Na druhou stranu úvaha. To nejhloupější GSM je u kolik 30 let? 800 MHz. A jako nikdo za 30 let neví jak se chová? Odrazy atd. Rozpojování spojení. Asi ne.. Se to jinde používá na VRT ne. Tam taky se brzdí jen tak z 300 na 0. A důchodci padají na hubu? Tam to tak taky funguje? Nevím.
Kuzma Kuzmič
1 rok
Výpadky přenosu dat mezi RBC a OBU vždy nějaké budou. Zřejmě nejjednodušším řešením, o kterém by se dalo uvažovat, by bylo rušit závěr neprojeté VC jako definitivní VŽDY. Tedy po odměření 3 minut.
Pokud během odměřování této doby žádný vlak do rozhodného úseku nevjede, došlo by ke zrušení závěru VC. V opačném případě by se závěr nezrušil a bylo by nutné jej zrušit nouzově (odměřování dalších 3 minut).
Za tohoto předpokladu by bylo možné ten time-out pro refresh MA trochu natáhnout. Například na 1 minutu.
No ona je snaha nechať ETCS riešiť aj také veci ako je napr. uzavreté auto na priecestí, A to už sa s požiadavkou na až minutovú stratu komunikácie dosť bije.
To se mi nějak nezdá… Pokud je to pravda, tak to jsou hovadiny, které se zcela míjejí s původním účelem tohoto zabezpečovače – bezpečnou kontrolou rychlosti v oblasti vymezené začátkem a koncem oprávnění k jízdě. Pokud by se mělo automaticky kontrolovat vyklizení prostoru přejezdu při každém spuštění výstrahy (po uplynutí předzváněcí doby tZ, tZZ), jak dlouhá by asi musela být výstražná doba (tV) a jak dlouhý by musel být přibližovací úsek (Lpp), aby vlak stihnul před překážkou zastavit?! A byl by takový přejezd aspoň chvíli otevřený na vícekolejných a frekventovaných tratích?! Prostě hovadiny. A pak to takhle dopadá, že po… Číst vice »
Tukan
1 rok
To bude urcite vpohode, kdyz #mynic resi automat v Praze
michal.s
1 rok
No měla by být kompenzace cestujícím a dopravci za obuté vlaky.
Pitrys
1 rok
Nepamatuje někdo, jak byli úspěšní na Slovensku při zavádění ETCS L1 severně od Bratislavy? Byly tam taky takové problémy?
K rozpadu spojení a následnému brzdění na L1 nemůže dojít protože tam jednoduše žádná ETCS komunikace přes GSM-R není. Takže takové problémy tam určitě neměli.
L1 je vlastně postavená jenom na těch balízách, který jsou buď statický (předávají pořád stejnou informaci) nebo dynamický (mění se předávaná informace) a vlakové jednotce, GSM-R se tam vůbec nepoužívá a být tam ani nemusí.
none
1 rok
Tohle je digitalni technika, takze vsude bude tuna logu. Takze zjisteni priciny musi byt jednoduche. Pouziva se to nejen u nas, tak snad nebude problem se zeptat nekde u „kolegu“. Mozna bude problem v tom, ze kdyz prizname chybu, nekdo nas zacne popotahovat a uz nebudeme ti nejlepsi z nejlepsich.
Petr Herbrik
1 rok
Mě fascinuje jedna věc: je naprosto běžné, že když se zavádí něco úplně nového, co tu před tím nikdy nebylo, jsou s tím vždy problémy jako s prototypama. Prototypy ze začátku jezdí bez lidí, zatímco tady se rovnou na první dobrou do toho zatahli cestující. SŽ má na své síti mnoho železnic bez osobního provozu, kde si výhradní provoz ETCS mohli vyzkoušet se svejma MUVkama a tam mohlo k podobnejm průserům docházet v jakékoli libosti (a tichosti). Věřím, že dřív nebo později se to ETCS zkrotit podaří, ale bylo nutné do toho hned od začátku tahat cestující a riskovat jejich… Číst vice »
No, to sice ano, ale ona ta instalace je relativně drahá na to, aby se to instalovalo někam na nepoužívanou lokálku, kde je i daleko větší riziko poškození nebo krádeže. Tím víc, pokud je bohuňovický problém specifický k dané lokalitě, takže někde v Čejči by to nejspíš stejně neodhalili.
Problém je možná spíš v přepnutí z ničeho do výhradního provozu bez záložní varianty, byť se sníženou rychlostí.
Přesto se domnívám, že dělat z cestujících Zkušební ústav SŽ, není správné… a pokud ano, tak ať SŽ odpustí dopravci poplatky za cestu a dopravce se může nad standartě odškodnit cestující
Měla to být vizitková trať, je z toho opět paskvil.
Opět, pořád, dokola.
Generálové sedí, usmívají se, střihají pásky a daňový poplatníku, zaplať další estrádu.
A kamarádi mají kšeftíky…
1.1.2025 budou předpokládám šéfové na Maledivách a pozorovat ten bordel z bezpečného vpovzdálí.
By mě zajímalo, jak by tama jezdily odklony, jak bylo plánováno, když se něco stane mezi Zábřehem a Olomoucí. A jestli to ta trať vůbec zvládne.
To testování bez cestujících probíhá už pěkně dlouho. Bohužel nikdy v plném rozsahu provozu (což ostatně ani při zkouškách nejde), nyní se při relativně velkém počtu spojů ukazuje, že to zdaleka nemají odladěné jak by mělo být. Funkční už to plně je, ale spolehlivost je poněkud neoptimální. Ono jsou tady nespolehlivé úseky i bez ETCS, kde se nedá spolehnout, že vlak přijede, takže to je tak nějak v obecných intencích naší železnice. Výhoda tamního výhradního provozu je, obrovský tlak (což je vidět i na mediálním pokrytí), takže je velká šance, že s tím musí pohnout. Dosud nevýhradní provoz jinde moc… Číst vice »
Ano, to je další potíž SŽ, že zásadně nepočítají se záložními variantami. Když si vzpomenu, kolik dřív bylo možností, jak zajistit provoz, když se něco potento včetně povolenek, dnes se při poruše prostě trať zastaví a zákazníku starej se a když se ti to nelíbí, můžeš příště jezdit po silnici a nás neotravuj.
Nevím co vás na tom fascinuje? To testování ETCS tu probíhá již řadu let za pomocí zkušebních ETCS lokomotiv, kde samozřejmě žádný cestující nejsou. Systém prošel všemi testy a když byl odladěn na 100% funkčnost a hlavně bezpečnost, tak se nasadil na Uničovku do poslední fáze testování, která se nazývá ověřovací provoz. A až v této fázi se začali objevovat chyby, které v předchozích testech nebyly zjevné. Vemte si kolik faktorů ovlivňuje šíření signálu, odrazy od budov, odrazy od samotných vlaků, rušení od všech možnejch zdrojů jako je pantograf, trakční motory, střídače,…nikdy by jste to na MUVkách neodladil. S tímhle… Číst vice »
Nechápu jaký rozdíl je v ETCS na MUVkách a na velkejch lokomotivách? Uznávám, že o ETCS nevím vše, ale měl jsem zato, že na všech vozidlech je to samé (stejně drahé). Jízdy se samostatnou lokomotivou na ETCS v nevýhradním provozu je něco úplně jiného než provoz výhradní. Nezaregistroval jsem, že výhradní provoz by byl někde testován stejně jako AŽD testuje své projekty na svých zkušebních tratích. To, že ETCS je mimořádně drahé je známá věc, ale i tak si myslím, že otestovat ho na nějaké bezvýznamné lokálce by bylo naprosto na místě. Vzhledem k tomu, že časem musí být na… Číst vice »
ETCS se na Uničovce provozuje v L2. To znamená že musíte mít na vozidle nějakou mobilní část, v kolejich balízy, u kolejí systém GSM-R a RBC. S pohledu hardware je jedno jestli se jedná o velkou lokomotivu nebo MUVku, všechny vozidla budou vybavena stejně (akorát se může lišit výrobce komponentů). Problém je s tím šířením signálu od vozidel. Když to projedete měřícím vozem vychytáte hluchá místa, donastavíte vyzařovací úhly antén a zajistíte dostatečné překrytí signálu od BTS mohlo by se zdát že bude vše v pořádku. Jenže pak tam vyjedou hnací vozidla různých výrobců s různým počtem vagonů a vytvoří… Číst vice »
Díky za vysvětlení, takže jestli jsem to správně pochopil, tak s každou tratí, kde zavedou ETCS, budou stejné problémy, protože každá trať má jiné parametry? No, to je opravdu bomba, to už opravdu můžou vyhlásit konec železnice v EU. To ETCS je mnohem horší, než jsem si myslel.
Každá další trať, bude druhá, třetí, atd. Tahle je první – pokud se vyřeší problémy zde, určitě to pomůže i ostatním tratím. Systém se nastaví, zavedou se nové pracovní postupy, zlepší diagnostika. Tomu se říká zkušenost. Opakuju, že nikdo nepředpokládal (nic tomu nenasvědčovalo) že by mělo dojít k tak velkým problémům. Ale ty jsou od toho aby se řešily. A to samozřejmě technici teď dělají. Jinak ETCS je již nainstalován na většině našich koridorů a ani zde se neobjevily (před výlukou ETCS) žádné větší problémy. ETCS je rozhodně nejlepší vlakový zabezpečovač, který je v současné době k dispozici. Není potřeba… Číst vice »
Jestli je ETCS, který neřeší posun a je tak příšerně drahej nejlepším zabzař, který máme k dispozici, tak je to jako bychom měli trabanta za sto miliard bez motoru a ano, pokud by tu nic jiného nebylo, bylo by to také nejlepší auto k dispozici. Opravdu velmi smutné kino, takhle se přesunu dopravy ze silnic na železnici nedočkají ani naši prapravnuci.
