Oprava Barrandovského mostu bude dvakrát dražší, přiznala TSK. Vyjde na 1,14 miliardy
Rekonstrukce Barrandovského mostu, stav v srpnu 2024. Foto: Barrandak.cz
Za stamiliony navíc stojí podle TSK inflace, cena speciálního betonu a složitost jeho pokládky.
Kdyby to sundali a postavili znova, mohli jsme mít rychlejší, lepší a levnější řešení, ale to by se muselo chtít.
Rychlejší? Nevím. IMO spíš ne. Muselo by to být méně než rok a půl na jeden most, včetně demolice starého. Lepší? To záleží na úhlu pohledu. Levnější? Pochybuji. Dva nové mosty, každý o čtyřech jízdních pruzích, za méně než 1,31 miliardy IMO nepostavíte.
Co vím jistě ale je, že kdyby se mělo třeba dva až tři roky v kuse přes Barrandovský most jezdilo v režimu 2+2, tak by kolabovala doprava v celé Praze.
Suma sumárum ve dvou bodech se zřejmě pletete a navíc by (postupné) zbourání mostů totálně ochromilo pražskou dopravu. Proto se nechtělo.
V J.Hradci nyní taky opravují jeden most ve městě a po rozebraní některých částí zjistili, že skutečnost neodpovídá staré dokumentaci k mostu, tak se taky dost zkomplikovalo. Hlavně prosím ten slavný most pod Vyšehradem raději udělejte nový, je vidět, že opravy mostů se někdy fakt komplikují a prodražují 😉
Klasický scénář, během rekonstrukce/výstavby se najednou zjistí, že původní očekávané parametry neplatí a zhotovitel si přivydělá.
Tak by mě zajímalo jak by to chytrák z diskuse řešil jinak…
Původní parametry neplatí, tak most necháme rozvrtaný a jdeme domů, nebo co bys ze svojí perspektivy chovatele kuřic navrhoval?
Ach jo, ze začátku sem na tento specificky na dopravu zaměřený web chodili hlavně lidé, kteří se vážně zajímají o toto téma… Jak se stal populární, tak se tu začínají v nepříjemné míře objevovat individua a joudové typu „Jméno“, kteří absolutně nemají ponětí co stavby obnáší, co je třeba řešit a jak náročné to je, a jen zde plácají bezduché blbosti…
Poslední tak dva roky tady začíná diskuze spíše připomínat Novinky.
Původní očekávané parametry jsou zaneseny v dokumentaci, tudíž pokud bys přišel a řekl, že neodpovídají realitě a nebyla to pravda, zřejmě by se na tento podvod lehce přišlo.. nemyslíš?
Nemůžu si pomoct, ale i cena 1,14 mld. za opravu naprosto klíčového mostu mi přijde směšná, denně přes něj projede 140000 aut. Jenom pro srovnání: Tramvaj do Zdib (4000 obyvatel) bude stát minimálně 2x tolik.
po ceste jsou mimo jine i Chabry, a nezapomente na sber lidi z primestskeho okoli
přesně tak! s ohledem, že SŽ třeba chce opravit trať Plzeň – Klatovy a dát do toho snad 8mld. a rozhodně z toho nebude dráha na 200kmh 2+2koleje. S ohledem na využití je ten most naprosto v pohodě…
Nejsou k tomu detaily? Bude k tomu druhá kolej do Přeštic?
Na železnici by za to opravili dvě okresní nádraží, kde pak budou jen žít holuby a bude tam automat na kávu…
Můžeme začít uzavírat sázky, o kolik se prodraží Libeňský most. Tam už víme, že místo opravy to bude replika, zatím tedy aspoň pilíře mají zůstat. Ale ještě se ještě ani pořádně nekoplo.
Můj tip: navýšení o 300 %.
Kolik tipujete vy?
Já si myslím, že tím, že budou stavět repliku, už se to moc nemá jak prodražit. Při opravě na Vás padají kostlivci ze skříní, při novostavbě, to snad zas tolik nehrozí. Ale nechme se překvapit.
…desetikorunu myto a mame za rok vybrano :).
To ale není špatný nápad, jako symbolická částka za průjezd je 10kč adekvátní.
To ať si stěžují u vlády a ČNB.
