Ornitologové žalují povolení stavby lanovky z brněnských Pisárek ke kampusu
Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA
Lanovka získala minulý týden pravomocné stavební povolení.
Lanovka získala minulý týden pravomocné stavební povolení.
Ono jde o akci sponzora ANO, tady je k tomu podrobný článek: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-miliardova-lanovka-v-rezii-brnenskeho-sponzora-ano-odpurci-podali-zalobu-249396#utm_content=ribbonnews&utm_term=lanovka%20kampus&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz
Uf to se mi ale ulevilo, už jsem se bál, že se neobjeví žádný ekoterorista, který by to napadnul.
Naruší krajinný ráz, no.
Což o to. Skleněné plochy stanic a kabin jsou řešitelné. Otázkou je „drát“. Znamená to tedy, že u nás skončí elektrizace MHD a železničních tratí? A jaké argumenty budou příště? Budou se příliš lesknout hlavy kolejnic? Zajímavé, že ornitologům např. nevadí např. obří vrtule a odlétající kusy ledu z nich.
Ty taky vadí.
Dráty nad tratěmi jsou asi dostatečně nízko, ale u vedení VVN se bezpečnost pro ptáky (obzláště velké) řeší, aby ten drát viděli z dostatečné vzdálenosti. Např. místo jednoho vodiče jich použít víc spojených, jak už se (z jiného důvodu) používá u vedení 440kV.
A co třeba takový slepý pták?! Ten neuvidí ani více lan vedle sebe! Na druhou stranu se ale na více lanech dá pohodlněji ptákům odpočívat… Každému přese musí být jasné, že ptáci na vedeních sedí janom kvůli tomu, že si nemůžou lehnout!
A napadlo nekoho, ze by stacilo presunout Brno na jine misto? A kdyby nekdo pouzil hlavu, nejdriv tam postavili novy VRT nadrazi a teprve kolem nej to mesto. Co? Ptaky bych pak nechal na puvodnim miste a spojeni by byli vsichni. A klidne by se mohlo postavit i to metro.
To právě napadlo pány z ODSunu – že se město přesune k novému nádraží, v jehož okolí mají kromě jiných i oni zcela náhodou nějaké ty pozemečky k zastavění. 😉
Soudruzi z ANO vás náhodou nenapadli, když to chce jejich sponzor stavět na svém pozemku?
Nevládky vyděračské typu Děti země jako projektant rád nemám. Jsa vzdělán jako ekolog, marně přemýšlím čemu (krom odsouvání termínu výstavby) tyhle instituce pomohly. Kompenzační opatření, které navrhují jsou většinou k ničemu. Česká společnost ornitologická je ale renomovaná vědecká instituce. Takže když oni vztyčí prst, neberu jejich argumenty na lehkou váhu. A hlavně v případě, když nejde o stavbu celostátního významu, ale o regionální blbinku.
Mají-li jejich námitky smysl, pak ať je klidně dávají. Bohužel z velké části, dovolím si tvrdit, že dokonce z většiny, smysl nemají a jedná se jen o obstrukce s cílem promrhat čas, energii a peníze všech zúčastněných.
Podstatné na tom ovšem je, že ty námitky se posléze často ukáží být relevantní a smysluplné – ale o tom už se většinou na čelních místech v médiích nepíše ani nevysílá, a i tak velké průšvihy, jako je třeba D8 a okolí pod Dobkovičkami obvykle stejně brzy „vyšumí do ztracena“ s tím, že jejich dopad už stejně nelze napravit. A zaplatíme za to všichni mnohem víc, než kdyby těm námitkám byla včas věnována patřičná pozornost a nebyly a priori odmítány jen podle toho, kdo je uplatňuje.
Kavky a havrani jsou z hlediska IQ mezi Top 10 ptáky světa a nocují tam, protože to pak mají blízko k dennímu hledání žrádla mezi odpadky Brna. Nebudou mít problém, najít si nějakou noclehárnu kousek dál, pokud se jim to bude zdát jako příliš hlučná samota.
Nabízí se třeba lesy kolem Kohoutovic, které jsou blízko – a popravdě, to bych nerad, protože tam bydlím a už teď na našich autech spousta ptáků trénuje takovou tu ptačí hru – černé hovno na bílé auto, bílé hovno na černé auto 🙁
Děkuji, tento příspěvek rozjasnil můj den 🙂
Koukám, že přírodní ochranáři chtějí praktikovat taktiku památkářů. Když se jim něco nelíbí tak honem honem vyhlásit opravu aby se dotyčný záměr nepovedl nebo maximálně zkomplikovat. Tfuj!