Já jsem zvědavej, co se stane, až nezabezpečenej posun zaviní nějakou vážnou nehodu? To asi zrušíme nákladní dopravu na železnici jako takovou, aby bylo ETCS bezpečné?
To by bylo na dlouhé povídání, nicméně můžu ujistit že další verze ETCS již řeší i posun. To že teď nebude posun zabezpečen ETCS, neznamená že je nezabezpečený, je zabezpečený jinými prostředky. Byla by chyba domnívat se že po nasazení ETCS nebudou žádné nehody ani poruchy. Budou, smiřte se s tím. Domnívám se že tady fakta moc nepomůžou, ale jde spíš čistě filozoficky o úhel pohledu a známou poučkou o poloprázdné a poloplné sklenici. Já pokud se podívám na sklenici v které je 2% vody (poruch ETCS) považuji ji za skoro prázdnou (téměř bez poruch), ale většina z vás ji,… Číst vice »
Tak ty 2 pct , no to záleží na kontextu… ve výrobně rohlíku asi vadit nebude že 2 pct jsou nejedly… Ale u výroby léků , když budete mít pravděpodobnost 1 ku 50 že vás to zabije tak to asi brát nebudete ne??
Jenže o kontextu tu nemusíme diskutovat – ten jasně vyplývá z názvu článku, samotného článku a diskuze pod článkem. Aspoň já z toho jasně chápu že jde o ETCS a jeho funkčnost.
Vám ten kontext opravdu dělá problémy 🙂 . Tak ještě jednou a lépe aby jste to pochopil i vy. Ten článek popisuje chyby, které se objevily na naší první trati s výhradním provozem ETCS. Ta trať je úplně první kde probíhá zkušební provoz, během kterého se má ověřit funkčnost ETCS jakožto celku v provozu. Zde se bohužel (nebo dík) objevily problémy, které nebyly v předchozích testováních zřejmé. A to je také důvod proč se ověřovací provozy dělají. Na kritické infrastruktuře musí být samozřejmě spolehlivost zab. zařízení v řádu mnoha nul. Ale tady máme zařízení v ověřovacím nikoliv ostrém provozu. 2… Číst vice »
Nevim. Podle wikipedie. V Americe mají vyřešený zabezpečovač, s ATO a ja nevím jakymi daty. Snad i moowing windows. Tedy L3? A nejspíš zcela funkční. Ano je možná částečně nebo uplně proprietální. Ale nazývat toto nejlepší zabezpečovačem.
Wendelin
1 rok
Paní mluvčí nemluví pravdu. Vectron SŽ má ty samé problémy, co my. Např. včera večer ve 22:50 zůstal stát před vjezdovým návěstidlem do Bohuňovic na ztrátu popisu tratě. Příčina jednoduchá – rádiocentrála si do posledního dechu myslela, že jede do Štěpánova.
Pro neznalce jako jsem ja z oboru IT: Chces rict, ze ty krabicky v kolejich nemaji geolokaci? Kdyz vlak prejede krabicku, cekal bych ze krabicka vlaku rekne “jsem krabicka na trati xy km w kolej z”.
fakticke dotazy prpadnym zde se vyskytujicim insiderum:
1) kdo to projektoval?
2) kdo to realizoval?
3) je to v zaruce?
4) doslo uz ke zraneni cloveka?
diky za odpovedi
Ondřej
1 rok
Přéčinó byla chebná elektrónka é třenáct z podniku Katóda Holomóc.
Abyste byli v obraze, z 90% procent dochází k rozpadu na 2 stejných místech, kdy se má údajně lokomotiva prehlašovat z jedné RBC ke druhé. Směrem do Bohuňovic to jde poznat že dojde k rozpadu a tam jsem schopen si tu rychlost snížit natolik, aby to nebylo pro cestující nebezpečné. Ovšem z Bohuňovic do OC je to 160>0 bez varování. Myslím si (muj nazor), že problém je způsoben malým počtem balíz a faktem že systém běží na signálu ve kvalitě EDGE.
Aha. Takže se nepoučili. To že dochází k zásahu ETCS na hranicích dvou RBC se ví už min. 4 roky. Osobně jsme na L2 měli vytypovany 4 místa při zkouskach PKP Pendolino na našem území. Takže jsme tam se 100proc jistotou dávali ETCS do izolace
Takže to vypadá, že se zlobí handover mezi Olomouc hl.n. (RBC Přerov) a zbytkem uničovky (RBC Olomouc), a do toho se možná míchá GSM-R handover mezi BTS na těch dvou tratích.
Není to všude stejné – ale ano, jde výhradně jen o to, jak sám sobě vrcholový management nařídí se chovat a jaké zásady dodržovat. U SŽ je to čisté politikaření.
Proč? Stačí pozvat odborníky z tohoto fóra. Vyřešeno za deset minut!
MaRa
1 rok
Tenhle typ poruchy je pro každého technika zlý sen. Něco, co se objeví na pár vteřin za den a než to stačíte diagnostikovat tak to zmizí. Přeji všem technikům, programátorům, síťařům,…brzké vyřešení problému.
Za prvé to není pár vteřinový výpadek a za druhé musí dojít k brzdění. Je to zabezpečovací systém, pokud dojde ke ztratě komunikace, musí systém přejít do bezpečného stavu.
Otázkou je, čemu říkat bezpečný stav a čemu už paranoia.
Vlak má povolení dojet do místa X a vypadne signál. Docela bezpečné by bylo zastavit až v místě X. Když se jede bez zabezpečovačky podle návěstí a fíra nevidí návěstidlo, taky ví jestli měl výstrahu nebo volno a podle toho brzdí k návěstidlu (buď prvnímu nebo druhému).
Jo nebyla možnost postavit si cestu pro srandu králíkům a zase ji shodit a postavit nějakou kolizní, ale to snad někdo dělá?
Imho je pak jen otázkou času, než ten signál vypadne ve stejnou dobu dvou protijedoucím vlakům, z nichž jeden vjede na nesprávnou kolej. Všechny tyhle velké nehody jsou vždy způsobeny nepravděpodobnou souhrou náhod, kterou si nikdo nedovede představit.
A pokud k tomu přidám lidskou vlasnost, že 100x opakovaný problém máme tendenci ignorovat
Proč by měl, v rámci své MA, vjet na nesprávnou kolej? Vy snad nevěříte vnitřní integritě toho systému ani před výpadkem? (Spíš je problém tuhle funkcionalitu pak otestovat.)
A ta vaše poznámka o příčinách nehod je prostě duchařskej blábol. Drtivá většina nehod je způsobena přičinami nejen představitelnými, ale i často se opakujícími. Nehod s, řekněmě, překvapivými příčinami je jen pár.
Jak by mohl vjet na nesprávnou kolej? Myslíte na přivolávačku? Na stejnou kolej, jako je již postavená regulérně zabezpečená VC?
Při cestovém stavění nouzových jízdních cest (NJC) stylem „začátek, konec“ je to vyloučeno. Tomu elektronické stavědlo bezpečně brání. Při stavění Pn „z boudy“ však ESA kolizní cesty nehlídá. Pak by to byla chyba dispečera.
OBU i po výpadku signálu GSM-R bezpečně ví, kde je. Odměřuje si ujetou vzdálenost od poslední projeté balízové skupiny (odometrie). A má načtený statický rychlostní profil (SSP), na základě kterého si počítá dynamický rychlostní profil (DSP).
Mám takový pocit, že jdeme ode zdi ke zdi. Až doposud jsme měli elesku – VZ s kontrolou bdělosti, který rychlost vlaku vůbec nehlídá, a který lze snadno oblbnout stiskem tlačítka bdělosti. Teď máme ETCS, od kterého se chce, aby hlídal naprosto všechno (kromě kontroly rychlosti i spousta dalších funkcí). A co hůř – při každém prdu jde do tripu (nouzově brzdí). Jakoby při ztrátě spojení s RBC nestačilo pouze provozní brždění…
ETCS je systém, který musí splňovat jednotné evropské specifikace, ale některé věci děláme sami.
Tak ať brzdí, ale proč nutně hned rychlobrzdou, když k tomu není vážný důvod? Nestačilo by reagovat na výpadek spojení s RBC pouze zkrácením EOA (konce oprávnění k jízdě)? Tím by se zohlednila reálná brzdná křivka konkrétního vlaku a především jeho rychlost. Naprosto bezpečný VZ by byl takový, co by reagoval na vznik nebezpečí okamžitě (bez přenosových zpoždění) a dokázal by vlak zabrzdit na fleku. Nic takového nikdy existovat nebude. Vždycky zde bude určitá míra rizika, kterou je třeba akceptovat. Hlavně je třeba říct, že problém s definitivním rušením závěrů VC v oblasti ETCS by vůbec problémem nebyl, kdybychom měli… Číst vice »
Pardon, oprava: „Závěr SZZ by se zrušil až poté, co by SZZ od RBC dostalo informaci, že došlo ke zkrácení EOA na úroveň hlavního návěstidla, od kterého se ruší vlaková cesta, a že blížící se vlak zastavil.“
V této souvislosti jsem si vzpomněl, že někdy vloni Rusáci Polákům zarušili radiové spoje pro vlakový zabezpečovač. A pustili jim prý místo toho hlasový projev Putina. 🙂
Ale ono to nebude tak zlé, jak to vypadá. Radiové spoje GSM-R jsou směrové. Proto zřejmě není úplně jednoduché je zarušit nějakou rušičkou.
