Doprava ve městě Tramvaje

Ostrava chystá zrychlení tramvajových tratí až na 80 kilometrů v hodině

Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tramvaje v Ostravě by měly jezdit v budoucnu rychleji než dosud. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal soutěže na projektanty, kteří připraví zrychlení celkem čtyř úseků.

DPO na nich dosud jezdí maximální rychlostí 65 kilometrů v hodině, nově po nich chce jezdit až osmdesátkou. Jde o rychlost, kterou mohou jezdit nově zakoupené tramvaje od společnosti Stadler. Vyplývá to z informací zveřejněných na profilu zadavatele.

Podle mluvčí DPO Karolíny Ryckové je aktuálně nejvyšší rychlost na tramvajových tratích vedených po pozemní komunikaci 50 km/h, na tratích na samostatném tělese 60 km/h. „Na návěsti lze místně rychlost ještě zvýšit. V našem případě máme v současné době na vybraných úsecích povolenou rychlost až na 65 km/h. Dále je omezena rychlost jízdy přes výhybky a křižovatky na 10 až 20 km/h, kde opatření na zvýšení rychlosti také připravujeme,“ dodala Rycková.

Podle ní byly vhodné úseky na zvýšení rychlosti na 70 až 80 km/h vybrány s ohledem na dostatečnou délku úseků mezi zastávkami, dopravní situaci i okolní zástavbu. „U výhybek, kde rozhoduje zejména geometrické uspořádání, máme záměr v prvních dvou lokalitách zvýšit rychlost na 30 až 40 km/h,“ dodala Rycková.

Stavební úpravy by měly probíhat od letošního roku až do roku 2022. Odhadované náklady jsou 130 milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z Operačního programu Doprava.

DPO současně vypsal zakázku na projekt rekonstrukce tramvajové trati mezi křižovatkami s ulicí Martinovská a s ulicí 17. listopadu. Na této trati má dojít ke zvýšení rychlosti na 60 km/h. „Pro tento úsek je připravován záměr modernizace tratě, který sleduje cíle zvýšení kvality dopravní cesty se snížením účinků hluku a vibrací z provozu a zvýšením estetické hodnoty trati. I s ohledem na uvedené podmínky výběrů úseků pro zvýšení rychlosti se zde nepočítá se zvýšením rychlosti nad 60 km/h,“ dodala Rycková.

Jaké tratě chce DPO zrychlit?
Zastávka Důl Zárubek – kolejová křižovatka před vjezdem do Terminálu Hranečník
Otevřený tramvajový svršek za zastávkou Nová Ves vodárna – tramvajová zastávka Zahrádky
Tramvajová zastávka Dolní Vítkovice – tramvajová zastávka Kolonie Jeremenko
Tramvajová zastávka Josefa Kotase – tramvajová zastávka Václava Jiříkovského

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
K.L.
Host
K.L.

V současné době to na mnohých ostravských tramvajových tratích vypadá tak, že při jízdě nad čtyřicet-padesát sebou vozy házejí ze strany na stranu což způsobuje jednak nekvalitní svršek ale také špatný profil jízdní plochy dvojkolí mnohých vozů. Zvláště pro stojící cestující je to velmi nepříjemné. Rychlosti dopravy neprospívají ani krátké vzdálenosti mezi některými zastávkami, Moravská od Dřevoprodeje asi tři sta metrů,malá frekvence,vhodná na úplné zrušení, Elektra od Karoliny něco přes sto metrů. Kladně hodnotím že desítka málo frekventované zastávky projíždí ale měla by být vedena mezi spoji jedničky v celé její trase protože většina cestujících ráno vystoupí na frýdlandských mostech… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Ostrava se trochu podobá Berlínu, tam králuje SBahn. Pro městské aglomerace to je řešení, vlak je trochu těžkopádné řešení, ale je vhotným doplňkem.

jan
Host
jan

No.. Jenže kde jsou ty přestupní body.. Svinov tramvaj 400 metrů.. a autobus mimo špička co 2O minut. Za první republiky to bylo vyřešené, že tramvaj byla z druhé strany nádraží.. Ale to komanči zrušili..
A o tram 2 rail nikdo zatím nechce slyšet..

