíždí ze zastávky a část cestujících se při tom šplhá po schodech nahoru a jiní co budou na další vystupovat se budou snažit dostat za jízdy zase dolů. Tento plánovaný nákup je v příkrém rozporu s ekonomickým a racionálním nakládáním s veřejnými financemi.

TPal.

Jel jste někdy autobusem v Londýně? 🙂

Jarda V.

Smysluplnější by my přišlo aby Double-Decker jezdil z hlavního k Zoo a dál do Vítkovic. Protože pro zlepšení dopravy do Zoo z hlavního byla před nějakou dobou přesměrována trolejbusová linka 101 mimo a je potřeba přestoupit ze 104-ky. Jenže při intervalu například 30 minut by dva „patráky“ určitě nestačili. …. Ale školy nemám, šedesát my bude za dlouho, babičku jsem sice četl ale v Rusku jsem nebyl a Ostravák taky nejsem, tak si do toho ode mě nenechte kecat…..

dopravak

Je sice pěkné, že se vůbec někdo přihlásil, ale otázka je, kolik bude stát bus v této „obrovské“ sérii. Je naprosto pochopitelné a správné, pokud město nakupuje ve velkém CNG autobusy pro dopravní podnik. Nechávat vyvíjet DVA kusy absolutně speciálního vozidla za každou cenu na alternativní pohon je ale opravdu přitažené za vlasy.
Na tyto více méně víkendové výkony by stačilo nakoupit vyřazené busy třeba z Berlína a peníze raději investovat do většího množství standardních vozidel.

K.L.

Předpoklad,že kdo bude chtít do ZOO pojede nejdříve do dolních Vítkovic se nejspíše ukáže jako zcela mylný. Lidé kteří jedou autem i když k ZOO jezdí trolejbusy pojedou autem i když tam bude jezdit autobus. Na linku z Vítkovic k ZOO by se nejlíp hodily parciální trolejbusy které se v OV již nyní používají, případně autobusy na CNG kterých má ostravský dopravní podnik přes stovku.

Halamus

Dvě možnosti, natáhnout dráty pro trolejbus do DOV, nebo parciální trolejbus. Která možnost je výhodnější, jako laik nedokážu posoudit. Každopádně, parciální trolejbus by teoreticky mohl k Zoo jezdit od zítřka, což nevylučuje případné pozdější natažení trolejí do DOV.

Anonym ze severu

Nebyly by lepší double deckery jako parciální trolejbusy? Pokud vím, tak 2patráky v Briitánii jako trolejbusy jezdily. Oproti doubledeckerům-elektrobusům (viz Wellington: https://www.youtube.com/watch?v=HvM73mbLb3w) by to bylo asi nejlepší řešení. Tak třeba příště, ale i tak diesly jsou zajímavou atrakcí pro turisty. 🙂

Petr plachta

Dráty se k Dolní oblasti už plánují společně s přestavbou Náměstí republiky. Bude se protahovat smyčka trolejbusů k dolu Hlubina.

Railanalytik

Zní to smysluplně – fandím Ostravě!

železničář v důchodu

Já bych napsal spíše „zní to nesmysluplně“ – ale různých hovadin (a i větších) se v tomto státu nadělalo už tolik, že tato se mezi nimi patrně úplně ztratí: první provozní sezónu to možná někoho přiláká jako nová atrakce, ale jakmile si to všichni zájemci vyzkoušejí, prvotní zájem bude postupně opadat a nakonec vše „vyšumí do ztracena“ – včetně těch současných oprávněných kritik, že v této podobě jde jen o velikášské plýtvání financemi …

Dragoo

V tom případě doufejme, že nikomu nenapadlo dát elektromotor do Troliga Sirius…

IBM

Jezdí doubledeckery ještě někde jinde než v Londýně?

Karlod

Minimálně Skopje. Tam sem sním jel 😂

Jenki

V GB a IRL jezdí na mnoha místech. V „pravostranné“ části Evropy Berlín (MAN), Skopje (čínské) a 1ks v Popradě (Troliga). No a pak jsou nějaké v Asii, ale to moc nesleduju.

X 1

Berlín.

PetrB

V Holandsku v Groningenemu jezdi doubledeckery Van Hool TDX27

Juraj

Porto

Jackub

V Singapuru a v Hongkongu, a to ve velkém množství. V obou městech jde o britské „dědictví“.

Tom

Berlín, Istanbul, Poprad a v GB a IRL skoro všude.
Nepočítám Hop on – Hop off. Těch je mnoho.
Dále mimo Evropu.

Ivan

Hodně jich je v Číně…

Petr

U nás s nimi přece jezdí FlixBus 😀

Jen

V Talinnu jezdi stare DD z centra do ZOO.