Tak ale to nebolo GSM-R ale 150tka simplex. Tam by ste to zvládol aj Vy, vrátane toho Putinovho prejavu,
Honza P.
1 rok
Neříkejte mi, že se celá Evropa shodla na systému, který je nefunkční a „překonaný“. Není to prostě jen o tom, že my to zase nedokážeme udělat správně? Není ten problém spíš na dodavateli a jeho kvalitě než na systému samotném?
Dělá se to jako všechno dneska. Zákazníkovi dodám „beta verzi“ a problémy řeším za běhu. Dělají to tak dneska všichni, i když tady v tom za ty prachy by to tak dělat neměli.
A kdo by ji měl platit? Kraj? Proč? Ten si řádně objednal dopravu u dopravce ČD a ten používá dráhu SŽ která je dle DÚ plně způsobilá provozu. Tak a teď mi vysvětlete kdo bude tu NAD platit a proč?
Ano kraj. Praha taky platí bus 244 Radotín-Smíchov, ačkoli by mezizastávkám typu Zahradnicví stačil minibus po půl hodině, jezdí to 12m po čtvrt hodině a cpou se tam lidi z vlaku.
(Neříkám že to tak má fungovat, naopak si myslím že Praha toleruje Sprželi hodně)
Jako „bezpečnostní zápalky“ – když ji dítě vezme, škrtne a hodí na podlahu, tak ten barák bezpečně shoří 😀
vjkm
1 rok
No, ono se na to nakonec přijde. Ale přístup SŽ kdy zřejmě věděla o výpadcích a přesto nechala nalajnovat hustý grafikon na 160, nakrkne. Je jasné, že ETCS je užitečná věc a je v zájmu aby to fungovalo ale to zavádění hlavou proti zdi bude nakonec kontraproduktivní.
Pako
1 rok
Možná je už na čase přiznat, že je to celé fušeřina a nikdy to fungovat nebude. Ale předtím je potřeba si ještě namastit kapsy než se to celé stornuje. Samozřejmě bez postihu kohokoliv zodpovědného. Největší podvod od revoluce v 89 v přímém přenosu.
Ano, souhlasím. Měla by to dělat celé ( vozidlo i trať) jedna firma která ponese odpovědnost. Nefunguje…. nevadí, vraťte peníze, zkusíme další. Takto to bude do ztracena házet jeden na druhého. Neříkejte mi že v dnešní „digitální“ době je problém zjistit kdo kam co posílá,kdo to přijímá a kdo jak co vyhodnocuje. Na magický termín 1.1.2025 nevěří normální lidé od začátku a po tom co se děje na Uničovce snad nemohou ani zapřísáhlí zastánci. Jak to že jinde to funguje. A to řešíme jen ČR. Myslím že průjezd vlaku pod ETCS napříč Evropou je sci-fi. Toť můj názor – neodborníka.
Bohužel, tak snadné to nebude, protože každou součást vyrábí někdo jiný a asi to chce mít nějaký ladící režim na OBU ale to těžko zase někdo pustí do ostrého provozu. Jeden dodavatel by to možná poladil lépe ale interoperabilita v háji.
Jenže jeden ze smyslů ETCS je, že to budou vzájemně kompatibilní díly od různých výrobců. A mašina s jedním mobilním bazmekem pojede přes Evropu kde jsou ruzné pevné bazmeky.
A ve Švýcarsku to funguje, ačkoliv tam není žádný právní důvod(není v Eunii, může si to dělat po svým, jenom nemají Spržel aby vysvětlila výhody slabého signálu)
Fiasko je to v tom. Že to je jednoduchá trať. Modernizovaná včetně vozidel. Nové vozidla + modernizace. A v českém podání to nefunguje. A to je to myslím cca rok. Rok to samé.
A to jsou tam pouze 2 dodavatelé si myslím. Čeští. A nejsou schopni to za cca rok dát dokupy. A vyřešit.
Na tý Šumavě asi dobře, protože tam by ta „špatná“ BTSka byla až za kopce.
Evidentně vůbec nevíte, v čem je problém. V pokrytí signálem to totiž není.
Jirka
1 rok
Takový miliardy to stojí a přitom celé „zabezpečení“ stojí za h…o… hlavně že to někdo tlačí, aby z toho měl byznys… a přitom už velká část zodpovědných ví, že to je systém překonaný a k ničemu, jen se utrácí nesmyslně peníze…
Typem řešení, kdy existuje něco jako RBC, centrální řízení, GSM-R, způsobem hlídání celistvosti soupravy apod. Jsou to čisté osmdesátky, ale dnes je rok 2023.
Dnes je již běžně možné, aby každý vůz na trati měl svůj vlastní vysílač a přijímač, aby informační body v kolejišti samy vysílaly i přijímaly data a přenášely je dál podél trati bezdrátově (bez nutného napájení kabelem). O tom, že by různé vlaky komunikovaly i přímo mezi sebou nemluvě…
Zabezpečovací systém ETCS překonaný není, přenosový GSM-R, s přepojováním okruhů, však ano. Ani GPRS to nemá, protože to by prý nebylo ineroperabilní. 🙁
Jouda
1 rok
Tak pane Kušnír, co vy na to ? Nechcete pomoct “ vychytávat mouchy “ ? Když už jste nikdy neproběhnul žádným provozem, ať taky víte, co tak vehementně tlačíte do provozu ??
Na druhou stranu, ETCS se u nás a vůbec v celé Evropě zavádí už tak dlouho, že chápu, že ministerským došla trpělivost. U nás je to o to palčivější, že žádný národní VZ s kontrolou rychlosti nemáme.
Profesor
1 rok
Já vám to říkal že je to blbej predrazenej krám. Nevěřili jste mi.
Dejme tomu, že se během příštího roku chyba najde a opraví. Znamená to, že rozšíření ETCS už bude o.k. nebo na jiných vozidlech, v jiném terénu, apod. to budeme zkoušet zase od nuly a koridor bude na dva roky roz…aný?
Pokud se zjistí, že to bug v softwaru té OBU, kterou výrobce může opravit jedinou aktualizací, tak budeme v pohodě.
Pokud se ukáže, že za to může anténa, tak se budou muset prověřit všechny pantery a případně vozidla se stejnou anténou a uvidí se.
Pokud je tam kvůli něčemu špatný signál, pak se bude muset daleko důkladněji kontrolovat každý jeden úsek, a to už bude hodně blbé.
Průšvih je, že to zjevně není jedna jasně ohraničená chyba. Ta by se už dávno našla. Bude to nějaký souběh několika nevýrazných chyb, které se různě překrývají a jen občas když se sejdou v nějaké konstalaci, tak se ty chyby vzájemně „podpoří“, až z toho dojde k rozpadu spojení. Nezávidím jim, tohle řešit 🙂
Honza Tománek
1 rok
Mě to zas tak strašné nepřijde. Naopak mě přijde, že se to zveličuje a hledá se v každém výpadku senzace, aby bylo o čem psát. Ze zdopravy se stává železniční bulvár. Sorry.
Vzhledem k tomu, že v ranní špičce, kdy jsou výpadky asi nejčastější je na Uničovce opravdu velmi hustý provoz, tak stačí jen jediný rozpad komunikace a doprava se zcela zhroutí a několik vlaků musí být odřeknuto, tedy vůbec nejede. To zase není taková banalita.
Pokud se tady zavádí systém co má zajistit vyšší level bezpoečnosti tak je potřeba aby fungoval tak jak má. A jestli má fungovat tak jak má musí se vychytat mouchy pokud nějaké jsou. A tady mouchy jsou a nevím proč bychom se o tom nemohli dozvědět.
Troll nebo trotl ? Jsem zvědavý jak budete zaměstnavateli vysvětlovat pozdní příchody do práce. Docela bye zajímalo z jakého důvodu tuhle věc vidíte jako prkotinu
No jako průser to deocela je, že je provoz na té trati už dlouhou dobu brutálně nespolehlivý a nejde najít chyba. Trpí cestující, kteří se těšili na nové vlaky a rychlejší spoje, dopravci řeší u některých vlaků obutá kola z rychlobrzdy a pro strojvedoucího je taková šichta utrpením. Pokud se stav zhoršuje proč by se o tom psát nemohlo? Nemělo by se upozorňovat na něco co je chronický špatně?
Když se podívám na Idos, na statistiku, tak mně to také tak strašné nepřijde. U každého vlaku napsána poznámka: „Odjezd bývá včas.“
zdenek
1 rok
Tohle zabepezepčení fakt používá radiový signál? Není to trochu technologický pravěk? Není někdo, kdo tomu trochu rozumí, že by řekl, jestli ta technologie odpovídá současným možnostem přenosu dat a možnostem moderního zabezpečení? To je trochu drahý špás za desítky miliard, když to má takovýhle výpadky…
Ja len pridám, že nové štandardy prinášajú len väčšie kapacity a rýchlejšie prenosové rýchlosti (zabezpečenie je druhoradé). Na prenášanie správ stačí GSM-R bohato. Navyše je takmer všade dostupné.
GSM-R s komutací okruhů je dnes již beznadějně zastaralý systém. S malou přenosovou kapacitou (problém v železničních uzlech), bez možnosti různého směrování paketů.
Tak zrovna GSM-R je co do odolnosti a zabezpečení výrazně lepší než analogové audio, které zabezpečuje letecký provoz, takže v tomto bych problém nehledat.
