Opava, Beroun, Most, Plzeň aneb nádraží jako vstupní brány na železnici
Jak budou vypadat některá česká nádraží?
Správa železnic (SŽ) poskytla deníku Zdopravy.cz vizualizace budoucí podoby nádražních budov, kde právě probíhají nebo se na příští měsíce chystají velké rekonstrukce. „Rádi bychom, aby nádražní prostory byly vstupní branou na železnici. Aby lidé nádražím jen neprošli, ale aby ho i využívali,“ řekl na nedávné železniční konferenci šéf Stavební správy západ SŽ Petr Hofhanzl.
Správa železnic chce proto napříště sjednotit například průčelí obchodů. „Je pro nás důležité, aby interiéry vypadaly atraktivně. Chceme ty obchody pečlivě vybírat, nechceme žádné stánky s přepravkami a další nevzhledné objekty,“ doplnil Hofhanzl.
Heslem nádražní budoucnosti je i typizace jednotlivých prvků, například laviček, osvětlení, tabulí nebo zastávkových čekáren. Správa železnic chce mimo jiné skoncovat například s lacinou zámkovou dlažbou, osvětlení má být integrované do zastřešení nástupišť. Nová podoba přístřešků na zastávkách má vzejít ze soutěže, kterou SŽ vypíše na přelomu letošního a příštího roku.
Správa železnic převzala do své péče výpravní budovy od Českých drah v roce 2016. Šlo o zhruba 1500 objektů. Od té doby vynaložila na jejich opravy zhruba 6,4 miliardy korun.