Infrastruktura Železnice

Osmimiliardová modernizace ostravského uzlu má zpoždění kvůli změně napájení

Ostrava, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ostrava, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělala další krok v přípravě rozsáhlé modernizace ostravského železničního uzlu. Se společností Moravia Consult uzavřela smlouvu na zpracování záměru projektu a dokumentace pro územní rozhodnutí.

Zpracování dokumentace za 88 milionů korun mělo začít už loni v létě, celý projekt ale nabral značné zpoždění. SŽDC ho vysvětluje tím, že se mezitím rozhodlo o celorepublikovém přechodu na střídavý proud, v Ostravě je dosud stejnosměrná napájecí trakční soustava.

„Bylo nutné vypracovat materiál shrnující technické dopady změny napájení trakčního vedení. Zároveň bylo nutné předběžně vstoupit do jednání s distributory elektrické energie, tak aby nedošlo ke zmaření státní prostředků, vynaložených na přípravu stavby,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Podle ní měly vliv na oddálení zakázky i nové požadavky sdružení železničních nákladních přepravců ŽESNAD.cz. „Měly přímý vliv na dopravní technologii a ekonomické hodnocení stavby. Bylo nutné vše projednat a najít koncensus mezi požadavky dopravců a ekonomickými a technickými možnostmi schválené investice,“ dodala Pistoriusová.

Plán SŽDC počítá se ztrojkolejněním úseku mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Ostrava hlavní nádraží a s rozšířením na čtyřkolejné řešení v obvodu stanice Ostrava hlavní nádraží. Má dojít ke zrychlení na 120 kilometrů za hodinu. V ostatních úsecích ostravského železničního uzlu se například prodlouží nástupiště zastávky Ostrava-Stodolní ze stávajících 200 metrů na 300 metrů. Rekonstrukcí projde také stanice Ostrava střed, zřídí se mimoúrovňový bezbariérový přístup na nástupiště výšky 550 mm nad temenem kolejnice.

SŽDC odhadla na začátku roku 2017 náklady na 7,65 miliardy korun. Začít se mělo stavět v roce 2021. Teď je už jisté, že dojde k časovému posunu: stavět se má začít nejdříve v červenci 2024.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Takže opět 8 miliard ne mimo evropské fondy a ze státního rozpočtů. Každopádně ten průjezd je tam hodně zajimavý už dnes. Je vidět, že se to hodně rozpadá. Pravděpodobně stejně budou muset opět před modernizací upradovat nějaké průjezdné koleje. Co mi příjde škoda, že se tohle nespojí pro Ostravu s nějakým tram2rail systémem. I kdyby oddělenými kolejemi. Přece jen 120 km/h je fajn, ty koleje tam budou. Jede to až do centra na Stodolní a podobně. I kdyby poslední část do centra byla v tunelu. A Ostrava jinak těžko bude dělat metro v celé délce. A prostě současná tramvaj s… Číst vice »

Pitrys
Host
Pitrys

Nemluvilo se původně o 160 km/h?

K.L.
Host
K.L.

A k čemu by to bylo na těch třech kilometrech???

Pitrys
Host
Pitrys

To už je druhá věc. Otázka ale zněla jestli to nemělo být původně 160?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V tom obecně poddolovaném území se asi ty vyšší rychlosti příliš neujímají, dokud někdo kompetentní neprohlásí příslušnou oblast za už skutečně stabilizovanou – vzpomínám si, že když se (ještě „za bolševika“) měla rozšiřovat těžby v kladenských dolech pod žst. Kamenné Žehrovice, tvrdili tehdy důlní odborníci, že by vyvolala pokles terénu ve výsledku o asi 12 metrů za dobu asi 25 roků, přičemž největší pokles (asi metr za rok) měl nastat zhruba v polovině toho období: záleží tedy na tom, jak situaci na Ostravsku vyhodnotili tamní odborníci, a na základě podkladů od nich pak i ekonomové (= co má smysl v… Číst vice »

K.L.
Host
K.L.

Budovat VRT nebo trať na 160 km/h na třech kilometrech z nichž polovina je oblouk pro tuto rychlost nezpůsobilý je ekonomický nesmysl.