O ne/potřebnosti lanovky tento příspěvek není.
… vyhlásit ochranu …
Na ptáky jsme krátký
na ptáky jsme malý páky
je to tak to my si dáme na zobák
Hm, „česká společnost ornitologická“ je předpokládám sdružení podobné jako řekněme Český zahrádkářský svaz (i jeho členy jsou též někteří profesionálové z oboru)…
To predpokladate chybne.
A že těch fóglů v Rakousku u lanovek zakalí.Tím nenaznačuju, že by lanovka na Campus byla nesporně přínosným projektem.
Pod lanovkou co vede z Černého dolu do Kunčic je těch ptáků co trefili lano nebo přepravní vozík na zemi tolik, že se tam jimi člověk brodí. A motorkáře taky zakázat 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=AcxQXGqD9U8
Myslím ,že chudáci ptáci jsou v tomto sporu až na posledním místě.Spiš bych to tipoval na to ,že si někdo chce smočit zobák v té miliardě ,která je na stavbu lanovky určena.
Psranoia se dá léčit, obraťte se na svého psychiatra.
Tak nevím: miliarda je docela dost peněz na to, aby byla vložena do zařízení, které bude mít dost omezený přínos, protože (snad) vyřeší jen jeden (údajný) problém. Takže: jakkoli chápu zájem Brna mít i nějakou další novou atrakci, nebylo by přece lepší ty finanční prostředky, pokud je investor vůbec má k dispozici (což je velmi sporné) věnovat raději do modernizace a rozšíření současní pozemní infrastruktury tak, aby z výsledku neměla užitek jen malá část z celkového počtu uživatelů brněnské MHD, zejména když jako jeden z argumentů pro výstavbu lanovky je použit odkaz na nedostačující kapacitu silničních komunikací?
Taky si říkám, že je docela dlouhá řada přínosnějších investic, než dublovat trolejbusovou linku lanovkou. Trochu mi to připomíná Unucku a jeho tlačenku vodíkových vlaků, zatímco tam jezdí 811, reinkarnace.
Já navíc dost dobře nerozumím tomu, koho kromě šotoušů má nějak zvlášť lákat použití lanovky, když teď se linkami pozemní MHD dostanou do/z mnoha částí Brna přímo, ale
využití lanovky by pro nejspíš většinu z nich znamenalo přestup navíc – to bych se raději zaměřil na možné rozšíření pozemní MHD a než do lanovky bych investoval do zlepšení infrastruktury pro lepší fungování pozemní MHD.
Akorát že teda podle toho co tu píše Investičák by se asi měla (znovu?!) přestavět pisárecká křižovatka tak, aby tam nevznikaly ve špičce kolony které způsobují zdržení trolejbusů linky 25(26) v úseku Lipová-Antonína Procházky…
Já si myslím že celá situace v Pisárkách se zlepší až se otevře VMO Žabovřeská a na druhou stranu VMO Bauerova pak si myslím že kolon ubude. Jinak celé řešení křižovatky Antropos je dost na facku jak se tam vše plete do kupy….
Rozhodně jsem o tomto přemýšlel když jsem svůj příspěvěk psal (zda se situace pravděpodobně zlepší po tomto dokončení (které má být ještě letos, „skoro“ hotové to tuším má být koncem prázdnin)) ale skoro bych řekl že to až tolik nepomůže, dlouhá fronta stojících aut (někdy až po křižovatku Lipová) tam prostě „nevejde“ do odbočovacího pruhu doleva, a jakmile dosáhne dělkou až po úsek kde už je jen jeden společný jízdní pruh tak tam už pak zbytečně brzdí i ty kdo chtějí jet rovně (což jsou právě např. trolejbusy a autobusy MHD, ty tam kromě toho mají zastávku ale nejsou se… Číst vice »
Já to tam sice téměř vůbec neznám, ale proč by se nemělo (znovu?) přestavět to, co se v praxi ukázalo být pitomostí, když by to pomohlo všem, kdo se tudy potřebují pohybovat, a navíc by to zřejmě nestálo ani zdaleka tu miliardu, jakou má stát ta asi nikoli příliš užitečná lanovka?
Jen bych pak následně důsledně trval na postihu těch, kdo se na vzniku toho původního nevhodného vyplýtvání financí podíleli.
No, možná proto že není zjevné jaký typ opatření by to vyřešil… asi se to nedá předělat na „třipatrovou“ křižovatku aby byl bezkolizní i směr „Hlinky“… na to tam už není místo.
