Ostrava chystá zrychlení tramvajových tratí až na 80 kilometrů v hodině

Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tramvaje v Ostravě by měly jezdit v budoucnu rychleji než dosud. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal soutěže na projektanty, kteří

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
K.L.

V současné době to na mnohých ostravských tramvajových tratích vypadá tak, že při jízdě nad čtyřicet-padesát sebou vozy házejí ze strany na stranu což způsobuje jednak nekvalitní svršek ale také špatný profil jízdní plochy dvojkolí mnohých vozů. Zvláště pro stojící cestující je to velmi nepříjemné. Rychlosti dopravy neprospívají ani krátké vzdálenosti mezi některými zastávkami, Moravská od Dřevoprodeje asi tři sta metrů,malá frekvence,vhodná na úplné zrušení, Elektra od Karoliny něco přes sto metrů. Kladně hodnotím že desítka málo frekventované zastávky projíždí ale měla by být vedena mezi spoji jedničky v celé její trase protože většina cestujících ráno vystoupí na frýdlandských mostech… Číst vice »

Jan

Ostrava se trochu podobá Berlínu, tam králuje SBahn. Pro městské aglomerace to je řešení, vlak je trochu těžkopádné řešení, ale je vhotným doplňkem.

jan

No.. Jenže kde jsou ty přestupní body.. Svinov tramvaj 400 metrů.. a autobus mimo špička co 2O minut. Za první republiky to bylo vyřešené, že tramvaj byla z druhé strany nádraží.. Ale to komanči zrušili..
A o tram 2 rail nikdo zatím nechce slyšet..

PetrD

Přesně tak. Dobré je to jenom na Hlavním nádraží, na ostatních je přestup na MHD o ničem. Možná ještě jakž takž ve Vítkovicích

Leoš Konečný

Hlavně to nezapomeňte zase rozfičet v nějaký jednokolejce

jan

Alespoň něco, sice si myslím, že to úplný zázrak neudělá, ale jsem zvědav na výsledek s prioritizací tramvají na semaforech. Bohužel nic lepšího než tramvaj není v plánu.. Takže.. Ostravská MHD je v některých směrech děsně pomalá. A to vyhání cestující. Moc zastávek, které ještě přidaly od dob komančů v době supermarketů. Podle mě by bylo také řešení vyhodit u některých spojů některé zastávky. Třeba ve špičce ráno do Ostravy zastávku zahrádky na lince 8. Když jedete do práce, většinou nejdete shopovat… (zastávka vzniklá lobováním supermarketů, blízko předchozí zastávky) A kdyby se místo tlačení nové tratě na Duhu a Globus… Číst vice »

PetrD

Zajímalo by mě, jestli někde u nás nebo ve světě, se na tramvajové trati v rámci jedné linky objevují „spěšné“ spoje, které zastavují jen na hlavnějších zastávkách. Logicky můžou dohnat předešlý spoj.

jiný Petr

Takové spoje jsou v Ostravě už léta běžné, z hlavy mě napadá linka 6 a 10, nevím, zda jsou i další. Jinak tramvaje do Hrabové jsou nesmysl, po většinu dne by zely prázdnotou.

jan

A tak všichni jezdí autem..

jan

Nemyslím si, že by to byl takový nesmyls. Bylo by to malé protažení, před tím je sídliště, pak nějaké ty servisy. A pak jen ta jedna zastávka do zóny. Myslím, že by to fungovalo.. Není to můj nápad, ale město o tom uvažovalo..

TommyX

Tak ono když se podíváte na ostravskou 10, tak je to téměř ono…mezi Náměstím Republiky a Dubinou vynechá oproti lince 1 celkem čtyři zastávky a mezi Výstavištěm a Hranečníkem oproti lince 4 dvě zastávky…

PetrD

Díky za info. TommyX : 12 už vynechává jenom 1 zastávku mezi Výstavištěm a Hranečníkem. Nedávno se to měnilo.

Nekdo

v metru v New Yorku jsou na Manhattanu hlavni severojizni trate ctyrkolejne, s tim, ze vnitrni dvojice je pro rychlou vrstvu, ktera stoji na kazde cca ctvrte az pate zastavce, coz jsou velke prestupni uzly a lokalni vlaky jezdi po vnejsi dvojici a zastavuji na kazde zastavce.

jenki

Ostrava s linkami 6 a 10 je opravdu výjimka, tedy pokud se bavíme o expresních spojích na stejné trati (dvoukolejné, ne čtyřkolejné).