PetrD
Host
PetrD

Přesně tak. Dobré je to jenom na Hlavním nádraží, na ostatních je přestup na MHD o ničem. Možná ještě jakž takž ve Vítkovicích

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Hlavně to nezapomeňte zase rozfičet v nějaký jednokolejce

jan
Host
jan

Alespoň něco, sice si myslím, že to úplný zázrak neudělá, ale jsem zvědav na výsledek s prioritizací tramvají na semaforech. Bohužel nic lepšího než tramvaj není v plánu.. Takže.. Ostravská MHD je v některých směrech děsně pomalá. A to vyhání cestující. Moc zastávek, které ještě přidaly od dob komančů v době supermarketů. Podle mě by bylo také řešení vyhodit u některých spojů některé zastávky. Třeba ve špičce ráno do Ostravy zastávku zahrádky na lince 8. Když jedete do práce, většinou nejdete shopovat… (zastávka vzniklá lobováním supermarketů, blízko předchozí zastávky) A kdyby se místo tlačení nové tratě na Duhu a Globus… Číst vice »

PetrD
Host
PetrD

Zajímalo by mě, jestli někde u nás nebo ve světě, se na tramvajové trati v rámci jedné linky objevují „spěšné“ spoje, které zastavují jen na hlavnějších zastávkách. Logicky můžou dohnat předešlý spoj.

jiný Petr
Host
jiný Petr

Takové spoje jsou v Ostravě už léta běžné, z hlavy mě napadá linka 6 a 10, nevím, zda jsou i další. Jinak tramvaje do Hrabové jsou nesmysl, po většinu dne by zely prázdnotou.

jan
Host
jan

A tak všichni jezdí autem..

jan
Host
jan

Nemyslím si, že by to byl takový nesmyls. Bylo by to malé protažení, před tím je sídliště, pak nějaké ty servisy. A pak jen ta jedna zastávka do zóny. Myslím, že by to fungovalo.. Není to můj nápad, ale město o tom uvažovalo..

TommyX
Host
TommyX

Tak ono když se podíváte na ostravskou 10, tak je to téměř ono…mezi Náměstím Republiky a Dubinou vynechá oproti lince 1 celkem čtyři zastávky a mezi Výstavištěm a Hranečníkem oproti lince 4 dvě zastávky…

PetrD
Host
PetrD

Díky za info. TommyX : 12 už vynechává jenom 1 zastávku mezi Výstavištěm a Hranečníkem. Nedávno se to měnilo.

Nekdo
Host
Nekdo

v metru v New Yorku jsou na Manhattanu hlavni severojizni trate ctyrkolejne, s tim, ze vnitrni dvojice je pro rychlou vrstvu, ktera stoji na kazde cca ctvrte az pate zastavce, coz jsou velke prestupni uzly a lokalni vlaky jezdi po vnejsi dvojici a zastavuji na kazde zastavce.

jenki
Host
jenki

Ostrava s linkami 6 a 10 je opravdu výjimka, tedy pokud se bavíme o expresních spojích na stejné trati (dvoukolejné, ne čtyřkolejné).

Jediné o čem vím mimo Ostravu je linka U70 Düsseldorf – Krefeld, jezdící jen ve dnech školního vyučování v rozsahu 5 párů spojů, která cestou některé zastávky projíždí. Ale opravdu jen některé, aby se nedojela se zastávkovou U76 (na které jezdily i vozy s bufetovým oddílem, které bohužel skončily v roce 2016).

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Když už bychom chtěli být trochu vizionáři, proč nepokračovat s tou tramvají z Hrabové dál na Paskov, Žabeň, Sviadnov a Místek? Po téhle trase žije podstatně více lidí, než mezi Libercem a Jabloncem, ba snad i více, než mezi Mostem a Litvínovem

Z centra Místku je to do průmyslové zóny v Hrabové vzdušnou čarou 10 km, na Ostravu-Jih tak 14 km, to je pro tramvaj ostravského typu na vlastním tělese docela konkurenceschopná vzdálenost.

Petr
Host
Petr

Taková tramvaj by jen kanibalizovala vlak Frýdek-Ostrava a pochybuju,že by tím lodi nějak ve velkém jezdili… Ale nápad je to hezký,to zas jo 😀

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Vlak Frýdek-Ostrava slouží docela dobře k obsluze směru Frýdek – Moravská Ostrava, ale pracovní příležitosti jsou právě i v té linii obcí od Sviadnova po Ostravu-Jih, kterou by tato tramvaj obsloužila řádově lépe.

