Ostrava plánuje nákup 25 nových velkokapacitních tramvají
Tramvaj DPO typu KT8D5 na ostravském hlavním nádraží. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal s procesem, na jehož konci by mělo být až 25 nových velkokapacitních tramvají. Vypsal takzvané
Ak vyradené KT8D5 nekúpi Praha, dali by sa poslať na Ukrajinu. Myslím že upraviť rozchod vnútorných podvozkov na 1524mm problém nebude.
Všude kde jezdily kačeny(KT8) se už uvažuje o jejich nahrazení Plzeň,Brno,Ostrava, Košice(možná).. podle mě by je mohla skoupit Praha jak z Plzně tak Brna,Ostravy a možná později z Košic…. Nejhezčí by bylo kdyby Praha vlastnila KT8D5N s předsuvnými dveřmi… Zas KT8D5R.N1 (z Ostravy) by mohla časem v Praze nahradit malokapacitní T3(modernizované). Kačenky jsou nejhezčí tramvaje a PRAHA je umí zrekonstruovat na hezčí… Hranaté obousměrné/jednosměrné KT8 jsou stokrát lepší než nějaká Škoda tramvaj viz.14T
Že jo…16 tramvají…to bude hodně nízkopodlažních pořadí…
V Praze jich mají již skoro šedesát. 😉
16 dlouhých tramvají znamená náhradu 32 kusů vysokých T3. Navíc ty jednosměrné KT mají víc prostoru pro lidi místo druhých dveří. Ale Praha teď bude potřebovat každý vůz pro nově stavěné tratě.
Ta věta zas nedává smysl.
Všechny linky mají pořadí, v praxi počet vypravovaných tramvají (1 pořadí = 1 spoj)
A pokud do Prahy přijde 16 KT8, tak dalších 16 spojů (pořadí) bude moci být nízkopodlažních.
Ani po rekonstrukci nejsou v zásadě nízkopodlažní, prostřední článek je tak max na kočárky. Také mám tyto tram rád, ale nemá smysl s nimi počítat dále, ale doplnit je a následně nahradit jiným typem.
Jsem zvědavý na výstup z „tržních konzultací“, které se uskuteční už dne 14.7.2022.
Konkrétně mně bude velmi zajímat, jak bude ze strany DPO formulován požadavek na následný servis dodaných vozidel a to v souvislosti s tím, že bývalé dílny DPO vlastní jeden z potenciálních dodavatelů. 🙂
Po čerstvých zkušenostech z Plzně to zkusí formulovat tak, aby byla Scheißewerke rovnou vyřazena…
Stejně jak v Plzni ? Kde by dodavatel musel předat dokumentaci svýmu přímýmu konkurentovi ?
Také si myslím, že ty tramvaje dodá Škodovka a jsem přesvědčený, že je to dobře. Vozy od Škodovky jsou konkurence schopné a je dobře, když české peníze zůstávají českým firmám.
A když se tramvaje Škoda exportují do Německa, tak tleskáte, přestože německé peníze nezůstávají německým firmám? Tohle „vlastenecké“ uvažování v zemi, která žije z exportu, nedává smysl.
Ona ta přílišná závislost na exportu (a současně ovšem logicky i importu) je v některých oblastech a důsledcích také dost nesmyslná, až zhoubná. Zvláště při velkých vzdálenostech.
Severní Korea a Rusko nově bude také nezávislé na importu a exportu, ale nevím jestli bych si chtěl brát z těchto zemí úplně příklad.
Ono to začne hlavně po likvidaci komunistických garnitur jak v Rusku, tak v KLDR…
„…a je dobře, když české peníze zůstávají českým firmám.“
Hmm, tato líbivá formulka ovšem dostává poněkud hořkou pachuť v případě jiného výrobku ŠT. Konkrétně mám na mysli zpackanou zakázku ČD na dodávku 20 ks elektrických lokomotiv dnes již legendární řady 380.
https://zdopravy.cz/nejvyssi-soud-znovu-otevrel-spor-o-arbitraz-mezi-skodou-transportation-a-cd-118592/
Snad nejdražších lokomotiv na světě…
Můžeme se dohadovat, jestli to ČD nakonec stálo dvaapůlnásobek nebo trojnásobek běžné ceny. Všichni tihle rádobyvlastenci by si měli nafackovat.
Ano…patriotismus je hezká věc, ale má své limity…
Výsledkem takového protekcionismu byla Škoda 1203, vozidlo čtyřstopé a přestože se tam nemohlo nic pokazit, tak se tam pořád něco kazilo.
No, ale VW díky tomu desetiletému zaučování zaučování pak mohl levně koupit továrnu s výbornou místní pracovní silou, a vyrábět v tamní lokalitě pak nejdražší Audiny a Porsche.
No…ono to začal být průšvih hlavně poté, co soudruzi rozhodli o přesunu do Trnavy…
Když se tehdy přebíraly sanitky, tak z té Trnavy některé ani nedojely do Prahy…
Jak to vypadá, když dodává Schadewerk vidíme furt. Později a dráž. A o tom jak „stíhají“ dodívat ND by leckterej DP mohl vyprávět.
Ano, třeba DPP, kterému ležely nové 15T ve vozovně rok i dva než dostali náhradní díl na opravu. Snad málokterý typ měl tak vysoké procento neprovozních vozů.
Račte si přečíst čerstvý článek z Plzně.
Scheißewerke není vůbec konkurenceschopná, a proto má úspěchy buď v rozvojových zemích nebo v ČR.
15T jsou snad nejdražší tramvaje na světě…
Snad to bude opravdu skutečně velkokapacitní tramvaj a ne jak ty poslední kousky od Škodovky co se za ně jen vydávají. Na jejich obranu ale musím říct, že komfortem jsou oproti Bombardierum neskutecne dále.