Je to zastaralý systém s komutací okruhů a s nízkou přenosovou kapacitou. Záleží také ovšem na způsobu jeho použití. Občasné výpadky přenosu dat by v ETCS až tak nevadily, pokud by se na každý výpadek delší než 18 s nereagovalo nouzovým bržděním…
Protože to funguje na našem Vectronu, tak to musí fungovat všem.
Úplně stejně to funguje v dílně. Mašina vykazuje poruchu, mašina se dá na dílnu a než se k tomu dílna dostane, tak se to vypne z baterek. Pak přijde dílna, zapne baterky a tradá: „Závada se neprojevila. Funguje to nám, tak to musí fungovat tobě.“ 🫠
Už jsem to tu jednou psal, když se v Polsku v roce 2014 zaváděla na CMK rychlost 200 km/h a v souvislosti s tím provoz pod ETCS,
vlaky jim potom víc stály než jezdily. No a teď si vypůjčujou Vectrony ČD, aby mohli konečně po CMK jezdit 200 i s klasikou lokomotiva + vagóny (jejich Taurusy stále nemají ETCS), a opět je problém (tentokrát nekomunikují Vectrony). Není to co se u nás děje častější problém při zavádění ETCS?
Očekávám zavedení manuálu jako na Mirelu pro síť SŽ. Tím dojde k nutnosti přehrání všech software na vozidlech pro celou Evropu jako tomu je u vysílaček a bude vše růžové a interoperabilní.
Vesper
1 rok
ETCS je hrozně overengineered věc a takhle to pak dopadá. Takové zařízení se nemá spoléhat na z principu nestabilní radiové spojení které ještě nesmí ani na chvíli vypadnout.
Vzduch je nespolehlivé přenosové médium s výskytem chyb, vlna není vedená jako v drátě a někde je a někde není, a nemůžete libovolně zvyšovat výkon. Míchají se do toho odražené vlastní i cizí vlny a nedá se to ovlivnit. Ale tohle všechno by mělo být plus minus nějak vychytané s korekcí chyb, aby výsledný kanál byl spolehlivý.
No to jsem nedávno čučel, když se při vjezdu do Mělníka najednou ztratila naše rozhlasová stanice a radio začalo šprechtit. Zajímavé bylo, že kvalita byla o hodně vyšší než ta původní tuzemská stanice. Asi byla silnější . Stává se to poměrně často i to, že jsou dvě rozhlasové stanice přes sebe.
ja mel pred 10 lety antenu pro prijem internetu otocenou tak , ze mezi mnou a vysilacem byla sousedova zahrada. namontovali mi to v prosinci. v dubnu se stromy obalily listim a bylo po internetu. pokud to je tento princip fungovani , tak Pán Bůhs námi
Proč to říkám. Protože pokud je signál vzduchem klidně by se mohlo stát , že v té oblkasti je nějaký zdroj rušení. Je to jako s příjmem radiového signálu při jízdě v autě kdy mimo zastavěná území je příjem čistý a po vjetí do zastavěných oblastí nebo do blízkosti nějakého výrobního závodu příjem vypadne a ozývá se třeba jen táhlé bzučení, bručení a nebo jiné zvláštní zvuky co po vzdálení se zase zmizí. Možná by mohli pozvat ČTÚ ať v té oblasti provede měření. Ovšem také to mohou způsobovat povětrnostní vlivy a počasí.
No a pak mě ještě napadá, že by to rušení mohlo být způsobené konkrétním typem vozidla za určitých jízdních podmínek. Snad každý ví co dokáže takové neodrušené zapalování u auta nebo neodrušený elektromotor. Takže držím palce při hledání.
To si říkám také. 20 kontrolních jízd Vectronem bylo v pořádku, tak bych jezdil kontrolní jízdy na vozidlech, která mají problém. Jinak mi to připomíná scénku s Felixem Holzmannem, který ztratil klíček venku, ale hledá ho uvnitř, protože je venku tma.
Trať je dálkově řízená a je možný smíšený provoz nebo bez ETCS, ale to by musel být megaprůšvih aby SŽ ustoupila od výhradního provozu a bez toho se ETCS blbě ladí, i když jsou to bohužel pokusy na lidech.
Michal Bartoníček
1 rok
Škoda, docela jsem se těšil, až si udělám čas a po rekonstruované trati se projedu. Ale takhle to nemá smysl.
Ale nechápu to vykrucování SŽ. I těch 30 výpadků měsíčně je hodně. Proč pořád musí vymýšlet kolo? Proč si nenechají poradit od někoho, kdo ETCS zvládá a už vychytal všechny chyby. Takhle se opravdu jezdit nedá. Projevilo se to na počtu cestujících?
Možná by stálo na zkoušku si půjčit na týden jednu Pesu elf od Regiojetu, stáhnout jeden regiofox a k tomu soupravu lokomotivy s vagóny a nechat je jezdit pod ETCS, možná by se snáze přišlo na chybu, protože každé zařízení se bude chovat trochu jinak (například příjem signálu). Takže může být problém u jednotek, ale lokomotivy mohou jezdit v pohodě.
Jednou na tu chybu prijdou a pak se tomu jen zasmejeme a budeme jezdit uplne normalne a bez zbytecnych zastavovani 🙂
Je to preci jen technologie, ktera se pouziva bezne.
Jak se dela ta bezpecna jizda? Strojvedouci ma u sebe klic a bez nej se nesmi vydat na trat a meni si ho ve stanici s dalsim strojvedoucim?
Pracoval jste někdy s technologií, která někdy může z neznámých příčin selhat, dlouho jste na nic nemohl přijít a k odhalení problému pomohla až náhoda?
A to tam má přijít s drátama a propojovat? 🙂 Pokud jejich Vectron projede několikrát v pohodě, tak to bude spíš v komunikaci s typem vlaku, který tam jezdí.
Na druhou stranu úvaha. To nejhloupější GSM je u kolik 30 let? 800 MHz. A jako nikdo za 30 let neví jak se chová? Odrazy atd. Rozpojování spojení. Asi ne.. Se to jinde používá na VRT ne. Tam taky se brzdí jen tak z 300 na 0. A důchodci padají na hubu? Tam to tak taky funguje? Nevím.
Výpadky přenosu dat mezi RBC a OBU vždy nějaké budou. Zřejmě nejjednodušším řešením, o kterém by se dalo uvažovat, by bylo rušit závěr neprojeté VC jako definitivní VŽDY. Tedy po odměření 3 minut.
Pokud během odměřování této doby žádný vlak do rozhodného úseku nevjede, došlo by ke zrušení závěru VC. V opačném případě by se závěr nezrušil a bylo by nutné jej zrušit nouzově (odměřování dalších 3 minut).
Za tohoto předpokladu by bylo možné ten time-out pro refresh MA trochu natáhnout. Například na 1 minutu.
A teď do mě… 😉
No ona je snaha nechať ETCS riešiť aj také veci ako je napr. uzavreté auto na priecestí, A to už sa s požiadavkou na až minutovú stratu komunikácie dosť bije.
To se mi nějak nezdá… Pokud je to pravda, tak to jsou hovadiny, které se zcela míjejí s původním účelem tohoto zabezpečovače – bezpečnou kontrolou rychlosti v oblasti vymezené začátkem a koncem oprávnění k jízdě. Pokud by se mělo automaticky kontrolovat vyklizení prostoru přejezdu při každém spuštění výstrahy (po uplynutí předzváněcí doby tZ, tZZ), jak dlouhá by asi musela být výstražná doba (tV) a jak dlouhý by musel být přibližovací úsek (Lpp), aby vlak stihnul před překážkou zastavit?! A byl by takový přejezd aspoň chvíli otevřený na vícekolejných a frekventovaných tratích?! Prostě hovadiny. A pak to takhle dopadá, že po… Číst vice »
To bude urcite vpohode, kdyz #mynic resi automat v Praze
No měla by být kompenzace cestujícím a dopravci za obuté vlaky.
Nepamatuje někdo, jak byli úspěšní na Slovensku při zavádění ETCS L1 severně od Bratislavy? Byly tam taky takové problémy?
K rozpadu spojení a následnému brzdění na L1 nemůže dojít protože tam jednoduše žádná ETCS komunikace přes GSM-R není. Takže takové problémy tam určitě neměli.
L1 je vlastně postavená jenom na těch balízách, který jsou buď statický (předávají pořád stejnou informaci) nebo dynamický (mění se předávaná informace) a vlakové jednotce, GSM-R se tam vůbec nepoužívá a být tam ani nemusí.
Tohle je digitalni technika, takze vsude bude tuna logu. Takze zjisteni priciny musi byt jednoduche. Pouziva se to nejen u nas, tak snad nebude problem se zeptat nekde u „kolegu“. Mozna bude problem v tom, ze kdyz prizname chybu, nekdo nas zacne popotahovat a uz nebudeme ti nejlepsi z nejlepsich.
Mě fascinuje jedna věc: je naprosto běžné, že když se zavádí něco úplně nového, co tu před tím nikdy nebylo, jsou s tím vždy problémy jako s prototypama. Prototypy ze začátku jezdí bez lidí, zatímco tady se rovnou na první dobrou do toho zatahli cestující. SŽ má na své síti mnoho železnic bez osobního provozu, kde si výhradní provoz ETCS mohli vyzkoušet se svejma MUVkama a tam mohlo k podobnejm průserům docházet v jakékoli libosti (a tichosti). Věřím, že dřív nebo později se to ETCS zkrotit podaří, ale bylo nutné do toho hned od začátku tahat cestující a riskovat jejich… Číst vice »
No, to sice ano, ale ona ta instalace je relativně drahá na to, aby se to instalovalo někam na nepoužívanou lokálku, kde je i daleko větší riziko poškození nebo krádeže. Tím víc, pokud je bohuňovický problém specifický k dané lokalitě, takže někde v Čejči by to nejspíš stejně neodhalili.
