Poslanci řešili záchranu Smartwings, chtějí systémovou podporu

Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comOdstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Členové podvýboru pro letectví a vesmírný program začali řešit problematiku státní podpory letecké společnosti Smartwings. Redakce Zdopravy.cz sledovala jednání on-line.

Členové podvýboru pro letectví a vesmírný program začali řešit problematiku státní podpory letecké společnosti Smartwings. Redakce Zdopravy.cz sledovala jednání on-line. Kromě vicepremiéra Karla Havlíčka byl přítomen například generální ředitel Smartwings Roman Vik nebo Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

Téma státní pomoci řeší politici už tři měsíce, během kterých vláda několikrát změnila svůj názor. Zatím poslední verzí je garance 900 milionů korun. Jednání nepřineslo mnoho konkrétních závěrů s výjimkou usnesení, podle kterého doporučí Hospodářskému výboru Sněmovny, aby se změnil zákon a došlo k umožnění čerpání podpory i dopravním firmám. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka dnes zákon znemožňuje podporu dopravcům na rozdíl od jiných oborů.

Jednání přineslo řadu zajímavých výměn názorů. Například poslanec ANO a podnikatel Pavel Juříček uvedl, že firma byla „na krach“ už v roce 2018. „Je potřeba si na férovku říct, že jste byli na bankrot už v roce 2018,“ řekl.

Průběh jednání jsme sledovali v on-line textovém přenosu. 

14:54 Dolínek ocenil přítomnost vicepremiéra, podle něj na tento podvýbor ministři nikdy příliš nechodili.

14:52 Jednání se blíží k závěru. Vik poděkoval za možnost vystoupení. „Budu rád, když se na problematiku budeme dívat rozumně a nebudeme politikařit,“ dodal. Jan Papež připomněl, že jde o čas.

14:49 Podle Petra Dolínka podvýbor doporučí Hospodářskému výboru, aby se dostala podobná možnost do zákona. „Pokud dostaneme dopravní firmy do běžného schématu podpory, budu velmi rád,“ dodal Havlíček. Podle něj se ale bude muset stát některým společnostem věnovat individuálně.

14:48 Poslanec Ondřej Polanský (Piráti) navrhuje, aby se systémová pomoc pro firmy z dopravy dostala do zákona.

14:47 Poslankyně Barbora Kořanová (ANO) pogratulovala Janu Lipavskému za jeho věštecké schopnosti. Podle ní by měl stát Smartwings podpořit.

14:44 Havlíček opět připomněl, že všechny velké firmy jsou pokryty s výjimkou dopravců. Podle něj jde o systémovou chybu z minulosti, proto se v tomto odvětví musí jednat individuálně. Druhým typem jsou podle něj firmy, které se dostaly do potíží kvůli cenám emisních povolenek. Jde o ocelářské a těžařské firmy. Podle Havlíčka si jiné firmy z velkých oborů mohou sáhnout pro podporu z programu Covid +

14:42 Poslanec Jan Bauer (ODS) se zeptal, zda ministerstvo připravuje i podporu dalších velkých firem i v jiných oborech.

14:41 Pavel Juříček se vrátil k hospodaření firmy, připustil, že hospodaření firmy se začalo v roce 2019 zlepšovat.

14:40 Podle Jana Papeže jsou slova pirátského poslance zbytečnou ideologií. Poprosil o více pragmatičnosti.

14:39 Jednání pokračuje. Roman Vik řekl, že se s Lipavským v minulosti sešel a snažil se mu vysvětlit, že i kdyby se dividendy vyplácely, daní se v Česku. Dál výroky poslance nechce komentovat.

14:28 Jednání je přerušeno na zhruba 15 minut, poslanci jdou na plenární schůzi hlasovat kvůli jinému bodu.

14:26 Havlíček odmítá řešit vlastnickou strukturu firmy. „Pokud je někdo bohatý, je to spíše jeho plus,“ řekl Havlíček. Připomněl, že největší podporu čerpá Škoda Auto patřící Volkswagenu. „Každý, kdo zde udělá slušný byznys, zde má právo podnikat. Nebo si dejme do zákona, že není možné podpořit firmu se zahraničními vlastníky. Já bych pro to nehlasoval,“ řekl Havlíček.

14:25 Podle Havlíčka Lipavský straší desetiprocentním propadem ekonomiky.