A proč nebyl UHPC součástí zakázky? Dělat takto velké změny až po vysoutěžení dodavatele zní jako dost diletantský přístup.
https://zdopravy.cz/misto-asfaltu-beton-na-barrandovskem-moste-se-zmenila-technologie-bude-se-pracovat-i-v-noci-120029/
Na některé věci se přišlo až během stavby.
co třeba dočíst text článku až do konce před tím, než se začnete ptát?
Nepřijde mi, že by došlo k nějakému korupčnímu jednání, bohužel byl stav severní konstrukce v naprosto žalostném stavu, jejíž oprava si proto vyžádala dodatečné finanční prostředky z veřejných zdrojů. Možná spíše díky Bohu, že měl předchozí primátor dost politické odvahy ke spuštění projektu opravy, kdyby k ní nedošlo, mohly být, myslím, následky až katastrofické.
Souhlas… až tedy na osobu, která odvážně urychlila začátek rekonstrukce. Onehdejší primátor na tom má minimální zásluhu. Můj vděk patří Scheinherrovi.
Ano, nechtěl bych určitě nějak umenšovat zásluhy pana Scheinherra, jakožto bývalého radního pro dopravu, ale konečné politické rozhodnutí je vždy na nejvyšším představiteli obce.
Nikoli. Rozhodují hlasování rady a zastupitelstva.
Mně to přijde víceméně v pořádku. U takové stavby se až během rekonstrukce odhalí, co je potřeba udělat, zrychlilo se to, byla velká inflace a vysoká cena materiálu, plus asi správně vyhodnotili použití nového betonu.
Však také zdražení (ne nutně inflace, to je něco trochu jiného) dosáhlo za poslední dobu (2-3 roky) minimálně dvojnásobku. Takže jenom dvojnásobná cena je podle mě docela dobrý výsledek a jestli jsou v tom i nějaké vícepráce, tak to je ještě lepší.
Plus tenhle rok je hotovo 👍
Vám možná ano, ono to asi věcně v pořádku je, ale zákon to takhle nevidí. I pro změny, které jsou nezbytné a změna dodavatele není možná, je tam tvrdý třicetiprocentní limit a žádná výjimka. (Proč ausgerechnet třicet, to se mně neptejte, i v té evropské směrnici je padesát. Ovšem i tam natvrdo.) Takže se to asi podle práva mělo přesoutěžit… nemusíte mi vykládat, jaký je to nesmysl. Ale když holt zákonodárce ví líp, jak svět funguje… Plus si toho problému zadavatel evidentně je vědom a ještě hrdě hlásá do světa, jak jej obešel separátními nákupy extrabetonu, ještě k tomu na… Číst vice »
To si zase někdo namasti kapsu.
A výsledkem jsou chodníky, které dříve sloužily jako stezka pro kola, bruzky a koloběžky, ale nyní jsou tak hrbolaté, že na bruslích nebo koloběžce se nedají projet. Koloběžku tlačit, brusle přezout na boty a jít pěšky.
Ta hrbolatost mě tam taky dost nemile překvapila. Záměr, lajdáctví, špatná technologie ? Tak aspoň že vedle bude nový dvorecký most, snad to tam bude lepší
Standardně provedená striáž, je to ve VL4 MDČR. Asfalt se na římsy nedává nikde už dlouho.
Tzn. vypadá to asi takhle?
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/08/jaromer6.jpeg
Osobne jsem nemel velka ocekavani jelikoz jizni strana se otevrela vloni a bylo jasne ze podobna technologie vcetne tech pricnych spar bude i na te frekventovanejsi severni casti. Trochu sem doufal ze by treba nejak vymysleli aspon ty 3 lampy co stoji temer uprostred cesty na branicke strane, ale zustalo to jak bylo… O tom ze se nikdo neobtezoval prorezat kere u najezdu z obou stran ani nema cenu mluvit. Takze ano – pri totalni rekonstrukci se pro chodnik/cyklostezku neudelalo nic, spise doslo k mirnemu zhorseni jiz tak velmi bidneho stavu.
Holt hladký asfalt pro auta, hrbolaté a lampy pro chodce a cyklisty. Jaké má město priory už dávno víme..
Neklouzal by hladký beton v zimě? Jak moc je to hrbolaté a jak moc je to jenom zdrsnění?
Zdrsnění se dělá pro lepší adhezi: https://mapy.cz/s/jebebedagu
Jasne, nicmene zdrsneni ktere bylo pritom mnohem hladsi nez soucasny stav tam predtim bylo a nebyl problem. Ted je to vylozene hrbolaty + pricne spary cca kazde 2m. Proste vysmech.
