Letectví

Poslanci řešili záchranu Smartwings, chtějí systémovou podporu

Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Členové podvýboru pro letectví a vesmírný program začali řešit problematiku státní podpory letecké společnosti Smartwings. Redakce Zdopravy.cz sledovala jednání on-line. Kromě vicepremiéra Karla Havlíčka byl přítomen například generální ředitel Smartwings Roman Vik nebo Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

Téma státní pomoci řeší politici už tři měsíce, během kterých vláda několikrát změnila svůj názor. Zatím poslední verzí je garance 900 milionů korun. Jednání nepřineslo mnoho konkrétních závěrů s výjimkou usnesení, podle kterého doporučí Hospodářskému výboru Sněmovny, aby se změnil zákon a došlo k umožnění čerpání podpory i dopravním firmám. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka dnes zákon znemožňuje podporu dopravcům na rozdíl od jiných oborů.

Jednání přineslo řadu zajímavých výměn názorů. Například poslanec ANO a podnikatel Pavel Juříček uvedl, že firma byla „na krach“ už v roce 2018. „Je potřeba si na férovku říct, že jste byli na bankrot už v roce 2018,“ řekl.

Průběh jednání jsme sledovali v on-line textovém přenosu. 

14:54 Dolínek ocenil přítomnost vicepremiéra, podle něj na tento podvýbor ministři nikdy příliš nechodili.

14:52 Jednání se blíží k závěru. Vik poděkoval za možnost vystoupení. „Budu rád, když se na problematiku budeme dívat rozumně a nebudeme politikařit,“ dodal. Jan Papež připomněl, že jde o čas.

14:49 Podle Petra Dolínka podvýbor doporučí Hospodářskému výboru, aby se dostala podobná možnost do zákona. „Pokud dostaneme dopravní firmy do běžného schématu podpory, budu velmi rád,“ dodal Havlíček. Podle něj se ale bude muset stát některým společnostem věnovat individuálně.

14:48 Poslanec Ondřej Polanský (Piráti) navrhuje, aby se systémová pomoc pro firmy z dopravy dostala do zákona.

14:47 Poslankyně Barbora Kořanová (ANO) pogratulovala Janu Lipavskému za jeho věštecké schopnosti. Podle ní by měl stát Smartwings podpořit.

14:44 Havlíček opět připomněl, že všechny velké firmy jsou pokryty s výjimkou dopravců. Podle něj jde o systémovou chybu z minulosti, proto se v tomto odvětví musí jednat individuálně. Druhým typem jsou podle něj firmy, které se dostaly do potíží kvůli cenám emisních povolenek. Jde o ocelářské a těžařské firmy. Podle Havlíčka si jiné firmy z velkých oborů mohou sáhnout pro podporu z programu Covid +

14:42 Poslanec Jan Bauer (ODS) se zeptal, zda ministerstvo připravuje i podporu dalších velkých firem i v jiných oborech.

14:41 Pavel Juříček se vrátil k hospodaření firmy, připustil, že hospodaření firmy se začalo v roce 2019 zlepšovat.

14:40 Podle Jana Papeže jsou slova pirátského poslance zbytečnou ideologií. Poprosil o více pragmatičnosti.

14:39 Jednání pokračuje. Roman Vik řekl, že se s Lipavským v minulosti sešel a snažil se mu vysvětlit, že i kdyby se dividendy vyplácely, daní se v Česku. Dál výroky poslance nechce komentovat.

14:28 Jednání je přerušeno na zhruba 15 minut, poslanci jdou na plenární schůzi hlasovat kvůli jinému bodu.

14:26 Havlíček odmítá řešit vlastnickou strukturu firmy. „Pokud je někdo bohatý, je to spíše jeho plus,“ řekl Havlíček. Připomněl, že největší podporu čerpá Škoda Auto patřící Volkswagenu. „Každý, kdo zde udělá slušný byznys, zde má právo podnikat. Nebo si dejme do zákona, že není možné podpořit firmu se zahraničními vlastníky. Já bych pro to nehlasoval,“ řekl Havlíček.

14:25 Podle Havlíčka Lipavský straší desetiprocentním propadem ekonomiky.

14:24 Poslanec Petr Dolínek řekl, že vyjádření Lipavského připomíná padesátá léta.

14:20 Poslanec Jan Lipavský (Piráti), který není členem podvýboru, ale velmi intenzivně problematiku řeší, se ptá, jak ministerstvo dospělo k výpočtu vzniklé škody v případě krachu Smartwings. „Jsme v těžké ekonomické krizi a je na místě se ptát, jak může firma udržet plnou zaměstnanost,“ dodal Lipavský. Upozornil na majetkovou strukturu firmu a fakt, že polovinu vlastní Čínská lidová republika. Nelíbí se mu nátlakové akce aerolinek, například inzeráty v médiích. „Patří to někam do devadesátých let,“ řekl. Podle něj by stát měl uveřejnit co nejvíce dat, která by ukázala, jak moc je pomoc oprávněná.

14:16 Podle Vika v době vstupu do ČSA měla firma ztrátu přes 5 miliard korun a za celou dobu od jejich vstupu je firma v plusu. „Samozřejmě jsme nemohli vyrovnat za tu dobu záporný vlastní kapitál,“ dodal. Ve Smartwings je podle něj situace jiná, firma má dvě miliardy vlastní kapitál.  Připomněl, že v zálohách na nová letadla je investováno 250–300 milionů dolarů financovaných ze zisku firmy. „Kromě jednoho roku je firma trvale v zisku,“ podotkl. Představenstvo podle něj pobírá odměnu 1 korunu, on a spolumajitel firmy Jiří Šimáně podle něj mají nulovou mzdu. Nemá problém s tím, aby stát v případě podpory kontroloval hospodaření.