Jediné o čem vím mimo Ostravu je linka U70 Düsseldorf – Krefeld, jezdící jen ve dnech školního vyučování v rozsahu 5 párů spojů, která cestou některé zastávky projíždí. Ale opravdu jen některé, aby se nedojela se zastávkovou U76 (na které jezdily i vozy s bufetovým oddílem, které bohužel skončily v roce 2016).

Marian Kechlibar

Když už bychom chtěli být trochu vizionáři, proč nepokračovat s tou tramvají z Hrabové dál na Paskov, Žabeň, Sviadnov a Místek? Po téhle trase žije podstatně více lidí, než mezi Libercem a Jabloncem, ba snad i více, než mezi Mostem a Litvínovem

Z centra Místku je to do průmyslové zóny v Hrabové vzdušnou čarou 10 km, na Ostravu-Jih tak 14 km, to je pro tramvaj ostravského typu na vlastním tělese docela konkurenceschopná vzdálenost.

Petr

Taková tramvaj by jen kanibalizovala vlak Frýdek-Ostrava a pochybuju,že by tím lodi nějak ve velkém jezdili… Ale nápad je to hezký,to zas jo 😀

Marian Kechlibar

Vlak Frýdek-Ostrava slouží docela dobře k obsluze směru Frýdek – Moravská Ostrava, ale pracovní příležitosti jsou právě i v té linii obcí od Sviadnova po Ostravu-Jih, kterou by tato tramvaj obsloužila řádově lépe.

Umím si třeba představit, že by jezdila linka Místek – Paskov – Hrabová – Hrabůvka (Poliklinika) – ÚMOb Jih – Poruba, a že by do té Poruby a Zábřehu byla z hlediska času a pohodlí konkurenceschopná vůči vlaku. Z vlaku musíte najisto přestupovat a ještě jsou ta nádraží (Svinov, Vítkovice) dost daleko od zástavby, kde obvykle leží cíl vaší cesty.

Permonik

Linka do hrabové vedla (https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=18.2689793&y=49.7856031&z=16&rm=9q0ROxWFu2fi0hDofe1hPzF1gUJetn5Ey01gcsSN5Z1), pokračování měla mít až do staré běle (https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=18.2595379&y=49.7574017&z=15&rm=9q0POxWFwSQNfdLMnf58FnfYXf50fZEd41cn5 – na useku 4-5 jsou dodnes mosty, které byly na linku přípravené). Důvod zrušení tram byl narust autobusové dopravy. Linku tram. podle místecké do zony hrabové si dokaži představit. Ale tram z místku do hrabové. Prolbém je že tram linak se oplatí tam kde se rano rozjede okolo 5 a kolem 23 konči, jenže tady by byly vozy poloprázdné mezi 8-12 a 15-21, navíc zástavky tram jsou od sebe max 400m, což mezi Hrabová – Paskov, Paskov – Sviadnov by bylo pár zástavek, což by byly málo… Číst vice »

jenki

Důvodem zrušení tramvaje do Hrabové – Ščučí byla kolize s výstavbou 4proudových ulic Dr. Martínka a Místecká. Musely by se tam vybudovat nákladné podjezdy.

jan

K tomu jsem skeptický..Takdy v této republice je riziko, že jeden něco postaví. A za 4 volební období jiný politik, řekne, že to platit nebude a spláchne celou investici do kanálu.. Viz systém tramvajových tratí kolem Ostravy. Sportovní hala Frýdek Místek, nádraží Havířov a podobně.

aldik

A když si budu chtít po cestě do práce chtít koupit ráno svačinu v Tescu/ Lidlu, tak vystoupím kde, když to na Zahrádkách stát nebude?! A nebo když jedu po noční domů a než ulehnu, tak si budu chtít ještě nakoupit… když to mám po cestě

jan

No já jsem říkal ráno do centra.. Já úplně nevím, kolik lidí chodí v 7 kupovat sváču do tesca. Nicméně by stačilo počkat 3 minuty na další tramvaj 7,4,3,17 a já nevím jakou ještě..

Martin z Moravy

A v Brně se pořád jezdí šnečím tempem přes výhybky na Stránskou skálu a do Líšně. Snad se taky dočkáme 🙂

PetrN

letos v létě (červenec+srpen) proběhne rekonstrukce trati odbočky tratě na Stránskou až na Novolíšeňskou, a to včetně kolejového rozvětvení, kde budou instalované „rychlé“ výhybky, takže ano, dočkáme se 🙂

E.M.