Problém je možná spíš v přepnutí z ničeho do výhradního provozu bez záložní varianty, byť se sníženou rychlostí.
Přesto se domnívám, že dělat z cestujících Zkušební ústav SŽ, není správné… a pokud ano, tak ať SŽ odpustí dopravci poplatky za cestu a dopravce se může nad standartě odškodnit cestující
Měla to být vizitková trať, je z toho opět paskvil.
Opět, pořád, dokola.
Generálové sedí, usmívají se, střihají pásky a daňový poplatníku, zaplať další estrádu.
A kamarádi mají kšeftíky…
1.1.2025 budou předpokládám šéfové na Maledivách a pozorovat ten bordel z bezpečného vpovzdálí.
By mě zajímalo, jak by tama jezdily odklony, jak bylo plánováno, když se něco stane mezi Zábřehem a Olomoucí. A jestli to ta trať vůbec zvládne.
To testování bez cestujících probíhá už pěkně dlouho. Bohužel nikdy v plném rozsahu provozu (což ostatně ani při zkouškách nejde), nyní se při relativně velkém počtu spojů ukazuje, že to zdaleka nemají odladěné jak by mělo být. Funkční už to plně je, ale spolehlivost je poněkud neoptimální. Ono jsou tady nespolehlivé úseky i bez ETCS, kde se nedá spolehnout, že vlak přijede, takže to je tak nějak v obecných intencích naší železnice. Výhoda tamního výhradního provozu je, obrovský tlak (což je vidět i na mediálním pokrytí), takže je velká šance, že s tím musí pohnout. Dosud nevýhradní provoz jinde moc… Číst vice »
Ano, to je další potíž SŽ, že zásadně nepočítají se záložními variantami. Když si vzpomenu, kolik dřív bylo možností, jak zajistit provoz, když se něco potento včetně povolenek, dnes se při poruše prostě trať zastaví a zákazníku starej se a když se ti to nelíbí, můžeš příště jezdit po silnici a nás neotravuj.
Nevím co vás na tom fascinuje? To testování ETCS tu probíhá již řadu let za pomocí zkušebních ETCS lokomotiv, kde samozřejmě žádný cestující nejsou. Systém prošel všemi testy a když byl odladěn na 100% funkčnost a hlavně bezpečnost, tak se nasadil na Uničovku do poslední fáze testování, která se nazývá ověřovací provoz. A až v této fázi se začali objevovat chyby, které v předchozích testech nebyly zjevné. Vemte si kolik faktorů ovlivňuje šíření signálu, odrazy od budov, odrazy od samotných vlaků, rušení od všech možnejch zdrojů jako je pantograf, trakční motory, střídače,…nikdy by jste to na MUVkách neodladil. S tímhle… Číst vice »
Nechápu jaký rozdíl je v ETCS na MUVkách a na velkejch lokomotivách? Uznávám, že o ETCS nevím vše, ale měl jsem zato, že na všech vozidlech je to samé (stejně drahé). Jízdy se samostatnou lokomotivou na ETCS v nevýhradním provozu je něco úplně jiného než provoz výhradní. Nezaregistroval jsem, že výhradní provoz by byl někde testován stejně jako AŽD testuje své projekty na svých zkušebních tratích. To, že ETCS je mimořádně drahé je známá věc, ale i tak si myslím, že otestovat ho na nějaké bezvýznamné lokálce by bylo naprosto na místě. Vzhledem k tomu, že časem musí být na… Číst vice »
ETCS se na Uničovce provozuje v L2. To znamená že musíte mít na vozidle nějakou mobilní část, v kolejich balízy, u kolejí systém GSM-R a RBC. S pohledu hardware je jedno jestli se jedná o velkou lokomotivu nebo MUVku, všechny vozidla budou vybavena stejně (akorát se může lišit výrobce komponentů). Problém je s tím šířením signálu od vozidel. Když to projedete měřícím vozem vychytáte hluchá místa, donastavíte vyzařovací úhly antén a zajistíte dostatečné překrytí signálu od BTS mohlo by se zdát že bude vše v pořádku. Jenže pak tam vyjedou hnací vozidla různých výrobců s různým počtem vagonů a vytvoří… Číst vice »
Díky za vysvětlení, takže jestli jsem to správně pochopil, tak s každou tratí, kde zavedou ETCS, budou stejné problémy, protože každá trať má jiné parametry? No, to je opravdu bomba, to už opravdu můžou vyhlásit konec železnice v EU. To ETCS je mnohem horší, než jsem si myslel.
Každá další trať, bude druhá, třetí, atd. Tahle je první – pokud se vyřeší problémy zde, určitě to pomůže i ostatním tratím. Systém se nastaví, zavedou se nové pracovní postupy, zlepší diagnostika. Tomu se říká zkušenost. Opakuju, že nikdo nepředpokládal (nic tomu nenasvědčovalo) že by mělo dojít k tak velkým problémům. Ale ty jsou od toho aby se řešily. A to samozřejmě technici teď dělají. Jinak ETCS je již nainstalován na většině našich koridorů a ani zde se neobjevily (před výlukou ETCS) žádné větší problémy. ETCS je rozhodně nejlepší vlakový zabezpečovač, který je v současné době k dispozici. Není potřeba… Číst vice »
Jestli je ETCS, který neřeší posun a je tak příšerně drahej nejlepším zabzař, který máme k dispozici, tak je to jako bychom měli trabanta za sto miliard bez motoru a ano, pokud by tu nic jiného nebylo, bylo by to také nejlepší auto k dispozici. Opravdu velmi smutné kino, takhle se přesunu dopravy ze silnic na železnici nedočkají ani naši prapravnuci.
Já jsem zvědavej, co se stane, až nezabezpečenej posun zaviní nějakou vážnou nehodu? To asi zrušíme nákladní dopravu na železnici jako takovou, aby bylo ETCS bezpečné?
To by bylo na dlouhé povídání, nicméně můžu ujistit že další verze ETCS již řeší i posun. To že teď nebude posun zabezpečen ETCS, neznamená že je nezabezpečený, je zabezpečený jinými prostředky. Byla by chyba domnívat se že po nasazení ETCS nebudou žádné nehody ani poruchy. Budou, smiřte se s tím. Domnívám se že tady fakta moc nepomůžou, ale jde spíš čistě filozoficky o úhel pohledu a známou poučkou o poloprázdné a poloplné sklenici. Já pokud se podívám na sklenici v které je 2% vody (poruch ETCS) považuji ji za skoro prázdnou (téměř bez poruch), ale většina z vás ji,… Číst vice »
Tak ty 2 pct , no to záleží na kontextu… ve výrobně rohlíku asi vadit nebude že 2 pct jsou nejedly… Ale u výroby léků , když budete mít pravděpodobnost 1 ku 50 že vás to zabije tak to asi brát nebudete ne??
Jenže o kontextu tu nemusíme diskutovat – ten jasně vyplývá z názvu článku, samotného článku a diskuze pod článkem. Aspoň já z toho jasně chápu že jde o ETCS a jeho funkčnost.
Takže kritická infrastruktura statu podle vás může mít 2 procentní nespolehlivost??? To snad ne…. 2 pctchyb jsou moc i u semaforu na křižovatce…
Vám ten kontext opravdu dělá problémy 🙂 . Tak ještě jednou a lépe aby jste to pochopil i vy. Ten článek popisuje chyby, které se objevily na naší první trati s výhradním provozem ETCS. Ta trať je úplně první kde probíhá zkušební provoz, během kterého se má ověřit funkčnost ETCS jakožto celku v provozu. Zde se bohužel (nebo dík) objevily problémy, které nebyly v předchozích testováních zřejmé. A to je také důvod proč se ověřovací provozy dělají. Na kritické infrastruktuře musí být samozřejmě spolehlivost zab. zařízení v řádu mnoha nul. Ale tady máme zařízení v ověřovacím nikoliv ostrém provozu. 2… Číst vice »
Nevim. Podle wikipedie. V Americe mají vyřešený zabezpečovač, s ATO a ja nevím jakymi daty. Snad i moowing windows. Tedy L3? A nejspíš zcela funkční. Ano je možná částečně nebo uplně proprietální. Ale nazývat toto nejlepší zabezpečovačem.
Paní mluvčí nemluví pravdu. Vectron SŽ má ty samé problémy, co my. Např. včera večer ve 22:50 zůstal stát před vjezdovým návěstidlem do Bohuňovic na ztrátu popisu tratě. Příčina jednoduchá – rádiocentrála si do posledního dechu myslela, že jede do Štěpánova.
to snad ani není možné, přece ta mašina nemohla fičet úplně jinam, po jiné trati a ten systém si toho nevšimnout.
Z tých parametrov, ktoré na to daná časť systému používa (tj. sila signálu na danej frekvencii) to tak bohužiaĺ vyplynulo.
Pro neznalce jako jsem ja z oboru IT: Chces rict, ze ty krabicky v kolejich nemaji geolokaci? Kdyz vlak prejede krabicku, cekal bych ze krabicka vlaku rekne “jsem krabicka na trati xy km w kolej z”.
