Opava shání nové autobusy a trolejbusy za více než čtvrt miliardy korun

Trolejbus T’CITY 36 Tr pro Opavu. Foto: MDPOTrolejbus T’CITY 36 Tr pro Opavu. Foto: MDPO

V žádné soutěži nerozhodne jen cena, dopravce zohlední i záruku či dojezd.

Městský dopravní podnik Opava (MDPO) vypsal soutěže na dodávku celkem 22 nových vozidel pro městskou hromadnou dopravu. Ve dvou soutěžích s celkovou odhadovanou cenou 269 milionů korun hledá dodavatele elektrobusů, parciálních trolejbusů a naftových autobusů.

Vyplývá to z informací zveřejněných na profilu zadavatele. Největší část nákupu bude tvořit 11 plně nízkopodlažních dvounápravových elektrobusů s dvoupolovým nabíjením pomocí střešních pantografů, odhadovaná cena zakázky je 163,5 milionu korun.

MDPO uvedly, že před vypsáním soutěže oslovily zástupce firem Iveco, SOR Libchavy, Škoda a Solaris. Všech jedenáct vozidel má být dodáno v roce 2028. Vítěze vybere nejen podle ceny. Ta bude mít váhu 60 %. Čtvrtina v hodnocení připadne na garantovaný dojezd, 15 % na délku záruční doby. Dopravní podnik požaduje dojezd nejméně 100 kilometrů na jedno dobití, předpokládá minimální denní kilometrický proběh vozidla 350 km. „Minimálního dojezdu bude dosaženo při tzv. průběžném dobíjení prostřednictvím dvoupólového nabíjení z trakčního vedení prostřednictvím pantografu vozidla,“ uvádí se v dokumentaci. Záruka na baterie musí být nejméně 6 let.

Druhou část stejné zakázky tvoří nákup tří dvanáctimetrových parciálních trolejbusů s odhadovanou cenou 49,8 milionu korun. Podmínkou je dojezd na baterie nejméně 20 kilometrů. Také u nich chce dopravní podnik dodávku v roce 2028. Před vypsáním oslovil výrobce Solaris, SOR, Škoda a Carrosserie Hess. U obou zakázek na elektrická vozidla počítá s dotací z programu TRANSGov.

Dvanáctimetrové autobusy na naftu mají mít běžnou výbavu odpovídající standardům městské dopravy v Česku, MDPO očekává jejich dodání během čtyř let, vždy dvě vozidla za rok. Předpokládaná hodnota zakázky je 56 milionů korun. V hodnocení bude mít 80 % váhu cena, zbytek připadne na délku záruky.

Podle dokumentace MDPO oslovil před vypsáním soutěže řadu výrobců v rámci předběžných tržních konzultací ohledně podmínek soutěže, v případě dieselových autobusů odpověděly jen firmy Solaris a SOR Libchavy.

V Opavě aktuálně provozují kolem šedesátky autobusů a trolejbusů, soutěž tak přinese obměnu zhruba třetiny flotily. Jak se stalo v poslední době u tuzemských dopravních podniků zvykem, zúčastnit se může pouze firma z Evropské unie. Opatření lze obejít tím, že firma z EU dodá výrobek z produkce země, která tyto podmínky nesplňuje.

Tagy MDPO Městský dopravní podnik Opava
7 komentářů