Umím si třeba představit, že by jezdila linka Místek – Paskov – Hrabová – Hrabůvka (Poliklinika) – ÚMOb Jih – Poruba, a že by do té Poruby a Zábřehu byla z hlediska času a pohodlí konkurenceschopná vůči vlaku. Z vlaku musíte najisto přestupovat a ještě jsou ta nádraží (Svinov, Vítkovice) dost daleko od zástavby, kde obvykle leží cíl vaší cesty.

Permonik
Host
Permonik

Linka do hrabové vedla (https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=18.2689793&y=49.7856031&z=16&rm=9q0ROxWFu2fi0hDofe1hPzF1gUJetn5Ey01gcsSN5Z1), pokračování měla mít až do staré běle (https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=18.2595379&y=49.7574017&z=15&rm=9q0POxWFwSQNfdLMnf58FnfYXf50fZEd41cn5 – na useku 4-5 jsou dodnes mosty, které byly na linku přípravené). Důvod zrušení tram byl narust autobusové dopravy. Linku tram. podle místecké do zony hrabové si dokaži představit. Ale tram z místku do hrabové. Prolbém je že tram linak se oplatí tam kde se rano rozjede okolo 5 a kolem 23 konči, jenže tady by byly vozy poloprázdné mezi 8-12 a 15-21, navíc zástavky tram jsou od sebe max 400m, což mezi Hrabová – Paskov, Paskov – Sviadnov by bylo pár zástavek, což by byly málo… Číst vice »

jenki
Host
jenki

Důvodem zrušení tramvaje do Hrabové – Ščučí byla kolize s výstavbou 4proudových ulic Dr. Martínka a Místecká. Musely by se tam vybudovat nákladné podjezdy.

jan
Host
jan

K tomu jsem skeptický..Takdy v této republice je riziko, že jeden něco postaví. A za 4 volební období jiný politik, řekne, že to platit nebude a spláchne celou investici do kanálu.. Viz systém tramvajových tratí kolem Ostravy. Sportovní hala Frýdek Místek, nádraží Havířov a podobně.

aldik
Host
aldik

A když si budu chtít po cestě do práce chtít koupit ráno svačinu v Tescu/ Lidlu, tak vystoupím kde, když to na Zahrádkách stát nebude?! A nebo když jedu po noční domů a než ulehnu, tak si budu chtít ještě nakoupit… když to mám po cestě

jan
Host
jan

No já jsem říkal ráno do centra.. Já úplně nevím, kolik lidí chodí v 7 kupovat sváču do tesca. Nicméně by stačilo počkat 3 minuty na další tramvaj 7,4,3,17 a já nevím jakou ještě..

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

A v Brně se pořád jezdí šnečím tempem přes výhybky na Stránskou skálu a do Líšně. Snad se taky dočkáme 🙂

PetrN
Host
PetrN

letos v létě (červenec+srpen) proběhne rekonstrukce trati odbočky tratě na Stránskou až na Novolíšeňskou, a to včetně kolejového rozvětvení, kde budou instalované „rychlé“ výhybky, takže ano, dočkáme se 🙂

E.M.
Host
E.M.

Výborně…snad přijdou co nejdříve na řadu i výhybky a křížení v úseku Stránského – Svratecká, tam jsou ty propady rychlosti vyloženě tristní.

Jiří
Host
Jiří

Nojo, zase ty dotace, jak taky jinak. Sice čekáme na tramvaj na páteřním spoji 20 minut, ale aspoň pak dojedeme o minutu rychleji 🙂

Ic540
Host
Ic540

Zdravím. Ano. Na kvalitním JŘ včetně intervalů zvláště na páteřních linkách velmi záleží…
Se zrychlením vybraných úseků lze jen souhlasit…

Graylag
Host
Graylag

Která páteřní tramvajová linka má interval 40 minut, tedy průměrné čekání 20 minut jak uvádíte? Všechny ostravské hlavní tramvajové linky mají v pracovní dny interval 10 minut, tedy průměrné čekání 5 minut. Na nejvytíženějších úsecích při zahrnutí posilových linek pak hluboko pod 5 minutové intervaly.
O víkendu jsou pravda intervaly 20 minut, tedy v průměru čekání 10 minut. Ale stále je to méně než Vámi uváděných 20 minut čekání.
A pak už zbývají jedině noční linky u kterých je interval hodně dlouhý. Ale to je speciální případ.