14:24 Poslanec Petr Dolínek řekl, že vyjádření Lipavského připomíná padesátá léta.

14:20 Poslanec Jan Lipavský (Piráti), který není členem podvýboru, ale velmi intenzivně problematiku řeší, se ptá, jak ministerstvo dospělo k výpočtu vzniklé škody v případě krachu Smartwings. „Jsme v těžké ekonomické krizi a je na místě se ptát, jak může firma udržet plnou zaměstnanost,“ dodal Lipavský. Upozornil na majetkovou strukturu firmu a fakt, že polovinu vlastní Čínská lidová republika. Nelíbí se mu nátlakové akce aerolinek, například inzeráty v médiích. „Patří to někam do devadesátých let,“ řekl. Podle něj by stát měl uveřejnit co nejvíce dat, která by ukázala, jak moc je pomoc oprávněná.

14:16 Podle Vika v době vstupu do ČSA měla firma ztrátu přes 5 miliard korun a za celou dobu od jejich vstupu je firma v plusu. „Samozřejmě jsme nemohli vyrovnat za tu dobu záporný vlastní kapitál,“ dodal. Ve Smartwings je podle něj situace jiná, firma má dvě miliardy vlastní kapitál.  Připomněl, že v zálohách na nová letadla je investováno 250–300 milionů dolarů financovaných ze zisku firmy. „Kromě jednoho roku je firma trvale v zisku,“ podotkl. Představenstvo podle něj pobírá odměnu 1 korunu, on a spolumajitel firmy Jiří Šimáně podle něj mají nulovou mzdu. Nemá problém s tím, aby stát v případě podpory kontroloval hospodaření.

14:11 Podle Juříčka by v případě záruk měl stát vstoupit do společnosti i do představenstva. Podle něj by měly být limitovány dividendy a odměny představenstva. Firma musí podle něj zeštíhlit. Připustil, že leteckému byznysu nerozumí. Juříček je vlastníkem výrobce autodílů Brano, v minulosti vyhrál soutěž Podnikatel roku. Podle Juříčka by se mohly v případě podpory zavázat i cestovní kanceláře, že budou využívat služeb Smartwings.

14:08 Poslanec Pavel Juříček (ANO) tvrdí, že firma byla v problémech i v minulosti a není pravdou, že na tom byla dobře. „Pohledávky jsou dramaticky nižší než závazky,“ tvrdí Juříček. „Je potřeba si na férovku říct, že jste byli na bankrot už v roce 2018,“ řekl Juříček. Podle něj je nesmysl do firmy ekonomicky vstupovat. Uznává ale, že existuje řetězec dalších následků pro případný krach.

14:06 Karel Havlíček vysvětluje práce odborné skupiny, která se zabývá možnou podobou záchrany. Podle něj vznikla kvůli tomu, aby stát věděl, v jaké kondici firma je. Podle něj došlo k validaci dat, které Smartwings dodaly. Komise zkoumala, jaké by byly dopady na ekonomiku v případě krachu a kolik firma potřebuje hotovosti.

14:03 Cestovky podle Papeže dávají Smartwings jistotu, že jim linky fungují a individuální cestovatelé si mohou koupit letenku sami.

14:01 Podle Papeže žádná cestovní kancelář nedostala podporu. „Potřebujeme dva až tři měsíce na to, abychom klientům mohli sdělit, že jim máme co nabídnout. Stále nemáme jistotu. Za krkem nám stojí pojišťovny,“ dodal Papež v narážce na další možný problém: pojištění cestovek proti úpadku.

13:59 Jan Papež z Asociace cestovních kancelář říká, že po trhu běhá spousta mýtů, jak funguje spolupráce cestovních kanceláří a leteckých společností. „Cestovní kancelář plánuje v 90 % tak, že produkt vytvoří včetně ceny ještě před tím, než ho nabídne. Byli jsme častým kritikem Smartwings, vyjednávání s panem Vikem je někdy velmi tvrdé. Vždy to ale skončilo kompromisem. Často jsme měli horší ceny než v Německu.“ Podle něj ročně Smartwings přepraví 3,5–4 miliony klientů českých cestovek. „Hledat v tuto chvíli jiného dopravce by bylo složité, nevidíme do střev leteckých společností, jak na tom jsou. Kdo si teď riskne, že v půlce sezóny přestane létat,“ podotkl Papež. Podle něj je proto dobré, když mají stabilního partnera.

