lot
Infrastruktura Železnice

Oprava nejdelšího tunelu na Posázavském pacifiku vyjde o 41 % dráž, než SŽ čekala

Podhradský tunel. Foto: Vojtěch Židlický / mapy.cz
Podhradský tunel. Foto: Vojtěch Židlický / mapy.cz
Kvůli opravě 251 metrů dlouhého tunelu nejezdí vlaky v úseku Zruč - Ledeč nad Sázavou, výluka bude pokračovat i příští rok.

Sdružení firem Firesta-Fišer rekonstrukce a stavby a Swietelsky Rail začalo na konci července s opravou nejdelšího tunelu na trati z Kácova do Světlé nad Sázavou. Oprava na trati přezdívané Posázavský pacifik ale proti plánům značně podraží. Oproti rozpočtu je cena o 41 % vyšší.

Vítězství sdružení vyplývá z informací v registru smluv, závěrečnou zprávu zadavatele dosud Správa železnic neuzavřela. Původní odhad nákladů byl 62 milionů korun, vysoutěžená cena je téměř 89 milionů korun. „Ceny zakázek na železnici reflektují aktuální naplněnost železničního stavebního trhu a dokládají rozsáhlé investice, které Správa železnic vynakládá na modernizaci a údržbu železniční dopravní cesty,“ vysvětlila mluvčí SŽ Nela Friebová. Do soutěže se ještě přihlásily společnosti OHL ŽS, CTB a Subterra.

Na trati potrvá až do 11. prosince výluka, poté bude následovat zimní technologická přestávka a do 15. března budou vlaky dál jezdit. „Stavební práce na tunelu budou opět zahájeny v březnu 2021. To bude trať vyloučena v období 15. 3. – 25. 8. 2021, kdy dojde k dokončení hlavních stavebních postupů. Do konce října 2021 pak celá investice stavebně skončí,“ dodala Friebová. Náhradní autobusová doprava je zavedena v úseku Zruč nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou.

Podhradský tunel je 251 metrů dlouhý, je v úseku mezi zastávkou Chřenovice-Podhradí a stanicí Ledeč nad Sázavou. Kromě výměny dvou tunelových pásů bude provedeno nové ostění v doposud neobezděných částech a budou sanovány zbývající tunelové pásy. V rámci stavby bude rovněž provedena rekonstrukce celkem cca 1 km přilehlé trati.

Zevrubně je rekonstrukce popsána v časopise Tunel.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam Vojtíšek

Do čeho jiného by také měla SŽ investovat, když ne do modernizace a údržby železniční dopravní cesty.

MildaIV

Moc se mi líbí první věta z odkazovaného článku v časopise Tunel:
„Většina tunelů v České republice byla vystavěna již v 19. století. Přestože v této době byly možnosti stavitelů velmi omezené, řemeslná kázeň a kvalita provedení staveb našich předků mnohdy předčí stavby současně budované.“

Honza Sz

2016 a 2017 se rekonstruoval most před Ledčí – také s vyloučením dopravy… Proč to nejde nějak sjednotit, takhle se moc trať nevyužije.

libor

SŽ(DC) standard !

MildaIV

Protože zaměstnancúm SŽ je celá železnice u pr..le

Kokojumbo

A není takhle nejdelší tunel Posázavského pacifiku náhodou tunel Jarovský se 393 metry délky?

Marek

Spusta lidí právě naopak považuje za Posázavský Pacifik pouze dolní úsek z Prahy do Čerčan.
Nicméně to není nikde přesně definováno.

Jiri

Pane Suro, zase tam mate v nadpisu chybu, pred „nez“ ma byt carka. 🙂

Lemmy

To je opravdu zásadní připomínka. Většina čtenářů si tam čárku určitě bude muset představit, aby nadpis pochopila…

Spravedlnost

A má to vůbec smysl opravovat? Lepší způsob jak utratit peníze není? Nic potřebnější se nenajde?

Štěpán

A co jako mají dělat? Nechat tu skálu nad tunelem spadnout a zavalit ho, nebo co?