Martin
Host
Martin

No, me zarazili dve veci, 3 koleje, pricemz je tamtudy planovana i VRT a tim padem i ta rychlost 120km/h…

Patrik
Host
Patrik

A nejlepší je, jak zde před časem měla spousta diskutujících držitelů režijek ty největší obavy, že Jančura bude bkokovat přepínání ze Střekova do Děčína východu. Přitom tímto tempem budou v době přepínání pravobřežky nové Pesy zralé tak akorát do šrotu.

petr.r
Host
petr.r

Zaznělo na síti, že jančura jak bude mět dost traxxů, tak bude perschingy modernizovat, předělávat, ale k těm elfům se vůbec nevyjádřil a když se podíváte na fotky, tak mají jeden pantograf a na vizualizaci od pesy žlutý elf má dva.

Ondra
Host
Ondra

O přechodu na střídavý proud se přece ví už léta, tenhle argument snad nemůže obstát jako zdůvodnění proč dochází ke zdržení.

IGCT
Host
IGCT

No,vznikají pro každou oblast ČR samostatné studie proveditelnosti přepnutí, které by měly sloužit jako jistá kuchařka. Takže možná byl problém s tímto, že podle studie vznikl jiný konkrétní plán na přepnutí,volbu neutrálních polí….než se původně předpokládalo pro tento projekt modernizace. Ale bůhví, jsou to jen mé spekulace.

Alibaba
Host
Alibaba

Se divím, že nechtěj 3 koleje až do Bohumína a k tomu zastávky v Hrušově a Vrbici.

noerf
Host
noerf

Jan Sůra: Je již stanoven nějaký termín pro dokončení přepínání soustavy na 25 kV?

petr.r
Host
petr.r

to by mně taky zajímalo, ale říkovice-nedakonice je termín posunut a nikde nepsali proč, jenom z důvodů posunutí modernizace zlínky.

IGCT
Host
IGCT

blbost, prvně se musí přepnout ferdinandka na 25kV , aby se mohla napájet zlínka(bude-li vůbec rekonstruována a elektrifikována), ale to už je jiný příběh…

Qěcy
Host
Qěcy

Proč? Přepínat se může cokoliv kdekoliv zcela nezávisle na sousedních úsecích. Klidně může být Ostravsko dřív, než Přerovsko, či Zlínsko. Jedině dopravci s tím mohou mít problém.

IGCT
Host
IGCT

No, není to tak jednoduché, vzhledem k tomu, že se na úseku Nedakonice-Říkovice má být premiérový (pilotní) projekt, s použitím zcela nových technologií trakčních napájecích stanic, se kterými nejsou na soustavě 25kV reálné zkušenosti a u kterého tak nějak očekávám léčbu tzv. dětských nemocí. Dělat tohle na frekventovanější trati, tak to může být dost velký problém.
Pokud vím, tak zlínka má být napájena jednostranně z TNS Otrokovice a trakční vedení má být projektováno přímo na střídavku. Se stejnosměrem se nepočítá. Přepnutí v tomto úseku a modernizace a elektrifikace zlínky spolu tedy úzce souvisí.

jerry
Host
jerry

IGCT: já dělal u trojejářu tak do toho vidím.Napájecích stanic nemáme , jinak jsou to detaily v uvozovkách a pak bude problém s udržbou.Na 3Kv se něco dalo dělat pod napětím na 25KV nelze.Ale jinak přechod na 25KV je správný krok a ušetří i napájecích stanic.

IGCT
Host
IGCT

No já taky dělám přímo v oboru, byť ne přímo na trakčním vedení, ale trošku o tom něco vím.
Bude to časem nevyhnutelné, protože rostou odebírané výkony hnacích vozidel a navíc u stejnosměrky obrovský problém potíže s bludnými proudy, jejichž eliminace je finančně hodně náročná a nelze uchránit zcela vše, co je v zemi. Stejnosměrka je hezká soustava, ale už přežívá. Do budoucna s touto soustavou rozhodně ne. 3kV už prostě nestačí. Navíc přechodem na střídavku klesnou přítlaky sběrače a tím dojde k rapidnímu snížení opotřebení troleje.

jerry
Host
jerry

IGCT: díky za informace..

Partneři



CSCARGO
RSD