13:56 Vik: „Rádi bychom využili některých podpůrných programů, ale nemůžeme se do nich nemůžeme vejít.“ Poprvé upřesnil, že 2 500 lidí zaměstnávají jen v sezóně. Podle něj se zde vytvořila mediální schizofrenie.

13:55 Podle Vika v Česku ročně nechávají za různé služby 7–10 miliard korun. Podle něj bude firma hledat cesty, jak využívat například služby Czech Airlines Handling. Tato společnost patří  Letišti Praha, skupina Smartwings využívá pro odbavování společnost Menzies.

13:53 Generální ředitel Smartwings Roman Vik uvedl, že se vším, co řekl Karel Havlíček, souhlasí. „Naše firma se do těchto problémů nedostala vlastní chybou,“ řekl Vik. „Pokud jedna vláda dá a nedá, tak sem přijedou z celé Evropy a budou si zde trh brát z peněz jiných států. To může dopadnout i na jiné firmy,“ řekl Vik. Podle něj je úsměvná představa, že cizí aerolinky převezmou zaměstnance Smartwings, když samy výrazně propouští.

13:50 Karel Havlíček: „Situace se rychle mění, v tuto chvíli podle mého názoru k lepšímu. Smartwings se staví na nohy, začíná létat. Brzdí se nejčernější scénáře, proto jsme nyní na potřebách 1,5–2 miliardy korun. Nutnou podmínkou je, že vlastník do firmy bude dávat peníze a je potřeba řešit formu záruky. „

13:46 Podle Havlíčka se hledá varianta, která by byla schůdná pro všechny hráče včetně veřejnosti. „Snažíme se hledat cestu, která je normální a nevybočí z běžné podpory. Ano, je to riziko. Dali jsme 50 miliard živnostníkům a jistě někteří nepřežijí. Na záruky dáváme 650 miliard korun,“ říká Havlíček.

13:45 Ministr Karel Havlíček vysvětluje, jak dospěl k 1,2 miliardám korun škod při krachu. Letectví považuje za jednu z vizitek České republiky. „Jsme jednou z osmi zemí, která vyrábí letecké motory,“ podotkl.

13:42 „Ano, může přijít místo Smartwings někdo jiný. Nenašli jsme ale jedinou firmu v oboru, která by nějakou podporu nedostala. Ryanair dělá marketing a jezdí po Evropě. Dostali ale peníze od britské vlády a chtěla by převzít firmu, která nic nedostane. To není normální,“ říká Havlíček.

13:38 Podle Havlíčka jsou na Smartwings navázány nepřímo desítky tisíc lidí. Z pohledu dopravy jde podle něj o strategickou, ale nahraditelnou firmu. Připomíná, že zákon zakazuje podporu dopravním společnostem velké záruky z programů EGAP. „Jinak by se Smartwings zařadily mezi všechny ostatní firmy a zřejmě by záruku dostaly,“ dodal. „Kdyby dnes přišel někdo z RegioJetu, stejně mu neumíme dát peníze z EGAP, mohou čerpat jen záruky do 50 milionů korun. Nemůžu přejít to, že dopravní společnosti jsou z podpory vyloučeny. Zabýváme se Smartwings individuálně, řešíme ale dalších deset společností, jen se o nich nemluví,“ dodal Havlíček. Jako příklad uvádí Sokolovskou uhelnou.

13:35 Karel Havlíček říká, že debata o Smartwings v poslední době probíhá spíše v emoční rovině, což je podle jeho názoru škoda. Tuzemské dopravy se podle něj COVID-19 silně dotkl a bude to stát jednotky až desítky miliard korun. Letecká doprava je aktuálně podle něj o 81 % níže než loni. Podle něj skupina Smartwings loni měla tržby 28 miliard korun a tvoří 30 % cestujících na Letišti Praha. V Brně jde až o 90 %.

13:30 Předseda podvýboru Petr Dolínek (ČSSD) zahájil jednání, vysvětluje, proč jednání svolal. Podle něj jde o důležité téma i kvůli 2 500 zaměstnancům, které ve skupině pracují. „Prakticky všechny letecké společnosti v Evropě dostaly nějakou formu pomoci,“ řekl Dolínek.

 

Tagy smartwings
154 komentářů