Nie nemajú. Tak sa to vymyslelo (a nie v ČR, daný systém je od zahraničného dodávateľa!) a tak to je.
Ale to přece není pravda! Každá balíza má přiřazený svůj jedinečný identifikátor, který v popisu tratě odpovídá určitému místu.
Ale je. V balíze sú informácie pre OBU ETCS nie pre GSM-R. Tomu je nejaká lokalizácia z balízy u prdele.
Ale je moc hezká. To se musí nechat. 🙂
Ups.
fakticke dotazy prpadnym zde se vyskytujicim insiderum:
1) kdo to projektoval?
2) kdo to realizoval?
3) je to v zaruce?
4) doslo uz ke zraneni cloveka?
diky za odpovedi
Přéčinó byla chebná elektrónka é třenáct z podniku Katóda Holomóc.
Tak to by sedělo i teritoriálně 😀
Abyste byli v obraze, z 90% procent dochází k rozpadu na 2 stejných místech, kdy se má údajně lokomotiva prehlašovat z jedné RBC ke druhé. Směrem do Bohuňovic to jde poznat že dojde k rozpadu a tam jsem schopen si tu rychlost snížit natolik, aby to nebylo pro cestující nebezpečné. Ovšem z Bohuňovic do OC je to 160>0 bez varování. Myslím si (muj nazor), že problém je způsoben malým počtem balíz a faktem že systém běží na signálu ve kvalitě EDGE.
Vašeho příspěvku si velmi cením a jistě mohu se 100% jistotou myslet, že nikoho u SŽ vaše konkrétní provozní zkušenost nezajímá.
To si můžete být naprosto jist, že nezajímá.
Aha. Takže se nepoučili. To že dochází k zásahu ETCS na hranicích dvou RBC se ví už min. 4 roky. Osobně jsme na L2 měli vytypovany 4 místa při zkouskach PKP Pendolino na našem území. Takže jsme tam se 100proc jistotou dávali ETCS do izolace
Takže to vypadá, že se zlobí handover mezi Olomouc hl.n. (RBC Přerov) a zbytkem uničovky (RBC Olomouc), a do toho se možná míchá GSM-R handover mezi BTS na těch dvou tratích.
Pozvat na to odborníky ze západu.
Tady nejde o odborníky, ale o pantáty co ve finále rozhodují. Tak jako u SŽ všude.
tak jako u nás všude ve státním sektoru, nebuďme k SŽ nespravedliví.
Není to všude stejné – ale ano, jde výhradně jen o to, jak sám sobě vrcholový management nařídí se chovat a jaké zásady dodržovat. U SŽ je to čisté politikaření.
Proč? Stačí pozvat odborníky z tohoto fóra. Vyřešeno za deset minut!
Tenhle typ poruchy je pro každého technika zlý sen. Něco, co se objeví na pár vteřin za den a než to stačíte diagnostikovat tak to zmizí. Přeji všem technikům, programátorům, síťařům,…brzké vyřešení problému.
Tak hlavně je absurdní, aby pár vteřinový výpadek komunikace práskal rychlobrzdu. To je prostě blbost.
Za prvé to není pár vteřinový výpadek a za druhé musí dojít k brzdění. Je to zabezpečovací systém, pokud dojde ke ztratě komunikace, musí systém přejít do bezpečného stavu.
Otázkou je, čemu říkat bezpečný stav a čemu už paranoia.
Vlak má povolení dojet do místa X a vypadne signál. Docela bezpečné by bylo zastavit až v místě X. Když se jede bez zabezpečovačky podle návěstí a fíra nevidí návěstidlo, taky ví jestli měl výstrahu nebo volno a podle toho brzdí k návěstidlu (buď prvnímu nebo druhému).
Jo nebyla možnost postavit si cestu pro srandu králíkům a zase ji shodit a postavit nějakou kolizní, ale to snad někdo dělá?
Imho je pak jen otázkou času, než ten signál vypadne ve stejnou dobu dvou protijedoucím vlakům, z nichž jeden vjede na nesprávnou kolej. Všechny tyhle velké nehody jsou vždy způsobeny nepravděpodobnou souhrou náhod, kterou si nikdo nedovede představit.
A pokud k tomu přidám lidskou vlasnost, že 100x opakovaný problém máme tendenci ignorovat
Proč by měl, v rámci své MA, vjet na nesprávnou kolej? Vy snad nevěříte vnitřní integritě toho systému ani před výpadkem? (Spíš je problém tuhle funkcionalitu pak otestovat.)
A ta vaše poznámka o příčinách nehod je prostě duchařskej blábol. Drtivá většina nehod je způsobena přičinami nejen představitelnými, ale i často se opakujícími. Nehod s, řekněmě, překvapivými příčinami je jen pár.
Jak by mohl vjet na nesprávnou kolej? Myslíte na přivolávačku? Na stejnou kolej, jako je již postavená regulérně zabezpečená VC?
Při cestovém stavění nouzových jízdních cest (NJC) stylem „začátek, konec“ je to vyloučeno. Tomu elektronické stavědlo bezpečně brání. Při stavění Pn „z boudy“ však ESA kolizní cesty nehlídá. Pak by to byla chyba dispečera.
Jestli není problém v tom, že po výpadku signálu neví kde je
OBU i po výpadku signálu GSM-R bezpečně ví, kde je. Odměřuje si ujetou vzdálenost od poslední projeté balízové skupiny (odometrie). A má načtený statický rychlostní profil (SSP), na základě kterého si počítá dynamický rychlostní profil (DSP).
Mám takový pocit, že jdeme ode zdi ke zdi. Až doposud jsme měli elesku – VZ s kontrolou bdělosti, který rychlost vlaku vůbec nehlídá, a který lze snadno oblbnout stiskem tlačítka bdělosti. Teď máme ETCS, od kterého se chce, aby hlídal naprosto všechno (kromě kontroly rychlosti i spousta dalších funkcí). A co hůř – při každém prdu jde do tripu (nouzově brzdí). Jakoby při ztrátě spojení s RBC nestačilo pouze provozní brždění…
ETCS je systém, který musí splňovat jednotné evropské specifikace, ale některé věci děláme sami.
Tak ať brzdí, ale proč nutně hned rychlobrzdou, když k tomu není vážný důvod? Nestačilo by reagovat na výpadek spojení s RBC pouze zkrácením EOA (konce oprávnění k jízdě)? Tím by se zohlednila reálná brzdná křivka konkrétního vlaku a především jeho rychlost. Naprosto bezpečný VZ by byl takový, co by reagoval na vznik nebezpečí okamžitě (bez přenosových zpoždění) a dokázal by vlak zabrzdit na fleku. Nic takového nikdy existovat nebude. Vždycky zde bude určitá míra rizika, kterou je třeba akceptovat. Hlavně je třeba říct, že problém s definitivním rušením závěrů VC v oblasti ETCS by vůbec problémem nebyl, kdybychom měli… Číst vice »
Pardon, oprava: „Závěr SZZ by se zrušil až poté, co by SZZ od RBC dostalo informaci, že došlo ke zkrácení EOA na úroveň hlavního návěstidla, od kterého se ruší vlaková cesta, a že blížící se vlak zastavil.“
Beztak bude někde blbě nakrimpovaný drát 😉 A nebo někde kraví firmware v něčem. Opravdu, hodně štěstí…
Chcete rict ze staci jedina rusicka vlak vypadne z ETCS ? Za tu cenu by tam mely byt minimalne 2 ruzne radiove systemy, ale to jsem se asi jen zasnil…
V této souvislosti jsem si vzpomněl, že někdy vloni Rusáci Polákům zarušili radiové spoje pro vlakový zabezpečovač. A pustili jim prý místo toho hlasový projev Putina. 🙂
Ale ono to nebude tak zlé, jak to vypadá. Radiové spoje GSM-R jsou směrové. Proto zřejmě není úplně jednoduché je zarušit nějakou rušičkou.
Tak ale to nebolo GSM-R ale 150tka simplex. Tam by ste to zvládol aj Vy, vrátane toho Putinovho prejavu,
Neříkejte mi, že se celá Evropa shodla na systému, který je nefunkční a „překonaný“. Není to prostě jen o tom, že my to zase nedokážeme udělat správně? Není ten problém spíš na dodavateli a jeho kvalitě než na systému samotném?
Nebyla by to první věc na které se celá Evropa shodla a která byla nefunkční, zbytečná a prodražila lidem život.
Zeptejte se v Číně kde obdobný systém také používají.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Train_Control_System
A každa provincie si tam do toho zavádí svoje „specifiká“?
Dělá se to jako všechno dneska. Zákazníkovi dodám „beta verzi“ a problémy řeším za běhu. Dělají to tak dneska všichni, i když tady v tom za ty prachy by to tak dělat neměli.
Fake it till you make it?
A pak když se ukáže, že to dotyčný prostě neumí nebo to dokonce je fyzikálně nemožné, je problém na světě…
Trochu mě fascinuje, že aspoň po Šternberk není ještě NAD (i kdyby paralelně k železničnímu provozu, potřebnému samozřejmě pro zjišťování věcí).
A kdo by ji měl platit? Kraj? Proč? Ten si řádně objednal dopravu u dopravce ČD a ten používá dráhu SŽ která je dle DÚ plně způsobilá provozu. Tak a teď mi vysvětlete kdo bude tu NAD platit a proč?
Ano kraj. Praha taky platí bus 244 Radotín-Smíchov, ačkoli by mezizastávkám typu Zahradnicví stačil minibus po půl hodině, jezdí to 12m po čtvrt hodině a cpou se tam lidi z vlaku.