14:11 Podle Juříčka by v případě záruk měl stát vstoupit do společnosti i do představenstva. Podle něj by měly být limitovány dividendy a odměny představenstva. Firma musí podle něj zeštíhlit. Připustil, že leteckému byznysu nerozumí. Juříček je vlastníkem výrobce autodílů Brano, v minulosti vyhrál soutěž Podnikatel roku. Podle Juříčka by se mohly v případě podpory zavázat i cestovní kanceláře, že budou využívat služeb Smartwings.

14:08 Poslanec Pavel Juříček (ANO) tvrdí, že firma byla v problémech i v minulosti a není pravdou, že na tom byla dobře. „Pohledávky jsou dramaticky nižší než závazky,“ tvrdí Juříček. „Je potřeba si na férovku říct, že jste byli na bankrot už v roce 2018,“ řekl Juříček. Podle něj je nesmysl do firmy ekonomicky vstupovat. Uznává ale, že existuje řetězec dalších následků pro případný krach.

14:06 Karel Havlíček vysvětluje práce odborné skupiny, která se zabývá možnou podobou záchrany. Podle něj vznikla kvůli tomu, aby stát věděl, v jaké kondici firma je. Podle něj došlo k validaci dat, které Smartwings dodaly. Komise zkoumala, jaké by byly dopady na ekonomiku v případě krachu a kolik firma potřebuje hotovosti.

14:03 Cestovky podle Papeže dávají Smartwings jistotu, že jim linky fungují a individuální cestovatelé si mohou koupit letenku sami.

14:01 Podle Papeže žádná cestovní kancelář nedostala podporu. „Potřebujeme dva až tři měsíce na to, abychom klientům mohli sdělit, že jim máme co nabídnout. Stále nemáme jistotu. Za krkem nám stojí pojišťovny,“ dodal Papež v narážce na další možný problém: pojištění cestovek proti úpadku.

13:59 Jan Papež z Asociace cestovních kancelář říká, že po trhu běhá spousta mýtů, jak funguje spolupráce cestovních kanceláří a leteckých společností. „Cestovní kancelář plánuje v 90 % tak, že produkt vytvoří včetně ceny ještě před tím, než ho nabídne. Byli jsme častým kritikem Smartwings, vyjednávání s panem Vikem je někdy velmi tvrdé. Vždy to ale skončilo kompromisem. Často jsme měli horší ceny než v Německu.“ Podle něj ročně Smartwings přepraví 3,5–4 miliony klientů českých cestovek. „Hledat v tuto chvíli jiného dopravce by bylo složité, nevidíme do střev leteckých společností, jak na tom jsou. Kdo si teď riskne, že v půlce sezóny přestane létat,“ podotkl Papež. Podle něj je proto dobré, když mají stabilního partnera.

13:56 Vik: „Rádi bychom využili některých podpůrných programů, ale nemůžeme se do nich nemůžeme vejít.“ Poprvé upřesnil, že 2 500 lidí zaměstnávají jen v sezóně. Podle něj se zde vytvořila mediální schizofrenie.

13:55 Podle Vika v Česku ročně nechávají za různé služby 7–10 miliard korun. Podle něj bude firma hledat cesty, jak využívat například služby Czech Airlines Handling. Tato společnost patří  Letišti Praha, skupina Smartwings využívá pro odbavování společnost Menzies.

13:53 Generální ředitel Smartwings Roman Vik uvedl, že se vším, co řekl Karel Havlíček, souhlasí. „Naše firma se do těchto problémů nedostala vlastní chybou,“ řekl Vik. „Pokud jedna vláda dá a nedá, tak sem přijedou z celé Evropy a budou si zde trh brát z peněz jiných států. To může dopadnout i na jiné firmy,“ řekl Vik. Podle něj je úsměvná představa, že cizí aerolinky převezmou zaměstnance Smartwings, když samy výrazně propouští.

13:50 Karel Havlíček: „Situace se rychle mění, v tuto chvíli podle mého názoru k lepšímu. Smartwings se staví na nohy, začíná létat. Brzdí se nejčernější scénáře, proto jsme nyní na potřebách 1,5–2 miliardy korun. Nutnou podmínkou je, že vlastník do firmy bude dávat peníze a je potřeba řešit formu záruky. „

13:46 Podle Havlíčka se hledá varianta, která by byla schůdná pro všechny hráče včetně veřejnosti. „Snažíme se hledat cestu, která je normální a nevybočí z běžné podpory. Ano, je to riziko. Dali jsme 50 miliard živnostníkům a jistě někteří nepřežijí. Na záruky dáváme 650 miliard korun,“ říká Havlíček.

13:45 Ministr Karel Havlíček vysvětluje, jak dospěl k 1,2 miliardám korun škod při krachu. Letectví považuje za jednu z vizitek České republiky. „Jsme jednou z osmi zemí, která vyrábí letecké motory,“ podotkl.

13:42 „Ano, může přijít místo Smartwings někdo jiný. Nenašli jsme ale jedinou firmu v oboru, která by nějakou podporu nedostala. Ryanair dělá marketing a jezdí po Evropě. Dostali ale peníze od britské vlády a chtěla by převzít firmu, která nic nedostane. To není normální,“ říká Havlíček.

13:38 Podle Havlíčka jsou na Smartwings navázány nepřímo desítky tisíc lidí. Z pohledu dopravy jde podle něj o strategickou, ale nahraditelnou firmu. Připomíná, že zákon zakazuje podporu dopravním společnostem velké záruky z programů EGAP. „Jinak by se Smartwings zařadily mezi všechny ostatní firmy a zřejmě by záruku dostaly,“ dodal. „Kdyby dnes přišel někdo z RegioJetu, stejně mu neumíme dát peníze z EGAP, mohou čerpat jen záruky do 50 milionů korun. Nemůžu přejít to, že dopravní společnosti jsou z podpory vyloučeny. Zabýváme se Smartwings individuálně, řešíme ale dalších deset společností, jen se o nich nemluví,“ dodal Havlíček. Jako příklad uvádí Sokolovskou uhelnou.