A co porovnání vůči Stadlerům?
A všechny ostravské KT8 přijdou nejspíš do Prahy, kde se sjednotí s těmi pražskými.
A z tama za několik let do Brna.
Nepravděpodobné.
To se spíš 15T prodají na Ukrajinu v rámci poválečné obnovy. Víc než těch bezpečných 40 km/h tam stejně jezdit nebudou…
A i kdyby čistě náhodou putovaly do Brna…tak to aspoň budou mít sjednocené…
Problém s 15T byl v pouze v nekvalitní várce gumových prvků v kolech. Tato technologie se používala i u rychlovaku ICE, který jezdí 300 km/h. A taky s tím byly problémy.. Takže Nechápu ty hejty na 15T. A KTéčka patří do muzea.
Brno je šrotuje. O ně zájem nebude.
DP Praha o jejich pořízení skutečně uvažuje.
No sjednotit s těmi pražskými je bude celkem sranda. Tyhle jsou jednosměrné. U těch vraků z Miskolce se to možná vyplatilo, ale tady bude asi cena vozu krapet vyšší.
No to nevadí…i jednosměrné tramvaje budou potřeba, zvlášť když těch obousměrných tak moc zase není v momentě, kdy se nové tratě do pekel ukončují zarážedly.
A takové 14T a 15T mají každou chvíli poruchu…
Ostrava by už od ZVIL neměla koupit ani vodu do ostřikovače.
A to jako proč?
Protože se to v Praze a v Plzni jaksi…neosvědčilo…
Tak jsem zvědav, zda budou opravdu velkokapacitní (třeba něco delšího než 40-60m) a nebo obyčejné tedy něco okolo 30m.
Má to být náhrada KT8, takže nějaké odmrštění od 30 m nečekám. Ostravu neznám do té míry, abych mohl posoudit, zda by se tam 40m tramvaje využily, ale je fakt, že v západních zemích se 30m nepovažuje za „velkokapacitní“.
Vzhledem k tomu, že se jim tam do smyček sotva vejdou ty 30m, je odpověď asi jasná.
Navíc delší tam ani potřeba nejsou vzhledem k tomu, že i při intervalech 10/20 min mají problém naplnit ty 30m
Pak ale podle mě nemá smysl mluvit o velkokapacitních tramvajích.
Jaké intervaly 10/20?
Asi myslí 10 minut ve špičce a 20 minut mimo špičku.
Pak je ale vyloučeno mluvit o kloubových tramvajích…
Prozatím ještě etnická menšina to hravě zaplní, pokud DPO zruší asistenty přepravy.
Revizory?
revizoři dávají pokuty, asistenti přepravy tě jen vyhodi z tramvaje. (a jezdí jich výrazně víc)
Plánuje/má něco objednaného i Praha?
Plánuje, viz dřívější články, začátkem roku byly vypsány předběžné tržní konzultace.
Ještě během letošního léta by se mělo vyhlásit výběrové řízení.
A plánuje se v Praze něco většího než 30m?
Kéž by. Je dost linek, kde by hlavně v centru měla být 37m standardní délka soupravy.
Velká část zastávek je asi tak šedesátimetrových, tedy 37 m je nesmysl, smysl dává plných dovolených 65 m.
Pochybuju. Řada zastávek je tak akorát dlouhá na 15T a u některých ani není moc prostor je prodloužit.
V dlouhodobém horizontu 60m vozy pro východní tangentu, dříve asi nic.
Tak to gratuluji Škodovce k vítězství 😀
Bohužel si taky myslím, že z tama vítr vane… a přitom Ostravské Stadlery jsou fajn počin…
Horší tramvaje než Stadlery snad v republice nejezdí.
Co je na nich tak špatnýho?
Interiér. Jezdí to výborně a udělaný je to skvěle, ale ta tramvaj je příliš krátká na počet sedadel, což vedlo k tomu všechny sedadla narvat na bidýlka nad podvozky, zatímco škodovka má ta sedadla směrem ven pouze na podvozku a nohy máte na zemi a jen k těm dovnitř ke středu podvozku se leze. U stadlera byste takhle měli nohy ve dveřích. Navíc je to poměrně nebezpečný. Při brzdění můžete z těch sedaček směrem ven vesele letět přes celou tramvaj.
Tak ještě aby to za těch 20 milionů navíc trochu nevylepšili.
Z pohledu řidiče nebo cestujícího?
Cestujícímu je většina asi jedno, tam snad jen nepříjemné houpání a neustálé cvakání stykačů nad hlavami.
Z pohledu řidiče naprosto nevhodná kabina- málo místa, velmi mizerný výhled v zrcátkách. Příšerně pomalé dveře, a pak věci, které vznikly neschopností DPO (absence omezovačů, multifunkčního řadiče, apod.)
Asi by se toho našlo více, toto je jen výčet co mě teď z hlavy napadá.
Coby kaštanovi mi Stadlery naprosto vyhovují.
Tak to jste asi nevytáhl paty z Ostravy. Horších typů je hafo. 13T, 14T jen namátkou…
Některé typy jsem dokonce i řídil. Jediné mínus u 13T/14T je pro řidiče pevné podvozky a pro cestující absence klimy
Které narovnavaji či spíš hobluji oblouky
Těch mínusů pro cestující je víc…
Tak snad tentokrát už od Škodovky objednají opravdu velkokapacitní tramvaj a ne nějaké …však víme co, ale politicky řádně odůvodněné včetně PR.A že to bude Škoda? Taky víme, že to zase bude vyspané na míru…..už jenom kvůli údržbě v Ekově 🙂