Osmimiliardová modernizace ostravského uzlu má zpoždění kvůli změně napájení
Ostrava, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělala další krok v přípravě rozsáhlé modernizace ostravského železničního uzlu. Se společností Moravia Consult uzavřela
Takže opět 8 miliard ne mimo evropské fondy a ze státního rozpočtů. Každopádně ten průjezd je tam hodně zajimavý už dnes. Je vidět, že se to hodně rozpadá. Pravděpodobně stejně budou muset opět před modernizací upradovat nějaké průjezdné koleje. Co mi příjde škoda, že se tohle nespojí pro Ostravu s nějakým tram2rail systémem. I kdyby oddělenými kolejemi. Přece jen 120 km/h je fajn, ty koleje tam budou. Jede to až do centra na Stodolní a podobně. I kdyby poslední část do centra byla v tunelu. A Ostrava jinak těžko bude dělat metro v celé délce. A prostě současná tramvaj s… Číst vice »
Nemluvilo se původně o 160 km/h?
A k čemu by to bylo na těch třech kilometrech???
To už je druhá věc. Otázka ale zněla jestli to nemělo být původně 160?
V tom obecně poddolovaném území se asi ty vyšší rychlosti příliš neujímají, dokud někdo kompetentní neprohlásí příslušnou oblast za už skutečně stabilizovanou – vzpomínám si, že když se (ještě „za bolševika“) měla rozšiřovat těžby v kladenských dolech pod žst. Kamenné Žehrovice, tvrdili tehdy důlní odborníci, že by vyvolala pokles terénu ve výsledku o asi 12 metrů za dobu asi 25 roků, přičemž největší pokles (asi metr za rok) měl nastat zhruba v polovině toho období: záleží tedy na tom, jak situaci na Ostravsku vyhodnotili tamní odborníci, a na základě podkladů od nich pak i ekonomové (= co má smysl v… Číst vice »
Budovat VRT nebo trať na 160 km/h na třech kilometrech z nichž polovina je oblouk pro tuto rychlost nezpůsobilý je ekonomický nesmysl.
No, me zarazili dve veci, 3 koleje, pricemz je tamtudy planovana i VRT a tim padem i ta rychlost 120km/h…
A nejlepší je, jak zde před časem měla spousta diskutujících držitelů režijek ty největší obavy, že Jančura bude bkokovat přepínání ze Střekova do Děčína východu. Přitom tímto tempem budou v době přepínání pravobřežky nové Pesy zralé tak akorát do šrotu.
Zaznělo na síti, že jančura jak bude mět dost traxxů, tak bude perschingy modernizovat, předělávat, ale k těm elfům se vůbec nevyjádřil a když se podíváte na fotky, tak mají jeden pantograf a na vizualizaci od pesy žlutý elf má dva.
O přechodu na střídavý proud se přece ví už léta, tenhle argument snad nemůže obstát jako zdůvodnění proč dochází ke zdržení.
No,vznikají pro každou oblast ČR samostatné studie proveditelnosti přepnutí, které by měly sloužit jako jistá kuchařka. Takže možná byl problém s tímto, že podle studie vznikl jiný konkrétní plán na přepnutí,volbu neutrálních polí….než se původně předpokládalo pro tento projekt modernizace. Ale bůhví, jsou to jen mé spekulace.
Se divím, že nechtěj 3 koleje až do Bohumína a k tomu zastávky v Hrušově a Vrbici.
Jan Sůra: Je již stanoven nějaký termín pro dokončení přepínání soustavy na 25 kV?
to by mně taky zajímalo, ale říkovice-nedakonice je termín posunut a nikde nepsali proč, jenom z důvodů posunutí modernizace zlínky.
blbost, prvně se musí přepnout ferdinandka na 25kV , aby se mohla napájet zlínka(bude-li vůbec rekonstruována a elektrifikována), ale to už je jiný příběh…
Proč? Přepínat se může cokoliv kdekoliv zcela nezávisle na sousedních úsecích. Klidně může být Ostravsko dřív, než Přerovsko, či Zlínsko. Jedině dopravci s tím mohou mít problém.
No, není to tak jednoduché, vzhledem k tomu, že se na úseku Nedakonice-Říkovice má být premiérový (pilotní) projekt, s použitím zcela nových technologií trakčních napájecích stanic, se kterými nejsou na soustavě 25kV reálné zkušenosti a u kterého tak nějak očekávám léčbu tzv. dětských nemocí. Dělat tohle na frekventovanější trati, tak to může být dost velký problém.
Pokud vím, tak zlínka má být napájena jednostranně z TNS Otrokovice a trakční vedení má být projektováno přímo na střídavku. Se stejnosměrem se nepočítá. Přepnutí v tomto úseku a modernizace a elektrifikace zlínky spolu tedy úzce souvisí.
IGCT: já dělal u trojejářu tak do toho vidím.Napájecích stanic nemáme , jinak jsou to detaily v uvozovkách a pak bude problém s udržbou.Na 3Kv se něco dalo dělat pod napětím na 25KV nelze.Ale jinak přechod na 25KV je správný krok a ušetří i napájecích stanic.
No já taky dělám přímo v oboru, byť ne přímo na trakčním vedení, ale trošku o tom něco vím.
Bude to časem nevyhnutelné, protože rostou odebírané výkony hnacích vozidel a navíc u stejnosměrky obrovský problém potíže s bludnými proudy, jejichž eliminace je finančně hodně náročná a nelze uchránit zcela vše, co je v zemi. Stejnosměrka je hezká soustava, ale už přežívá. Do budoucna s touto soustavou rozhodně ne. 3kV už prostě nestačí. Navíc přechodem na střídavku klesnou přítlaky sběrače a tím dojde k rapidnímu snížení opotřebení troleje.
IGCT: díky za informace..
Stále není.
Mám takový dojem, že nějaký časový plán přepínání je stanoven v dokumentu Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu, který schválilo Ministerstvo dopravy.
To je plán, ale aktuálně stále není přesné termín stanoven.
Jinak, pane Sůro, chci Vám i vašemu kolegovi poděkovat za skvělý specializovaný zpravodajský web. Moc se mi líbí zprávy i celková koncepce a grafické zpracování 🙂 . Mám ještě hodně oblíbený web oenergetice.cz který je specializován sice na energetiku, ale taky jej moc rád čtu. Velký dík za Vaši práci. PS.: S diskutéry se moc netrapte, většina chytří jak rádio ale systémově do problematiky nevidí.
Děkujeme za milá slova a přejeme klidné Vánoce a vše nejlepší do nového roku.
Naprosto souhlasím a přeji pohodové vánoce a vše nejlepší do Nového roku
Take vam klidne Vanoce a vse nejlepsi do noveho roku…
A take diky za skvely web a pozvani na nej….