Frantisek

Na „potřebnější“ se zřejmě našlo předtím, kdy byly práce levnější, tak to teď mají. Nechat vše jen rozpadat a pak to odepisovat, to by nám šlo.

Jenda-71

Myslíte, že bude u Sázavy líp, když tam pojedou autem úplně všichni?

Kubrt

Mno, jako fanouškovi železnice se mi líbí, že podél Sázavy v celé délce vede trať, ale kdyby tenhle úsek chyběl, život v okolí by to prakticky nepoznamenalo.

𝓐𝓷𝓸𝓷𝔂𝓶𝓷𝓲 𝓪𝓵𝓴𝓸𝓱𝓸𝓵𝓲𝓴

Aha. Tak to jo. Kdyby tenhle úsek chyběl, tak většina obcí na trati je odříznutá od VHD. Autobus sice ze Zruče do Ledče jezdí, ale jednou za den a ještě jede úplně jinou cestou a za stejný čas jako vlak. Kdyby vybíral obce okolo tratě, tak jede dokonce mnohem déle než vlak. 🙂 Takže ano, životy dojíždějících lidí by to ovlivnilo. O letní sezóně ani nemluvím.

AnoAlko.: To ale není fyz. vlastnost autobusu kolikrát denně jede…

A po dobu výluky se to bude řešit jak? NAD nepojede o víkendu, protože o víkendu autobusy nejezdí?

Marian

A další nick již zabanovaného Matiáška, aka Odborníka DPP, Soupravy …. Jo chlapče, ty lokálky a obzvlášť pacifik ti nedají spát, viď odborníku … Tak se s tím konečně smiř, že se tudy na kole nesvezeš 🙂

Romanero

Hlavně si umět odůvodnit proč se soutěží za draho..

Dalibor

Protože nikdo, kdo splnil zadávací podmínky zároveň nenabídl nižší cenu. V soušasné době je problém nalézt ve dopravním stavebnictví volnou kapacitu. Do všeho se „rejpe“ najednou tak holt nejsou lidi. Takže, pokud volnou kapacitu mám, nechám si ji řádně zaplatit.
Opět připomínám, že máme volnou tvorbu cen, tj nabídka poptávka, z tohoto balancovaného vztahu je pak cena.
Opět mistrovství světa nad volnou cenotvorbou v kapitalistickém ekonomickém systému.

Tomáš V.

Tu poslední větu jsem asi nepochopil. Co jste tím měl na mysli?

Dalibor

chybí tam slovo v děvení
Mistrovství světa v divení nad volnou centovorbou……

Martin V.

Sice nedokážu zhodnotit, jestli je to spíš za 60 nebo 90 milionů, ale po přečtení článku v časopisu Tunel to vypadá, že tam budou mít práce jako na kostele. Navíc budou každou část dělat jinou technologií, takže to nepůjde moc zmechanizovat. Ale i tak je ta skála na české poměry slušná, když v části tunelu vydržela 100 let bez ostění (byť trochu zvětrala).

medical_examiner

Na kostele…spíš jako na katedrále…

Jenda-71

Třeba tam dají zlaté šrouby 😀

Jiří Kocurek

Svět je plný těch, kteří by dokázali vyrobit motorovou pilu za pár stovek. Co na tom stojí 10 tisíc, vždyť je to jenom kus plastu. Ale nikdy nezačali vyrábět, neví kde koupit ten plast.

aaabb

Tyto kouskované rekonstrukce jsou za mě dosti neefektivní. Pokud je vyloučený úsek Ledeč – Zruč, proč se neudělá rovnou celková rekonstrukce celého úseku? Za rok zavřeme stejný úsek znovu kvůli nějaké jiné dílčí stavbě, třeba mostu, náspu? V tomto mi u SŽ chybí nějaké lepší plánování.

Bpee

Protože se také rekonstruuje úsek Vlastějovice – Zruč. Že něco není v článku uvedeno neznamená, že se to neděje. 🙂

Karel

A úsek Vlastějovice – Ledeč se bude taky rekonstruovat? Že by to plynule navázalo na 30 km úsek Ledečko – Zruč.