Je zajímavé že si ti ptáci většinou vybírají místa kudy má vést nějaká infrastruktura.V případě pozemní MHD je tady problém ,že si celé to ptačí společenství ,když tedy nebude narážet do skel a lan ,nebude mít na zemi pro tramvajové koleje a silnice kde sednout.A to já bláhový jsem si myslel,že lanovka je ekologicky druh dopravy.
Prostě politici chtějí další pomníček. Žádnou další funkci ta lanovka mít nebude. Prostě se všichni marně snaží trumfnout Onderku s jeho orlojem a zatím se to nikomu nepovedlo.
A osobně tipuju, jak půjde čas, tak se lanovka za dvacet nebo třicet let zastaví, využití bude minimální, provozní náklady nikoliv.
Jenom úplný debil vystoupí z trolejbusu, přejde k lanovce, nastoupí a dojede na místo, kde by byl dříve a bez přestupu, kdyby v tom trolejbusu zůstal… ani ten havran snad není tak hloupý aby skočil na tyhle argumentačni blafy brněnského magistrátu.
Všichni tak nějak tušíme, že je to další malá domů pro někoho; jenom se v tomto případě neví pro koho.
Ale když si ti lidi ty mafiány furt volí…
„Ornitologové se obávají kolize ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami nebo rušení všech živočichů.“
Tak to asi aby tam zrušili všechny sloupy a všechna vedení vysokého napětí, aby do toho nějaký pták nenarazil. A jestli jsou problém skleněné plochy navrhuji aby všichni lidé kdo v okolí bydlí vybourali okna.
Jako to si fakt někdo myslí, že ti práci jsou tak blbí? Kolik tam těch ptáků sbírají běžně po zemi po tom co se o něco potloukli?
*ptáci
„ČSO vytvořila petici proti stavbě lanovky, kterou podle Sychry elektronicky dosud podepsalo 3900 lidí, fyzicky asi 2000. Chystá také koncerty a happeningy, aby zapojila veřejnost.“
Pššt, tak hlavně potichu, aby to náhodou nerušilo živičichy, ju?
Vy opravdu netušíte, jak obrovským problémem pro ptáky skleněné plochy jsou. Navíc provoz téhle lanovky je prostě vyžene.
Tady si myslím, že prostě nezbývá, aby to posoudil soud, pokud si magistrátní hlavy nedají pokoj.
Pokud se jim lanovka nebude líbit tak se hol t někam přemístí. Je v tom nějaký problém? Ale jen abyste se nedivili až se havrani budou vozit na té lanovce sem a a tam, tam a sem. On to opravdu není hloupý pták. Možná je i chytřejší něž někteří lidé.
Sklo si ce pro ptáky problém je, ale to se dá pokud vím řešit.
Představa, že pták prostě jen tak někam přeletí, je dost mimo. Kdyby to tak bylo, nevyhynula by za posledních pár se let nejméně třetina původních druhů v Evropě.
Ale přeletí. Stejně jako ti co se tady objevují i když jsme je zde předtím tak často neviděli.
A „za posledních pár set let“ je taky dost dobrý. Jenže si taky vemte jaký za těch pár set let nastal pokrok, rozvoj průmyslu atd. A jestli lana lanovek ohrožují ptáky tak moc tak navrhují zrušit všechny lanovky a to včetně všech lyžařských vleků stejně jako lanovek nákladních. A taky přestat létat letadly na dovolenou, aby si ptáci mohli spokojeně létat i tam kde je letiště a nikdo je odtamtud nevyháněl.
myslím, že zrovna vyhynulé druhy ten pokrok a rozvoj průmyslu moc neocení
U stěhovavých je problém dost často v zimovišti, nikoliv v ČR. Oni je tam jedí…
Tak to se velmi pletete. U stěhovavých ptáků není problém to, že je někdo jí na zimovišti. To je problém spíše středomoří a to včetně Evropy. Na zimovištích (pokud teda za stěhovavé budeme považovat ty, kteří létají zimovat do Afriky, ne všichni stěhovaví ptáci totiž zimují až v tropické Africe) mají problémy hlavně se změnami hospodaření v krajině a doprovodnými změnami klimatu, podobné, jako známe u nás (sucho, změna v tom, jak, kde a kdy prší). Stěhovaví ptáci mají ale dosti podobné problémy i u nás v Evropě, zvláště co se zemědělské krajiný týká, úbytku hmyzu a všeobecně vhodným habitatů… Číst vice »
To bude lepe, pokud si panáci z magistratu budou stavet pomníčky nekde jinde. A idealne za sve…. treba by neco usetrili za akce na magistrátě.