Hladký beton klouže v zimě. Hladký asfalt už moc ne.
Ti, kteří by chtěli rekonstruovat Výtoňský most, tu mají odstrašující případ.
Ten most se prakticky opravit nedá, v podstatě vytvořit repliku a použít pár dílů ze starého
A určitě nebude rozebírání a výroba repliky, což je prakticky komplet ruční práce, rychlejší než zbourání/přesun a novostavba moderní technologií.
Ikdyby to měo být tvarově podobné, tedy stejný počet stojin a diagonál, tak bude lepší na břehu svařit nové mostovky, pontonem je přeplavit a usadit na pilíře.
Rozhodně nepoužívat dva L profily s kouskem železa jako distančním článkem, aby se mezi vnitřní líce nedal strčit prst: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/09/P9063844.jpg – jak to tam vevnitr opískovat a natřít, to netuším.
Jeden z důvodů zdražení, že „byly použity modernější technologie“. Tak to už je snad změna projektu, ne? Žádná běžná úprava použitých postupů v návaznosti na zjištěné okolnosti. Je vidět, že stavební společnosti si vždy najdou cestu, jak veřejnou správu a její rozpočty pěkně podojit. A kvůli nestandardním postupům nakonec asi ani nebudou za nic ručit v případě, že se to za pár let celé pos…
Hlavně, že se to udělalo a snad i dodělá. Stavba je to potřebná, vytížená a bez rekonstrukce by dlouho nedožil.
Když beton oproti předpokladům nepřilnul, kde se stala chyba? Jestli by třeba některé vícenáklady neměly jít za realizační firmou?
Rýpavá otázka: kolik by mohl stát úplně nový most?
Zkuste to říct hlasitěji a je z něj památka.
Na to je šedesát let čas …
Takhle velký tak 4 miliardy, ovšem byste musel tak na dva roky starý zbourat, tady byl zachován 3/4 provoz.
Chyba se stala před 40 lety, kdy soudruzi na novější půlce mostu šidili materiál.
Sidili material? Jako komunisti se urcite zastavit nebudu ale mám pocit že když s tou opravou začali a došlo k prvním prodloužení tak si stezoval že nečekal jak je beton kvalitní a že se jim ho nedari rozbit….jestli ta pravda nebude trošku jinde….
On může být někde kvalitní a jinde ho zase může být o 5 cm méně než být mělo.
Myslím, že tohle byla hned první věc, která byla v tisku celkem uspokojivě vysvětlena. Barrandovský most jsou v podstatě dva mosty vedle sebe, které se stavěly postupně. Ten první udělali pořádně, ten druhý už moc ne.
(Pozn. to je taky nápad, stavět most těsně před revolucí. :-))
No na to, že slouží tak velké zátěži (na kterou pravděpodobně asi ani nebyl projektován) zhruba 40 let, mi nepřijde, že by ho tenkrát nějak strašně ošidili…
Dva roky zavřené silnice, komplet pro všechny. A to by museli při začástku oprav disponovat dnešními znalostmi.
Dvorecký přes miliardu a Trojský most stál tehdy 1,3 miliardy pro představu. K tomu složité bourání Barrandovského mostu a odvoz a skladování materiálu, inflace, oproti Trojskému výrazně větší a složitější stavba a naprosto kolabující Praha…
V případě Trojského mostu se ovšem vysoutěžil jiný most za půl miliardy. Ale město si pak usmyslelo, že prosadí jiný, dražší.
To já vím, ale to je irelevantní informace pro představu o ceně.
Určitě více než i ta prodražená oprava. Navíc by se to buď na několik let muselo zavřít, nebo tam postavit taky ne úplně levné provizorium.
Oprava byla i stále je IMHO nejlepší řešení. To že to soudruzi šidili jak se dalo šlo očekávat a asi i chyba, že se na to nepřišlo dříve.
Dřív se na to nepřišlo, protože jediný způsob byl otevřít stavbu a „oholit“ most až na nosnou konstrukci.
To je mi ale překvapení!
Přesně, Blanka stála dvojnásobek, Mrázovka také, teď toto. A kolik nás bude stát metro D, to se budeme teprve divit. Na co se tedy dělají projekty a soutěže? Asi na draka…