13:35 Karel Havlíček říká, že debata o Smartwings v poslední době probíhá spíše v emoční rovině, což je podle jeho názoru škoda. Tuzemské dopravy se podle něj COVID-19 silně dotkl a bude to stát jednotky až desítky miliard korun. Letecká doprava je aktuálně podle něj o 81 % níže než loni. Podle něj skupina Smartwings loni měla tržby 28 miliard korun a tvoří 30 % cestujících na Letišti Praha. V Brně jde až o 90 %.

13:30 Předseda podvýboru Petr Dolínek (ČSSD) zahájil jednání, vysvětluje, proč jednání svolal. Podle něj jde o důležité téma i kvůli 2 500 zaměstnancům, které ve skupině pracují. „Prakticky všechny letecké společnosti v Evropě dostaly nějakou formu pomoci,“ řekl Dolínek.

 

154 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
beija

Tak dnes na mě vyskočila reklama, hádejte na co? Ano, sos Smartwings. A zrovna s údaji k tomu Vikově komentáři o mediální schizofrenii o 2500 zaměstnancích. Doporučuji generálnímu řediteli a částečnému vlastníku Smartwings nejprve na podobná setkání nastudovat nejen fakta ( pokud nechystají tunel), ale i to, čím argumentují v PR kampani! „Připomenutí od Googlu ohledně ochrany soukromí Reklamy Neberte nám křídla – Smartwings a České aerolinie‎ Reklamasos.smartwings.com/‎ Letecká doprava je aktuálně paralyzována a většině aerolinek hrozí bez pomoci státu krach! Čelili jsme již mnoha výzvám. Děkujeme za podporu a věříme, že se zase uvidíme na palubě. Zaměstnáváme 2 500… Číst vice »

mik

Sice kazda konkurence znamena zlepseni sluzeb ,staci se podivat na CD ,dokud nemely konkurenci byla to bida , ovsem je otazka zda spolecnost jakou je Smartwings je tou spravnou konkurenci pro ostatni low cost a jestl by nebylo lepsi nechat Smartwings zkarchovat a tim donutit CK k hledani serioznejsiho prepravce
A podminka aby se Smartwings prejmenoval na CSA a aby vlada mela rozhodujici slovo v dozorci tade me prijde jako pekny tunel kdy jde o neci koryta a ne o seriozni zachranu ..

Analytik

Zachraňovat Smartwings je jako sedlat zdechlého koně – zbytečná námaha.

R.A.

Dostavují se abstinencni příznaky, když půl dne netrolíš smartwings ?

Petr Novák

Argument?

Caky

Myslím si že by Smartwings měli dostat šanci přežít… v minulosti jsem snimi X… Letěl a moje pocity oproti Lufthansa, sviss, american, united… Jsou tristní. Ale pořád je to Česká firma a má hlavní podíl na letišti Praha a jinde v ČR. Zaměstnaji mnoho lidí a firem… Jestli si někdo myslí že Ryanair nás spasi, tak je na omylu…jejich jednání vůči zákazníkům je tristní a jde jim jen o zisk, služby nulové!!!!! Ikdyz ceny, za cenu dotaci od Regionálních letišť, jsou nízké. Nebýt dotaci a min poplatků, by nikdy do Brna, Pardubic, Bergama….neletali. Přestaneme politizovat a podpořme něco co je… Číst vice »

Caky

Smartwings

beija

„Debata o Smartwings v poslední době probíhá spíše v emoční rovině, což je podle jeho (Havlíčkova) názoru škoda. „Emoce do debaty vneslo vedení Smartwings svými PR kampaněmi. PR kampaň musí být vždy zaměřena na emoce, jinak by nezaujala. To jsou základní strategie dobrých PRistů. Fakta jdou stranou viz jejich polopravdy v „Seberte nám křídla“. 😉 A teď tvrdí, že zmatek do toho vnesli novináři. Tak to je dobrý vtip. Pro odlehčení: https://www.youtube.com/watch?v=99a75wTh72c
Hláška a Vik požádá o dotace je znovu na stole..

Honza

…. být vámi tak tohle téma VŮBEC nekomentuji

beija

No, i čtenáři idnesu jsou ve velké většině proti podpoře Smartwings..Na Seznamu byla také anketa ohledně Smartwings a rovněž to dopadlo v neprospěch podpory..Negativní hlasy veřejnosti nezaznívají jen tady na fóru.

Anybody

Smiřte se konečně s tím, že o tom, jestli SW group dostane nebo nedostane záruku za úvěr u komerčních bank nerozhodnete ani Vy ani já, ani nikdo z diskutujících… Jenom tady pořád dokola opakujete svoje názory typu: „To já moc dobře vim, vod Růženy z prasečáku!“.

beija

Na to odpovím citátem: Nesouhlasím s Vámi, ale dal bych ruku do ohně za to, abyste mohl říci svůj názor. Autora lze snadno dohledat.
Je spousta možností jak fungovat na fóru – je možné bezobsažně trolit nebo objektivně argumentovat a vytvářet občanskou společnost. Třeba ve chvíli, kdy se jedná o miliardu korun z peněz nás všech pro miliardáře. Jo a mám několik let praxe v oboru, jen tak na okraj. 😉

Roman

Vite ze to Volraire nejspíše neřekl.
K tem komentářům na Idnes atd. Podívejte se cim ti lidé argumentují. Tohle je bohužel nešvar ze i když o tom nic nevím tak komentuji

Nekdo

Vudce rozhodne tak, jak mu Prchal doporuci. Prchal si velmi dobre zjisti nalady lidu. Takze ma smysl rict svuj nazor. Videli jsme to na mytnem. Uvidime to znovu.