(Neříkám že to tak má fungovat, naopak si myslím že Praha toleruje Sprželi hodně)
Umíte číst? Kraj už má objednáno a zaplaceno.
Už chápu pojem zabezpečovač. Zabezpečení=nulový provoz, tudíž stoprocentní jistota žádné nehody.
A samozřejmě taky zabezpečení řádného toku financí a dotací…
Jako „bezpečnostní zápalky“ – když ji dítě vezme, škrtne a hodí na podlahu, tak ten barák bezpečně shoří 😀
No, ono se na to nakonec přijde. Ale přístup SŽ kdy zřejmě věděla o výpadcích a přesto nechala nalajnovat hustý grafikon na 160, nakrkne. Je jasné, že ETCS je užitečná věc a je v zájmu aby to fungovalo ale to zavádění hlavou proti zdi bude nakonec kontraproduktivní.
Možná je už na čase přiznat, že je to celé fušeřina a nikdy to fungovat nebude. Ale předtím je potřeba si ještě namastit kapsy než se to celé stornuje. Samozřejmě bez postihu kohokoliv zodpovědného. Největší podvod od revoluce v 89 v přímém přenosu.
Ano, souhlasím. Měla by to dělat celé ( vozidlo i trať) jedna firma která ponese odpovědnost. Nefunguje…. nevadí, vraťte peníze, zkusíme další. Takto to bude do ztracena házet jeden na druhého. Neříkejte mi že v dnešní „digitální“ době je problém zjistit kdo kam co posílá,kdo to přijímá a kdo jak co vyhodnocuje. Na magický termín 1.1.2025 nevěří normální lidé od začátku a po tom co se děje na Uničovce snad nemohou ani zapřísáhlí zastánci. Jak to že jinde to funguje. A to řešíme jen ČR. Myslím že průjezd vlaku pod ETCS napříč Evropou je sci-fi. Toť můj názor – neodborníka.
Bohužel, tak snadné to nebude, protože každou součást vyrábí někdo jiný a asi to chce mít nějaký ladící režim na OBU ale to těžko zase někdo pustí do ostrého provozu. Jeden dodavatel by to možná poladil lépe ale interoperabilita v háji.
Jenže jeden ze smyslů ETCS je, že to budou vzájemně kompatibilní díly od různých výrobců. A mašina s jedním mobilním bazmekem pojede přes Evropu kde jsou ruzné pevné bazmeky.
A ve Švýcarsku to funguje, ačkoliv tam není žádný právní důvod(není v Eunii, může si to dělat po svým, jenom nemají Spržel aby vysvětlila výhody slabého signálu)
Až na to, že v CH je drtivá většina tratí pod L1LS, kde žádné rádio není.
A jak je možné, že to jinde v Evropě funguje?
Fiasko je to v tom. Že to je jednoduchá trať. Modernizovaná včetně vozidel. Nové vozidla + modernizace. A v českém podání to nefunguje. A to je to myslím cca rok. Rok to samé.
A to jsou tam pouze 2 dodavatelé si myslím. Čeští. A nejsou schopni to za cca rok dát dokupy. A vyřešit.
A navíc zcela v rovině. Nebavíme se tedy třeba o Šumavě… A pokrytí signálem… Nechtěl bych to vidět na té Šumavě.. Jak by to dopadlo.
Na tý Šumavě asi dobře, protože tam by ta „špatná“ BTSka byla až za kopce.
Evidentně vůbec nevíte, v čem je problém. V pokrytí signálem to totiž není.
Takový miliardy to stojí a přitom celé „zabezpečení“ stojí za h…o… hlavně že to někdo tlačí, aby z toho měl byznys… a přitom už velká část zodpovědných ví, že to je systém překonaný a k ničemu, jen se utrácí nesmyslně peníze…
Čím a v čem je prosím ETCS překonaný systém? Děkuji.
Typem řešení, kdy existuje něco jako RBC, centrální řízení, GSM-R, způsobem hlídání celistvosti soupravy apod. Jsou to čisté osmdesátky, ale dnes je rok 2023.
Dnes je již běžně možné, aby každý vůz na trati měl svůj vlastní vysílač a přijímač, aby informační body v kolejišti samy vysílaly i přijímaly data a přenášely je dál podél trati bezdrátově (bez nutného napájení kabelem). O tom, že by různé vlaky komunikovaly i přímo mezi sebou nemluvě…
Zabezpečovací systém ETCS překonaný není, přenosový GSM-R, s přepojováním okruhů, však ano. Ani GPRS to nemá, protože to by prý nebylo ineroperabilní. 🙁
Tak pane Kušnír, co vy na to ? Nechcete pomoct “ vychytávat mouchy “ ? Když už jste nikdy neproběhnul žádným provozem, ať taky víte, co tak vehementně tlačíte do provozu ??
No jo, od stolu se vždy poroučí nejlépe…
Na druhou stranu, ETCS se u nás a vůbec v celé Evropě zavádí už tak dlouho, že chápu, že ministerským došla trpělivost. U nás je to o to palčivější, že žádný národní VZ s kontrolou rychlosti nemáme.
Já vám to říkal že je to blbej predrazenej krám. Nevěřili jste mi.
Gratulace, trefil jste 1 ze 2 možností.
Dejme tomu, že se během příštího roku chyba najde a opraví. Znamená to, že rozšíření ETCS už bude o.k. nebo na jiných vozidlech, v jiném terénu, apod. to budeme zkoušet zase od nuly a koridor bude na dva roky roz…aný?
To hrozně závisí právě od té konkrétní příčiny.
Pokud se zjistí, že to bug v softwaru té OBU, kterou výrobce může opravit jedinou aktualizací, tak budeme v pohodě.
Pokud se ukáže, že za to může anténa, tak se budou muset prověřit všechny pantery a případně vozidla se stejnou anténou a uvidí se.
Pokud je tam kvůli něčemu špatný signál, pak se bude muset daleko důkladněji kontrolovat každý jeden úsek, a to už bude hodně blbé.
Průšvih je, že to zjevně není jedna jasně ohraničená chyba. Ta by se už dávno našla. Bude to nějaký souběh několika nevýrazných chyb, které se různě překrývají a jen občas když se sejdou v nějaké konstalaci, tak se ty chyby vzájemně „podpoří“, až z toho dojde k rozpadu spojení. Nezávidím jim, tohle řešit 🙂
Mě to zas tak strašné nepřijde. Naopak mě přijde, že se to zveličuje a hledá se v každém výpadku senzace, aby bylo o čem psát. Ze zdopravy se stává železniční bulvár. Sorry.
Jistě, osm za den je naprosto v pořádku, úplný standard.
Já jsem napsal, že to je standard?????
Nepřímo ano.
Vzhledem k tomu, že v ranní špičce, kdy jsou výpadky asi nejčastější je na Uničovce opravdu velmi hustý provoz, tak stačí jen jediný rozpad komunikace a doprava se zcela zhroutí a několik vlaků musí být odřeknuto, tedy vůbec nejede. To zase není taková banalita.
Kdyby jste tam pravidelně jezdil vlakem a do práce kvůli zpoždění přicházel pozdě, tak by jste to určitě viděl jinak.
Tománek jděte do p…..
Pokud se tady zavádí systém co má zajistit vyšší level bezpoečnosti tak je potřeba aby fungoval tak jak má. A jestli má fungovat tak jak má musí se vychytat mouchy pokud nějaké jsou. A tady mouchy jsou a nevím proč bychom se o tom nemohli dozvědět.
Troll nebo trotl ? Jsem zvědavý jak budete zaměstnavateli vysvětlovat pozdní příchody do práce. Docela bye zajímalo z jakého důvodu tuhle věc vidíte jako prkotinu
2v1?
Gratuluji k jubilejnímu stému mínusu.
A teď 205 plusů, toho sis nevšiml????
No jako průser to deocela je, že je provoz na té trati už dlouhou dobu brutálně nespolehlivý a nejde najít chyba. Trpí cestující, kteří se těšili na nové vlaky a rychlejší spoje, dopravci řeší u některých vlaků obutá kola z rychlobrzdy a pro strojvedoucího je taková šichta utrpením. Pokud se stav zhoršuje proč by se o tom psát nemohlo? Nemělo by se upozorňovat na něco co je chronický špatně?
Když se podívám na Idos, na statistiku, tak mně to také tak strašné nepřijde. U každého vlaku napsána poznámka: „Odjezd bývá včas.“
Tohle zabepezepčení fakt používá radiový signál? Není to trochu technologický pravěk? Není někdo, kdo tomu trochu rozumí, že by řekl, jestli ta technologie odpovídá současným možnostem přenosu dat a možnostem moderního zabezpečení? To je trochu drahý špás za desítky miliard, když to má takovýhle výpadky…
A čím by ste to chceli prenášať? Poštovými holubmi? Ide to rádiovým signálom rovnako ako iné mobily.
Ja len pridám, že nové štandardy prinášajú len väčšie kapacity a rýchlejšie prenosové rýchlosti (zabezpečenie je druhoradé). Na prenášanie správ stačí GSM-R bohato. Navyše je takmer všade dostupné.
GSM-R s komutací okruhů je dnes již beznadějně zastaralý systém. S malou přenosovou kapacitou (problém v železničních uzlech), bez možnosti různého směrování paketů.
Tak zrovna GSM-R je co do odolnosti a zabezpečení výrazně lepší než analogové audio, které zabezpečuje letecký provoz, takže v tomto bych problém nehledat.
Výrazně lepší je, ale pořád musí jít vzduchem.