Vymýšlíte si. Buď Ostravu neznáte, nebo si vymýšlíte abyste mohl brblat v diskuzi.

jan
Host
jan

Noční linky zcela bez návaznosti na vlak.. + městská část Svinov, který vyhání auta, která by teda ráda zaparkovala u nádraží, aby nemuseli lidi chodit 20 minut v noci s kufrem po Svinově, nejlépe v dešti.

Graylag
Host
Graylag

Noční linky ano, tam jsou intervaly dlouhé. Ale v noci prostě moc lidí nejezdí. A dlouhé intervaly jsou i v kterémkoliv jiném městě.

Taky bych rád když jednu v noci sednul na tramvaj hned. Ale uvědomuji si, že jen kvůli mně ta tramvaj nepojede.

jan
Host
jan

No nejen, že jsou dlouhé, ale třeba ujedou i 5 minut před vlakem..

Jiří
Host
Jiří

Mistře, v ostravě bydlím 41 let a opravdu mě naštve, jak v současné době příjdu na svinov a 17 mi ujede před nosem. Věř nebo ne, na další se i ve všední den večer čeká 20 minut, protože alternativní 48 jako spojení na hrabůvku jede úplně ve stejný čas jako 17 a další jede taky za 20 minut. Takže nějaké napadání o vymýšlení nebo brblání by bylo dobré opřít o nějaké reálné zkušenosti a ne o to, že 20 minut se čeká při 40 minutovém intervalu nebo o posilové linky… „Hluboko pod 5 minut“ to tady nehrozí ani v největší… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Sice jezdíte a čekáte dlouho,ale na 2 stranu vám zruší papírové jízdenky a budete smart a za rok se třeba svezete oním bájným „novým elektrobusem“ ;-D

Graylag
Host
Graylag

Vy si s tím elektrobusem pokoj nedáte. Co Vám kdy slovo „elektro“ udělalo? ;-D

Petr
Host
Petr

To slovo mi nic neudělalo,naopak ,jsem rádbza každ krok směrem k.ekologičtější dopravě… Nicméně me baví stupidní argumenty,a ten o papírových jízdenkách a elektrobusu je natolik blbý,až si z něho musím utahovat,jak jen to jde 😀

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno pane, když vím, že to jezdí co 20 minut, tak si příště vyjdu o pět minut dřív, aby mi to zase neujelo před nosem.
Jiná věc by byla, kdyby to při intervalu 20 minut jezdilo narvané a člvoěk se musel do vozu nacpat. To se ale větišnou svává jen ve špičce.

Nekdo
Host
Nekdo

jste dement, nebo pouze troll? proc by normalni clovek ve vetsim meste typu Ostrava, Brno nebo Praha mel vubec resit jizdni rady na paternich linkach? bud je MHD dobra, pak prijdu na zastavku a do peti minut jedu, nebo je k nicemu, cekam vice nez pet minut ergo jedu radeji autem….

Graylag
Host
Graylag

Jenže o to přesně jde. Pokud jdu v Ostravě zcela náhodně na zastávku aniž bych řešil jízdní řád, tak budu v průměru čekat přesně polovinu intervalu. Takže v pracovní den 5 minut a o víkendu 10 minut. Původní reakce byla na tvrzení pana Jiřího, že se čeká 20 minut, což ale pro člověka který chodí na zastávku náhodně prostě není pravda.

Permonik
Host
Permonik

No ono vystoupit z vlaku o 5 min dřivě není zrovna idealní….