Filip

Tak nějak. Vůbec se totiž nehodí krach nějaké větší společnosti kvůli krokům vlády v předvolebním roce…

beija

No, právěže ta společnost není tak velká a dosah krachu Smartwings se úmyslně zveličuje a nadsazuje..Zejména PR kampaněmi
Také byste to dělal, kdyby Vám šlo o miliardu z Vašeho pohledu zadarmo ( ale z kapes občanů..)
Kolik znáte slušných miliardářů, kteří ke svému majetku přišli férově?

R.A.

Ještě jsi zapomněl na průzkum od společnosti STEM …. a nebo nezapomněl??

https://faei.cz/cesi-by-podle-pruzkumu-povazovali-za-spravne-kdyby-stat-pomohl-aerolinkam/

eLKá

První (drobná) potíž je, že přímo v anketní otázce zazněla informace, kterou na jednání Výboru GŘ SW pan Vik zpochybnil. Vznikají tak pochybnosti, jak taková anketa byla motivována. Druhá (zásadní) pak ta, že naše vláda při svém rozhodování nevychází z nějaké koncepce či podložených analýz*, ale spíš z dojmů. Tak se nesmíte divit, že se některým lidem takové jednání hrubě nelíbí a bojují proti tomu všemi dostupnými legálními prostředky. A za sebe opakuji – nemám vůbec nic proti podpoře SW v rámci rozšíření stávajících programů, ale mám hodně proti té prasárně, kterou pan Havlíček oznámil v sobotu v Lánech. *… Číst vice »

R.A.

No, takže tady máme průzkum od Agentury STEM, jejíž data v jiných věcech bez okolků používá např. ČT, tak tam máte drobné potíže a přemýšlíte o motivaci…. a ID Beija jí pro jistotu ani nezmíní a tvrdí, že názor národa reprezentují klikací ankety pod článkem …..

Pokud situaci sledujete, tak si vlastně protiřečíte …. píšete, že proti podpoře SW nic nemáte v rámci rozšíření programů, ale to co se děje Vám přijde jako prasárna. Moc tomu nerozumím. Jako ulevilo by Vám, kdyby vznikl program řekněme CovidSuper+ pro držitele AOC v České republice?

eLKá

Každý průzkum se dá zmanipulovat otázkou (ostatně, krásně to ilustruje Sir Humphrey Appleby v jednom z dílů britcomu Jistě, pane ministře/premiére). A pokud anketní otázka obsahuje nesprávnou informaci (a dle včerejšího vyjádření pana Vika tomu tak v odkazovaném případě je), která navíc může ovlivnit odpovědi respondentů, vnímám pak takový průzkum na úrovni anket na webech. Jestli jiné průzkumy té samé agentury přejímá ČT nebo kdokoliv jiný, to je fakt jedno. A vnímám zásadní problém mezi rozšířením (a výrazným zjednodušením) stávajících programů a způsobem, jak pan Havlíček dojednává pomoc pro jednu firmu v sobotu odpoledne na letním sídle prezidenta. (Že to… Číst vice »

R.A.

Tak když každá anketa se zda zmanipulovat, tak se o žádných anketach bavit už nemusíme.

Zbytek je mlácením prázdné slámy.

Anonymus

Vik chce spolupracovat s Czech Handling, kdyz od nich nedavno odesel k Menzies? Boze.

Martina

Menzies uz X let dela handling TVS. Nepletete si to trochu?

beija

TVS už pár let neexistuje. 😉

Martina

Aha, nevedela jsem ze jim ICAO odebralo zkratku. Omlouvam se

atat

Nechtejte po trollovi, aby vedel co to je ICAO ….

Anonymus

Myslim CSA + Smartwings jsou u Menties a Czech Handling pro ne skoncil a ted najednou zase obraci. Obavam se ze tohle je fraska na entou.

Honza

a vy kupujete rohlíky celý život stále u stejného obchodníka?

Anonymus

Honzo. Vzdyt slibuji spolupraci s Czech Handlings jen kvuli te statni podpore.

Anonymus

On je tam Dolinek? Tak to sorry,ale to ihned ztraci jakoukoli odbornost. To jeclovek uplne mimo misu,uplne mimo normalni lidsky hodnoty. Ach jo

Axel

V podvýboru pro letectví je 6 poslanců/nkyň. Samotný poslanec Dolínek ČSSD má pouze jeden hlas z šesti, tj. v hlasování on sám nic zkazit nemůže i kdyby na tom odborně byl tak jak píšete (netuším jak je na tom ). Spíš je otázka proč pan Dolínek jako předseda tohoto zasedání z nějakého důvodu nezajistil dnešní účast zástupce/-kyně firmy ve vlastnictví státu: provozující pražské letiště/servisní firmy na letišti Letiště Praha a.s. (dříve v rámci firmy Český Aeroholding a.s.) – tj. firmy údržby letadel, handling, půjčovny letadel Airbus 319 – se kterými Smartwings nyní asi (s)končil a místo toho asi Smartwings obnovil… Číst vice »

Axel

Moc děkuji za informaci.

R.A.

můžu požádat o adresu půjčovny letadel airbus 319 na letišti ? Pro strejčka příhodu, kdybych si chtěl nějaký Airbus půjčit.

Axel

B. aircraft, a.s.IČ: 24253006, Praha 6 – Ruzyně, Jana Kašpara 1069/1, okres Hlavní město Praha, PSČ 16100 … dceřinná společnost Letiště Praha a.s., která je ve vlastnictví ČR … Detaily o ukončování nájemních smluv se skupinou Smartwings a.s. jsou ve výroční zprávě B. aircraft, a.s. za rok 2019.