Je to zastaralý systém s komutací okruhů a s nízkou přenosovou kapacitou. Záleží také ovšem na způsobu jeho použití. Občasné výpadky přenosu dat by v ETCS až tak nevadily, pokud by se na každý výpadek delší než 18 s nereagovalo nouzovým bržděním…
Ano, GSM je digitální radiový signál
k zamyšlení?
https://1url.cz/7ukbn
to ne prosím.
Posilame peknou pisnicku manekynovi do dlazdene….treba skoncili jsme jasna zprava?
Nejhorší je, že on se z toho zase určitě vyvleče…..
Ten nemá čas, řeší teď to pítko 🙈
Protože to funguje na našem Vectronu, tak to musí fungovat všem.
Úplně stejně to funguje v dílně. Mašina vykazuje poruchu, mašina se dá na dílnu a než se k tomu dílna dostane, tak se to vypne z baterek. Pak přijde dílna, zapne baterky a tradá: „Závada se neprojevila. Funguje to nám, tak to musí fungovat tobě.“ 🫠
Takhle vždycky fungovla helplajna Microsoftu.
Už jsem to tu jednou psal, když se v Polsku v roce 2014 zaváděla na CMK rychlost 200 km/h a v souvislosti s tím provoz pod ETCS,
vlaky jim potom víc stály než jezdily. No a teď si vypůjčujou Vectrony ČD, aby mohli konečně po CMK jezdit 200 i s klasikou lokomotiva + vagóny (jejich Taurusy stále nemají ETCS), a opět je problém (tentokrát nekomunikují Vectrony). Není to co se u nás děje častější problém při zavádění ETCS?
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-wypozycza-od-czechow-kolejne-vectrony-zdjecia-116011.html
Očekávám zavedení manuálu jako na Mirelu pro síť SŽ. Tím dojde k nutnosti přehrání všech software na vozidlech pro celou Evropu jako tomu je u vysílaček a bude vše růžové a interoperabilní.
ETCS je hrozně overengineered věc a takhle to pak dopadá. Takové zařízení se nemá spoléhat na z principu nestabilní radiové spojení které ještě nesmí ani na chvíli vypadnout.
Co je na rádiovém signálu „z principu nestabilní“?
Toto by zaujímalo aj mňa… asi nejaká nová fyzika.
Protože je značně ovlivnitelný.
Vzduch je nespolehlivé přenosové médium s výskytem chyb, vlna není vedená jako v drátě a někde je a někde není, a nemůžete libovolně zvyšovat výkon. Míchají se do toho odražené vlastní i cizí vlny a nedá se to ovlivnit. Ale tohle všechno by mělo být plus minus nějak vychytané s korekcí chyb, aby výsledný kanál byl spolehlivý.
No to jsem nedávno čučel, když se při vjezdu do Mělníka najednou ztratila naše rozhlasová stanice a radio začalo šprechtit. Zajímavé bylo, že kvalita byla o hodně vyšší než ta původní tuzemská stanice. Asi byla silnější . Stává se to poměrně často i to, že jsou dvě rozhlasové stanice přes sebe.
ja mel pred 10 lety antenu pro prijem internetu otocenou tak , ze mezi mnou a vysilacem byla sousedova zahrada. namontovali mi to v prosinci. v dubnu se stromy obalily listim a bylo po internetu. pokud to je tento princip fungovani , tak Pán Bůhs námi
Ono smí vypadnout na 18 sekund.
Takový nápad. Zkuste se zaměřit na to, jestli se to děje jen v pracovní dny (po-pá) a nebo je to i v sobotu a neděli 😉
Proč to říkám. Protože pokud je signál vzduchem klidně by se mohlo stát , že v té oblkasti je nějaký zdroj rušení. Je to jako s příjmem radiového signálu při jízdě v autě kdy mimo zastavěná území je příjem čistý a po vjetí do zastavěných oblastí nebo do blízkosti nějakého výrobního závodu příjem vypadne a ozývá se třeba jen táhlé bzučení, bručení a nebo jiné zvláštní zvuky co po vzdálení se zase zmizí. Možná by mohli pozvat ČTÚ ať v té oblasti provede měření. Ovšem také to mohou způsobovat povětrnostní vlivy a počasí.
No a pak mě ještě napadá, že by to rušení mohlo být způsobené konkrétním typem vozidla za určitých jízdních podmínek. Snad každý ví co dokáže takové neodrušené zapalování u auta nebo neodrušený elektromotor. Takže držím palce při hledání.
To si říkám také. 20 kontrolních jízd Vectronem bylo v pořádku, tak bych jezdil kontrolní jízdy na vozidlech, která mají problém. Jinak mi to připomíná scénku s Felixem Holzmannem, který ztratil klíček venku, ale hledá ho uvnitř, protože je venku tma.
Asi tak nějak. Prostě se to musí vysledovat přesně kde, u jakého vozidla, kdy, za jakých provozních podmínek atd.
Tak to asi ty inženýry co to řeší nenapadlo,no. Děkujeme,a posíláme klíčenku.
Já o žádnou klíčenku nestojím takže si jí klidně nechte. A vidíte? To je přesně ono. Pro dobrotu na žebrotu.
Klíčenka byla nejspíš pro mne. Dík. Hodí se.
Nešlo by zatím, než se problém vyřeší, obsadit stanice výpravčími a jezdit kladicky?
Klasicky… jako 100 km/h bez zabezpečovače, pouze podle návěstidel a v každé dopravně salutovat?
Ono i 50 km/h vlak je rychlejší než odřeknutý vlak.
To jo, co by pak té kosmické rychlosti v Liberci řekli!
proč ne? 100km/h je stale lepší než nic
Tipuju, že nejsou lidi a zabezpečení.
Trať je dálkově řízená a je možný smíšený provoz nebo bez ETCS, ale to by musel být megaprůšvih aby SŽ ustoupila od výhradního provozu a bez toho se ETCS blbě ladí, i když jsou to bohužel pokusy na lidech.
Škoda, docela jsem se těšil, až si udělám čas a po rekonstruované trati se projedu. Ale takhle to nemá smysl.
Ale nechápu to vykrucování SŽ. I těch 30 výpadků měsíčně je hodně. Proč pořád musí vymýšlet kolo? Proč si nenechají poradit od někoho, kdo ETCS zvládá a už vychytal všechny chyby. Takhle se opravdu jezdit nedá. Projevilo se to na počtu cestujících?
Jde o správnost dodavatele.
Možná by stálo na zkoušku si půjčit na týden jednu Pesu elf od Regiojetu, stáhnout jeden regiofox a k tomu soupravu lokomotivy s vagóny a nechat je jezdit pod ETCS, možná by se snáze přišlo na chybu, protože každé zařízení se bude chovat trochu jinak (například příjem signálu). Takže může být problém u jednotek, ale lokomotivy mohou jezdit v pohodě.
Ano, spoléhat se opakovaně na jeden typ a konfiguraci zařízení pro kontrolní měření je krapet nedostatečné.
Mirel už patří Siemens Mobility
https://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/firma-siemens-mobility-ziskala-hmh
Jednou na tu chybu prijdou a pak se tomu jen zasmejeme a budeme jezdit uplne normalne a bez zbytecnych zastavovani 🙂
Je to preci jen technologie, ktera se pouziva bezne.
Jak se dela ta bezpecna jizda? Strojvedouci ma u sebe klic a bez nej se nesmi vydat na trat a meni si ho ve stanici s dalsim strojvedoucim?
A nebo na to nepřijdeme a budeme jezdit taky.
Ano, je to technologie, která se už používá běžně, takže sakra není důvod, aby její padesáté nasazení mělo tolik chyb!!!
Nekdo asi sel svou vlastni cestou 🙂
Svoboda je furt v čele SŽ a s plnými prémiemi? Ptám se pro kamaráda.
Nejezchleb ktery tady je od 2013 a Kolar, ktery prvmi zakazku ETCS na AZD priklepl jsou furt ve funkcich… ven!
Pracoval jste někdy s technologií, která někdy může z neznámých příčin selhat, dlouho jste na nic nemohl přijít a k odhalení problému pomohla až náhoda?
Pokud ne, tak s tím vyhazováním pomalu.
A to tam má přijít s drátama a propojovat? 🙂 Pokud jejich Vectron projede několikrát v pohodě, tak to bude spíš v komunikaci s typem vlaku, který tam jezdí.
Není náhodou osobou manažersky zodpovědnou za SŽ a jejich fungování, či teď teda sbírku excesů a diletanství? Pokud není, tak se hluboce omlouvám.
Jó, ulice je jako sen …
Ne. To, že s jedním párem to funguje, dokazuje jenom to, že zrovna tahle kombinace funguje. Nic víc a nic míň.
Naštěstí se tam neřídí názorem “ulice”.
„Správa železnic stále nepřišla na to, kde je problém“
jak by taky mohli, když u nich žádný není, nebo je?
Sami jsme se vyšetřili a zjistili jsme, ze za nic nemuzeme …
Je to rozbitý
Ve dřevních dobách parní trakce chodil před lokomotivou signalista s červeným praporem, zřejmě se k tomu vrátíme…
Protože by takový předpis vydávala #mynic dobrá správa, nechodil by signalista s červeným praporem, ale modrým zábradlím..
nema chybu
Jsem přesvědčený, že úseku Olomouc – Bohuňovice by se průměrná rychlost vlaku tímto opatřením zvýšila 🙂
Dneska perlíte. 😀
Signalista je na stavědle a chodí maximálně na prohlídku výhybek nebo na záchod. Běžec v dřevních dobách běhal před automobilem