Obrovský problém znamená miliony uhynulých ptáků. Tohle je zanedbatelné území stejně jako pár větrných elektráren na kopci. Prostě se přesunou jinam a ostatní budou létat kolem.
Ale no tak, větrné elektrárny jsou přece nutné a „zelené“, tam přece takové „drobnosti“ sledovat nemůžete, to by se nikdy žádné nepostavily… ale „ostatní“ podobné stavby jsou přece veskrze zbytné, tam není důvod před něčím přivírat oči, tam to naopak pěkně rozmázneme!
To není pravda, větrné elektrárny ovlivňují létající živočichy, věda se na tom dělá a ve světě se běžně umístění větrných elektráren konzultuje s těmi „zelenými“ spolky (když jim tak chcete říkat), aby byl dopad, co možná nejmenší. Je to problém např. pro větrné elektrárny na moři, tady je tlak na to, aby se stavěly pokud možno v oblastech s nižšími koncentracemi mořských ptáků, na zemi zase tak, aby nebyly v trasách migračních koridorů. Před stavbou větrných elektráren se rozhodně oči nepřivírají.
Není to tak, vy to nechápete. To není, že to ovlivní několik desítek ptáků, co žijou třeba v tom lese. To nocoviště slouží v zimě pro téměř úplně všechny havrany, co žijí nejen v Brně, ale na v podstatě celé jižní Moravě. Tam se slétávají ptáci z okolí několika desítek km. Přestože se taková místa v čase mohou měnit a měnila (je to zdokumentované i na jižní Moravě), nedává smysl to vyvolávat uměle. Je také možné, že si v té člověkem pozměněné krajině ptáci už náhradní vhodné místo vybrat nezvládnou. Nárazy do skleněných ploch jsou obecně velkým problémem pro ptáky,… Číst vice »
„Potřebu lanovky zpochybňují třeba opoziční Zelení.“
No jistě, taky jak jinak. Když už jme u nich:
https://www.bild.de/politik/inland/politik/heiz-schock-fuer-millionen-deutsche-droht-erste-grossstadt-will-gasnetz-stillleg-87806238.bild.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_campaign=echo24-redirect&utm_medium=hp_feed
Spojitost nulová, ale potřeba vyjádřit se veliká.
Spojitost tam je. Barva. Stejná jako je zmíněna v článku. Jestli tu spojitost nevidíte tak je mi Vás líto. Ještě, že neumíte létat, protože Vy byste to lano přehlédl zcela jistě.
Pane, Vy to děláte zdarma?
Co jako?
Soud posoudit může, ovšem věčně rozhodnout nemůže.
Nepodceňujte ptáky….do skleněné výplně nebo lana narazí maximálně nejakej blbej ornitolog..
Jo? Tak to jste toho ještě málo zažil, narazí do toho skla, ne že
Do skleněných ploch jen v USA ročně narazí a zemře až jedna miliarda ptáků. Je to spolu s kočkami jedna z nejvíce ohrožujících věcí, pro volně žijící ptáky způsobená přímo člověkem (pokud nebudeme počítat změny v krajině atd).
No, těžko očekávat že bude soudce kvalifikovaný posoudit otázky ornitologie… takže bude záležet na tom koho si vybere jako znalce. Tedy, pokud vůbec na nějaké věcné posuzování dojde, pokud se neomezí na čistě formální posouzení náležitostí povolení…
https://www.youtube.com/watch?v=s2IBayVsbz8
Přes okna domu obvykle není vidět do krajiny za ním, narozdíl od prosklené kabiny lanovky, dost podstatný rozdíl.
Ptáci se o skle ve škole neučili a nechápou ten ztvrdlý vzduch.
Velkým problémem jsou i odrazy ve skle, i když to není plocha, kterou je vidět skrz. Jak říkáte, ptáci ten princip odrazu apriori nechápou a většina se jich už holt nezvládne poučit, druhou šanci už nedostane.