R.A.

Když jsi prošel výroční zprávy, tak je ti asi jasný, že to není žádný AerCap z Ruzyně, je to čistě účelová firma … nástroj z dob Aeroholdingu … to jen na okraj

RHood

Tak proč, se tady tak blbě ptáte, když to víte.

R.A.

Jen mně vykolenej ten terminus technicus, jako fakticky to špatně nebylo, ale je to jako, kdyby mixéru jsi říkal rotační přístroj na rozmělnovaní potravy

beija

Takhle nemožný byl i na jednáních pražského zastupitelstva..No, na Praze tu dopravu nezvládl.

beija

A tak není pražským zastupitelem. ČSSD nemá v Praze ani jednoho zastupitele..

beija

Teď bude veřejnost , tedy voliči (kromě lidí navázaných na Smartwings) také vrcholně naštvaná, pokud Smartwings dostane podporu.

Honza

Sakra člověče nechcete si někde založit diskuzi sám pro sebe?

CORONER

Je to kreten 😀 a totalni amater 🙂

Petr

Vylézt z vlastní omezené bubliny zjevně bolí. Nevím teda, co tu ještě děláte, když jsou tady na vás tak zlí. Nojo vlastně, ono když si projdete jiné zpravodajské servery, tak zjistíte, že se o Shitwings píše všude více méně stejně, a že reakce veřejnosti tam, kde existují diskuze, jsou z většiny proti této firmě. Tak si jděte číst SOS Smartwings, jediný nezaujatý web na českém internetu. A nebrečte.

Analytik

Vlády v různých zemích nastavily různé formy podpory pro jednotlivá odvětví. Problém je ten, že Smartwings chtějí něco extra navíc, co jiní v ČR nedostanou a argumentují strategičností, ale ta firma strategická není.
Má smysl zachraňovat pouze strategické podniky, kde si to to nemohou dovolit sami akcionáři. Ani jedno z toho ale pro Smartwings neplatí.

Honza

Ta analýza vám nějak nesedí, že? Sám píšete jsou nastavené různé formy pro jednotlivá odvětví. Jenom v Knedlíkově žádná forma podpory pro dopravní odvětví není.

eLKá

Osobně nemám nic proti tomu, aby se povolil vstup dopravních firem do Covid programů.
Bylo by dobré vědět, proč dopravní firmy z těchto programů vypadly a zda šlo o úmysl, nedbalost, nebo nešťastnou náhodu.

beija

Tak třeba textilky tam také nejsou, velké metalurgické firmy rovněž ne…

beija

Tak to je vtipné, negativní palce jen za konstatování, že jiné velké firmy v jiných odvětvích také nedostaly podporu..To je chucpe. Ti vyhození lidé ale také půjdou volit. A třeba si vzpomenou, že Smartwings podporu dostal, a kdo se na tom podílel.

Petr Novák

To chce klid, úderka sw jede a zřejmě mění ip adresy až se z ní čadí. Apropó, je už někde dostupná ta jejich hromadná „třídní“ fotka s 2500 strategicky důležitými zaměstnanci?

Petr Novák

Ostatně např.na idnes (ale i jinde), vypadá hlasování úplně jinak.

R.A.

Proč se ptáte chcete si ji snad vytisknout a zarámovat ?

eLKá

Tak ona celá pomoc českého státu je zjevně koncipovaná tak, aby se dala prezentovat bombastická čísla, ale podmínky a hlavně postup, jak se k tomu dostat, velmi nápadně připomínají cestu, jak se mohl Arthur Dent dostat k rozhodnutí o zbourání svého domu.
A navíc to všechno strašně dlouho trvá. Tedy kromě zakleknutí na nepohodlné, to jde tak nějak samo.

R.A.

Nemůžu se nezeptat, čtete vůbec ty články, nebo jen smolíte v diskuzích? Nebo snad trpíte nějakou selektivní slepotou?

Jak si mám vysvětlit, že pod vyjádření ministra:

Zabýváme se Smartwings individuálně, řešíme ale dalších deset společností, jen se o nich nemluví,“ dodal Havlíček. Jako příklad uvádí Sokolovskou uhelnou.

Vy napíšete:
Problém je ten, že Smartwings chtějí něco extra navíc, co jiní v ČR nedostanou….

????

eLKá

Pan Havlíček tam také tvrdil, že všechny aerolinky nějakou pomoc dostaly, takže o LOTu asi nikdy neslyšel. Takže je otázka, jak vyhodnotit informaci o 10 dalších společnostech, kterou na jednání vytáhl jak králíka z klobouku.
Jestli tedy vláda chce pomoci SW bez pochybností, že jde především o státní podporu o kámoše, tak by měla upravit (a hlavně zrychlit!!!) stávající programy podpory a ne vymýšlet nějaký nový.

Filip

Tak resumé z této porady je, že poslanci dostanou na stůl Lex Smartwings. Nad ním budou vést rozčilené diskuse po zbytek letošního roku. A pak budou moci konstatovat, že pacient zemřel.

Nekdo

Coz by nebylo vubec spatne. Koblizky budou mit pocit, ze sam vudce zachranuje narodni stribro, on shrábne politicke body a my vsichni usetrime penize, ktere by jinak zahuceli v teto cerne dire…

R.A.

No nevím, kdo tady honí politické body

Piráti na nevýhodný plán koupit aerolinky měsíce upozorňovali; podali celou řadu interpelací jak na premiéra, tak na zodpovědné ministry, opakovaně navrhovali bod na projednávání na plénu a v celé řadě mediálních výstupů téma vysvětlovali. I díky práci Pirátů tak stát ušetří 2,5 miliardy korun z kapes daňových poplatníků.

