Osm výpadků za den. Blamáž s ETCS na Uničov pokračuje, problémů přibývá
Nejvíce problémů je v úseku Olomouc - Bohuňovice.
Správa železnic tento týden zažívá na jediné trati s výhradním provozem pod evropským zabezpečovačem ETCS nezvykle vysoký počet výpadků. Jen v pondělí došlo během jediného dne k osmi případům takzvaného rozpadu komunikace na trati z Olomouce do Šumperka přes Uničov, včera ke třem. To je v průměru na den podstatně více, než kolik Správa železnic uvádí.
Vyplývá to z přehledu o mimořádnostech na železnici, který má redakce k dispozici. V pondělí až na jeden případ došlo k problému vždy v úseku z Olomouce do Bohuňovic, včera na dalších místech. Nespolehlivost systému kritizuje zejména Olomoucký kraj, který zde objednává dopravu. Dosud Správa železnic uváděla, že na trati dochází v průměru ke třiceti výpadkům za měsíc.
Třicet výpadků ETCS za měsíc. Správa železnic řeší, co s poruchami zabezpečovače na moderní trati
Správa železnic stále nepřišla na to, kde je problém. „V této souvislosti šlo pouze o dílčí výpadky. Ve stejný den došlo ke 20 testovacím jízdám našeho Vectronu a byly bezproblémové. Nicméně prozatím stále probíhá investigace,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Dokument: Správa železnic vysvětluje problémy s ETCS. Potíže měli i jinde, píše
Za nefunkční systém nebyl dosud nikdo sankcionován. „Jde o souběh více faktorů. O příčinách aktuálně intenzivně jednáme s každým dodavatelem – přenosové sítě, RBC, vozidel, palubních jednotek,“ sdělila už dříve mluvčí Správy železnic Friebová.
Koordinátor veřejné dopravy v Olomouckém kraji KIDSOK zveřejnil na svých stránkách omluvu cestujícím za současný stav. „V posledních dnech dochází ve zvýšené míře ke zpoždění a odřeknutí vlaků na trati 290 (Olomouc – Uničov – Šumperk). Zmíněné se děje primárně vlivem výpadků zabezpečovacího zařízení ETCS na trati, jejíž provoz je stále v pilotním a testovacím režimu. Nespolehlivost ETCS je již řešena zástupci příslušných železničních subjektů v ČR,“ uvedl KIDSOK na svých stránkách.
Problémy na jediné trati s výhradním provozem trvají necelých 14 měsíců před spuštěním ostrého provozu na dalších stovkách kilometrů tratí po celém Česku. Nabízí se tak otázka, co nastane na české železnici 1. ledna 2025, kdy se spustí výhradní provoz na velké části koridorů.