Jiří
Host
Jiří

Mno pane, tak já tomu vlaku vyřídím, aby přijel o 5 minut dřív 😉 Nebo mám raději přijet dřívějším vlakem? Nebo by bylo lepší z vlaku nahoru na mosty s kufrem běžet, abych nemusel čekat 20 minut ve všední den na další tramvaj na páteřním spoji? 🙂 Člověk se tady snaží poukázat na nedostatky, které doslova nutí použít v ostravě místo MHD auto a které s postupem času bohužel progradují místo aby se vytěsňovaly a namísto díků za zpětnou vazbu se jen haní. Ale zpět k tématu – prostě si myslím, že je blbost řešit stamilionovýma investicema rychlejší dojezd z… Číst vice »

Permonik
Host
Permonik

Pokud vím tak mezi dvěma spoji 17 jede třeba 3. A pokud netrvám na hmd, tak jede vlak na vitkovíce, přstup na 3. a nebo podle idosu cca 8 spojů (bus, tram atd).

Jinak problém Ostravy je ten že je polygonální, zatímco vyšše zmíněna města mají hist. centrum a tahnou se směrem podel tram. spojů.
Ostrava vs. Plzeň
Tram 17 má cca 15km delku, v plzni nejdelší má cca 8km.
Ostrava je na cca 20x12km, Plzeň má 8x8km,
Počet obyvatel Ova 320-310 tis. – Plzeň 170 tis.
Linek tram je 16. vs. 3 linky.
Tržby 434 mil vs 292 mil

jenki
Host
jenki

Jen doplním – ze Svinova na jih jede 7 v X:05 (sjede se na Palkovského s 11 do Zábřeha a 12 na Dubinu v X:14), 3 v X:07, 17 v X:18 a 48 v X:19. Při víkendové frekvenci je to víc než dostačující.

Jiří
Host
Jiří

Co takhle si ten přestup ze 7 na 12 na Palkovského několikrát reálně zkusit? V 50% případů 12 ujede a může se šlapat pěšky zpátky na hulváckou a čekat stejně na tu 17 co jede přímo ze svonova !

Bubák
Host
Bubák

Tak to jste docela dobrý s tou 50% úspěšnostá popsaného přestupu pokud je to i s kufrem, já mám stejnou úspěšnost bez kufru

Zdeněk
Host
Zdeněk

Oprava -Ova 290 tisíc -Plzeň 170 tisíc.

PetrD
Host
PetrD

Jako jo, ale kolik je (blízko) kolem Plzně měst s více jak 50 000 obyvateli? 2km za hranicemi Ovy je 74 000 Havířov, cca 15 km Karviná(55) a FM(56). Pak dále 30km Opava(57)

Graylag
Host
Graylag

Já nemám nic proti tomu, že poukazujete na nedostatky. Tak si to prosím neberte. Já jen poukazuji na to, že ukazujete na špatnou věc. Problém opravdu není interval ve večerních a nočních hodinách, ten je zcela dostatečný k počtu cestujících. Problém je návaznost. Jak už jsem psal výše, kdyby Vám ta 17 jela o 2 minuty později, tak jste zcela spokojený.

Graylag
Host
Graylag

Pokud vám jde o to, že Vám tramvaj ujíždí kvůli špatné návaznosti vlaku, pak Vaši frustraci plně chápu. Ale problém není v intervalu tramvaje, problém je v té návaznosti. Kdyby tramvaj jela o 2 minuty později, tak jste spokojený i kdyby současný interval zůstal. Pokud byste na tu tramvaj 17 chodil zcela náhodně, řekněme že byste u zastávky bydlel, tak byste opravdu v průměru čekal 5 minut při 10 minutovém intervalu a 10 minut při 20 minutovém intervalu. Vy máte zjevně taky smůlu, že jezdíte až po 20 hodině. To s Vámi soucítím, ale upřímně, většina lidí už v tu… Číst vice »

Jiří
Host
Jiří

Samozřejmě bych spokojený nebyl, protože vlaky mají někdy zpoždění a nepřijíždí vždy na minutu stejně. Rovněž Murpyho zákon tady platí více než méně a domnívat se, že průměr čekání 10 minut při 20 minutovém intervalu je sice statisticky přípustné, ale realita je jinde – zkuste si udělat reálné měření. Taky si Vás dovolím vyvést z omylu, že celá páteřní tramvajová síť není jen mezi karolinou a svinovem a rovněž je špatně domněnka, že nikdo nejezdí po osmé hodině večer. Co se tak třeba zamyslet nad tím, že lidi nejezdí mhd v ostravě po osmé hodině právě kvůli nedostatečné četnosti spojů… Číst vice »

Partneři



CSCARGO
RSD