Hm, principiálně rozumím, ale hned vedle plánované nástupní zastávky je třeba tohle, to ptákům nevadí? A nestačilo by třeba sklo kabinek vyrobit silně tónované (zvenku téměř „černé“)? Na rozsáhlé použití skla v konstrukci mezistanic je možné přinejhorším rezignovat (zeď místo prosklení).
https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=1893580&x=16.5730184&y=49.1903647&z=16
Ale nikdo neříká, že to nevadí. Vadit to může, ale bude to vadit méně, protože je to uprostřed výstavního areálu, kde se třeba tolik ptáků nezdržuje než na kraji nebo uprostřed lesa, který může sloužit lokálně i jako biokoridor. Na skleněné plochy rezignovat není nutné, dají se ošetřit tak, aby byly pro ptáky viditelné. Ať už neprůhlednými samolepkami nebo samolepkami nepropouštějící pouze UV záření, které ptáci vidí a považují za překážku. Esteticky to ale samozřejmě není to samé jako celoprůhledná plocha.
Zde by asi bylo vhodné doplnit že samo nosné lano je fakt malá překážka (na úrovni jakýchkolik jiných „drátů“ například VN) a kabinky tam nebudou jezdit prázdné, systém má gondoly odpojované od nosného lana a měl by je nasazovat jen když jsou nějací pasažéři to si pak myslím že obsazené kabince v pohybu by se měli ptáci snažit sami od sebe vyhnout…
Pokud by snad mělo vadit rozsáhlé prosklení stanic, bylo by přinejhorším možné se ho vzdát… nebude to „ono“ ale může tam být převážně místo skla zeď.
Jinak o kousek vedle na Výstavišti je několik převážně prosklených pavilonů plus jedna celoskleněná vyhlídková věž, to ptákům nevadí??
Viz výše. Uprostřed areálu je to, co je v tomto ohledu důležité.
Trolejový drát je taky tenoučká kablíček nad mostem visící a stejně se o něj dokáže zabít nebo zmrzačit např. v Praze spousta vodních ptáků. Ten kabel, pokud se nachází na nešťastném místě, tedy na místě, kudy ptáci běžně proletují, může pro ně představovat riziko. Zvláště proti tmavému pozadí může být špatně vidět a někteří velcí ptáci jej mohou zpozorovat na poslední chvíli a už nezvládnou zareagovat. Ostatně i kvůli lidským pilotům se ty kabely věší na místech, kde by to mohlo způsobovat problém (vidíte tam tu paralelu s ptáky) ověšují balonky. Proti tmavému pozadí prostě nejsou dlouhou dobu vidět. Další… Číst vice »
Pardon mám tam několik překlepů, psal jsme to ve spěchu a nepřečetl jsem si to po sobě, omlouvám se. Snad je to ale srozumitelné.
Argumenty proti jsou lživé. Operují s hnízdištěm havranů, kteří ovšem přilétají na zimu a u nás vůbec nehnízdí. Podle námitek by nemohla existovat žádná lanovka.
Nevím, co jsou to vyloženě za ptáky, jestli vrány nebo havrani, ale v Pardubicích se s oblibou shlukují na nádraží a posedávají ta trakčním vedení (hlavně nosná lana a brány) a nějaké vlaky je nerozhází.
neoperují s hnízdištěm ale zimovištěm
Operují se zimovištěm, které slouží pro prakticky všechny havrany zimující na jižní Moravě, nejen v okolí kampusu. Ptáci se tam slétají z okolí i desítky km daleko.
A propos, havrani v ČR normálně hnízdí (cca 4 tisíce párů), ale máte pravdu, na zimu jich k nám přiletí mnohem více.
Onehdy jsem po ránu točil klikou lanovky, když jsem předtím posnídal trochu teplé žemle, a v dáli mě zdravila svými větvi jasan, vždycky takhle po ránu s přírodou si jásám…
řvu
Eloís eloís
A to jste točil klikou proč? A ta teplá žemle? Že ona Vám byla zima? Příroda je fajn, ale chce to také nezapomínat na to, že my jsme také živočichové. Aby to pak nebylo o tom, že na větvi toho jasanu budou sedět dva havrani a jeden druhého se bude ptát:“ Kdo dneska večeři nám dá?
Balada Dva havrani
Zkuste si vygooglit ty (ne)verše, budete (ne)příjemně překvapen, jakou klasiku od dua Š+G neznáte.. 😉
V minulém článku se píše: „Ornitologové ale rozklad nepodali a ministerstvo tuto stížnost neřešilo.“
https://zdopravy.cz/odpurci-nove-brnenske-lanovky-neuspeli-ministerstvo-potvrdilo-stavebni-povoleni-200597/
Takže bych to podání nyní zamítl jako neodůvodněné.
A mohli podat bianko odvolani s tim, ze to doplni za mesic?
To už nový zákon neumožňuje
Na to jste přišel kde? Zdroj? 😉
Novela to zakazuje, jak jste tady po tom volali…
Kdo vy? Která novela? Čeho?