Výborně…snad přijdou co nejdříve na řadu i výhybky a křížení v úseku Stránského – Svratecká, tam jsou ty propady rychlosti vyloženě tristní.

Jiří

Nojo, zase ty dotace, jak taky jinak. Sice čekáme na tramvaj na páteřním spoji 20 minut, ale aspoň pak dojedeme o minutu rychleji 🙂

Ic540

Zdravím. Ano. Na kvalitním JŘ včetně intervalů zvláště na páteřních linkách velmi záleží…
Se zrychlením vybraných úseků lze jen souhlasit…

Graylag

Která páteřní tramvajová linka má interval 40 minut, tedy průměrné čekání 20 minut jak uvádíte? Všechny ostravské hlavní tramvajové linky mají v pracovní dny interval 10 minut, tedy průměrné čekání 5 minut. Na nejvytíženějších úsecích při zahrnutí posilových linek pak hluboko pod 5 minutové intervaly.
O víkendu jsou pravda intervaly 20 minut, tedy v průměru čekání 10 minut. Ale stále je to méně než Vámi uváděných 20 minut čekání.
A pak už zbývají jedině noční linky u kterých je interval hodně dlouhý. Ale to je speciální případ.

Vymýšlíte si. Buď Ostravu neznáte, nebo si vymýšlíte abyste mohl brblat v diskuzi.

jan

Noční linky zcela bez návaznosti na vlak.. + městská část Svinov, který vyhání auta, která by teda ráda zaparkovala u nádraží, aby nemuseli lidi chodit 20 minut v noci s kufrem po Svinově, nejlépe v dešti.

Graylag

Noční linky ano, tam jsou intervaly dlouhé. Ale v noci prostě moc lidí nejezdí. A dlouhé intervaly jsou i v kterémkoliv jiném městě.

Taky bych rád když jednu v noci sednul na tramvaj hned. Ale uvědomuji si, že jen kvůli mně ta tramvaj nepojede.

jan

No nejen, že jsou dlouhé, ale třeba ujedou i 5 minut před vlakem..

Jiří

Mistře, v ostravě bydlím 41 let a opravdu mě naštve, jak v současné době příjdu na svinov a 17 mi ujede před nosem. Věř nebo ne, na další se i ve všední den večer čeká 20 minut, protože alternativní 48 jako spojení na hrabůvku jede úplně ve stejný čas jako 17 a další jede taky za 20 minut. Takže nějaké napadání o vymýšlení nebo brblání by bylo dobré opřít o nějaké reálné zkušenosti a ne o to, že 20 minut se čeká při 40 minutovém intervalu nebo o posilové linky… „Hluboko pod 5 minut“ to tady nehrozí ani v největší… Číst vice »

Petr

Sice jezdíte a čekáte dlouho,ale na 2 stranu vám zruší papírové jízdenky a budete smart a za rok se třeba svezete oním bájným „novým elektrobusem“ ;-D

Graylag

Vy si s tím elektrobusem pokoj nedáte. Co Vám kdy slovo „elektro“ udělalo? ;-D

Petr

To slovo mi nic neudělalo,naopak ,jsem rádbza každ krok směrem k.ekologičtější dopravě… Nicméně me baví stupidní argumenty,a ten o papírových jízdenkách a elektrobusu je natolik blbý,až si z něho musím utahovat,jak jen to jde 😀

Jiří Kocurek

Mno pane, když vím, že to jezdí co 20 minut, tak si příště vyjdu o pět minut dřív, aby mi to zase neujelo před nosem.
Jiná věc by byla, kdyby to při intervalu 20 minut jezdilo narvané a člvoěk se musel do vozu nacpat. To se ale větišnou svává jen ve špičce.

Nekdo

jste dement, nebo pouze troll? proc by normalni clovek ve vetsim meste typu Ostrava, Brno nebo Praha mel vubec resit jizdni rady na paternich linkach? bud je MHD dobra, pak prijdu na zastavku a do peti minut jedu, nebo je k nicemu, cekam vice nez pet minut ergo jedu radeji autem….

Graylag

Jenže o to přesně jde. Pokud jdu v Ostravě zcela náhodně na zastávku aniž bych řešil jízdní řád, tak budu v průměru čekat přesně polovinu intervalu. Takže v pracovní den 5 minut a o víkendu 10 minut. Původní reakce byla na tvrzení pana Jiřího, že se čeká 20 minut, což ale pro člověka který chodí na zastávku náhodně prostě není pravda.

Permonik

No ono vystoupit z vlaku o 5 min dřivě není zrovna idealní….