Jako jestli si takhle politici Piratů představují práci …. tak panbůh s námi jestli jednou budou dělat něco jiného než, jak z oblibou říkají konstruktivní kritiku. Ale musím uznat, že jejich podání fakt je vskutku Goebbelsovky propracované.

Zdroj:

https://www.pirati.cz/tiskove-zpravy/ministri-ustupuji-od-koupi-smartwings.html

Johnczek

A co mají v opozici jiného dělat? 😀 Čekat, až to vláda prosadí a až posléze na ně házet špínu? Nebo jak si myslíte že opozice funguje?

R.A.

A co mají v opozici jiného dělat? Možná míň lhát, tady se nebavíme o legalizaci marihuany, jde o závažné téma, to není čas a prostor pro agitku pana Lipavského

eLKá

Tou agitkou pana Lipavského narážíte na odhad možného poklesu dle OECD, kterou pan Havlíček shodil jako strašení ze stolu (a teď, co je horší – jestli tu studii OECD pan Havlíček neznal, nebo si ji nechtěl připustit)?

R.A.

Ne tou agitkou myslím, napsat ze díky práci Pirátů bylo ušetřeno 2,5 miliardy korun z kapes daňových poplatníků (přesná citace).

Ani nevím, kde začít …. kolik demagogie tahle veticka obsahuje

Frantisek

Pokud je věcná kritika špatně, tak to už jsme si tu mohli nechat vládu jedné strany. Demagogie některých začíná být bezbřehá.

R.A.

Přesně tak demagogie některých začíná být opravdu bezbreha….

Dovolím si vás odkázat na odpověď výše.

Zdeněk

Pokuste se aspoň doučit český pravopis, když už se vyjadřujete tak rádobyodborně po stránce politické i ekonomické. Ovšem váhu to vašim slovům stejně nepřidá.

Peet

A pak už stačí jenom zpopelnit, a rozptyl, na rozptylové loučce. Fakticky jsou SW ve stavu klinické smrti, a já jsme zastáncem eutanazie, ať se zbytečně netrápí.

R.A.

Mno v tvem připade meli byt rodici zastanci potratu ….. nebo, co Ti odpovedet na ten hodnotny komentar?

eLKá

Děkuji za názornou ukázku, jak má podle vás vypadat hodnotný komentář.

Gale

Pan Papež je buď komik nebo demagog.
Všechny cestovky dostaly podporu, jen tedy ve formě nedobrovolné bezúročné půjčky od svých klientů.
Pokud AČCKA, resp. jejím členům, tolik záleží na tomto konkrétním dopravci (dražším než Němci), nic jim přeci nebrání si jejich služby předplatit ze svého.
Ale jasně že z eráru je to lepší..

eLKá

Pane Sůro, děkuji za přepis, muselo to být velmi náročné.

Zajímají mne dvě věci:
– uvedl pan Vik, kolik lidí pracuje v SW mimo sezónu a pokud ne, zeptáte se ho na to?
– když pan Havlíček tvrdil, že podporu dostaly všechny letecké společnosti… Materiály na jednání mu připravilo ministerstvo, nebo SW? (https://zdopravy.cz/lot-se-vrati-do-prahy-bude-letat-denne-do-varsavy-firma-jeste-nedostala-statni-pomoc-51170/)

Děkuji.

eLKá

Pane Sůro, podle stavu „palců“ 31/-28 a aktivitě nástupců nicku CORONER soudím, že ty otázky jsou opravdu důležité, takže byste je měl oběma pánům opravdu položit. Sice mi je (zejména v druhé případě;)) jasné, co se dozvíte, ale nepovažoval bych to za ztrátu času.

Honza

Prosím jaký by teď měl být další postup této záležitosti? Už jenom vláda? Nebo ještě PS? A prosím, PROSÍM, pouze věcně poznámky. Díky.

petr

To by mě také zajímalo, jestli schválení každé záruky musí projít PS+senátem, nebo jestli stačí usnesení vlády?…Zatím jsem se toto nikde nedočetl…

Y.K.

Také by mě zajímalo. Ale jestli na to neexistuje žádný aplikovatelný zákon, tak to asi projednání a schválení (či zamítnutí) PS a Senátem budou nutné?

j.c.

staci pouze rozhodnuti vlady

Anonymas

Furt je záhada proč to projednává Česká vláda a ne Čínská.

eLKá

Elementary, Dr. Watson.
Protože pánové Vik a Šimáně nají telefon na Andreje, nikoliv na pana Xi.

beija

Tohle je lobbing a to velmi zajímavý případ z hlediska lobbingu.
Z dalších hledisek je od miliardářů amorální požadovat státní podporu, kterou nevrátí. (Havlíček to připustil.)
Miliardáři nejsou morální, těm jde jen o zisk, na morálku nekoukají. Čest českým vyjímkám typu Dalibor Dědek.

Honza

To je úplně jednoduché. Protože 50,08 je víc než 49,92. A protože Praha je v ČR…. záhada je úplně něco jiného

Anonymas

A kolik procent vlastní Český stát?

Honza

A kolik procent vaši hospody a vašeho kadeřníka vlastní český stát?

Pe.tr

Ale hospodu a kadeřníka potřebuji

Honza

No vidíte a já ne

RHood

Máte pravdu, ale rozdíl 0,08% je jenom díky zachování statutu EU dopravce, to dobře víme všichni.

Honza

No a? Čemu nerozumíte na porovnání dvou čísel?

petr

ptže se jedná o společnost se sídlem v čr 😉

Anonymas

Ale stát v ní nemá podíl, takže není důvod proč by tahle parodie na aerolinku měla dostat peníze od státu.

petr

co to je za nesmysl? stát pomáhal jenom firmám a živnostníkům co v nich má podíl nebo jak?

Anonymas

Jestli pomáhal firmám co mají 50 procentní podíl v držení Číny, tak je to špatně.

Honza

No jo… To potom můžeme vyloučit z podpory všechny provozovny v majetku Vietnamců, Turků, Poláků, kteří tady žijí třeba 20 let… Bože mě ty vaše kecy už tak unavují

Anonymas

Zajímavá argumentace, škoda že je úplně mimo. Opravdu pochybuji, že moji Vietnamskou večerku na rohu vlastní z 50 procent Vietnamská státní firma.

Honza

Vaši vietnamskou večerku vlastní ze 100% Vietnamec žijící v ČR a řekneme že 50% výdělku posílá svoji rodině do Vietnamu. Žádný argument není mimo, stačí jenom umět diskutovat. Což znamená poslouchat, reagovat a neurážet.

Y.K.

Mě by zajímalo jaký je v tom rozdíl ze zákonných hledisek. Já tedy také nejsem žádný fanda čínské investice ve Smartwings, ale čistě funkčně jsou peníze investované do nějaké v Praze sídlící a v ČR daněné firmy a použité na poskytování služeb tady, zaměstnávání lidí tady. Pokud nevyplácí dividendy, tak z toho máme větší užitek než investor, protože zde sídlící firma produkuje hodnoty tady, zaměstnává lidi tady a to lze danit tady. Že by CITIC na dividendách v minulosti vyplatili stamiliony o tom dost pochybuji, abychom mohli říci, že vyvádí zásadní zisky někam mimo stát.

Y.K.

Bylo by v tom případě super, kdyby firmy se zahraničními vlastníky ani nemuseli platit daně v ČR. Nebo ne?

Anonymas

Řadné placení daní je povinnost, ne argument pro státní podporu, jak se vy obhajovačí SW snažíte zkoušet.

Y.K.

To je takové hraní si s logikou ne obhajovačství Smartwings. Já neříkám že to je argument pro státní podporu kohokoliv, já říkám, to že majitelé jsou cizinci není argument proč kohokoliv odmítnout. Nebo máte konkrétní argument proč odmítat firmy se zahraničními vlastníky?

Frantisek

Čínské vládě je jedno, jestli to krachne.

CORONER

Trolling

Modré zábradlí

A co je na něm konkrétně špatně?

CORONER

Trolling

Petr

On pro většinu z nás není tohle první článek o QS, který jsme kdy četli. A většina z nás taky s QS měla nejednou tu čest, takže žádný pocit se nám nemusí navozovat, nebojte 😀

Thisway

Díky panu Sůrovi za online přenos. Tisícům lidí jde o živobytí…

CORONER

trolling

amey

Nadpis je naprosto v pořádku. A jak se bude podílet 49,9 % čínský vlastník??? O tom ani slovo…Jaká česká firma??? O čem to mluvíte? Vždyt´49,9% podílu má ČLR- co to je za českou firmu??? At= to Vik a Šimáně zabalí a trapně neprosí, budou ihned nahrazeni!!! Do dvou, tří dnů je schopem postavit éra Ryan a létat ještě za méně. Toho se strašně SW bojí.

beija

Ano, díky za přenos panu Sůrovi.
Tisíce lidí ale již bez živobytí jsou. Neb jejich majitelé nemají miliardy ani telefon na Babiše.

kulhán

Prosimtě, každýmu na planetě jde o živobytí.
Jděte už s tou rádoby aerolinkou do hnoje.

RHood

„14:25 Podle Havlíčka Lipavský straší desetiprocentním propadem ekonomiky.“
Tak prosím, nemám rád když se musím takhle vyjádřit, ale pan ministr je absolutní blb a korunovaný. Ekonomický výhled CZ na rok 2020 podle OECD propad HDP mezi 9,6% – 13,2%. Hůře jsou na tom jenom Španělsko, Itálie, Francie a UK (http://www.oecd.org/economic-outlook/). Dalších cca 100.000 až 150.000 zaměstnanců v CZ ztratí do konce roku práci. V médiích bylo sděleno, že 57% dotázaných občanu přehodnotilo svůj plán dovolené (zrušili dovolenou), a to z důvodu finančních nebo, že přišli o práci. Pane ministře, styďte se.

eLKá

Kdyby pan Lipavský uvedl 11,4%, tak by pan Havlíček byl spokojen…
Ale věřím, že příště pan Lipavský bude mít u sebe kompletní podklady a pana Havlíčka seznámí s tím, co by měl jako ministr průmyslu a obchodu znát 😉

RHood

Dobrý den pane redaktore, nevíte proč tam je pan Papež.

J.D.

Do textového přenosu bych přidal poslední příspěvek, aby bylo jasno, že jednání skončilo – takhle je to jasné jen z kontextu minulého času.

eLKá

Obecná: Koukám, že ohledávač mrtvol zde z „moci úřední“ dotroloval.
Ale myslím, že se oklepe a pod novým nickem se zase objeví…

amey

ten je tak automaticky za lobbing SW….jinak k ničemu.

Paul

Protože Smartwingsu pomůže už jen Pánbůh:-)

Pe.tr

Bůh přeje připravenym. To SW evidentně není, A s tím Papežem to nevytrhnou

Axel

V pozvánce na zasedání (z webu Poslanecké sněmovny) je uvedena účast :
Ministerstva financí,
M. dopravy,
M. průmyslu
a zástupce Smartwings.
Pan Havlíček hádám zastupuje poslední dvě ministerstva. Kdo zastupuje Ministerstvo financí? Děkuji

P.S. Zachytil někdo vysvětlení proč na pozvánce chybí logický účastník – zástupce/-kyně Letiště Václava Havla/firmy Č. Aeroholding ?

eLKá

Obávám se, že ČA tam chybí z toho zásadního důvodu, že by mohl hned na místě zpochybnit některé uváděné informace na pravou míru, takže by sezení nemělo ten (SW očekávaný) efekt.
Velmi doufám, že nestranní účastníci schůzky si dělali pečlivé poznámky a že si podané informace mohou nechat ověřit.
Jinak vyjádření pana Vika k inzerátu SW* není mediální schizofrenie, ale buď jeho osobní chucpe, nebo důkaz, že netuší, co se v SW děje.