Jiří

Mno pane, tak já tomu vlaku vyřídím, aby přijel o 5 minut dřív 😉 Nebo mám raději přijet dřívějším vlakem? Nebo by bylo lepší z vlaku nahoru na mosty s kufrem běžet, abych nemusel čekat 20 minut ve všední den na další tramvaj na páteřním spoji? 🙂 Člověk se tady snaží poukázat na nedostatky, které doslova nutí použít v ostravě místo MHD auto a které s postupem času bohužel progradují místo aby se vytěsňovaly a namísto díků za zpětnou vazbu se jen haní. Ale zpět k tématu – prostě si myslím, že je blbost řešit stamilionovýma investicema rychlejší dojezd z… Číst vice »

Permonik

Pokud vím tak mezi dvěma spoji 17 jede třeba 3. A pokud netrvám na hmd, tak jede vlak na vitkovíce, přstup na 3. a nebo podle idosu cca 8 spojů (bus, tram atd).

Jinak problém Ostravy je ten že je polygonální, zatímco vyšše zmíněna města mají hist. centrum a tahnou se směrem podel tram. spojů.
Ostrava vs. Plzeň
Tram 17 má cca 15km delku, v plzni nejdelší má cca 8km.
Ostrava je na cca 20x12km, Plzeň má 8x8km,
Počet obyvatel Ova 320-310 tis. – Plzeň 170 tis.
Linek tram je 16. vs. 3 linky.
Tržby 434 mil vs 292 mil

jenki

Jen doplním – ze Svinova na jih jede 7 v X:05 (sjede se na Palkovského s 11 do Zábřeha a 12 na Dubinu v X:14), 3 v X:07, 17 v X:18 a 48 v X:19. Při víkendové frekvenci je to víc než dostačující.

Jiří

Co takhle si ten přestup ze 7 na 12 na Palkovského několikrát reálně zkusit? V 50% případů 12 ujede a může se šlapat pěšky zpátky na hulváckou a čekat stejně na tu 17 co jede přímo ze svonova !

Bubák

Tak to jste docela dobrý s tou 50% úspěšnostá popsaného přestupu pokud je to i s kufrem, já mám stejnou úspěšnost bez kufru

Zdeněk

Oprava -Ova 290 tisíc -Plzeň 170 tisíc.

PetrD

Jako jo, ale kolik je (blízko) kolem Plzně měst s více jak 50 000 obyvateli? 2km za hranicemi Ovy je 74 000 Havířov, cca 15 km Karviná(55) a FM(56). Pak dále 30km Opava(57)

Graylag

Já nemám nic proti tomu, že poukazujete na nedostatky. Tak si to prosím neberte. Já jen poukazuji na to, že ukazujete na špatnou věc. Problém opravdu není interval ve večerních a nočních hodinách, ten je zcela dostatečný k počtu cestujících. Problém je návaznost. Jak už jsem psal výše, kdyby Vám ta 17 jela o 2 minuty později, tak jste zcela spokojený.

Graylag

Pokud vám jde o to, že Vám tramvaj ujíždí kvůli špatné návaznosti vlaku, pak Vaši frustraci plně chápu. Ale problém není v intervalu tramvaje, problém je v té návaznosti. Kdyby tramvaj jela o 2 minuty později, tak jste spokojený i kdyby současný interval zůstal. Pokud byste na tu tramvaj 17 chodil zcela náhodně, řekněme že byste u zastávky bydlel, tak byste opravdu v průměru čekal 5 minut při 10 minutovém intervalu a 10 minut při 20 minutovém intervalu. Vy máte zjevně taky smůlu, že jezdíte až po 20 hodině. To s Vámi soucítím, ale upřímně, většina lidí už v tu… Číst vice »

Jiří

Samozřejmě bych spokojený nebyl, protože vlaky mají někdy zpoždění a nepřijíždí vždy na minutu stejně. Rovněž Murpyho zákon tady platí více než méně a domnívat se, že průměr čekání 10 minut při 20 minutovém intervalu je sice statisticky přípustné, ale realita je jinde – zkuste si udělat reálné měření. Taky si Vás dovolím vyvést z omylu, že celá páteřní tramvajová síť není jen mezi karolinou a svinovem a rovněž je špatně domněnka, že nikdo nejezdí po osmé hodině večer. Co se tak třeba zamyslet nad tím, že lidi nejezdí mhd v ostravě po osmé hodině právě kvůli nedostatečné četnosti spojů… Číst vice »