*https://zpravy.aktualne.cz/smartwings-inzerat/r~e6b4396eac7911ea9d74ac1f6b220ee8/r~b98e3b6eac7511ea9d470cc47ab5f122/

skyline

společnost Český aeroholding ukončila svou činnost v roce 2018

Axel

Pro Skyline: děkuji – asi nejpřesnější by bylo napsat proč pan Dolínek (ČSSD) asi zapoměl pozvat zástupce/-kyně společnosti Letiště Praha, a. s., IČ: 282 44 532 … jenže to by mohlo být nesrozumitelné pro nás obyčejné lidi. Neboť státní firma Letiště Praha a.s. provozuje nejen samotné ruzyňské letiště, ale také nabízí služby dopravcům (skrze dceřinné společnosti: např. údržba letadel nebo handling nebo půjčování letadel Airbus 319 pro skupinu Smartwings a.s.). V minulosti byly tyto aktivity pod společností Český Aeroholding, a.s., IČ: 248 21 993 a pro nás – laiky – bylo tehdejší uspořádání na první pohled srozumitelnější = že tato… Číst vice »

tom

Juchuchů. Když to řeší posranci, je po problému.

mata

Na jakym programu to dávaj ČT24 ?

CORONER

trolling

Nekdo

placený trollík jste Vy. a další Vaší kolegové zuřivě klikají mínusy jako o život. není to diskuse, jenom děláte mlhu pro obří černou megadíru na naše peníze pro Vaše majitele….

atat

Psali na tvém oblíbeném Aeronetu a Parlamentnich listech, ze kterých tu tak rad cituje a vkladas odkazy? Koblihu?

beija

Základní pravidlo pro úspěšného podnikatele zní : nejprve zaplatit sebe a až pak ostatní. A pánové oligarcha Šimáně A Vik to moc dobře VĚDÍ. Ale za tolik peněz zadarmo (respektive za skoro miliardu od státu) jim ta habaďůra stojí. S tímto se musím momentálně rozloučit a věnovat se dalším povinnostem.

CORONER

Trolling

Anonymas

Nejsi ty tour operator z minulé diskuze?

náhodný kolemjdoucí

Nebo dokonce Poslanec?

CORONER

trolling

amey

Vy jste nicku CORONER, bohužel, chudák. Toto je pro Vás a vzhledem k napsanému příliš namáhavé čtení, které jste vůbec nepochopil.

beija

Co se týká mediální schizofrenie, tak ji vytvořili zejména pánové Šimáně a Vik, stačí udělat časovou posloupnost jejich výroků.

beija

Už se někdo zeptal na úvěrové hodnocení společnosti Smartwings u bank?
Někde tu v diskuzi bylo uvedeno, že mají negativní závazky mínus 18,5mld.

CORONER

trolling

amey

Ten trol jste Vy, jen si to ujasněte. Krásný den.

Paul

Vtipný jak někoho poučuješ a za mák tomu nerozumíš:-) Pokud firma uzavře leasingovou smlouvu, tak je to její závazek, jen rozložený do splátek. Kdybys někdy v životě viděl rozvahu v plném rozsahu u firmy účtující o leasingu, tak bys viděl, že leasing spadá do závazků (dluhů).

beija

Proč je dle Vás trolling ptát se na úvěrové hodnocení společnosti Smartwings u bank? To je naprosto regulérní a základní ekonomická otázka.

Pavel

To je skandální: Už je to na 1,2 Y a je zakázáno přenášet živě a v audio argumenty, i když každého občana vyjde ten tunel na v prvopočátku na min. 120 Kč a každou rodinu tedy skoro na 500 Kc! V dnešní době!
Jak je vidět, Dolínek i Havlíček už jsou nakoupení a občany tam proti té kolosální lumpárně nikdo nechrání!

beija

Pořád to vypadá jako velká habaďůra na české daňové poplatníky.
Argumentace výrobou leteckých motorů je opravdu vtipná. 🙂

beija

Ta argumentace je příliš spekulativní. Výroba leteckých motorů činnost v konkurenčním tržním prostředí. Je absurdní se domnívat, že výrobci motorů v ČR mohou dodávat jen jediné letecké společnosti. To je jako si myslet, že Škoda Plzeň by zkrachovala, kdyby nedodávala tramvaje Dopravnímu podniku v Praze.

A co se týká krachu, tak tamní vlda nepodpořila třeba Thai airlines..

beija

oprava: tamní vláda

Pitr

To nebyl ale argument ke smartwings, to konstatoval že české letectví je na . Ale každý si to asi může vyložit podle svého.

Pitr

na dobré úrovni *

Nekdo

Ceske letectvi je vpravde na skvele urovni, nekdy dokonce u QS zapnou i druhy motor!

Analytik

Strategická a nahraditelná? To pak zas tak strategická není…

Nekdo

Cywe a jak jinak ma delny lid letat na dovolenou do BOJkovic?

R.A.

Mužů se zeptat, kde se to dá sledovat on-line?

beija

Takže to někdo tweetuje?

R.A.

Chápu děkuji za odpověď.

Martin

Takže nejde to nalézt někde na internetu?

beija

Každopádně děkujeme.